Suzuki motorcycle crashes

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Suzuki motorcycle crashes

Post by Babelfisken »

Jeg tror dere tar feil. Lenge trodde jeg også dette måtte være med vilje men til slutt ser jeg skyggen av den andre bilen. Når det smeller er seaten godt oppå siden av den andre så det er "heldigvis" ikke en psykopat som gjør alt for å hindre andre i å kjøre forbi. Slike finnes det nok av fra før.

Edit. Nå ser jeg også at mc fører gjør et par grove feilvurderinger. Den ulykken kunne vært unngått i flere omganger, senest i det seaten starter forbikjøringen sin.
spiffo
MC: '06 Suzuki GSX-R 600

Post by spiffo »

Man kan jo lett se at seaten og mc'en i en periode har kjørt ganske aggresivt. Greit at seaten legger seg ut litt etterpå, men jeg vil si mc sjåføren har vel så mye skyld i det her. Virker som begge "kappkjører" og mc sjåføren bør da vite at seaten kommer til å kjøre forbi bilen foran. Er jo rein idioti av mc sjåføren det der
'06 GSX-R 600
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

TholoRacing wrote:Når en ligger på så lavt gir, og med så mye turtall, SKAL bilføreren høre det, med mindre vedkommende er døv. Lyshorn osv, før forbikjøring er tull i mine øyne - noen bilister ser det kanskje, men ikke nok til at jeg tar sjansen. Hvis jeg må "file" bak en bil et lite stykke, ligger jeg på 10000RPM, for da VET jeg at han har sett/hørt meg, og han VET at jeg vil forbi.
Eirik
Det fins alltid en tulling som har brukt ti ganger mer på stereo enn du har på effektanlegg, so no more soup for you. Sorry.
VFRlusa
MC: 93 VFR750 (hvit hest)

Post by VFRlusa »

Uansett hvem sin feil det måtte være, så var det mc-førern som fikk svi. Det eneste som kunne ha reddet situasjonen er at han hadde tatt det litt med ro. Noe til ettertanke, og kan f... ikke repeteres ofte nok. Får bumbe denne tråden når våren nærmer seg.

(ps. sett video på pause helt i starten, så ser dere skyggen av bilen Seatn ligger i ræva på. Godt mulig at den bilen skal til høyre, bremser ned og Seatn hiver seg ut, istedet for å bremse)
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

quantumduck wrote:
TholoRacing wrote:Når en ligger på så lavt gir, og med så mye turtall, SKAL bilføreren høre det, med mindre vedkommende er døv. Lyshorn osv, før forbikjøring er tull i mine øyne - noen bilister ser det kanskje, men ikke nok til at jeg tar sjansen. Hvis jeg må "file" bak en bil et lite stykke, ligger jeg på 10000RPM, for da VET jeg at han har sett/hørt meg, og han VET at jeg vil forbi.
Eirik
Det fins alltid en tulling som har brukt ti ganger mer på stereo enn du har på effektanlegg, so no more soup for you. Sorry.
Enig med siste taler. Det er utopi å være 100% sikker på at en bilist hører deg bare fordi du gir gass. Mitt inntrykk er at hver tredje bilist verken hører eller ser ambulansen med fulle lys og sirener bak seg før det har gått laaaaang tid.

Jeg har ofte kjørt lanesplitting i gangfart med laserpotte uten innmat i den tro at bilisten hører meg. Selv med sidevinduene nede er det de færreste som reagerer på litt gasspådrag.

Eneste måten å kjøre MC på er å anse alle andre som fulle, døve og blinde. :-#
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

som kjørelæreren min sa "tenk alltid at bilisten kommer til å gjøre noe feil" og kjør deretter...
1.3.1.2
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

Blinke med fjernlys er det beste- Med mindre speilene i bilen er stillt helt feil, må bilføreren være ganske "borte" for ikke å legge merke til et fjernlys fra 10-15m avstand.

Har selv blitt forbikjørt av mc, når jeg kjørte mc, og jeg skvatt som bare faen pga lyden(HD). Lyden hørte jeg først når han var et par meter forbi meg, så jeg hoppa greit på sykkelen for å si det sånn :shock: Stol aldri på at man kan høre deg, men det er klart at det hjelper i mange tilfeller.

foressten, han med mc'en på videoen klarer faktisk å holde sykkelen oppe ganske lenge. Hadde det vært en liten veiskulder der tror jeg ikke det hadde gått like ille. Den veien han kjørte på var litt for smal dessverre :(
retlaw
MC: Ingen enda..

Post by retlaw »

Bumper denne tråden som en liten påminnelse av sikkerheten.

