Motorsykkelulykker - samletråd
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
https://www.vg.no/nyheter/i/B0w19Q/sing ... erstehjelp
Denne var merkelig - det er altså i 50-sonen forbi Liertoppen (bygget i bakgrunnen) ved McDonalds
Den er ikke veldig utfordrendende den veien...
Denne var merkelig - det er altså i 50-sonen forbi Liertoppen (bygget i bakgrunnen) ved McDonalds
Den er ikke veldig utfordrendende den veien...
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Tragisk situasjon...av egen erfaring vet jeg at det er ikke lenge du skal kikke av vegen før du er i grøfta ...



- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Så den der, stusset også på utfallet her på den veien. Er vel kanskje snakk om maks uflaks.RuneMC wrote: ↑30 Oct 2024 08:00 https://www.vg.no/nyheter/i/B0w19Q/sing ... erstehjelp
Denne var merkelig - det er altså i 50-sonen forbi Liertoppen (bygget i bakgrunnen) ved McDonalds
Den er ikke veldig utfordrendende den veien...
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Ja, kanskje han så noe interessant i McDonalds drive-in køen, vridde hodet til siden og sykkelen gikk mot der blikket gikk og kroppen traff skiltet (ser litt bøyd ut, var rett sist jeg så det på Lørdagen)... brå nok stopp det...
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Ser ut til at du hadde rett her, han traff dessverre skiltet da han kjørte av veien. Tragisk utfall av noe som vanligvis ville gått ganske greit.
https://www.vg.no/nyheter/i/W0JL2g/magn ... kke-i-lier
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Jeg greier ikke å fri meg helt fra tanken på at det er andre personer involvert da jeg kjenner stedet veldig godt,og kan ikke se at dette skulle kunne skje.
Men helt tragisk uansett.

Men helt tragisk uansett.

- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Fant en undersøkelse på nett utført av blant annet Universitet Nord hvor det vises til at å skifte radiokanal på nettskjermen i bilen i et virvar av knapper kan ta inntil ti sekunder samt at å registrere en adresse kanskje tar inntil femten sekunder...
og dette er øvelser mange gjør flere ganger om dagen .
Uoppmersomhet er en farlig ting når en tenker på at 80 km / t innebærer omlag 22 meter i sekundet ...
og innrømmer gjerne at jeg er en av de uoppmerksomme ... !
Kjørte forøvrig i tett tåke her om dagen og plutselig dukket det opp en fotgjenger som hadde kamuflert seg rimelig bra mot skogen bak ... skremmende !
og dette er øvelser mange gjør flere ganger om dagen .

Uoppmersomhet er en farlig ting når en tenker på at 80 km / t innebærer omlag 22 meter i sekundet ...

og innrømmer gjerne at jeg er en av de uoppmerksomme ... !
Kjørte forøvrig i tett tåke her om dagen og plutselig dukket det opp en fotgjenger som hadde kamuflert seg rimelig bra mot skogen bak ... skremmende !
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Du har tydeligvis ikke vært på feil sted til feil tid, enda.Traction wrote: ↑02 Oct 2023 12:57Bare en refleksjon: jeg har kjørt tung mc siden 1981, og lettere saker før det. Jeg kjører r-sykler, og har aldri brukt virkemidler for synlighet, verken vest, gul hjelm eller fulltlys/ekstralys. Jeg kjører ikke som en prest, og jeg har p.t. 5 prikker i førerkortet. Til sammen har jeg slitt ut et antall sykler, etter fryktelig mange mil langs alskens veier, mest i Norge.
Likevel har jeg aldri vært ute for en "ikke bli sett"- situasjon, og jeg føler meg dønn trygg på veien. Har ikke hatt ulykker heller.
Hva kan dette komme av?
Jeg gjorde meg noen tanker da jeg krasja i en "ble ikke sett ulykke" for tre år siden:
Jeg har en bekjent. Han kjører 9 mil til/fra jobb, hver arbeidsdag store deler av året. GSX-R'n som han bytta ut nylig, hadde da gått ca.120.000 km.
Jeg kjørte på den tiden ca 1200 km i året, ikke mye. Så tar jeg samme turen som han kjører hver dag, tar en is på butikken, og havner da på feil plass til feil tid. Tilfeldigheter.
Men klart, fargerike klær, passiv kjøring, oppmeksomhet/blikk, osv. Kan jo hjelpe oss ut av slike situasjoner.
Med din kjørestil: Har du tenkt over hvor mye veigrep du har igjen, til en bråbrems i en sving, om noe skulle dukke opp?
Selv bruker jeg banedager til å tøye grensene, ikke veinettet, som er fullt av folk med uoppmerksomheten retta mot allskens skjermer, moderne biler som ikke bremser automatisk fordi den ikke "så" mc'n osv.
(neste gang uhellet er ute får jeg sikkert mye pepper for dette innlegget, men la gå

Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Tenkt og tenkt....selv kjører jeg Superbike roadracing og kjenner relativt godt til sving, veigrep osv. Og min veikjøring er helt innafor de grensene du nevner. Skulle bare mangle.Jonta wrote: ↑15 Nov 2024 15:14Du har tydeligvis ikke vært på feil sted til feil tid, enda.Traction wrote: ↑02 Oct 2023 12:57Bare en refleksjon: jeg har kjørt tung mc siden 1981, og lettere saker før det. Jeg kjører r-sykler, og har aldri brukt virkemidler for synlighet, verken vest, gul hjelm eller fulltlys/ekstralys. Jeg kjører ikke som en prest, og jeg har p.t. 5 prikker i førerkortet. Til sammen har jeg slitt ut et antall sykler, etter fryktelig mange mil langs alskens veier, mest i Norge.
Likevel har jeg aldri vært ute for en "ikke bli sett"- situasjon, og jeg føler meg dønn trygg på veien. Har ikke hatt ulykker heller.
Hva kan dette komme av?
Jeg gjorde meg noen tanker da jeg krasja i en "ble ikke sett ulykke" for tre år siden:
Jeg har en bekjent. Han kjører 9 mil til/fra jobb, hver arbeidsdag store deler av året. GSX-R'n som han bytta ut nylig, hadde da gått ca.120.000 km.
Jeg kjørte på den tiden ca 1200 km i året, ikke mye. Så tar jeg samme turen som han kjører hver dag, tar en is på butikken, og havner da på feil plass til feil tid. Tilfeldigheter.
Men klart, fargerike klær, passiv kjøring, oppmeksomhet/blikk, osv. Kan jo hjelpe oss ut av slike situasjoner.
Med din kjørestil: Har du tenkt over hvor mye veigrep du har igjen, til en bråbrems i en sving, om noe skulle dukke opp?
Selv bruker jeg banedager til å tøye grensene, ikke veinettet, som er fullt av folk med uoppmerksomheten retta mot allskens skjermer, moderne biler som ikke bremser automatisk fordi den ikke "så" mc'n osv.
(neste gang uhellet er ute får jeg sikkert mye pepper for dette innlegget, men la gå)
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
En liten observasjon jeg har gjort sent på høsten er at båter gjerne fraktes landeveien. Noen har vært flinke å tømme drivstoff fra slanger og andre ikke...diesel eller vann m/diesel kan gi overraskende bortfall av friksjon da... tempen er gjerne så lav at dieselen ikke fordamper med det første...
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Ok, da kjører du safe da.Traction wrote: ↑07 Dec 2024 11:59Tenkt og tenkt....selv kjører jeg Superbike roadracing og kjenner relativt godt til sving, veigrep osv. Og min veikjøring er helt innafor de grensene du nevner. Skulle bare mangle.Jonta wrote: ↑15 Nov 2024 15:14Du har tydeligvis ikke vært på feil sted til feil tid, enda.Traction wrote: ↑02 Oct 2023 12:57
Bare en refleksjon: jeg har kjørt tung mc siden 1981, og lettere saker før det. Jeg kjører r-sykler, og har aldri brukt virkemidler for synlighet, verken vest, gul hjelm eller fulltlys/ekstralys. Jeg kjører ikke som en prest, og jeg har p.t. 5 prikker i førerkortet. Til sammen har jeg slitt ut et antall sykler, etter fryktelig mange mil langs alskens veier, mest i Norge.
Likevel har jeg aldri vært ute for en "ikke bli sett"- situasjon, og jeg føler meg dønn trygg på veien. Har ikke hatt ulykker heller.
Hva kan dette komme av?
Jeg gjorde meg noen tanker da jeg krasja i en "ble ikke sett ulykke" for tre år siden:
Jeg har en bekjent. Han kjører 9 mil til/fra jobb, hver arbeidsdag store deler av året. GSX-R'n som han bytta ut nylig, hadde da gått ca.120.000 km.
Jeg kjørte på den tiden ca 1200 km i året, ikke mye. Så tar jeg samme turen som han kjører hver dag, tar en is på butikken, og havner da på feil plass til feil tid. Tilfeldigheter.
Men klart, fargerike klær, passiv kjøring, oppmeksomhet/blikk, osv. Kan jo hjelpe oss ut av slike situasjoner.
Med din kjørestil: Har du tenkt over hvor mye veigrep du har igjen, til en bråbrems i en sving, om noe skulle dukke opp?
