Hvilken mc for en høy mann?

Prat om tung MC.
User avatar
kekePower
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2008 00:43
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling
Location: Bærums Verk

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by kekePower »

35 år og førstegangskjøper i vår jeg :-)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Ulvinnen »

kekePower wrote:35 år og førstegangskjøper i vår jeg :-)
Jeg var førstegangskjøper i fjor høst som 43-åring, og boxer wolf var vel ca 39? Husker ikke helt hvor mange år det er siden bmw-en kom i hus. På teorikurset mitt, var over halvparten 40+, så jeg tror at å starte med mc, er hobbyen for personer både i sin første og andre ungdom.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Baron von Waffel »

Om det ikke stod på pengene i det hele tatt ville i hvert fall jeg kjøpt en BMW1200 GS Adventure.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
chris_ems
Posts: 6
Joined: 05 May 2008 01:06
MC: Suzuki Bandit 1200N

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by chris_ems »

Vurderte flere sykler jeg, landet på Bandit 1200. Utrolig godt fornøyd, sitter godt, fin på tur og går meget godt :) Har ikke noe å utsette, så jeg kommer nok til å beholde min lenge!

VRF ble jeg sliten i armene av etter bare en kort tur, flere Harleyer har gitt meg "sure" bein og Bmw R1150RT var for rett opp og ned for meg. Å lite spennende... men grei nok å kjøre. Yamaha XJ 900 er en god sykkel, passer meg bra i størrelse og sittestilling. Slo den fra meg siden jeg følte den gikk litt vel høyt i turtall rundt 80 kmt.

Du finner sikkert en sykkel som passer deg, bare sørg for å prøve godt å grundig først.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Beetle »

Da jeg var førstegangskjøper for 22 år siden :? så valgte jeg faktisk en helt ny sykkel , en Kawa GPX 750R som den gang kostet 89.900,-
For 22 år siden var det mye penger , men er man heltent så tømmer man læreguttkontoen og driter i boligplanene :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Darth MToffy »

LordShaft wrote:det kommer vel veldig an på symetrien din?! Hvordan benlengden er i forhold til overkropp og armlengde.

Jeg selv er 198 høy og sitter utrolig godt på min ducati 748. som jeg vet mindre folk sliter veldig med å sitte godt på. Du må nesten prøvesitte. Så lenge du ikke har for lange ben så treffer du nok veldig bra på de fleste syklene. Er ikke mange sykler jeg selv har prøvd der jeg satt direkte vondt eller at det var direkte ubehag å kjøre!

Mvh
-Shaft-
Av og til er Lordshaft klok 8)

Jeg er selv 1 "hel" centimeter høyere enn deg(edit: refererer her til trådstarter) og slet en del med og finne en sykkel jeg passet på innefor ett delvis begrenset budsjett. Prøvesitting er viktig, men det er også viktig at man får kjørt seg en tur på sykkelen hvis mulig. Personlig var det flere sykler som jeg trodde var OK men som det viste seg at var ubehagelige etter en kjøretur. Eksempelvis Suzuki GSXF650 var fabelaktig i butikken, men etter en times test-tur så hadde jeg veldig vondt i det høyre kneet mitt. På kjøreskolen var det faktisk en Honda CBF600 som var mye bedre tilpasset min kropp enn en Honda sevenfifty(som de også hadde) selv om 600kubikkeren var en del mindre fysisk.

Folk er rett og slett så forskjellig proporsjonert at det er vanskelig og vite om sykkelen som passer for meg i det hele tatt er noe for deg.. Jeg endte selv opp med en Yamaha FZ6-S og er kjempefornøyd med den. Langturer går som en lek og til jobb-kjøring er den koselige i køer etc. Men jeg vet også at andre på min høyde ikke liker denne sykkelen.

Det kan være litt kjedelig, men ta deg turen til masse forhandlere og sitt på alt du synes er teoretisk mulig at du skulle få lyst på :D Finner du noe som virker OK så spør du om muligheter for prøvekjøring. De fleste forhandlere er snille sånn, spesiellt hvis de tror du har tenkt kjøpe 8)

Edit2: Varadero er en sykkel som du garrantert får plass på hvis du kunne tenkt deg en slik. Er vel det samme med V-strommene og andre sykler i samme kategori. Det er store og romslige sykler.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by bandit »

Jeg ville sett på sports tourere eller dual sport sykler. Yamaha TDM og Yamaha FJR ville kanskje passet deg..? Tror det kan se/føles litt rart med en knøttliten sykkel a la R6 eller ZX6R, det synes hvertfall jeg med mine 181cm.. :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Galilee »

Jeg er 1,97 og sitter godt på en Yamaha TDM850, så godt at jeg synes tanken på 15 liter blir litt liten.

