Jeanette sin blogg - prøvekjøring hos Smia MC s. 263 :)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Re: Jeanette sin blogg

Post by Jeanette »

Som dere kanskje husker, så sendte jeg en mail til Jeco for over en måned siden der jeg spurte om vinterlagring og effektøkinga. Dette fikk jeg aldri noe svar på, men da jeg gikk inn på hjemmesidene deres i går så jeg at de nå reklamerer med vinterlagring. Sendte dermed en ny mail (akkurat den samme), og i dag hadde jeg faktisk fått svar:
Jeco wrote: Vi kan begynne å ta inn sykler til lagring allerede nå hvis det er ønskelig.. Da blir sykkel din stående inne i varmt lokale, batteriet blir tatt ut og vedlikeholdt gjennom vinteren og vi vasker sykkelen din før vi setter den bort og før du får den tilbake så det bare er å tute og kjøre.
Ang effektøkning er det mulig å få din opp til 78 Hk, men desverre ikke mer... Sier ikke at det er umulig, men kosnaden for den jobben vil være STOR. Avgift vil da tilkomme fra 34 Hk til 78 Hk og det er ca 13600,- + visningsgebyr og div hos biltilsynet. Alt dette kan vi ordne for deg når du har sykkelen din her på lagring i vinter.
Høres jo greit nok ut dette, jeg har nemlig bestemt meg for å ta effektøkinga i vinter. Vil mye heller kjøre og kose meg den tiden som er igjen, enn å ha sykkelen inn på verksted, for så å få en liten periode med fulleffekt i høst. Da blir det bedre å starte med 'ny' sykkel til våren.
Men; det som virker litt merkelig er det om effektøkinga. De skriver at det ikke går å få den opp til mer enn 78 hk, men samtidig at det ikke er umulig. Og at det vil være en stor kostnad for jobben.. Selve avgiftsforskjellen er jeg jo klar over, den blir på rundt 20' mot de drøye 13' det blir nå, men er det virkelig så stor forskjell på prisen på selve verkstedjobben? Nå er ikke jeg noen teknisk ekspert, men jeg vet jo at sykkelen min er strupet på gassen, og at det er en justering på den som må til for å få den opp til 78 hk. Kanskje en/noen del(er) som må byttes for å få den opp til 98? Hmm.. Blir litt skeptisk jeg altså.

Det hadde selvfølgelig vært moro å ha 98 hk, savner det etter kjøreskolen, men om det er så mye styr som det virker som, så tviler jeg på at jeg gidder. Har jo lest trådene her på forumet der flere har spurt om 78-98 hk-'problematikken', men jeg er veldig klar på at jeg vil ha alt gjort lovlig..
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Var det ikke bare en restriktor på hendelen som gassvaieren var festet i? Også omprogrammering av hjernen?

Hmm.. Du får dobbeltsjekke med dem hva de sier når du setter den inn for vintern.. Også sørge for at de registrerer effektøkningen etter årsskiftet selvsagt :)
boxer wolf

Post by boxer wolf »

demons wrote:Også omprogrammering av hjernen?
Hvilken hjerne? Jeanettes? :-s
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

demons wrote:Også sørge for at de registrerer effektøkningen etter årsskiftet selvsagt :)
Selvfølgelig, her skal det være papirer på alt!
boxer wolf wrote:Hvilken hjerne? Jeanettes? :-s
Hihi, klart det! Får mer enn en dobling av effekten, så det krever sitt av hjernen min også ;-)
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

ECUen da.. Regner med det ikke er forgasser på den her..

