Undersøkelse om lysbruk

Prat om tung MC.

Jeg bruker vanligvis:

Poll ended at 02 Oct 2008 17:13

1. Kjørelys (nærlys)
83
92%
2. Fjernlys
7
8%
3. Fjernlys, samt diverse ekstralys
0
No votes

Total votes: 90

hanja
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)

Re: Undersøkelse om lysbruk

Post by hanja »

Jeg kjører nesten alltid med fjernlys. Bortsett fra når jeg kjører i tunneler (når jeg husker og skru av :P) og når jeg møter biler på kvelden. Føler at bilene ser meg mye raskere med fjernlys fremfor nær.
Er det noen som vet hva loven sier? Har hørt at MC har lov å kjøre med fjernlys om dagen.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

hanja wrote:Jeg kjører nesten alltid med fjernlys. Bortsett fra når jeg kjører i tunneler (når jeg husker og skru av :P) og når jeg møter biler på kvelden. Føler at bilene ser meg mye raskere med fjernlys fremfor nær.
Er det noen som vet hva loven sier? Har hørt at MC har lov å kjøre med fjernlys om dagen.
Nei, ifølge loven er det forbudt på lik linje med bil, men tror det var TØI som anbefalte tilbakeholdenhet da mange brukte det for å bli bedre sett.
Viser jo bare hvor langt på jordet de er.
Man bruker IKKE fjernlys for å fungere i trafikken på dagtid. Bilene ser et lys men vet lite om hvor langt unna og hvor fort det kommer. Det øselgger du med fulltlys. Det er dessuten farlig å tro at man er tryggere ved hjelp av fulltlys. For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned. Særlig bedre er det ikke at nettopp fjernøys kan gjøre deg mindre synlig.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

LordShaft wrote:Jeg er faktisk veldig enig i det gixxer skriver i denne tråden!!
Når det kommer til lysbruk kjører jeg stort sett bare med nærlys!
Jeg blinker med fjernlys når jeg skal ta ei forbikjøring for å våre sikker på at jeg blir oppdaget før jeg legger meg ut.
Fjernlys kan jeg også sette på hvis jeg skal plukke ei lengre kø (flere biler på langstrekk)
*svelg* Tør du det? Blunke altså?
Ække redd for at de skal misforstå deg og tro at du blinker for de du ønsker å slippe dem frem?
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Babelfisken wrote:Bilene ser et lys men vet lite om hvor langt unna og hvor fort det kommer. Det øselgger du med fulltlys. Det er dessuten farlig å tro at man er tryggere ved hjelp av fulltlys. For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned. Særlig bedre er det ikke at nettopp fjernøys kan gjøre deg mindre synlig.
Vet ikke om dette stemmer med noen fakta, men min logikk sier det motsatte;
Sterkt lys (fjernlys) virker større og derfor kan det se ut til at det er nærmere.
Svakt lys (nærlys) virker mindre og derfor kan det se ut til at det er fjernere.

Og vi som kommer i samme hastighet som trafikken forøvrig, men har bare et lys (ingen andre lys å fortelle sjåføren avstand og fart som feks to lys på bil som har en gitt avstand mellom lysene, kan hjelpe en sjåfør å bedømme avstand), og lysene virker mindre enn på en del biler. Ett lys forteller en sjåfør at vi er "små" og ikke så truende som to lys.
Derfor ser jeg det slik at jeg må kompensere for det ekstra manglende lyset jeg ikke har ved å "bli større" og mer synlig.
Men jeg bruker det kun ved gitte situasjoner, feks der jeg forventer at det kan oppstå fare.
Image
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

TageSK:
Med det oppsettet du har på sykkelen, med to ekstralys tent.
Vil ikke bilister kanskje oppfatte dette som en bil som er langt borte, siden lysene står så tett?

Om du ser på en bil på lang avstand, så ser du jo lysene "tett" inntil hverandre, men når bilen kommer nærmere, ser du at lysene er lenger fra hverandre og oppfatter at det er en bil.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Post by TageSK »

Deauville00 wrote:TageSK:
Med det oppsettet du har på sykkelen, med to ekstralys tent.
Vil ikke bilister kanskje oppfatte dette som en bil som er langt borte, siden lysene står så tett?
Om du ser på en bil på lang avstand, så ser du jo lysene "tett" inntil hverandre, men når bilen kommer nærmere, ser du at lysene er lenger fra hverandre og oppfatter at det er en bil.
Jeg har fundert en del på det der. Her er hva jeg tror:

Det aller viktigste er å bli lagt merke til. En bil som på høylys dag skal smette forbi en traktor, og kaster et blikk bortover veien, han skal se så mange lamper som mulig (og vi snakker om mine to tåkelys som beklageligvis er "litt" feiljustert). Dermed starter hjernen hans å fungere, og han vil ubevisst vurdere om det er plass. Når det er lyst, da vil lysene gjøre at han ser sykkelen, og da øker sjansen for at han vurderer situasjonen riktig. Og, naturligvis, jeg kører alltid 1mm fra den gule stripen. Mine lys kommer mot ham midt i veien!

Jeg tror at risikoen for en feilvurdering som en følge av at han tror det er bil, er mye mindre enn fordelen jeg får med to lys.

