Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Bikeridr »

Jeg velger å la de siste innleggene med banekjøring stå her i tråden, da jeg ser det kan ha en viss relevans til (å redusere) ulykkes-statistikken.
Som det nevnes, ikke alle har mulighet å bare "svippe innom" en bane. Det har ikke jeg heller. Da må det bli Norges-ferie på minst en uke.

Videre banekjøringsdiskusjoner ønsker jeg dere tar i banekjøringsforumet som jeg opprettet for en stund siden.

Kjør vakkert og hold dere unna rape gale burkusker med nesa i mobilen bak rattet 🙃
Traction
MC: Aprilia

Post by Traction »

Jonta wrote: 04 May 2025 21:26
Traction wrote: 02 May 2025 22:09
mekkern wrote: 02 May 2025 22:01 Beklager hvis du følte at mitt innlegg ikke passet.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Det er ingenting å synse om, eller skylde på. Årsaken er alltid oss selv. Omstendighetene rundt oss er rammebetingelser for adferd, og ikke årsaker til feil.
Særlig vi med 40-50 år erfaring har det enkle ansvaret å formidle dette enkle budskapet, særlig på et mc-forum.
Og "ulykkestråder" der alt skal bortforklares og synses bort, er helt feil spor.
Jeg har i hvertfall ikke bortforklart noe i de siste innleggene mine i denne tråden. Fikk forøvrig skuffende lite respons på de, hverken positive eller negative. Du har vel ikke lest de du heller?
Jeg synes "ulykkestråd" bør avsluttes. Lag heller en utviklingstråd, der Førerutvikling og kjøreferdighet vektlegges. Hadde vi hatt det, så hadde jeg ganske sikkert sett og lest dine innlegg.
Og en kommentar ang banekjøring: jeg støtter det fullt ut, men det er dessverre utopi å tro at det skal nå ut til "massene".
Jeg har trua på egentrening, fokus, lese seg opp, prøve seg frem, og kjenne på hva som fungerer. Det går helt fint på offentlig vei, med noen åpne svinger og god sikt.
Målet bør være: bort med alle singel-ulykker. Da er mye gjort.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Traction wrote: 05 May 2025 15:00
Jonta wrote: 04 May 2025 21:26
Traction wrote: 02 May 2025 22:09
Det er ingenting å synse om, eller skylde på. Årsaken er alltid oss selv. Omstendighetene rundt oss er rammebetingelser for adferd, og ikke årsaker til feil.
Særlig vi med 40-50 år erfaring har det enkle ansvaret å formidle dette enkle budskapet, særlig på et mc-forum.
Og "ulykkestråder" der alt skal bortforklares og synses bort, er helt feil spor.
Jeg har i hvertfall ikke bortforklart noe i de siste innleggene mine i denne tråden. Fikk forøvrig skuffende lite respons på de, hverken positive eller negative. Du har vel ikke lest de du heller?
Jeg synes "ulykkestråd" bør avsluttes. Lag heller en utviklingstråd, der Førerutvikling og kjøreferdighet vektlegges. Hadde vi hatt det, så hadde jeg ganske sikkert sett og lest dine innlegg.
Og en kommentar ang banekjøring: jeg støtter det fullt ut, men det er dessverre utopi å tro at det skal nå ut til "massene".
Jeg har trua på egentrening, fokus, lese seg opp, prøve seg frem, og kjenne på hva som fungerer. Det går helt fint på offentlig vei, med noen åpne svinger og god sikt.
Målet bør være: bort med alle singel-ulykker. Da er mye gjort.
Den siste linja di, er det jeg tenker også.
Men egentrening på oversiktlig vei:
Man vil som regel trenge en eller annen istruktør.
Når vi leser Vålerbanereferatet Teidum linka til. Ser vi at det kan ta tid, selv med erfarna instruktører.
Jeg har selv hørt medelever på banekurs, klage på både vond rygg og annet, som unnskyldning for ikke å bevege seg riktig på sykkelen. Men innstruktørene i Førerutvikling gir seg ikke. Og plutselig så var det ikke ryggan som var problemet allikevel...
tedium
MC: 2006 Yamaha TDM 900

Post by tedium »

Jonta wrote: 05 May 2025 14:30
tedium wrote: 05 May 2025 11:11 Legger i all beskjedenhet ut mitt gamle referat på nytt. :D Anbefaler Førerutvikling varmt! Har tatt både nybegynner og viderekommenende. Verdt hver krone. :thumleft
https://mc-forumet.no/viewtopic.php?p=412385#p412385
Veldig bra Teidum!
Fikk du til, lean in "hodet over hånd" til slutt?
Og fant du ut hvorfor T13 og T14 (de to siste svingene) hadde så forskjellig vanskelighets grad?
"Fikk til", er å overdrive kraftig, men jeg blei definitivt bedre ;-) . Det viktigste jeg tar med meg fra kurset er rådet om å holde meg innafor 70% av kapasitet. Og at jeg fikk kjenne på 102% under trygge forhold.
Post Reply