Barn på sykkel

Prat om tung MC.
Gixxerman

Re: Barn på sykkel

Post by Gixxerman »

Image

Bilder sier mer enn tusen ord :roll:
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Se der ja... Kunne ikke gjort det bedre selv.. :)
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

Tar opp dette temaet igjenn siden det er blitt litt snakk om dette i media http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=560378
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=557510

Selv har jeg en bror på 11 år som elsker å sitte på med meg og synes selvfølgelig at dette er kjempekult osv... når han sitter på så kjører jeg jo selvsagt rolig og helst i områder med lite trafikk.
men er enig i at det burde vært en aldersgrense på å få sitte på med mc. syns at den burde være på 10 år for da begynner de å forstå faren og tørr å si ifra hvis en ikke liker å sitte på.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

Post by LEctOR »

Ser mange her sier de kjører så forsiktig da dem har ungen bakpå.
Hjelper så lite når en bilist ikke gjør det å kjører på dere så dere går i asfalten.
Å om det da går hardt utover ungen , psykisk eller fysisk, om ungen aldri tør å sette seg på en sykkel igjen
eller om ungen blir ødelagt eller dør, hva vil dere tenke da? Hadde jeg kjørt bil så kanskje dette ikke ville ha skjedd?

Å ha lav fart hjelper, men har blitt påkjørt i rundt 30km\t og jeg fikk meg en jævlig smell bare av det. Så kan tenke
meg at en unge på 5 kanskje ikke hadde overlevd. (Kommet under sykkelen eller liggnende).

Å det som er mest skremmende er foreldre som tar med ungen på scooter, ungen henger bare så vidt på, uten kjøredresss, mellom tung trafikk,
kjører med UTROLIG creativitet som andre bare drømmer om selv om dem kjører aleine på sykkelen.
Disse barnene burde det kanskje blitt noe regelverk rundt, som hjalp dem som ikke hadde foreldre som klarer å tenke på barnets beste.

Det går som regel bra, men ikke alltid. Å det kan skje deg også.
Honda CB 900 Hornet 2004 :smt077
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

dette er vel et valg en tar selv....akkurat som å bli far/mor...selv om mange ikke skulle hatt lov til å ha unger...

en kan ikke forby allt som potensialt er farlig-til slutt må vi forby stein siden mange har daua av slag med/mot stein.....
skal en leve etter farlig ditt-farlig datt er det ikke mye igjen å leve for.....noen mer eller mindre overveide tjangser må vi ta...

enklest er å forby idioti.... :roll:
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

=D>
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
mariloo
MC: er ikke eier no, men kjørte en honda vfr 750 inntil nylig

Post by mariloo »

der fins seler med nakkepute til små barn, som er festet med sele til fører.da kan barnet sove o.l uten å falle av.faren er sjølvsagt om man velter eller fører dett av, da dett også barnet.har køredress og hjelm til min 5åring.ungen stortrivst, men jeg synes det passer å ha med så små unger kun på småturer, og ikke over 80km/t
sveiva
MC: NÅ: Honda cb1000r-09
Tidligere: Kawasaki ER6F-06 wrf 450-04,Fj 1200-97, transalp-87,kh 100-84
Sønner 7og 3 år: TTR 50 -07

Post by sveiva »

Ulykker kan skje også når en evt. kjører bil. Man kan ikke tenke på hva som kan skje, da må man bare sitte inne og håpe at noe ikke faller ned i hode på en. La unga som har lyst til å sitte på få den frihetsfølelsen som de og fortjener!!! Som vi voksne liker med det å kjøre mc. Kjør pent og varsomt. Det er det viktigste mener nå jeg. :-#
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

+1
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

sveiva wrote:Ulykker kan skje også når en evt. kjører bil. Man kan ikke tenke på hva som kan skje, da må man bare sitte inne og håpe at noe ikke faller ned i hode på en. La unga som har lyst til å sitte på få den frihetsfølelsen som de og fortjener!!! Som vi voksne liker med det å kjøre mc. Kjør pent og varsomt. Det er det viktigste mener nå jeg. :-#
Enig!
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Kawazzr
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk

Post by Kawazzr »

Som med alt annet vi holder på med, så er det (nesten) alltid snakk om å ta en kalkulert risiko.
Det er forbundet med en risiko å kjøre mc.
Men vi kjører sykkel likevel!