Når man er høy og skal velge seg knallert så husk også at det stort sett alltid finnes vindskjermer i forskjellige høyder til de fleste typer sykkel.
Det finnes også rimelige (og veldig dyre) løsninger for å senke fothvilerne en smule. Selv et par cm kan gjøre stort utslag for sittekomforten.
Styret er også relativt rimelig å bytte til rett høyde/bredde/vinkel (kan gjøre stor forskjell om du er lang i ryggen).

Verdt å huske på om du skulle finne 'drømmesykkelen' som ikke passer deg helt.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Cosmo »

TDM 850 er jo rimelig høy da, så tviler ikke på at den er fin, også på lengre turer.

Selv er jeg ca 1,90 høy og jeg kjører Kawa ZZR 600. (Førstesykkelen min. Har hatt lappen i 3 år). Det er en fysisk liten sykkel: Lav sittehøyde og liten avstand ned til fothvilere også. Det går likevel helt fint. Jeg synes sykkelen er behagelig, også på lengre turer. Når jeg først blir stiv i kroppen er det knærne som merker det først. Likevel: Man kan sitte godt, også som storvokst på en liten sykkel. Kommer an på hvordan man er proporsjonert, hvilke stillinger man trives i, og hvor myk man er. (Som forsåvidt allerede er nevnt i tråden her).

Prøvesitt, og prøvekjør. Helst det siste.
Giddy up!
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by _Adler_ »

LordShaft wrote:det kommer vel veldig an på symetrien din?! Hvordan benlengden er i forhold til overkropp og armlengde.

Jeg selv er 198 høy og sitter utrolig godt på min ducati 748. som jeg vet mindre folk sliter veldig med å sitte godt på. Du må nesten prøvesitte. Så lenge du ikke har for lange ben så treffer du nok veldig bra på de fleste syklene. Er ikke mange sykler jeg selv har prøvd der jeg satt direkte vondt eller at det var direkte ubehag å kjøre!

Mvh
-Shaft-
Hmm, har temmelig lang overkropp, bena mine er ikke så veldig lange i forhold til resten. Temmelig balansert egentlig.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

Jeg er 202 cm og tikker inn på 115 kg, og jeg kjøpte en brukt BMW R1150GS som min aller første sykkel.
Hadde opptil flere timer med erfaring da jeg som styrman svingte ut på en Italiensk Autostrada med Kapteinen bakpå. :smt103

Har måttet forlenge vindskjermen fordi jeg er så høy, men ellers er det en perfekt sykkel for store menn med kvinner som ikke kjemper i klassen lett brevvekt.
Rekorden er 1.683 km på én dag. Nest beste er 1438 km på én dag. Så i tillegg til at den er perfekt (for meg, i det minste) til å kjøre langt med, er den ikke større enn at om den
skulle velte (det skjer, ikke så ofte, men det skjer) så er det ikke noe som går i stykker, og jeg kan løfte den på bena igjen alene.

Prøv en R1100GS eller R1150GS, fra 1998 til 2002 eller deromkring. Kanskje finner du lykken der, som jeg har gjort.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by boxer wolf »

Dersom valget ender med å stå mellom 1100 GS og 1150 GS, så vil jeg sterkt anbefale 1150 versjonen. Ikke på grunn av motorstørrelsen, men oppgraderingen av bremsene er vesentlig.

På 1150 versjonen er det integralbremser, det er det ikke på 1100. Det er verdt litt ekstra rent økonomisk også.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

boxer wolf wrote: På 1150 versjonen er det integralbremser, det er det ikke på 1100.
.....efter 2003. Jeg har 2000 modell med ABS, men uten integral (og derfor uten servo).
Det har ikke vært mye problemer med den servoen, men dersom du får det er det mega-dyrt å reparere.
ALternativet er konvertere sykkelen til en uten ABS og uten servo. Dette koster bare noen slanger.

Men hvem vil ha en sykkel uten ABS?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by boxer wolf »

TageSK wrote: Men hvem vil ha en sykkel uten ABS?

[TaSK]
Siden du spørr: Gixxerman! http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 16#p113591
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Beetle »

boxer wolf wrote:
TageSK wrote: Men hvem vil ha en sykkel uten ABS?

[TaSK]
Siden du spørr: Gixxerman! http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 16#p113591
Da bør man ha en sykkel med ABS som man kan koble ut når man vil :D
Så kan man ha ABS når man vil kjøre sikkert og koble den ut når man ikke vil kjøre sikkert ;-)
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Post Reply