Page 2 of 2
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 13 Jan 2009 15:17
by Babelfisken
Jeg trodde det "bare var sånn" med slitte dekk at sykkelen overstyrer. At det drar mer den ene veien enn den andre har nok med skjev slitasje. Min erfaring er at det er endret profil foran som først og fremst forårsaker dette. Har man firkantet bakdekk hjelper det selvsagt ikke når balanserer på "hjørnet".
mao: bytt dekk.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 13 Jan 2009 15:39
by StenR
Hvis du ikke har kjørt noe særlig annet siden CB-tida, så kan det være på sin plass å la noen andre prøvekjøre. Ikke sikkert det er noe galt. Gamle sykler må som oftest jobbes mer med gjennom svingen, så det kan være mye vanesak. Noen sykler har også en geometri som gjør at de er mer kvikkstyrte, og dermed kan føles nervøse. Om det er slik at den virkelig "faller" inn i svingen, så er det nok helst dekkene (slitasje eller lufttrykk). Sjekk for sikkerhets skyld også styrelageret. Et slitasjespor i lageret, kan holde igjen styret littebitt i nøytralposisjon når du går inn i svingen. I det det går ut av sporet, føles det som om den "faller". Skal ikke så mye til før du kjenner det faktisk. Dette er enkelt å sjekke, siden du har hovedstøtte. Sett den på støtta og beveg forhjulet pent og rolig fra side til side. "Lugger" det litt i rettfram posisjon, så er lageret gåent. Relativt vanlig feil og en smal sak å fikse om du er litt nevenyttig. Men "my 2 cents" er på dekkene.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 15 Jan 2009 21:43
by Leading Edge
Takk for mange gode svar. Har ikke gjort noe med dette da det jo er litt dårlig sykkelføre akkurat nå. Skal sjekke det med styrelager, måle at hjulene står rett og bytte dekk til våren så da blir det nok bra tenker jeg. Akkurat nå er fokus på å finne en kjøredress eller to i passe farge og størrelse

Re: Styre som "faller inn" i sving
Posted: 17 Jan 2009 09:40
by quantumduck
Leading Edge wrote:Takk for mange gode svar. Har ikke gjort noe med dette da det jo er litt dårlig sykkelføre akkurat nå. Skal sjekke det med styrelager, måle at hjulene står rett og bytte dekk til våren så da blir det nok bra tenker jeg. Akkurat nå er fokus på å finne en kjøredress eller to i passe farge og størrelse

Lykke til. Det er stor forskjell på dekk og hvordan de slites. De siste skiftene mine har vært Z6 og de slites mere «flatt» enn de jeg nevnte tidligere, som ble «spisse» (dette går an å se om man «sikter» langs dekket) Så når jeg bytter til nye dekk nå for tiden føles det som sykkelen faller *mer* inn i svingen. Og så er det stor forskjell på smak og behag også, så alt i alt lurt å prøve forskjellige dekk for å finne ut hva som passer deg og sykkelen ja.
Avslutningsvis syns jeg det høres merkelig ut at du må trykke på innerste styreholken for å rette opp og komme utover i kurven også. Hvis du kjører raskere enn joggefart er jo det vanlig teknikk for å svinge enda skarpere (kontrastyring).