Det er også ytret bekymring i forhold til dette med belte (type mc-artikler) og at vi bruker ungen som "air bag"
Ungen er MYE mykere enn en voksen person. Underforstått at menneskers beinbygning blir sprødere med årene!
Det er vel neppe behagelig å komme under en voksen, men ungen dør garantert ikke av dette heller.
Beltet har borrelås og en spinkel spenne som løser ut hvis kraften blir veldig stor.
Det er en STOR skum kloss mellom fører og unge, i tilegg til en skumkrave som hjelper til å holde hjelmen på plass.
Skinndress for småtasser er kurant å få tak i. Hansker og hjelm ditto.
Jeg tillot meg å spørre en barnelege om dette med barn og mc. (Jeg var på helsekontroll med min fire år gamle sønn,, på mc) Svaret jeg fikk, var at gravide ikke burde kjøre mc etter 6. måned :)
LEM hadde ihvertfall tidligere en helhjelm i barne utgave XXS. Har hatt en slik til mine barn.
Kan ikke se at disse har tatt noen som helst skade av noen tusen km med denne. De kan heller ikke huske at de synes den var plagsomt tung, men det var bare korte turer da. Nå blir de lange etterhvert :)

Ulykker barn/mc har vi liten erfaring med, og det kommer vel av at da kjører vi veeeeldig forsiktig!!
Totalt sett er dette derfor posistivt!!

Ta med barna, og kjør deretter!!
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Post by TageSK »

Kawazzr wrote:Ta med barna, og kjør deretter!!
Image

Jeg skal kjøpe en GS til mitt barnebarn.
Om noen år skal hun få være med meg på min.

Håper hun gleder seg like mye som jeg gjør :roll:

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
sveiva
MC: NÅ: Honda cb1000r-09
Tidligere: Kawasaki ER6F-06 wrf 450-04,Fj 1200-97, transalp-87,kh 100-84
Sønner 7og 3 år: TTR 50 -07

Post by sveiva »

Min eldste sønn bruker fortsatt dette beltet som er beskrevet tidligere, vi har og intercom, som jeg personlig mener er et must, i tilfell do pause el. Vi tar korte etapper, maks 30 min. Han synest det er gøy. Har spurt om vi skal prøve uten dette "beltet", men han vil fortsatt bruke det for han føler seg sikrere. Han blir 8 år i år. Vært med siden han var 5 etter anbefalt minste alder pga. hjelmtyngde og nakkemuskler skal takle dette. \:D/
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Selv tok jeg med min yngste datter fra hun var ca 8 år. Festet treklosser med strips på fothvilere slik at hun fikk skikkelig støtte med bena, og brukte sidekoffert og toppkoffert for ryggstøtte og eventuell beskyttelse ved velt i lav fart. Komplett kjøreutstyr er en selvfølge, intercom høyner opplevelsen og trygghetfølelsen for begge parter.

Man legger automatisk ekstra bånd på seg selv når man kjører med noen på, og barn som passasjer gjør en bare enda mer omtenksom.

Selv har jeg ingen betenklighet med å ha barn på sykkel. Statistisk sett omkommer der omtrent like mange hvert år i fritidsbåter/bading som med MC. Om man i tillegg luker kamikaze kjørerene bort fra stattistikken kan man nesten trekke det så langt at man kan forundres over at noen tør å ta barna i båt i det hele tatt.

Livet består av innhold fra fødsel til død, har man først fått det ene kommer garantert det andre. Man må ikke være så redd for å dø at man ikke tør å leve.

Jeg føler at om man tar sine forholdsregler og bruker normal fornuft er risikinivået fullt ut akseptabelt og ikke stort høyere enn andre aktiviteter man gjør med medlemmer av familien.
Om man stuper uti det kan jeg iallefall basert på egen erfaring si at det er en svært positiv opplevelse for både fører og pasasjer. (Da ligger det i kortene at man legger opp kjøring etter barnets premisser). Innbiller meg at det fleste som har prøvd ser tilbake på det med positive minner.
Min oppfatning om alder, som jo var spørsmålet i oppstarten, er at barnet bør være stort nok til å bær hjelm og kjøreutstyr, og at man kan kommunisere med barnet slik at junior forstår og gjør hva de blir bedt om. Barn modnes svært ulikt, men et sted mellom 6 og 8 år kvalifiserer vel de fleste.
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Post by TageSK »

knutk wrote:Selv har jeg ingen betenklighet med å ha barn på sykkel. Statistisk sett omkommer der omtrent like mange hvert år i fritidsbåter/bading som med MC. Om man i tillegg luker kamikaze kjørerene bort fra stattistikken kan man nesten trekke det så langt at man kan forundres over at noen tør å ta barna i båt i det hele tatt.
Det der var en knakende god observasjon!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply