Page 10 of 74

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 17 Aug 2008 13:56
by Ragnhild
Shorty
Da får du lukka øya når du ser denne tråden da.
Men husk å åpne dem igjen før du tar løs Duc'en [-X

Ps. var da ikke så veldig stygg nå vel :-k

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 17 Aug 2008 19:54
by Lidahl
Kanskje hvis den norske veien forbedres og ulykker der andre former for kjøretøy ikke innvolveres i statisikken, så kanskje kommer antall ulykker til å stagnerer.

Litt statistikk fra SSB.no (2007 som utgangspunkt):

Personer drept i bil: 158
Personer drept på 2 hjul: 40 (7 av disse utenfor sessong)

Sessong for bil: 12 mnd
Sessong for MC: 6 mnd (max, april til sep)

Så sessongen for sykkel er ca halvparten av den for bil, ganger vi 40 med 2 får vi 80. Med andre ord, hadde sessongen vært helårlig for MC hadde statisikken teoretisk sett logget på rundt 80 drepte, kontra 158 i bil. Er det helt feil å tenke slik? For hvis dette er riktig måte å tenke på så ser det ikke så fryktelig ille ut.

Det ble forresten drept 23 fotgjengere i 2007, over halvparten av den delen motorsykkelister som ikke kjører om vintern, vil det si at det å gå bare er halvparten så trygt som å kjøre sykkel? Om vi fortsetter med den logikken, så kan du jo ha 0,4 i promille på sykkel og enda kjøre like trygt som om du skulle ha traska :P

Image
Folketallet øker, dødsulykker minsker for hvert år som går, noe funker.

Image
Det er tydeligvis ikke tung motorsykkel-førere som er værst. Bildet skiller ikke på bil eller sykkel, men en ser at det er drastik forskjell på lett/bil-folket og det Tunge/Bil-fører-miljøet. Noe sier meg også at det etter 85 kanskje er på tide å miste lappen, men dette er jo bare for 2007 så hvem vet.

Image
Størsteparten av dødsulykker skjer i møte med bil, eller annen sykkel (utvilsomt ofere mot bil).

Image
Totalt sett i perioden 1998 - 2007, ser vi at det er en økning i "MC"-ulykker (ink moped) på sommern. Den sammen trenden er det faktisk for bil, så og si at folk på MC har en mer aggressiv mentalitet enn det bilførere har kan sies å være feil ;)

PS: Statistikk lyver

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 17 Aug 2008 20:11
by boxer wolf
Lidahl wrote: Så sessongen for sykkel er ca halvparten av den for bil, ganger vi 40 med 2 får vi 80. Med andre ord, hadde sessongen vært helårlig for MC hadde statisikken teoretisk sett logget på rundt 80 drepte, kontra 158 i bil. Er det helt feil å tenke slik? For hvis dette er riktig måte å tenke på så ser det ikke så fryktelig ille ut.
Det er nok litt feil å tenke slik. Du må også ta med antallet biler på veien i forholdet til antall motorsykler. Da blir ikke tallene helt pene.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 17 Aug 2008 20:41
by Lidahl
Ja selvsagt, det tenkte jeg ikke på før du sa det :? Vanskelig å forsvare den, annet enn å si at du er en god del mer utsatt på sykkel når uhellet først intreffer, enn det du er i bil. Her tenker jeg mentalitet vs fysikk, ser man på den tabellen jeg la til er det økning i ant ulykker både hos biler og sykkler i sommermånedene, det er jo på denne tia de fleste kjører sykkel, så det er naturlig at det er en økning i antall skader på sykkel her, men hvorfor er det en økning i antall drepte i bil? Prøve å slå ihjel den myten om at MC-førere dauer på sykkel for at de er for aggressive, jeg tror heller at det er eksterne faktorer som teller, som den åpenbare om at du er mer utsatt på sykkel. Treffer du grus, eller en feil i veien med bil har det ikke så mye å si, gjør du det med sykkel har det mye å si. Møteulykker i bil er som oftest bilens feil når sykkel er involvert, igjen, sitter du i bil er du så og si utenfor livsfare, på sykkel er du så og si dau. Jeg vil ha frem at det ikke er mentaliteten til førerne på MC det er noe galt med, derfor er det andre ting enn oss i oss selv som trengs å rettes på.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 17 Aug 2008 20:52
by rerell
Lidahl wrote: Det ble forresten drept 23 fotgjengere i 2007, over halvparten av den delen motorsykkelister som ikke kjører om vintern, vil det si at det å gå bare er halvparten så trygt som å kjøre sykkel? Om vi fortsetter med den logikken, så kan du jo ha 0,4 i promille på sykkel og enda kjøre like trygt som om du skulle ha traska :P
Hehe. Du läser statistik som Fan läser Bibeln, men detta var förhoppningsvis ett skämt.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 18 Aug 2008 14:09
by Jeanette
MC mot bil i kryss i Oslo - gikk heldigvis bra.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/18/543909.html

