ATWindsor wrote:Vansklig for å tro at fjernlys er mer polarisert enn nærlys (i ordets fysiske forstand), antakelig er ingen av de polariserende.
Personlig kjører jeg med fjernlys, fordi nærlyset mitt har gått, og jeg har ikke orket å skifte pære.
AtW
Nå sa jeg bare hva jeg hadde lest, og artikkelen var vel fra nmcu eller noe slikt... så jeg tror de leder litt i mine øyne i overbevisning i forhold til fysikk-kverulanten (no offense)...
Som sagt så er jeg usikker, men var mye logisk som stod i artikkelen. Lav sol og skarpt lys kan lett skape ulike refleksjoner og lignende, tanken her var vel at du KUNNE oppfatte en sykkel som dette om den kom i stor fart...
ATWindsor wrote:Vansklig for å tro at fjernlys er mer polarisert enn nærlys (i ordets fysiske forstand), antakelig er ingen av de polariserende.
Personlig kjører jeg med fjernlys, fordi nærlyset mitt har gått, og jeg har ikke orket å skifte pære.
AtW
Nå sa jeg bare hva jeg hadde lest, og artikkelen var vel fra nmcu eller noe slikt... så jeg tror de leder litt i mine øyne i overbevisning i forhold til fysikk-kverulanten (no offense)...
Som sagt så er jeg usikker, men var mye logisk som stod i artikkelen. Lav sol og skarpt lys kan lett skape ulike refleksjoner og lignende, tanken her var vel at du KUNNE oppfatte en sykkel som dette om den kom i stor fart...
Jada, var ikke ment som noen kritikk av deg, og at kan oppfatte fjernlys som refleksjoner er også helt sikkert sant, mitt inntrykk er at forskjellige undersøkelser viser forskjellige ting, og at man egentlig ikke helt vet hva som er best.
Kosh wrote:Jeg kjører bare med nærlys, bortsett fra når det er mørkt og ikke det kommer noen imot. Er ikke sikker på om det øker min sikkerhet å blende dem som kommer mot meg så ikke de ser noe, og det øker ihvertfall ikke andres sikkerhet. I tillegg tar det ekstra lang tid for eldre personer å se normalt igjen etter at de har blitt blendet.
TØI har slått fast sammen med politiet at fjernlys ikke blender på dagtid. Derfor anbefales alle tohjulinger å bruke fjernlys om dagen i tillegg til godt synlige klær. Den nest største årsaken til ulykker med dødelig utfall skyldes at bilisten ikke har sett motorsykkelen.
Bulldog wrote:TØI har slått fast sammen med politiet at fjernlys ikke blender på dagtid. Derfor anbefales alle tohjulinger å bruke fjernlys om dagen i tillegg til godt synlige klær. Den nest største årsaken til ulykker med dødelig utfall skyldes at bilisten ikke har sett motorsykkelen.
Kjører altid med nærlys, da jeg har lert at fjærnlys på dagenå er fyfy!
Men bruker fjærnlys for og få "fjerne"bilister til å oppfatte meg! Er nokk av disse, men det er en annendiskusjon...
Bulldog wrote:TØI har slått fast sammen med politiet at fjernlys ikke blender på dagtid. Derfor anbefales alle tohjulinger å bruke fjernlys om dagen i tillegg til godt synlige klær. Den nest største årsaken til ulykker med dødelig utfall skyldes at bilisten ikke har sett motorsykkelen.
Det ser ikke ut til å ha vært noen spesielt grundig test, bare 7 forsøkspersoner, og det står ikke noe om alderssammensetning og hvor godt syn de hadde (ihvertfall ikke i sammendraget).
Den sier forøvrig også at fjernlys kan redusere effekten av mer synlig tøy ol. Det er jo nokså naturlig, siden folk ikke ser noe annet enn lyset.
Hadde en pussig opplevelse på landeveien forleden natt. Helt svart, tomme veier, ingen andre lys i nærheten enn det som er på sykkelen. Kom rundt en sving og ut på strekket stod det en bil på høyresiden og ventet. Fjernlyset var på, det må ha stått rett i øyenene hans. Fyren kan umulig ha latt vær å se det eneste lyset som var i nærheten. Sett meg ja, men det betyr ikke at de bryr seg. De fleste har vel opplevd at folk ser rett på motorsyklisten mens de bryter vikeplikten.
Flirte litt for meg selv, "vedder på at han kjører ut!", tenkte jeg og bremset rolig ned mot møtepunktet. I det jeg slår av fjernlyset ser jeg toppen på forhjulet begynner å trille ned mot bakken. Bremset enda mer opp, måtte nesten stoppe helt for å ikke treffe ham, i det han gjør den mest overbevisende vikepliktsforbrytelsen jeg har sett på lenge! Kæptein Paranoid kom til unsetning igjen.
Er sikker på at fyren hadde sett lyset, men ikke hadde noen som helst peiling på hvordan han skulle tolke informasjonen. Det spiller ingen rolle om folk ser oss, det er hva de ser som teller! Fjernlyset gjorde antagelig at han trodde at jeg var, nettopp, fjern. Langt nok unna til at han kunne drite i meg i hvert fall. Hans referanse for å dømme min avstand var antagelig null, niks og ingenting.
En lysende flekk synes bra, men det sier ingenting om hvem, hva og hvor du er. Kan være en MC på vei i lysets hastighet, kan også være en bil med en ødelagt pære som sakte kommer trillende en kilometer unna.
Jeg hater nølerne. De sitter der og nøler i evigheter, og plutselig er det som om noen står ved siden av dem med en gunner mot hue å skriker: GI GASS DA MANN ! Folk er på selvmordsoppdrag flere ganger daglig, og det verste er at de ikke vet det selv. Det "beste" jeg har sett var en som blinket til høyre i midtfeltet da jeg lå i venstre fila. Han skulle faktisk til venstre og la seg bare over. Jeg måtte bråbremse og han visste ikke engang hvor mange feil han nettopp hadde gjort.