Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Den store fototråden

Post by Kristian V. »

hmm forumet hadde lagt inn en ekstra http:// og koloner i start og slutt av adressene som var lagt inn i koden. Merklig! men skal funke nå tror jeg, hvis ikke:
https://www.facebook.com/KristianJVaboPhotography

På stjernebildene er det bare brukt 30 sekunders lukkertid. Blender 2.8 og ISO 3200.
Tatt med fullformat og på 16mm. Så egentlig ikke noe magiske greier her :)

Alltid mye bedre når førerene kjører med klart visir, det gir bildene det lille ekstra som hører med i kjøringen, det viktige konsentrerte blikket.
Sota visir kan være kult det og, men ikke alltid. hadde et bilde av en der man så banen ut av svingen som speilbilde i visiret, når man zoomet inn :D

Det Tamron-objektivet der har jeg hørt mye bra om, og skal vel være et av de bedre?! Så aldeles ikke dumt valg! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Jeg er iallefall veldig fornøyd med det, får som regel god bokeh og godt lys av det. Ikke helt halvgalt på panning shots heller :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Selv er jeg blitt litt bitt av fotobasillen.

Fra å begynne å skyte i RAW med en Sony Rx100 til å flytte meg over på en Fujifilm X-T1 med 18-55 kit objektiv og trene meg litt opp i lightroom føler jeg at det går sakte men sikkert i riktig retning.

Image

Det er en ting som er sikkert, noe redigering har en tendens til å bli noe voldom. Det kan se bra ut der og da, men når jeg kikker tilbake på litt av det jeg har "laget" er jeg ikke like fornøyd med alt :redface Men det er vel en del av kunsten med programmer som Lightroom, det tar tid å mestre.

Image

Image

Image

Image

Noen av bildene jeg har på min flickr konto.... En del bilder kan også sees i bloggen min her inne, fra diverse turreferat osv. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

Bildet av broen er rett og slett utrolig bra!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

"bare" 33.000,- tørk..... :roll:

http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-a7r-ii

Hadde ikke takket nei om noen ville gitt meg et slikt ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4593
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

Jaha, ja - Vel, her er vel også en tråd det kan hende jeg blir å frekventere litt.
På kamerafronten så går det i speilrefleks, nærmere bestemt et "utgammelt" Canon EOS 5D mk II med stort sett L-optikk. Var en kort periode innom et såkalt speilløst systemkamera, men fant at det var for tungvindt å bruke mhp fikling og kluring med 7 fingre i simultanoperasjon for å få knødd ut et bilde på manuell. Jeg tar stort sett samtlige bilder på manuell men med autofokus, dog bruker jeg kun ett fokuspunkt. 5D mk II'n har 9 fokuspunkter og jeg varierer mellom de, men velger som sagt kun ett av de.
En sjelden gang flytter jeg velgeren over til "Tv" eller "Av", men aldri "P for professional" :wink:

Nå er det vel en bitteliten stund siden jeg har oppdatert flikker'n min, men det blir kanskje å ta seg opp litt, sånn etterhvert. Uansett, her er lenken:
https://www.flickr.com/photos/70north
User avatar
RuneMC
Posts: 2050
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Jepp, det "Broen"-bildet til LordShaft er et virkelig blinkskudd :thumleft

Selv durer jeg rundt med et RX100 (første versjon) kjøpt desember 2012 og som jeg nå har tatt 7279 bilder med. Har overlevd fint i div MC-jakker, fall i betonggulv fra MC-sete osv...
Her et bilde fra nettopp desember 2012, Oslo havn, ubehandlet - rett fra kamera, som overbeviste meg om at dette var "godt nok" ift speilrefleks som stort sett bare blir liggende hjemme...
Image

Full oppløsning (5472 x 3648)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2930
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by hakhap »

Må vel og legge meg til her da jeg er glad i fotografering,

Bruker fortsatt mitt gamle Canon 450D men oftest med 50mm 1.4f eller 70-200 IS 2.8f for mine bilder.
Har egentlig lenge ønsker å få handlet en MkIII men finner ikke helt budsjettet til det.

