Page 2 of 3
Re: oslo - bergen
Posted: 13 Nov 2008 23:49
by Valfar
Bare sånn angående pigg vs. piggfritt, så har jeg kjørt piggfritt siden jeg fikk lappen (10 år siden), og har så og si aldri hatt problemer. I de tilfellene jeg har hatt problemer med å komme meg fram hadde ikke pigger hjulpet stort, så fordelene utveier ulempene.
Mindre støy, mindre svevestøv og mindre avgifter (hvis du bor i Oslo riktignok).
Re: oslo - bergen
Posted: 15 Nov 2008 11:57
by custom
Jeg har kjørt piggfritt hele landet i 16 år ikke noe problem. Det eneste er at jeg har hurtigkjetting fra Biltema til en billig penge i bilen til bruk under ekstrem forhold. Oslo-Bergen nattes tid foretrekker jeg Fillefjell.
Re: oslo - bergen
Posted: 15 Nov 2008 19:09
by tshansen
Eneste problemet er vel hvis det skulle oppstå kolonne kjøring!? Da må de som kjører piggfritt snu om de ikke har med kjetting!?
Selv bare kjørt piggfritt i alle mine år som billist, og aldri hatt noe problem. Jeg føler meg merkelig nok tryggere på piggfrie vinterhjul enn pigger på snøføre. Is er selvfølgelig en annen sak;-) Da er det pigg som duger best.
Re: oslo - bergen
Posted: 15 Nov 2008 21:40
by Baron von Waffel
Desmo-Dude wrote:RH racing wrote:dekk som skulle hatt pigger er IKKE lov å ta ut piggene påå bruke som vinterdekk
Er du sikker på det?Så vidt jeg vet så er det ikke en gang lovpålagt å bruke vinterdekk.Problemet oppstår derimot hvis det skjer noe og du ikke er skodd etter forholdene,så kan du regne med å bli bøtelagt/straffet for uaksomhet.Kan ikke noen av juristene her inne sjekke ut dette?
Du skal være skodd for forholdene. Hvis du kjører på vinterdekk slik de er i ordinær stand så skal det mye til for å gi deg mangellapp. Men om du endrer dekkenes egenskaper for eksempel ved å ta piggene ut av piggdekk, så vil du fort vurderes som uforsvarlig skodd om du kjører på annet enn tørr asfalt om vinteren. Det vil selvfølgelig alltid bli et skjønnsspørsmål. Men om kontrollmyndigheten ser at du sladder så har du et problem.
Og har det skjedd en ulykke hvor du har mistet kontrollen har du trøbbel.
Re: oslo - bergen
Posted: 15 Nov 2008 22:43
by Desmo-Dude
Baron von Waffel wrote:Desmo-Dude wrote:RH racing wrote:dekk som skulle hatt pigger er IKKE lov å ta ut piggene påå bruke som vinterdekk
Er du sikker på det?Så vidt jeg vet så er det ikke en gang lovpålagt å bruke vinterdekk.Problemet oppstår derimot hvis det skjer noe og du ikke er skodd etter forholdene,så kan du regne med å bli bøtelagt/straffet for uaksomhet.Kan ikke noen av juristene her inne sjekke ut dette?
Du skal være skodd for forholdene. Hvis du kjører på vinterdekk slik de er i ordinær stand så skal det mye til for å gi deg mangellapp. Men om du endrer dekkenes egenskaper for eksempel ved å ta piggene ut av piggdekk, så vil du fort vurderes som uforsvarlig skodd om du kjører på annet enn tørr asfalt om vinteren. Det vil selvfølgelig alltid bli et skjønnsspørsmål. Men om kontrollmyndigheten ser at du sladder så har du et problem.
Og har det skjedd en ulykke hvor du har mistet kontrollen har du trøbbel.
Hvis jeg har forstått det rett da,så vil man ikke få bot hvis man blir stoppet med piggdekk uten pigg.Eller?
