Page 2 of 3
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 28 Sep 2008 23:51
by tshansen
jeg skjønner at ulykkes statestikken kan være veldig skremmende.
Men no har det seg slik at vi alle skal vandre en gang. Hvordan det skjer er umulig å vite. Akkurat hvordan å når tror jeg er litt opp til skjebnen. Men jeg har hatt så mye sinnsyke opplevelser på sykkel at jeg ville ikke byttet det vekk for alt i verden. Jeg er utrolig glad for at jeg fikk meg A-lappen.
Men hvis du føler deg overnervøs for å ferdes i trafikken på sykkel er det kanskje ikke det rette for deg ?
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 28 Sep 2008 23:52
by Trond_V
Det med ulykkene går mye på sunn fornuft slik jeg ser det.
Man må hele tiden være mer på vakt når man kjører MC, kontra bil

Sånn er det bare. Fokusere på å bli sett i trafikken osv....
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 29 Sep 2008 00:07
by Revelar
Jeg selv er overhodet ikke nervøs overfor at jeg selv kommer til å komme ut for en ulykke, med disse tallene er jo FRYKTELIG skremmende!?
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 29 Sep 2008 00:10
by tshansen
Ja det er trist å lese... Det minner en bare på at det plutselig kan være din tur å tryne han.
Men det går ikke an å tenke slik heller. Blir jo redd bare du skal ut døra da! Men det er en kraftig påminnelse på at en må moderere seg og sin kjøring.
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 29 Sep 2008 00:24
by Juliet
Man skal ha respekt for trafikken, og mer på mc enn i bil. Bra du tar det seriøst, det kan gjøre deg til en bedre fører. Det hjelper mye å være risikobevisst på to hjul. Men det vil jo alltid være situasjoner man ikke har kontroll over selvsagt, det er en vurdering man må ta.
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 29 Sep 2008 00:52
by 748
lgbekk wrote:Ikke det at jeg har noe med det....... men la ikke det hele bli bare et spørsmål om skaffe A-lappen for minst mulig penger. Målet må vel være å bli en god mc-fører med best mulig forutsetning for å klare seg unna ulykker.
Er helt enig. Grunnen til at jeg bytta skole var ene og alene det at jeg overhodet ikke var fornøyd med kvaliteten på opplæringa. Kvalitet over kvantitet. At det ble billigere var bare en bonus.
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 29 Sep 2008 12:16
by Mogen
Du må altid ha i bakhode at du er minste og at du er mest sårbar i trafikken.
Men det er ikkje hjelp i å gruble seg i hel på det...
Som mange andre har sagt så må du verte sett i trafikken..
Har bestilt meg Xenon på sykkelen, og gleder meg til å få montert den...
Christoffer S wrote:Uansett betaler jeg heller en bot for lys feil enn å ikke bli sett på dagtid.
I sommer har jeg kjørt ca 13000 km og de siste to tusen km med xenon.
Før hadde jeg i snitt minst 2 uoppmerksome bilister pr tusen km som kastet seg ut foran meg i kryss, nå etter jeg fikk på xenon har det ikke vært noen ! Tilfeldig ?
PS ingen har blinket på meg langs veien så det kan ikke være så plagsomt sterkt lys...
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 03 Oct 2008 22:02
by Revelar
Jeg forstår, sånn er det.. Men det er da overhodet ikke en selvfølge at det skal skje med alle... Gjelder å ha respekt for respektløse i trafikken?
R6 er kanskje en litt alvorlig begynnersykkel, dyr og forsikre også... Hva med en FZ-6 S? Disse ser da mye "sikkrere" ut også hehe.... Kanskje bedre for en nybegynner? Synes denne så VELDIG grei ut! :
http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1222713181
Hvordan er forsikringen på denne sykkelen? Noen som vet?
Etter mye skrekklesing, fortsatt sugen på MC... Positivt?
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 03 Oct 2008 23:34
by tshansen
I alle R sykler bor det mye krutt og en sykkel som trives best i hasstigheter rundt 100 og oppover. Selv om det ikke er noe problem å kjøre den under.
Jeg mener at det ikke er noe sykkel som er bedre egnet som begynner sykkel enn noe annet. Du må selv lære deg din sykkel å kjenne. for så å beherske denne på veien.
Det er som sagt mye lettere å håndtere en R6 enn en stor tourer eller en HD! den stopper fortere også. Du må legge til kjørestil etter hvilken sykkel du kjører.
Den FZ6, en så veldig fin ut den. Slett ikke noe dum sykkel. Veldig touring inspirert, men lett å kjøre sportslig med! Tror nok du kan få mye fine stunder på en slik. Den er heller ikke dyr å forsikre i forhold til en R6. Hvor stor forskjellen er må du ringe å høre selv. Det er veldig inviduellt.
Mvh
-Shaft-
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 03 Oct 2008 23:46
by Revelar
Hei! Jo jeg skjønner jo det! Men denne sykkelen så ut som en god kombi da jeg ikke blir å bruke sykkelen til og fra jobb, men som hobby til trening, besøk, kjøretur osv.. Da føler jeg det er en veldig god sykkel for å kjøre mye i bystrøk? Er ikke dette en VELDIG sportslig touring sykkel?
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 04 Oct 2008 00:42
by slem
Synes den var ganske dyr til å være en 34 hester. Min 98hk 2006 modell kosta meg den nette sum av 83k og var kjørt 7000. Den har også varmeholker og undertray som ekstrautstyr. Eller er det en kjempesykkel til meg som nybegynner, synd den snart må settes på et lager alene... Hadde en fin to-timerstur i dag though!
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 04 Oct 2008 17:13
by Revelar
Den er nedplombert! Må jo ha 34 HK før du fyller 20..... Så er perfekt for meg.. Uten plombering mener jeg å huske den har 86 HK... Ihvertfall ikke langt ifra, og det er da ikke ille? Du fornøyd med din Slem? Hva mener du er fordelene og ulempene med en slik kontra 100% R sykkel? Stor forsikring?

Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 04 Oct 2008 18:37
by tshansen
Fordelene med en slik sykkel kontra rein R! er:
Du har mere opplent sittestilling, ikke så stor belastning for håndledd og rygg. Ikke så krapp knevinkel. Som gjør at du antagelig kan sitte lengre på sykkelen uten å bli sliten i bena!
Jeg kjørte en VFR 800 de 2 første åra jeg hadde lappen. Denne ble jeg faktisk mye mere sliten av å kjøre langt med enn Ducatien min som er veldig ekstrem sittestilling på.
Men fordelen er at jeg er så høy! Jeg kan sitte oppreist i ryggen å alikevell holde i styret. Dette vil ikke en kortere person klare. Jeg får "ligge" på tanken når jeg kjører så rygg vondt har jeg ikke hatt i det hele tatt. Og jeg får ikke belastning i det hele tatt på skuldrer, noe jeg fikk når jeg kjørte VFR, fant ikke rikitg stille for styret mitt, som gjorde at jeg satt litt statisk i skuldrene når jeg kjørte.
Dette er veldig inviduellt så klart. Det kommer helt an på din kropsform og lengde. Noen finner seg bedre til rette på ekstreme sykler. Andre ikke. Jeg ble veldig fort sliten i Rumpe, nakke og skuldre når jeg kjørte langt med VFR,en. Eneste jeg blir sliten i når jeg kjører Ducatien er Bena! Men kjenner det ikke før jeg har kjørt over 30 mil! da må jeg sleppe de litt ned, hvile leggene på fothvilerne hvis du skjønner.
Det er flere som kjører FZ6 her på forumet, og de kan nok komme med masse positive sider ved denne sykkelen. Å den er jo fin å se på også! Uten tvil en god sykkel. Tar jeg ikke feil var vel dette den som det ble solgt mest av i hele 2007!?

Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 05 Oct 2008 15:10
by neptyr
FZ6-s er en knall sykkel, men jeg blir litt veldig lei av turtallsjaget om du skal kjøre litt sportslig.. :/
Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?
Posted: 05 Oct 2008 22:48
by slem
Revelar wrote:Den er nedplombert! Må jo ha 34 HK før du fyller 20..... Så er perfekt for meg.. Uten plombering mener jeg å huske den har 86 HK... Ihvertfall ikke langt ifra, og det er da ikke ille? Du fornøyd med din Slem? Hva mener du er fordelene og ulempene med en slik kontra 100% R sykkel? Stor forsikring?

Yes jeg er kjempefornøyd med min - jeg har dog ikke noe sammenligningsgrunnlag da det er den eneste sykkelen jeg har prøvd...
Forsikring så betaler jeg 4000, 4500 for full kasko når jeg bytter selskap.