I regn og mørke er situasjonen naturligvis en helt annen. Problemet er at jeg skal jo se selv også, så i mørket kan jeg ikke kjøre med tåkelysene tent. Pluss at i mørket blender de for mye. Det er bare når solen skinner at bilførere ikke plages av å bli blendet. Riktigere sagt: Manges rettferdighetssans plages av å bli blendet, ene og alene fordi det ikker er lov å køre med feiljusterte lys. Hevnlysten og kravet til konformitet overgår trolig selv seksualdriften til tider. Jeg er overbevist om at på høylys dag utgjør det ingen risiko i trafikken å kjøre med fjærnlys. Men, altså, jeg kjører med to tåkelys.

Uansett, til bruk i mørket ønsker jeg meg tåkelys med "parkyls" inni. Når selve tåkelyset er svslått lyser likevel lampene og ser store ut. Jeg føler meg liten og usynlig når jeg står elene på rødt lys bare iført et nærlys.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Vil ikke dine lys alltid sørge for at tre lys er tent?
Og i en triangel vil vel ingen kunne ta feil av.
Eller?
Image
Image
TageSK

Post by TageSK »

SoloTwin wrote:Vil ikke dine lys alltid sørge for at tre lys er tent?
Eller?
Surf over til tråden "Vise deg i trafikken". Der vil du finne bilder av lysene mine.
Ett parklys + to tåkelys er en triangel, men i dagslys er det ingen som ser et parklys.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

TageSK wrote:
SoloTwin wrote:Vil ikke dine lys alltid sørge for at tre lys er tent?
Eller?
Surf over til tråden "Vise deg i trafikken". Der vil du finne bilder av lysene mine.
Ett parklys + to tåkelys er en triangel, men i dagslys er det ingen som ser et parklys.

[TaSK]
Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.
Image
TageSK

Post by TageSK »

SoloTwin wrote:
Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.[/quote]
Jeg bruker tåkelysene bare i dagslys. Når det er mørkt da bruker jeg nærlys, og savner fler lyspunkter som gjør meg "større". Skal montere LED p koffertene så får vi se om det hjelper. Om ikke blir det 5W lamper inne i tåkelysene som holder liv i dem også når hovedlampen er slukket.

Det er synd å si det, men eftersom jeg blir eldre linger sykkelen mer og mer på en GoldWing :-)

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

kjørte til kragerø på fredagen og da lå det en sykkel bak meg med fjernlys på, ble litt ubehagelig å se i speilet siden synet mitt ble dratt mot lyset hans.
var riktignok kø da men jeg lå da først :-k
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

TageSK wrote:
SoloTwin wrote: Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.
Jeg bruker tåkelysene bare i dagslys. Når det er mørkt da bruker jeg nærlys, og savner fler lyspunkter som gjør meg "større". Skal montere LED p koffertene så får vi se om det hjelper. Om ikke blir det 5W lamper inne i tåkelysene som holder liv i dem også når hovedlampen er slukket.
Det er synd å si det, men eftersom jeg blir eldre linger sykkelen mer og mer på en GoldWing :-)
[TaSK]
Sikkert bare kommet i komfort-alderen. ;) Kjenner den synke innover meg jeg i alle fall...
Image
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

TageSK wrote:
Beetle wrote: Konstabelen fortalte da at "tåkelys" var kun tillat brukt når "vær og føre" var slik at bruken var nødvendig , uansett om det var parklys eller nærlys som var tent i kombinasjon :roll:
Heldigvis slapp jeg med advarselen.
Kan noen undersøke akkurat det der med kombinasjonen? Er det virkelig tillatt (i Norge) med nærlys og tåkelys samtidig?
Gjelder det ogs motorsykkel.

Naturligvis bare når "vær og føre" tillater det :roll:

[TaSK]
Akkurat hvilket *føre* som krever tåkelys lurer jeg litt på ...
quantumduck

Post by quantumduck »

Babelfisken wrote:
hanja wrote:Jeg kjører nesten alltid med fjernlys. Bortsett fra når jeg kjører i tunneler (når jeg husker og skru av :P) og når jeg møter biler på kvelden. Føler at bilene ser meg mye raskere med fjernlys fremfor nær.
Nei, ifølge loven er det forbudt på lik linje med bil, men tror det var TØI som anbefalte tilbakeholdenhet da mange brukte det for å bli bedre sett.
Viser jo bare hvor langt på jordet de er.
Man bruker IKKE fjernlys for å fungere i trafikken på dagtid. Bilene ser et lys men vet lite om hvor langt unna og hvor fort det kommer. Det øselgger du med fulltlys. Det er dessuten farlig å tro at man er tryggere ved hjelp av fulltlys. For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned. Særlig bedre er det ikke at nettopp fjernøys kan gjøre deg mindre synlig.
Så lenge du ikke blender noen - f.eks. fordi du har en gammel sykkel med dårlig lys - er det ikke noe forbud mot å kjøre med fjernlys på dagtid. Dette er ikke noe spesielt unntak for mc. I fullt dagslys skal det en del til før man blir blendet, medmindre man stirrer rett inn i lyktene, og det er ikke der man skal ha blikket uansett. Å la seg irritere over fjernlys er heller ikke det samme som å bli blendet.
quantumduck

Post by quantumduck »

Babelfisken wrote: For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned.
Eh, litt i overkant skeptiske, er vi ikke ... ?
Post Reply