600cc vs. 1000cc

Prat om tung MC.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by FV »

Gixxerman wrote: Det funker helt fint med 750 faktisk, men det er såklart deilig med 1000, det skal jeg ikke legge under en stol. Men jeg syntes det er stor nok forskjell fra 600 til 750 til at en 750 er levelig, mens jeg syntes 600 blir for lite.
Men igjen, det er da min mening. 750 er som mange faktisk mener, det perfekte kompromiss når det kommer til R-sykler rekkefirer.
Hva med selve den fysiske størrelsen på sykkelen? Om man tar en Gixxer, så har jo 750 samme chassis som 600. Regner med det kan bli slitsomt på lengre turer om sykkelen er mindre. Prøvesatt en Gixxer 1000 for ett par dager siden, bare i butikken riktignok, og den føltes hakket mer "touring" (om man kan kalle det for det) enn de mindre syklene. Altså hakket mer oppreist og hvilte ikke like mye på hendene.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by Desmo-Dude »

microape wrote:
Bizcocho wrote:
microape wrote:btw, ZX6R, 130 hester? Hell no.
Hæ?
Dagens 600 sykler som f.eks. zx6r, har ikke mer enn rundt 105 hester uplombert og alt.

Image

quote]

Disse kurvene viser en zx-6rr som er en 600ccm,men sykkelen til Bizcocho er en zx-6r med 636 ccm.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by microape »

oki vi kan vel legge på 3-4 hester for de extra kubikkene elns?
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by Bizcocho »

microape wrote:oki vi kan vel legge på 3-4 hester for de extra kubikkene elns?
I følge 'manualen' er det 23 hk mer i 05 636 utgaven enn 07/08 599 utgaven ...
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by MowZ »

Den dyno målinga du kommer med er vel RWHP mens oppgitt effekt er jo motoreffekt på svinghjulet. Taper fint en god del hk ved overføringa til bakhjulet
Last edited by MowZ on 04 Sep 2008 12:00, edited 1 time in total.
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by erazar »

Jeg havnet på 750 etter testing av både 600 og 1000.. Rett og slett for den føltes best for min del, du har "nesten" 1000 draget (selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner) men det jeg mener med dette er at jeg slipper 600 giringen på min 750 og det var egentlig det jeg ville bort fra.

Synes ikke 1000 var så stor og tung egentlig, men 750'en føltes alikevel litt lettere.. dermed ble det pose og sekk for min del, 1000 er mer "avslappende" på tur enn 600, spesielt om du føler for å bruke sykkelen litt daglig.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by inunf »

MowZ wrote:Den dyno målinga du komemr emd er vel RWHP mens oppgitt effekt er jo motoreffekt på svinghjulet. Taper fint en god del hk ved overføringa til bakhjulet
Hva skal du med hester på veiva da? Det er de du har på bakhjulet du kan bruke...
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by MowZ »

hva du skal med hk på veiva? ellers får du ikke noe på bakhjulet. Men grunnen til at jeg sa det var fordi han nekta for at det var 130 hk i zx636 r sykkelen og kom med en dyno måling, men kan være 130 i motor................
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by microape »

Bizcocho wrote:
microape wrote:oki vi kan vel legge på 3-4 hester for de extra kubikkene elns?
I følge 'manualen' er det 23 hk mer i 05 636 utgaven enn 07/08 599 utgaven ...
2005 Kawasaki ZX-6R 636 Dyno Run. 105.1HP
http://videos.streetfire.net/video/2005 ... _58874.htm

Manualen er ikke til å stole på. Hvertfall ikke når kawasaki har laget den selv. Aldri i livet om sykkelen taper 25 hester fra veiva til hjulet. Kanskje 3-4 hester. Det inunf mente var at man ikke trenger hester på veiva, men på hjulet. Men så klart må man ha hester på veiva for at de i det hele tatt skal komme på hjulet. Ingen måler hestene sine på veiva etter å ha bygd en banesykkel. Det er hestene på hjulet som teller og det er det folk bryr seg om.
Gixxerman

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by Gixxerman »

FV wrote:
Gixxerman wrote: Det funker helt fint med 750 faktisk, men det er såklart deilig med 1000, det skal jeg ikke legge under en stol. Men jeg syntes det er stor nok forskjell fra 600 til 750 til at en 750 er levelig, mens jeg syntes 600 blir for lite.
Men igjen, det er da min mening. 750 er som mange faktisk mener, det perfekte kompromiss når det kommer til R-sykler rekkefirer.
Hva med selve den fysiske størrelsen på sykkelen? Om man tar en Gixxer, så har jo 750 samme chassis som 600. Regner med det kan bli slitsomt på lengre turer om sykkelen er mindre. Prøvesatt en Gixxer 1000 for ett par dager siden, bare i butikken riktignok, og den føltes hakket mer "touring" (om man kan kalle det for det) enn de mindre syklene. Altså hakket mer oppreist og hvilte ikke like mye på hendene.
Den fysiske størrelsen vil jeg si er et misoppfattet begrep. En moderne 1000R svinger som faen den også, er ikke noen særlig forskjell i vekt heller.
Til opplysning så er faktisk nye CBR1000RR 3kg lettere fulltanket enn en -08 GSXR750.
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by microape »

Da er det gixxern det er et problem med. 750 skal jo være lettere. Det sier jo seg selv. 1000 cc er uansett større størelsesmessig.
Gixxerman

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by Gixxerman »

Det er ikke store forskjellen idag i størrelse. Det er hverken 80 eller -90 tallet lenger. Ja det er en forskjell, men den er ikke veldig stor. Synet kan bedra med tanke på plastikk. Bare se på TL1000R f.eks. Ser veldig stor og klumpete ut, men det samsvarer ikke med kjøreegenskapene...
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by FV »

Gixxerman wrote: Den fysiske størrelsen vil jeg si er et misoppfattet begrep. En moderne 1000R svinger som faen den også, er ikke noen særlig forskjell i vekt heller.
Til opplysning så er faktisk nye CBR1000RR 3kg lettere fulltanket enn en -08 GSXR750.
Jeg tenkte på den faktiske fysiske størrelsen, plass for fører osv, ikke vekt. Sitter man ikke litt bedre på en 1000 enn småbrødrene?
Gixxerman

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by Gixxerman »

Tja, jo, men igjen forskjell fra merke til merke. Det du bør kjenne etter er om du sitter > i < eller > på < sykkelen. Det syntes jeg er mye viktigere. Forankring er alfa omega.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 600cc vs. 1000cc

Post by inunf »

Gixxerman wrote: Den fysiske størrelsen vil jeg si er et misoppfattet begrep. En moderne 1000R svinger som faen den også, er ikke noen særlig forskjell i vekt heller.
Til opplysning så er faktisk nye CBR1000RR 3kg lettere fulltanket enn en -08 GSXR750.
Og begge er fortsatt et halvt tonn tyngre enn en skikkelig 250 ;-)

Fysisk størrelse og hvor god plass man har er to forskjellige ting. Kan f. eks. nevne GSXR 600 K8, som er på størrelse med RS250'en min om ikke litt større. Den føltes som om jeg prøvde å klemme rundt en varmtvannstank, mens på sykkelen min sitter jeg mye mer i den. Det beste er vel uansett å prøve en masse sykler, og finne den man sitter best på.
Post Reply