
YZF-R1 2009
Re: YZF-R1 2009
Likte ikke lyktene på denne. Ser ut som sykkelen er sjeløyd! Hmmm....må vel bare litt tilvending til, men må si meg enig med en over her. Ser ut som den er blitt overdesignet! 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: YZF-R1 2009
Synes den var kul jeg 



x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Re: YZF-R1 2009
Man regner generelt å tape 10-12% fra veiv til bakhjul, just so you know.microape wrote:Ramair er jo ikke noe man kan måle med, uansett. Ingen måler med ramair, ikke engang i fabrikken kan de gjøre det. Det kommer jo helt ann på om man ligger i 350 km/t eller 50 km/t, og hvilket gir man ligger i. Dessuten får man ikke de utrolige kreftene av ramair som man skulle tro.
Hva skal man med effekt på veiva? Det er jo på hjulet man trenger kreftene. Aldri om man mister 30 hk fra veiv til hjul. Da er det noe seriøst galt en eller annen plass. Man mister max 3-4 hk på slikt. Ingen måler uansett effekten på veiva når de nettopp har bygd en sykkel. Det er ikke noe å briefe med, siden man ikke har bruk for det.
Re: YZF-R1 2009
Det finnes vindtunneler, og jeg skulle tro at en MC fabrikk har tilgang på slikt....microape wrote:Ramair er jo ikke noe man kan måle med, uansett. Ingen måler med ramair, ikke engang i fabrikken kan de gjøre det. Det kommer jo helt ann på om man ligger i 350 km/t eller 50 km/t, og hvilket gir man ligger i. Dessuten får man ikke de utrolige kreftene av ramair som man skulle tro.

Greit nok at man bruker effekten på hjulet, men det er nå engang slik at man oppgir på veiva. Det er også temmelig logisk i mine øyne da måling på hjulet drar inn en masse variabler som oljetype, mengde, slitasje/stramming på kjede/drev, tilstand på girkasse og dekktype/dekktrykk for å nevne noe. Tallet er ment som en måling av motorens egenskaper, ikke kjøretøyets.Hva skal man med effekt på veiva? Det er jo på hjulet man trenger kreftene. Aldri om man mister 30 hk fra veiv til hjul. Da er det noe seriøst galt en eller annen plass. Man mister max 3-4 hk på slikt. Ingen måler uansett effekten på veiva når de nettopp har bygd en sykkel. Det er ikke noe å briefe med, siden man ikke har bruk for det.
3-4hk mister du bare på girkassen alene. Et slitt kjede/drev kan du miste 10% på alene.
Re: YZF-R1 2009
Hvor mye vind skal man isåfall måle med? Motoren vil hele tiden ha ulikt antall hester ved ulik hastighet/vindstyrke, selv om jeg tviler på at forskjellen mellom 200 km/t og 300 km/t vil være så stor.ATWindsor wrote: Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig? Kan man ikke måle i en vindtunnel?
AtW
Javel da, de taper gjerne 10% fra veiv til hjul etter det jeg har lest meg til nå, men er likevel lattis av fabrikkene å måle veivhester. Overdrevet er det likevel. Dessuten varierer gjerne dynoer med rundt 5 hester når kreftene kommer opp i 150 hester, og fabrikkene har sannsynligvis brukt en dyno som varierer mye i deres favør, bare for å ha noe å referere til.
Hester er noe som skal måles på hjul. Ingen måler veivhester når de skal skryte av/bevise hvor mye hester kjøretøyet deres har, gjerne etter litt trimming.
- Atle ZX9R
- Posts: 113
- Joined: 31 Aug 2007 09:39
- MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar ) - Location: Hornindal, S&Fj
Re: YZF-R1 2009
Det blir vel målt på hjula etter trimming fordi det er den enklaste måten å måle på, ikkje fordi det er mest "riktig"microape wrote: Hester er noe som skal måles på hjul. Ingen måler veivhester når de skal skryte av/bevise hvor mye hester kjøretøyet deres har, gjerne etter litt trimming.
Viss du vil teste sykkelen for å skryte ville det vere en fordel å måle på veiva iom at du får høgast effekt ved måling på veiv.
No er det vel ingen produsentar av hverken bil eller MC som oppgjer hk på hjula heller.
Men dette er jo en diskusjon som er litt off-topic...
Likte bedre forrige designet eg... Likte også bedre dei photoshop-bildene som var laga før nye R1 vart lansert, men den er vel fortsatt den finaste 1000ccm frå japan, pottene og frontlyktne såg litt rare ut på den nye R1, men lyktene såg litt stilige ut med lyset på som i bildet lenger oppe her.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Re: YZF-R1 2009
På det bildet ser det ut som det er xenon lys... Eller noe diodegreier? 

