Er det noen som vet hva loven sier? Har hørt at MC har lov å kjøre med fjernlys om dagen.
Nei, ifølge loven er det forbudt på lik linje med bil, men tror det var TØI som anbefalte tilbakeholdenhet da mange brukte det for å bli bedre sett.hanja wrote:Jeg kjører nesten alltid med fjernlys. Bortsett fra når jeg kjører i tunneler (når jeg husker og skru av) og når jeg møter biler på kvelden. Føler at bilene ser meg mye raskere med fjernlys fremfor nær.
Er det noen som vet hva loven sier? Har hørt at MC har lov å kjøre med fjernlys om dagen.
*svelg* Tør du det? Blunke altså?LordShaft wrote:Jeg er faktisk veldig enig i det gixxer skriver i denne tråden!!
Når det kommer til lysbruk kjører jeg stort sett bare med nærlys!
Jeg blinker med fjernlys når jeg skal ta ei forbikjøring for å våre sikker på at jeg blir oppdaget før jeg legger meg ut.
Fjernlys kan jeg også sette på hvis jeg skal plukke ei lengre kø (flere biler på langstrekk)
Vet ikke om dette stemmer med noen fakta, men min logikk sier det motsatte;Babelfisken wrote:Bilene ser et lys men vet lite om hvor langt unna og hvor fort det kommer. Det øselgger du med fulltlys. Det er dessuten farlig å tro at man er tryggere ved hjelp av fulltlys. For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned. Særlig bedre er det ikke at nettopp fjernøys kan gjøre deg mindre synlig.
Jeg har fundert en del på det der. Her er hva jeg tror:Deauville00 wrote:TageSK:
Med det oppsettet du har på sykkelen, med to ekstralys tent.
Vil ikke bilister kanskje oppfatte dette som en bil som er langt borte, siden lysene står så tett?
Om du ser på en bil på lang avstand, så ser du jo lysene "tett" inntil hverandre, men når bilen kommer nærmere, ser du at lysene er lenger fra hverandre og oppfatter at det er en bil.
Surf over til tråden "Vise deg i trafikken". Der vil du finne bilder av lysene mine.SoloTwin wrote:Vil ikke dine lys alltid sørge for at tre lys er tent?
Og i en triangel vil vel ingen kunne ta feil av.
Eller?
Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.TageSK wrote:Surf over til tråden "Vise deg i trafikken". Der vil du finne bilder av lysene mine.SoloTwin wrote:Vil ikke dine lys alltid sørge for at tre lys er tent?
Og i en triangel vil vel ingen kunne ta feil av.
Eller?
Ett parklys + to tåkelys er en triangel, men i dagslys er det ingen som ser et parklys.
[TaSK]
Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.[/quote]SoloTwin wrote:
Sikkert bare kommet i komfort-alderen.TageSK wrote:Jeg bruker tåkelysene bare i dagslys. Når det er mørkt da bruker jeg nærlys, og savner fler lyspunkter som gjør meg "større". Skal montere LED p koffertene så får vi se om det hjelper. Om ikke blir det 5W lamper inne i tåkelysene som holder liv i dem også når hovedlampen er slukket.SoloTwin wrote: Jeg har sett det, men i dagslys er det heller ingen overhengende fare for at du skal kunne bli forvekslet med en bil, eller andre farkoster.
Det er synd å si det, men eftersom jeg blir eldre linger sykkelen mer og mer på en GoldWing
[TaSK]
Akkurat hvilket *føre* som krever tåkelys lurer jeg litt på ...TageSK wrote:Kan noen undersøke akkurat det der med kombinasjonen? Er det virkelig tillatt (i Norge) med nærlys og tåkelys samtidig?Beetle wrote: Konstabelen fortalte da at "tåkelys" var kun tillat brukt når "vær og føre" var slik at bruken var nødvendig , uansett om det var parklys eller nærlys som var tent i kombinasjon![]()
Heldigvis slapp jeg med advarselen.
Gjelder det ogs motorsykkel.
Naturligvis bare når "vær og føre" tillater det![]()
[TaSK]
Så lenge du ikke blender noen - f.eks. fordi du har en gammel sykkel med dårlig lys - er det ikke noe forbud mot å kjøre med fjernlys på dagtid. Dette er ikke noe spesielt unntak for mc. I fullt dagslys skal det en del til før man blir blendet, medmindre man stirrer rett inn i lyktene, og det er ikke der man skal ha blikket uansett. Å la seg irritere over fjernlys er heller ikke det samme som å bli blendet.Babelfisken wrote:Nei, ifølge loven er det forbudt på lik linje med bil, men tror det var TØI som anbefalte tilbakeholdenhet da mange brukte det for å bli bedre sett.hanja wrote:Jeg kjører nesten alltid med fjernlys. Bortsett fra når jeg kjører i tunneler (når jeg husker og skru av) og når jeg møter biler på kvelden. Føler at bilene ser meg mye raskere med fjernlys fremfor nær.
Viser jo bare hvor langt på jordet de er.
Man bruker IKKE fjernlys for å fungere i trafikken på dagtid. Bilene ser et lys men vet lite om hvor langt unna og hvor fort det kommer. Det øselgger du med fulltlys. Det er dessuten farlig å tro at man er tryggere ved hjelp av fulltlys. For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned. Særlig bedre er det ikke at nettopp fjernøys kan gjøre deg mindre synlig.
Eh, litt i overkant skeptiske, er vi ikke ... ?Babelfisken wrote: For det første er det å tro at man er mer synlig med hejlpemidler første skritt til å bli meid ned.