Ang årsskiftet, så tenkte jeg mer på at avgiften går ned til neste år..
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Er hjerne på sykkelen ja, men jeg bare måtte fleipe litt med boxer!
Og ja, når du sier det, så er det klart jeg får få dem til å ordne det etter jul. Jo mindre jeg må betale, jo bedre =)
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

I din situasjon ville jeg latt verkstedet oppgradere til 78 HK. Så ville jeg tatt meg tid til å finne ut av dette med ytterligere oppgradering på privaten. Hvis du finner sikkert svar på hvordan det skal gjøres har du antakelig samme sted også funnet noen som kan bistå. Og først da tar du stilling til om du virkelig trenger dette. Det kan jo hende at du ender med å oppleve at 78 HK holder med denne sykkelen. Og at du senere kjøper noe annet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Veldig fornuftig forslag, herr Waffel! Er igrunn noe sånt jeg har tenkt på selv også. Jeg har jo klart meg fint med 34 hk denne sesongen (sånn stort sett hvert fall), og å gå opp til 78 blir jo uansett himmelsk. Jeg hadde ikke klaget over å ha 98 hk, men det er det S2-modellen som har, og det er ikke den sykkelen jeg har kjøpt. I tillegg er det som du skriver, jeg vurderer ny sykkel etter hvert. Kommer selvfølgelig til å ha Fazeren neste sesong, men hvem vet hva jeg kjører i 2009-sesongen.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Utrolig så fort man mener andre kommer med fornuftige forslag når man er enig.

Ellers må jeg innrømme at jeg ikke vet hvor sterk min kjøreskolefazer var. Den var i hvert fall sterk nok til skolekjøring, også i situasjoner hvor jeg kunne dra på litt.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Baron von Waffel wrote:Utrolig så fort man mener andre kommer med fornuftige forslag når man er enig.
Hihi, godt poeng O:)
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Baron von Waffel wrote:Utrolig så fort man mener andre kommer med fornuftige forslag når man er enig.

Ellers må jeg innrømme at jeg ikke vet hvor sterk min kjøreskolefazer var. Den var i hvert fall sterk nok til skolekjøring, også i situasjoner hvor jeg kunne dra på litt.
Sikkert fulleffekt. Skal jo kunne brukes av alle som skal ta lappen. :)
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Jepp, fulleffekt var den garantert. Og jeg tror ikke Fazeren hadde 78 hk-modellen før i år, så den var nok 98 hk, slik Fazeren jeg kjørte på kjøreskolen var.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Trøtt og sliten ja.. Var oppe rundt 8 i går for å dra på mc-tur med forumfolk; ble en kjempefin tur på 37 mil. Hjemme kl 18, og dermed hadde jeg kun 45 minutter til jeg skulle være ute av døra igjen. Inn i dusjen og på med festklær. Middag på Alexandros og deretter drikking på Sir Winston med forumjentene (kjempekoselig), og så en eviglang tur med nattbussen hjem. Bilder fra både tur og bytur kommer nok senere i dag/i morgen (mandag).

Planen var jo igrunn Tyrigrava i formiddag, men det er meldt regn så.. Og ikke har vi avtalt noe tidspunkt, så jeg sover vel uten vekkerklokke tenker jeg. Får se hva det blir til.

Nå skal det uansett lalles, og soves godt!
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Takk for i går, Jeanette! Og alle dere andre jenter! :D
Og takk for følge "hjem". ;)
Var ikke hjemme før ved 04.30 tiden.

Dette må vi gjøre flere ganger!!! \:D/
Kult!
Det er jenter med godt humør! :D

Gleder meg til bildene jeg. :lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Selv takk Gruzzi, koselig å ha følge med deg på nattbussen - selv om jeg ikke var i det mest snakkesalige humøret. Det var derimot du, og samtidig veldig filosofisk ;)

Jeg kom meg i seng i 5-tiden, og uten vekkerklokke våknet jeg først 1230, men sov videre til litt over kl 13. Har litt dårlig samvittighet nå, får så lite ut av dagen, men samtidig var det deilig å sove ut. Kan ikke huske sist jeg hadde en søndag uten planer som gjør at jeg må tidlig opp, mens jeg før sov så lenge som dette hver helg. Har fått på meg daffeklær, spist 'frokost' og oppdatert meg litt på nett, og har ca 2,5 timer til jeg skal ut av døra. Får meg en liten mc-tur i dag også, ettersom bilen vår er opptatt og jeg må til Alnabru for å kjøre gokart. Kan ikke si det frister nå, er skikkelig slappings, men det får gå. Skrive labrapport burde jeg også gjøre. Hmm..

Og bilder - de kommer! Må bare få 'roen' over meg til å skrive om både langturen i går og jentekvelden =)
Post Reply