Re: YZF-R1 2009
Posted: 12 Sep 2008 17:08
Likte ikke lyktene på denne. Ser ut som sykkelen er sjeløyd! Hmmm....må vel bare litt tilvending til, men må si meg enig med en over her. Ser ut som den er blitt overdesignet! 

Man regner generelt å tape 10-12% fra veiv til bakhjul, just so you know.microape wrote:Ramair er jo ikke noe man kan måle med, uansett. Ingen måler med ramair, ikke engang i fabrikken kan de gjøre det. Det kommer jo helt ann på om man ligger i 350 km/t eller 50 km/t, og hvilket gir man ligger i. Dessuten får man ikke de utrolige kreftene av ramair som man skulle tro.
Hva skal man med effekt på veiva? Det er jo på hjulet man trenger kreftene. Aldri om man mister 30 hk fra veiv til hjul. Da er det noe seriøst galt en eller annen plass. Man mister max 3-4 hk på slikt. Ingen måler uansett effekten på veiva når de nettopp har bygd en sykkel. Det er ikke noe å briefe med, siden man ikke har bruk for det.
Det finnes vindtunneler, og jeg skulle tro at en MC fabrikk har tilgang på slikt....microape wrote:Ramair er jo ikke noe man kan måle med, uansett. Ingen måler med ramair, ikke engang i fabrikken kan de gjøre det. Det kommer jo helt ann på om man ligger i 350 km/t eller 50 km/t, og hvilket gir man ligger i. Dessuten får man ikke de utrolige kreftene av ramair som man skulle tro.
Greit nok at man bruker effekten på hjulet, men det er nå engang slik at man oppgir på veiva. Det er også temmelig logisk i mine øyne da måling på hjulet drar inn en masse variabler som oljetype, mengde, slitasje/stramming på kjede/drev, tilstand på girkasse og dekktype/dekktrykk for å nevne noe. Tallet er ment som en måling av motorens egenskaper, ikke kjøretøyets.Hva skal man med effekt på veiva? Det er jo på hjulet man trenger kreftene. Aldri om man mister 30 hk fra veiv til hjul. Da er det noe seriøst galt en eller annen plass. Man mister max 3-4 hk på slikt. Ingen måler uansett effekten på veiva når de nettopp har bygd en sykkel. Det er ikke noe å briefe med, siden man ikke har bruk for det.
Hvor mye vind skal man isåfall måle med? Motoren vil hele tiden ha ulikt antall hester ved ulik hastighet/vindstyrke, selv om jeg tviler på at forskjellen mellom 200 km/t og 300 km/t vil være så stor.ATWindsor wrote: Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig? Kan man ikke måle i en vindtunnel?
AtW
Det blir vel målt på hjula etter trimming fordi det er den enklaste måten å måle på, ikkje fordi det er mest "riktig"microape wrote: Hester er noe som skal måles på hjul. Ingen måler veivhester når de skal skryte av/bevise hvor mye hester kjøretøyet deres har, gjerne etter litt trimming.
Enten finner man en standard, om så ikke eksisterer, så velger man en vindhastighet som man mener er passende og represenatativ, eller en liten grippe hastigheter, Og selvsagt oppgir man hvor mye vind det er målt med.microape wrote:Hvor mye vind skal man isåfall måle med? Motoren vil hele tiden ha ulikt antall hester ved ulik hastighet/vindstyrke, selv om jeg tviler på at forskjellen mellom 200 km/t og 300 km/t vil være så stor.ATWindsor wrote: Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig? Kan man ikke måle i en vindtunnel?
AtW
Javel da, de taper gjerne 10% fra veiv til hjul etter det jeg har lest meg til nå, men er likevel lattis av fabrikkene å måle veivhester. Overdrevet er det likevel. Dessuten varierer gjerne dynoer med rundt 5 hester når kreftene kommer opp i 150 hester, og fabrikkene har sannsynligvis brukt en dyno som varierer mye i deres favør, bare for å ha noe å referere til.
Hester er noe som skal måles på hjul. Ingen måler veivhester når de skal skryte av/bevise hvor mye hester kjøretøyet deres har, gjerne etter litt trimming.
Helt enig.meitemark wrote:syns det var en veldig flott sykkel jeg.