Re: oslo - bergen
Posted: 16 Nov 2008 20:10
by Baron von Waffel
Jo, det kan du få. Det er avhengig av føret der du evt. blir stoppet / kontrollert, og føret videre dit du skal.
Re: oslo - bergen
Posted: 16 Nov 2008 23:30
by Desmo-Dude
Baron von Waffel wrote:Jo, det kan du få. Det er avhengig av føret der du evt. blir stoppet / kontrollert, og føret videre dit du skal.
Men da er det ikke et lovbrudd å fjerne piggene fra et piggdekk.Lovbruddet er vel å ikke sko seg etter forholdene.Uavhengig av hva slags dekk man kjører med.Ikke meningen å spikke masse fliser her,men vil bare få klarhet i om det å fjerne pigger fra et piggdekk er et lovbrudd.Altså uavhengig av føret.
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 10:38
by Baron von Waffel
Det er lov å fjerne piggene. Og det gjør at det er lov å kjøre ned dekket til 1,6 mm på sommerføre. Dette bedrer selvfølgelig dekkøkonomien. Men det går kraftig ut over kjøreegenskapene.
Så vil det alltid være ditt ansvar å tilpasse farten etter forholdene og være forsvarlig skodd ved kjøring.
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 10:48
by Desmo-Dude
Baron von Waffel wrote:Det er lov å fjerne piggene. Og det gjør at det er lov å kjøre ned dekket til 1,6 mm på sommerføre. Dette bedrer selvfølgelig dekkøkonomien. Men det går kraftig ut over kjøreegenskapene.
Så vil det alltid være ditt ansvar å tilpasse farten etter forholdene og være forsvarlig skodd ved kjøring.
Flott.Da fikk vi avklart det.Bare til info så er minimum mønsterdybde på vinterdekk 3 mm uansett årstid

Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 12:38
by Baron von Waffel
Da er reglene for mønsterdybde endret ganske nylig. Er du helt sikker på at vinterdekk må ha 3 mm også når de brukes om sommeren?
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 17:41
by Desmo-Dude
Skal være veldig forsiktig med å være helt sikker,men mente det var det vi lærte på kjøreskolen.Tok lappen i 94.
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 19:39
by custom
Dette blir i utgangspunktet off topic, men er interresant. (Håper Rh Racing har fått svar på spørsmålet sitt.)
Dette er sakset fra lovdata,
§ 1-4. Hjul
1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.
b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.
Når man leser står det ingen ting om å fjerne pigger, kun at det skal sikres tilstrekkelig veigrep.
Pigger kan fjernes og kjøres med bare det er tilstrekkelig veigrep og tilstrekkelig mønsterdybde.
Biler med totalvekt over 3500 kg kan stoppes og nektes og kjøre videre vis ikke det medføres tilstrekklig antall kjettinger forutsatt at den har tilstrekkelig mønsterdybde.
Jeg har erfaring hvor jeg ble stoppet på vinterføre, hvorpå politiet mente jeg kjørte for fort i forhold til føret, de mente det var glatt. Mitt svar var, det er ikke glatt for meg og om det er glatt for dere må dere få dere nye dekk.
Det skal sies at jeg ikke hadde noen form for slipp og kunne stoppe greit når jeg ble stoppet.
Tilstrekkelig veigrep er indivinduelt fra kjøretøy til kjøretøy og min påstand fra fører til fører.
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 19:51
by thomasgsxr
er nok 3 mm ja
Re: oslo - bergen
Posted: 17 Nov 2008 23:48
by Desmo-Dude
thomasgsxr wrote:er nok 3 mm ja
For vinterdekk uansett sommer som vinter?Sånn forstår jeg det i hvertfall.
Re: oslo - bergen
Posted: 18 Nov 2008 08:07
by custom
Desmo-Dude wrote:thomasgsxr wrote:er nok 3 mm ja
For vinterdekk uansett sommer som vinter?Sånn forstår jeg det i hvertfall.
Det er datoen som avgjør antall mm ikke dekktypen.