Kanskje hvis den norske veien forbedres og ulykker der andre former for kjøretøy ikke innvolveres i statisikken, så kanskje kommer antall ulykker til å stagnerer.
Litt statistikk fra SSB.no (2007 som utgangspunkt):
Personer drept i bil: 158
Personer drept på 2 hjul: 40 (7 av disse utenfor sessong)
Sessong for bil: 12 mnd
Sessong for MC: 6 mnd (max, april til sep)
Så sessongen for sykkel er ca halvparten av den for bil, ganger vi 40 med 2 får vi 80. Med andre ord, hadde sessongen vært helårlig for MC hadde statisikken teoretisk sett logget på rundt 80 drepte, kontra 158 i bil. Er det helt feil å tenke slik? For hvis dette er riktig måte å tenke på så ser det ikke så fryktelig ille ut.
Det ble forresten drept 23 fotgjengere i 2007, over halvparten av den delen motorsykkelister som ikke kjører om vintern, vil det si at det å gå bare er halvparten så trygt som å kjøre sykkel? Om vi fortsetter med den logikken, så kan du jo ha 0,4 i promille på sykkel og enda kjøre like trygt som om du skulle ha traska

Folketallet øker, dødsulykker minsker for hvert år som går, noe funker.

Det er tydeligvis ikke tung motorsykkel-førere som er værst. Bildet skiller ikke på bil eller sykkel, men en ser at det er drastik forskjell på lett/bil-folket og det Tunge/Bil-fører-miljøet. Noe sier meg også at det etter 85 kanskje er på tide å miste lappen, men dette er jo bare for 2007 så hvem vet.

Størsteparten av dødsulykker skjer i møte med bil, eller annen sykkel (utvilsomt ofere mot bil).

Totalt sett i perioden 1998 - 2007, ser vi at det er en økning i "MC"-ulykker (ink moped) på sommern. Den sammen trenden er det faktisk for bil, så og si at folk på MC har en mer aggressiv mentalitet enn det bilførere har kan sies å være feil
PS: Statistikk lyver