Dekk!

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Dekk!

Post by Babelfisken »

Borg wrote:Hvis det bare er bakdekket du skal bytte ville jeg valgt samme som du har foran på sykkelen. Greit å ha samme merke foran og bak.
Unntaket må vel være dersom man har et bedritent dekksett fra før og økonomien ikke tillater to nye dekk samtidig. Særlig nå på slutten av sesongen kan jo det være en aktuell problemstilling. Det er liksom ikke noe vits i å sette på et dekk som er elendig på regnvær bare fordi det andre også er det.
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Metzeler Racetec K3, hvordan er det dekket?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

R6-freak wrote:Metzeler Racetec K3, hvordan er det dekket?
Det er et rent banedekk.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
R6-freak

Post by R6-freak »

Desmo-Dude wrote:
Det er et rent banedekk.
jaok. Fikk tilbud på det ferdig på sykkel for 1700,-

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

R6-freak wrote:
Desmo-Dude wrote:
Det er et rent banedekk.
jaok. Fikk tilbud på det ferdig på sykkel for 1700,-
Problemet med rene banedekk er at det er vanskeligerere å få optimal arbeidstemperatur i dekket ved kjøring på landeveien.Hadde heller gått for M3 hadde jeg vært deg.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

Har tittet litt på siden til Metzeler,og det står det faktisk at K3 er et gatedekk.Synes kanskje det var litt lite spor til vanndrenasje,men kjører du bare i solskinn så er det jo ikke noe problem.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
R6-freak

Post by R6-freak »

jeg kjører i regn også :)
De fleste dekk firmaene er utsolgt for M3

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

Har du sjekka på http://www.motorsykkeldekk.com ?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Desmo-Dude wrote: Problemet med rene banedekk er at det er vanskeligerere å få optimal arbeidstemperatur i dekket ved kjøring på landeveien.Hadde heller gått for M3 hadde jeg vært deg.
Du har jo helt rett i at man sjelden oppnår optimal arbeidstemperatur med banedekk på vei, men det er mange med meg som likevel vil sverge til bandekk, t.o.m. brukte banedekk, som vi mener sitter vel så godt som gatedekk. Det er tross alt en god del forskjell fra optimalt feste på et banedekk og optimalt feste på et gatedekk. Vissheten om at jo hardere man kjører jo bedre feste skader heller ikke. :)
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

Babelfisken wrote:
Desmo-Dude wrote: Problemet med rene banedekk er at det er vanskeligerere å få optimal arbeidstemperatur i dekket ved kjøring på landeveien.Hadde heller gått for M3 hadde jeg vært deg.
Du har jo helt rett i at man sjelden oppnår optimal arbeidstemperatur med banedekk på vei, men det er mange med meg som likevel vil sverge til bandekk, t.o.m. brukte banedekk, som vi mener sitter vel så godt som gatedekk. Det er tross alt en god del forskjell fra optimalt feste på et banedekk og optimalt feste på et gatedekk. Vissheten om at jo hardere man kjører jo bedre feste skader heller ikke. :)
Spørsmålet her blir vel heller om et lunkent banedekk sitter bedre enn et optimalt temperert gatedekk.Jeg velger nå å tro at de aller fleste av oss har mer enn godt nok feste med et gatedekk når vi kjører hardt.Holder det for denne karen på denne sykkelen,så holder det for oss også :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
TholoRacing
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Post by TholoRacing »

Støtter opp om babelfisken her. Jeg sverger til banedekk. Så får det heller bli dekkskifte midt i sesongen.
Jeg velger også og tro at et middels temperert banedekk har bedre grep enn et optimalt temperert gatedekk.

Ulempen er jo vått føre - da suger banedekk.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Desmo-Dude wrote:
Babelfisken wrote:
Spørsmålet her blir vel heller om et lunkent banedekk sitter bedre enn et optimalt temperert gatedekk.Jeg velger nå å tro at de aller fleste av oss har mer enn godt nok feste med et gatedekk når vi kjører hardt.Holder det for denne karen på denne sykkelen,så holder det for oss også :)
Nå er det vel slik at jo bedre fører man er jo mindre feste trenger man. Det er de "dårlige" førerne som går på tryne og som kan ha nytte av ekstra feste. Poenget for meg er iofs ikke feste i seg selv*, men selvsagt at pent brukte banedekk koster meg fra 0 til 1000 for settet OG skal jeg virkelig bruke dekkene for det de er gode for, ja så virker de bedre enn noe annet og uten fare for å brenne opp gummien. De holder 5-10kkm og da får jeg også gleden av "nye" runde dekk minst to ganger i sesongen, i stedet for å pine noen gamle tørre dekk som man ikke tar seg råd til å bytte før de er helt utslitt. Men jeg vet hva jeg driver med og varierer trykk etter behov og da har jeg faktisk utmerket feste på vått også. Det er utrolig hvor mye ekstra feste man får av noen ekstra pund i dekket på vått føre. :D
MrT
MC: o7 Suzuki GSX-R600
01 Yamaha Raptor 660R

Post by MrT »

Jeg skiftet dekk ca midt i sesongen i år,pga utrolig dårlige orginaldekk fra suzuki!Litt kaldt i bakken og middels i luften så var det hjulspinn..forbnna kjedelig når du skal poppe en wheelie så napper en til og det bare spinner noe jævlig!
Men uansett:) eg bytta ihvertfall til 2ct og er evig fornøyd,men jeg er da ganske ny innen for R-sjangeren og har lite erfaring derifra,så det finnes nok fleire dekk som funker bra! Hørt mye bra om Metzler !

Når eg skulle kjøpe dekk så tenke eg litt sånn at hvor kan eg få billige dekk? Så traff eg en kamerat av meg som har kjørt mye sykkel,han sitter da i rullestol no pga dårlig valg av dekk,han sa bare til meg at han lot lommeboken bestemme når han kjøpte dekk,og mener oppriktig den dag i dag at det var det som var den skyldige faktoren i at han gikk på snørra!Men det blir sånn som med kjøreutstyr,at man vil ligge penger i det pga sikkerheten! Veit det er mangen som ikkje tenker formye på sikkerhet,spes de nye og unge sjåførene!

Så jeg fikk meg en liten tankevekker der på fleire måter...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Pilot Power 2CT er et veldig bra dekk som også funker til banekjøring for amatører(meg selv iberegnet) Kjøres det hardt på bane så bør man dog være påpasselig i midten/slutten av passet (10-15min) da man merker at det slipper litt lettere. Dog slipper det kontrollert, og ikke brått. Er man litt oppegående klarer man fint å kontrollere dette.
Supert dekk !

8000km bak på GSXR 1000 (Sør-Norge ikke nord der asfalten spiser dekk til frokost)
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Dette med asfalt i nord kontra sør.
Går ut fra at det er på Arctic Circle Raceway (ACR) du har hentet erfaringene fra? Da er det isåfall riktig det du skriver (men 8000 på Våler eller Rudskogen???)

Asfaltkvaliteten på veier vedlikeholdt av Statens Vegvesen (ved kontraktører) er enhetlig over hele landet med ganske strenge regler mht. kvalitet og beskaffenhet. Ingen trenger frykte økt slitasje på dekk om man tar turen oppover pga. asfaltkvalitet. Da e det heller de flotte veiene de har der oppe som kan gi utslag. Både på dekk og forholdet til politivesenet.

PS: dette med nyasfaltering og kvalitet på slikt er en stor del av det jeg jobber med. Så dette er ikke synsing.
Post Reply