Prøver å utfordre meg selv innimellom med fotografering så er ikke så ofte jeg får anledning å "mestre" noen form av det men gøy når en får det til og andre og synes det er noe med bildene.

noen bilder

Fra i sommer på Tjörn,
Image

Fra i våres av "ny sykkelen",
Image

Fra havnen i Rosendal forrige sommer,
Image

og til siste PreHøst 2013
Image

og mange mange flere finnes på Flickr hvis noen gidder å se der.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:
Nå er det vel en bitteliten stund siden jeg har oppdatert flikker'n min, men det blir kanskje å ta seg opp litt, sånn etterhvert. Uansett, her er lenken:
https://www.flickr.com/photos/70north
Dæven her var mye flotte bilder :thumleft
Virkelig imponerende =D>
RuneMC wrote:Jepp, det "Broen"-bildet til LordShaft er et virkelig blinkskudd :thumleft
)
Takk for det, å når vi først er inne på blinkskudd... De kommer på rekke og rad. Jeg har en veldig god kompis som kan vel kanskje kalle seg proff fotograf. Han tjener nå penger på bildene sine. Å det er noe med at når du har tatt en del bilder, kjenner innstillingene på kamera og har et øye for å fange øyeblikkene. Ja så spiller det liten rolle hvilket kamera du har.

Dette beviser du gang på gang med din RX Rune! Strålende eksempel på at det er fotografen som gjør bildene.
Men det skal sies, at jeg har fått en langt større glede av å ta bilder, prøve meg på forskjellige modus å se litt "kunsten" i det. Det er noe gammeldags å lekent med det fujifilm kameraet mitt. Også at alt av innstillinger er tilgjengelig på hjul. For meg er det viktigere enn jeg skulle tro. Hvertfall i den fasen jeg er i nå.

En annen ting som er like utfordrende, det å redigere bilder. Det også er jo nesten et eget fag.
hakhap wrote:Må vel og legge meg til her da jeg er glad i fotografering,

Bruker fortsatt mitt gamle Canon 450D men oftest med 50mm 1.4f eller 70-200 IS 2.8f for mine bilder.
Har egentlig lenge ønsker å få handlet en MkIII men finner ikke helt budsjettet til det.

Prøver å utfordre meg selv innimellom med fotografering så er ikke så ofte jeg får anledning å "mestre" noen form av det men gøy når en får det til og andre og synes det er noe med bildene.

og mange mange flere finnes på Flickr hvis noen gidder å se der.
Jeg er ofte inne å gløtter på bildene dine. Du har utrolig mye flotte bilder du også. Inspirerende å se andres bilder.

Du vurderer ikke speilløst med tid og stunder da? Det virker jo som Sony har brutt en barriere nå, som de fleste muligens blir å følge opp i framtiden :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4593
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:
Bikeridr wrote:
Nå er det vel en bitteliten stund siden jeg har oppdatert flikker'n min, men det blir kanskje å ta seg opp litt, sånn etterhvert. Uansett, her er lenken:
https://www.flickr.com/photos/70north
Dæven her var mye flotte bilder :thumleft
Virkelig imponerende =D>
Tusen takk. :)
Nå har jeg nok dessverre ikke samme spennende jobben lengere, men bilder av dette og hint skal jeg nok likevel klare å få tatt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Kan jeg spørre om hvilken jobb du hadde? :-k
Det bildet av montevideo yard, med den røde himmel.... fy feite!! =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9176
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store fototråden

Post by ojda »

Eller det av Hav-ørnen i treet. :?
Snakk om å ha kontakt med modellen :thumleft
Veldig mye flott :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2930
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Den store fototråden

Post by hakhap »

LordShaft wrote: Du vurderer ikke speilløst med tid og stunder da? Det virker jo som Sony har brutt en barriere nå, som de fleste muligens blir å følge opp i framtiden :-k
Joda vurdering gjøre stendig men da nok som 2 kamera akkurat nå

spelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Den store fototråden

Post by freddy123 »

ikke noe spessielt med det bildet her men det er et bilde jeg liker godt det var en sen augustkveld på vei ned til bromma på en tur jeg hadde til hytta :D Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4593
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:Kan jeg spørre om hvilken jobb du hadde? :-k
Det bildet av montevideo yard, med den røde himmel.... fy feite!! =D> =D>
Jeg er sjømann, men fartsområdet var noe mer spennende enn pr i dag (forhåpentligvis endrer det seg etterhvert).
For å ta Montevideo-bldet først. Det er fra 2007 eller 08 om jeg ikke husker feil. Vi lå på verksted der med båten vår og det var noen aldeles helt fantastiske solnedganger. Bildet er faktisk ikke "jukset" med på noen måte. Himmelen og fargene er ekte.

Sånn ellers, så var jeg en tid på Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS "Fram", inntil vi norske ble for dyre til å jobbe der..
Post Reply