Gratulerer med ny sykkel 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart
Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
kvase wrote: ↑21 Dec 2024 08:32
Det blir å downzize til noe som er helt greit.
Er jo gale matias uansett for savnet veit jeg ikke noe om når 1290 blir borte
3ccde759-98f4-4be1-95e7-0b98a44f4cb0.png2e797e47-0621-4e8b-b0a7-07f4ab53e739.png
Gratulerer med flott sykkel, @kvase! Har bare så vidt byttelånt med en 890 Adventure Rally tidligere, det var en flott sykkel. Tipper du blir fornøyd, men du kommer nok også til å savne kreftene i 1290-en, tipper jeg.
Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39
Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
890-en har 435/285 graders veiv. Det er det samme de hadde i V-twin 950/990-ene, som gir de en karakteristisk lyd. Du hører det ikke er en Ducati, eller noe med tilsvarende tenningsinndeling.
890-adv-21-crankshaft.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tror nok det er et godt valg @kvase .
Prøvde Norden til Spirit for et par år siden og fant den som et veldig godt selskap.
Gratulerer med ny sykkel(vi trenger alle en julepresang vi ønsker oss…)!
Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39
Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39
Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
Ja, men da er det fortsatt V-motor.
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
Ja, men da er det fortsatt V-motor.
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler
Jeg er igrunn klar over at jeg har v-motor, har fire stk når jeg teller med bil. Poenget er vinkelen hvor de har tatt hensyn til rådelengden, for at det ene stempelet skal snu mens det andre har maks hastighet. Det ser ut til at KTM har tatt med seg vinkelen til veiva når sylinderne står side om side.
Japsene med sin 90 graders veiv tar ikke hensyn til råden, men de har muligens lavere maksturtall enn KTM.
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
pelsen wrote: ↑21 Dec 2024 19:21
Gratulerer med ny sykkel 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart
Å jo jeg har fått med emeg den overgangs navnet men i mitt hode så er liksom Twin forbundet med v motorer
intruder wrote: ↑22 Dec 2024 09:44
Gratulerer...du følger KTM videre fortsatt skjønner jeg !
Javist hadde det vært en ny verson av 1090 SAR så hadde den vært meget inntresang da de v mottorene er råbra -Men syns prisa spretter i været på de store ktm 1390 +1300 bmv