Selv bruker jeg banedager til å tøye grensene, ikke veinettet, som er fullt av folk med uoppmerksomheten retta mot allskens skjermer, moderne biler som ikke bremser automatisk fordi den ikke "så" mc'n osv.
(neste gang uhellet er ute får jeg sikkert mye pepper for dette innlegget, men la gå)
Superbike? Snakker vi NM? Hvilken klasse/ gruppe?
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Ikke relatert til en spesiell ulykke men mange små og noen alvorlige - En del kjørefeil
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Jeg kjører i rød gruppe på Borg sine RR-treninger. Har kjørt en del løp, nå bare racing 4 fun:)Jonta wrote: ↑08 Dec 2024 13:40Ok, da kjører du safe da.Traction wrote: ↑07 Dec 2024 11:59Tenkt og tenkt....selv kjører jeg Superbike roadracing og kjenner relativt godt til sving, veigrep osv. Og min veikjøring er helt innafor de grensene du nevner. Skulle bare mangle.Jonta wrote: ↑15 Nov 2024 15:14
Du har tydeligvis ikke vært på feil sted til feil tid, enda.
Jeg gjorde meg noen tanker da jeg krasja i en "ble ikke sett ulykke" for tre år siden:
Jeg har en bekjent. Han kjører 9 mil til/fra jobb, hver arbeidsdag store deler av året. GSX-R'n som han bytta ut nylig, hadde da gått ca.120.000 km.
Jeg kjørte på den tiden ca 1200 km i året, ikke mye. Så tar jeg samme turen som han kjører hver dag, tar en is på butikken, og havner da på feil plass til feil tid. Tilfeldigheter.
Men klart, fargerike klær, passiv kjøring, oppmeksomhet/blikk, osv. Kan jo hjelpe oss ut av slike situasjoner.
Med din kjørestil: Har du tenkt over hvor mye veigrep du har igjen, til en bråbrems i en sving, om noe skulle dukke opp?
Selv bruker jeg banedager til å tøye grensene, ikke veinettet, som er fullt av folk med uoppmerksomheten retta mot allskens skjermer, moderne biler som ikke bremser automatisk fordi den ikke "så" mc'n osv.
(neste gang uhellet er ute får jeg sikkert mye pepper for dette innlegget, men la gå)
Superbike? Snakker vi NM? Hvilken klasse/ gruppe?
Jeg har nok ikke hatt så flaks at jeg aldri har vært "på feil sted til feil tid"(som du skriver). Derimot har min kjørestil bidratt til at potensielle situasjoner har blitt avverget før de oppstår.
Selvfølgelig kommer jeg også til å gå på en smell, men det handler likevel om å redusere egen risiko, gjennom kjørestil og ferdigheter.
"Bli-sett-utstyr" handler jo om at de andre skal agere riktig. Det har jeg absolutt ingen tro på.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Spennende. Blir jo nyskjerrig på banesykkelen din. merke, utstyr osv. Men vi er kanskje i feil tråd....Traction wrote: ↑09 Dec 2024 17:41Jeg kjører i rød gruppe på Borg sine RR-treninger. Har kjørt en del løp, nå bare racing 4 fun:)
Jeg har nok ikke hatt så flaks at jeg aldri har vært "på feil sted til feil tid"(som du skriver). Derimot har min kjørestil bidratt til at potensielle situasjoner har blitt avverget før de oppstår.
Selvfølgelig kommer jeg også til å gå på en smell, men det handler likevel om å redusere egen risiko, gjennom kjørestil og ferdigheter.
"Bli-sett-utstyr" handler jo om at de andre skal agere riktig. Det har jeg absolutt ingen tro på.
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Du kan gjerne få vite det du ønsker. Send pm, så tar vi det der.Jonta wrote: ↑10 Dec 2024 01:29Spennende. Blir jo nyskjerrig på banesykkelen din. merke, utstyr osv. Men vi er kanskje i feil tråd....Traction wrote: ↑09 Dec 2024 17:41Jeg kjører i rød gruppe på Borg sine RR-treninger. Har kjørt en del løp, nå bare racing 4 fun:)
Jeg har nok ikke hatt så flaks at jeg aldri har vært "på feil sted til feil tid"(som du skriver). Derimot har min kjørestil bidratt til at potensielle situasjoner har blitt avverget før de oppstår.
Selvfølgelig kommer jeg også til å gå på en smell, men det handler likevel om å redusere egen risiko, gjennom kjørestil og ferdigheter.
"Bli-sett-utstyr" handler jo om at de andre skal agere riktig. Det har jeg absolutt ingen tro på.