Re: YZF-R1 2009
Enten finner man en standard, om så ikke eksisterer, så velger man en vindhastighet som man mener er passende og represenatativ, eller en liten grippe hastigheter, Og selvsagt oppgir man hvor mye vind det er målt med.microape wrote:Hvor mye vind skal man isåfall måle med? Motoren vil hele tiden ha ulikt antall hester ved ulik hastighet/vindstyrke, selv om jeg tviler på at forskjellen mellom 200 km/t og 300 km/t vil være så stor.ATWindsor wrote: Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig? Kan man ikke måle i en vindtunnel?
AtW
Javel da, de taper gjerne 10% fra veiv til hjul etter det jeg har lest meg til nå, men er likevel lattis av fabrikkene å måle veivhester. Overdrevet er det likevel. Dessuten varierer gjerne dynoer med rundt 5 hester når kreftene kommer opp i 150 hester, og fabrikkene har sannsynligvis brukt en dyno som varierer mye i deres favør, bare for å ha noe å referere til.
Hester er noe som skal måles på hjul. Ingen måler veivhester når de skal skryte av/bevise hvor mye hester kjøretøyet deres har, gjerne etter litt trimming.
AtW
- Einar J Skog
- Posts: 47
- Joined: 31 Oct 2005 22:55
- MC: Kawa 750turbo 1984 mod.
810ccm ,,HPU-stage2
Re: YZF-R1 2009
Angående veivaksel HK Eller Bakhjuls hester....
generelt så forsvinner det vel mellom 10 og 15 % underveis..
3 eksempler fra bladet BIKE..
ZZR 1400 193 HK > 166.9 HK
B-KING 184 HK >167.6 HK
ROCKET III 142 HK > 117.8 HK
Min 1985 Kawa 750 turbo har 112 HK > 97 HK
generelt så forsvinner det vel mellom 10 og 15 % underveis..
3 eksempler fra bladet BIKE..
ZZR 1400 193 HK > 166.9 HK
B-KING 184 HK >167.6 HK
ROCKET III 142 HK > 117.8 HK
Min 1985 Kawa 750 turbo har 112 HK > 97 HK
Kawasaki 750turbo.
Re: YZF-R1 2009
Nei de bildene du la ut sist er gjør at jeg er enda mere skeptisk! Se på de lyktene og den latterlige hekken da?!!!! Hjelpe meg. 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: YZF-R1 2009
syns det var en veldig flott sykkel jeg
.

Re: YZF-R1 2009
Helt enig.meitemark wrote:syns det var en veldig flott sykkel jeg.
Fronten på 07-08 er de peneste så langt.
De originale pottene er det jo ingen som bruker uansett, så ett sett med akrapovic vil nok forbedre hekken vil jeg tro.
Re: YZF-R1 2009
Hekken ser unaturlig kort ut! Akkurat som de har presset den inn mot tanken. Side kåpene stopper også helt unaturlig og blir "feil" i forhold til resten av sykkelen. Å jeg kan ikke få sagt nok hvor idiotisk de lyktene er... Er det bare jeg som ser dette?? hehe
R1 har alltid vært ett smykke, men dette likte jeg dårlig! huffihuffisen!!

R1 har alltid vært ett smykke, men dette likte jeg dårlig! huffihuffisen!!

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: YZF-R1 2009
Synes lyktene ser ut som dette jeg.