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 18 Aug 2008 14:22
by Pollti
Beklager at jeg har tungt for det idag. ....en ser at det er drastik forskjell på lett/bil-folket og det Tunge/Bil-fører-miljøet.... Hvor ser du det hen ?

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Aug 2008 23:47
by tshansen

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 21 Aug 2008 00:11
by Gixxerman
Fikk stoppet en gamling i bil idag og slikt burde jeg gjøre oftere føler jeg. Kjørte på forkjørsvei hjem fra jobb, og så er det en smartclub med parkeringsanlegg på høyre side. En gamling lemper bare rett ut og jeg så tydelig at han aldri i livet så til venstre side. Jeg stoppet han og spurte om dette.

Jeg: Hvorfor stoppet du ikke ?

Han: Du har vikeplikt ettersom du kommer fra venstre.

Jeg: Har du drekki ? I tillegg er det vikepliktskilt der du kom fra.

Han: Det er alltid vikeplikt for folk fra høyre.

Jeg: Gamle folk som deg burde ikke hatt lappen. Bare fordi jeg VET at slike steder er utsatt for meg så er jeg bevisst på det og holder to fingre på bremsen, og redder meg selv for sånne som deg. Hadde jeg kommet her i en buss så hadde du faen meg stoppet sa jeg.

Han: Såklart, vil jo ikke kræsje.

Jeg: Men MEG vil du kræsje i ?

Han: Stum........

Jeg: Uansett om du TROR du har forkjørsrett så SKAL du se til begge sider, og helst flere ganger. Det du driver med er å ta en 50/50 sjangse hver gang, og det funker bare ikke.

Han: Joda, vikeplikt er vikeplikt.

Jeg: (Veldig opphisset) Du burde seriøst bli fratatt førerkortet for du er en samfunnsfiende selv i 50km/t, større enn meg i 200km/t. Du har IKKE forskjørsrett alltid der Du tror, og det bør du pokker meg lese deg opp om sa jeg... Sett igjen bilen hjemme før du skader folk...

Han: øh...

Jeg: I'm outta here... vrooom....

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 21 Aug 2008 03:50
by Speedy Gonzales
Hehe, sa du im outta of here ? :lol: :lol:

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 21 Aug 2008 07:20
by bandit
Hasta la vista, baby 8)

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 21 Aug 2008 09:43
by Onsløv
To som har vært uheldige i bergensområdet idag...

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article615655.ece

og en som var litt heldigere....
Store matrielle skader, men ingen personskade. Bra sikkerhetsutstyr og god falleteknikk da?

http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdal ... 615912.ece

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 21 Aug 2008 17:27
by tshansen
Deauville00 wrote:To som har vært uheldige i bergensområdet idag...

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article615655.ece

og en som var litt heldigere....
Store matrielle skader, men ingen personskade. Bra sikkerhetsutstyr og god falleteknikk da?

http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdal ... 615912.ece
Han første der er en kompis av meg, som jeg kjører mye la med! Han har hatt englevakt. Snakket med han før i dag og ingen skader utenom litt mørbanking! Noen har en ekstra skyttsengel tror jeg :D

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 24 Aug 2008 21:58
by KristianW

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 02 Sep 2008 16:32
by Stipa