Et interessant sitasjon som det dessverre skjer alt for ofte ute av i trafikken. Begge ligger alt for tett på rompa til trafikkanten foran. La bilisten seg ut pga en nødsitasjon lenger foran eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Forskriftmessig så er det bilisten som er den skyldige part her da det er han som kolliderer idet han skifter felt. La oss anta at bilisten la seg ut som et forbikjøring forsøk. Han gjør også tre grove feil til. Blinker ikke i det hele tatt, sjekket ikke blindsone eller speil siden han ikke så MCen, og han kjører svært aggressivt på en måtte som gjør det nesten umulig for andre å forstå hva hans hensikter i trafikken er. Husk, ikke bare bli sett, men bli forstått også ;). Trafikk språket består av mye mer enn blinklys og bremslys. Det som skremmer meg mest i denne sitasjonen er at både bilisten og syklisten legger seg svært brått ut i motgående kjørefelt som er den viktigste årsaken til ulykken. Og at dem gjør det rett etter en sving uten å ha forsikret seg at det ikke er noe trafikk som gjemmer seg lengre fremover, som hjelper dem lite og gjør sitasjonen mer stressende for begge. Ut fra min erfaring så virker det ut som begge er konsentrert i å forsøke å se om det kommer noe ifra motgående felt. Hadde kun en av dem skiftet fill litt langsommere så ville sannsynligvis denne ulykken vært unngått da en av dem hadde fått mer tid til å se, oppfatte, reagere og forhindre.
Husk at ved forbikjøringer så lønner det seg å ha større fart enn bilen foran før man bestemmer seg og skifte felt i god tid for å bli sett. Blink gjerne to-tre ganger med blinklyset slik det er påbudt i enkelte EU land. Sidesynet vil i halvparten av tilfelene oppfattet dem blinkende fjernlysene.

Litt om min dagelig liv i trafikken som yrkessjåfør.

Jeg som kjøre lastebil og som nesten bor ute i trafikken opplever dessverre denne sitasjonen svært ofte. Dagelig har jeg aggressive bilister som legger seg ut svært brått slik at dem er vanskelige å se i god tid. Ofte så er jeg allerede i ferd med å skifte felt etter å ha blinket i god tid og vist mine hensikter da det kommer en tulling ut av det blå himmelen og skal presse seg fram. Det går som regel alltid bra fordi jeg skifter felt sakte og følger med på speilene. Husk at alle trafikantene ute i trafikken stadige vrir på hodet og ser i forskjellige retninger. Da hjelper det deg svært lite i å kun ha vært synelig i det ene sekundet da jeg kastet blikket på motsatt speil.
Ofte så ligger bilistene seg rett i ropa på meg uten å tenke på at lastebilen er mye bredere og selv om speilene er større så hindre det 10m lange påbygget/skapet meg i se i noen særlig stor grad av den blindsonen bak lastebilen. På en rett strekke i 90km/t på E6 kan det gjemme seg så mye som 4 biler i blindsonen bak meg. Tenk på hvordan det er med dem nye 25m supervogntogene (som nå også har kommet til Norge) å se hva som ligger bak dem.
Siden jeg sitter så høyt opp så har jeg en blindsone på ca. 6m foran førerhytta og en styggere blindsone på høyresiden av førerhytta. Kjør aldri forbi en lastebil og blir lignendes på denne blindsonen på høyre side, og kjør heller ikke forbi en lastebil som står stille i for eks. et lyskryss for å så stoppe 2m foran førerhytta. Skulle motoren på sykkelen dø, eller av et eller annet grunn så for du ikke startet før lastebilen, kan det bli fatalt..
Og til sist siden lastebilen har mye større speil så vil jeg også gjøre dere oppmerksom på dem blindsone som oppstår der. Lastebil modellen min av nyere årstype, har et så dårlig speil design på dem nødvendige store speilene, men med enorme unødvendige store speilhus som igjen ligger rett ved siden av A-stolpene sett fra førerplassen i førerhytta. Speilene, speilhuset og A-stolpene skaper ett så stort blindsone at til og med varebiler 5m unna kan gjemme seg bak dem. Det er neste flaut å si det, men minst en gang i måneden så må jeg tråkke ned bremsepedalen med fult styrke for å unngå å treffe noen som gjemte seg bak blindsonene til speilene. Både bilister, syklister og til med mødre med barnvogn har sluppet unna med skrekken frem til nå. Men jeg gruer meg til den dagen oddsene er mot meg og noen beveger seg på en slik måtte at dem følger blindsonen til speilene hele veien, slik at selv om jeg har sett dobbelt og trippel til hvert side, så vil jeg ikke se dem uansett hvor oppmerksom jeg har vært.
Ny uerfaren riter
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Meget bra innlegg retlaw =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Ser ikke du sjåføren av bilen/lastebilen i speilet hans/hennes, ser ikke han/hun deg... ;-)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
knetrom

Post by knetrom »

Selv om du ser sjåføren, trenger ikke han/hun å se i speilet akkurat i riktig øyeblikk heller.. Kan forresten skrive under på det retlaw skriver, men virker på meg som om han kjører på østlandet for akkurat det med at folk presser seg forbi på høyresiden er ikke noe jeg opplever så ofte (nå kjører jeg ytterst sjelden for tiden men likevel)
Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

Alle vet jo at forbikjøringer skal skje på steder hvor ikke bur kan klare å komme seg forbi. Lange bilrekker er farlige.. Doh..
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
Post Reply