Batteri på forsikringa?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Super-blackbird
MC: Yamaha R1

Re: Batteri på forsikringa?

Post by Super-blackbird »

husk og skriv opp målene på batteriet før du reiser til biltema ;-)
georgfd
MC: Honda CBR 125R 2004

Post by georgfd »

thanks :D jeg hadde aldri hørt om sætre mc-service :-k ligger det inne i ålesunds sentrum, strandgata?
Fant ett kartutsnitt på gulesider: Stemmer dette?

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D692 ... %3Daddress
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Har aldri vært der jeg heller. De startet opp nå i januar, og drives av Åsmund Sætre som var verksmester på Solbergs før. Jeg har handlet mye hos Solbergs i min tid, og det var ene og alene pga. ham.
georgfd

Post by georgfd »

internettsiden til sætre mc-service: http://www.smcs.no/

må ta meg en tur innom lokalene i uka, for å sjekke ut :D
jOHN s
MC: Suzuki gsx r 1300 r hayabusa 2008

Post by jOHN s »

Bare å reise til Åsmund Sætre mc-service.

ligger i nedre strandgt ja.. har fått opp skilt nå så lett å finne

eneste personen som får røre sykkelen min.. gsx r 1300 r 08 mod. Han vet hva han driver på med og det er aldri prob m sykkelen :D
hondaboy

Post by hondaboy »

måtte jo være en sunnmøring som vil ha ett 5-år gammelt batteri på forsikringa. =D>
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
knetrom

Post by knetrom »

Hehe, hadde vedlikeholdsfrie batterier betydd evigvarende eller uslitelige, hadde de kostet mye mer enn 300 kr på Biltema :D Til sammenligning er batterikassene på truckene på jobben ikke vedlikeholdsfrie, de må du etterfylle med destillert vann og du må sjekke nivået på vannet minst en gang i uken, helst daglig. (OT: På gamlejobben hadde vi en truck som var 15 år gammel, med originale batterier! Leverandøren var overrasket over at den holdt seg såpass bra, og det var utelukkende pga vedlikehold. De hadde holdt 5 år lenger enn vanlig. Poenget: Batterier som krever vedlikehold tar for mye tid i hverdagen, 5 år med et vedlikeholdsfritt batteri skal du være glad for).

Tør påstå at bremseklosser også er vedlikeholdsfrie, men de slites jo ut og må byttes :)
georgfd

Post by georgfd »

penger spart er penger tjent ;-)
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Batteriet ditt er kanskje fikset, men tenkte jeg kunne nevne litt om garanti vs reklamasjon etter kjøpslov. Er det ikke mer vanlig med 3 års garanti på sykler? Det er det i alle fall på biler. Så forhandlere som kan utføre garantiarbeid vil ta ansvar for alt som skjer innenfor 3 år. Men i Norge har vi en ganske heftig kjøpslov som sier at du kan reklamere på det du har kjøpt i inntil 5 år etter (kortere for mange andre produkter). Dette er det ikke fabrikken som står for, men forhandleren. Det trenger ikke være en merkeforhandler, det er den spesifikke butikken/kjeden som du har kvitteringen fra. Det er nok det Solberg mener når de sier de ikke har garantiansvar.

Forsikringsselskapet er ikke så snille som forhandlerne :P De gir deg vel gjerne et nytt 300 kr batteri mot 1000 kr i egenandel.

Hvis du eller andre har kjøpt et nytt batteri er jeg interessert i høre hva du/dere synes! Mitt syrebatteri begynner å bli gammelt og har vært utsatt for litt for dyp utlading når statoren tok kveld, ujevnt syrenivå over tid og kald lagring. Funker greit ennå, men tenker jeg skal bytte det før jeg må.
georgfd

Post by georgfd »

Jeg mente ikke å skrive forsikring i overskrifta på tråden. "Batteri på garanti?" Skulle der stå :) Men jeg har kjøpt nytt batteri, ja

Honda har 5 års garanti, levert av fabrikk. Er det en honda forhandler, skal de foreta reprasjoner som går på garanti, om jeg ikke tar helt feil. :)
Ola M

Post by Ola M »

Kudos til Honda for det!
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg har hørt flere ganger siste dagene at en ikke skal finne på å kjøpe batteri fra biltema!

De er rett og slett for dårlig, å kjører du med for dårlig batteri, ødelegger du dynamoen! Dette er spesiellt viktig for oss som kjører ducati!
Hvor mye hold det er i disse uttalelsene skal jeg ikke legge meg borti, men det ga meg en liten heads up!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Noen som vet hvem som lager batteriene til Biltema? Altså hvilke logoer disse batteriene har når fabrikken ikke produserer for Biltema.

Kikket på Forbrukerinspektørene her om dagen. Pussige greier at samme produsentene som leverer Lerum syltetøy og Prior kylling også leverer Best Price/Euroshopper syltetøy og kylling. Bare med en ennen logo og mye lavere pris. Kvaliteten er den samme.

Kommer kanskje at det er bare rom for et visst antall fabrikanter av forskjellige varer. Det samme gjelder muligens for mye av det Biltema leverer?
Ola M

Post by Ola M »

RockeRolf wrote:Noen som vet hvem som lager batteriene til Biltema?
Prøvde å google etter "calcium-calcium" og SMF batterier, men fant ingen med bilder som lignet. Det var en drøss med kinesiske leverandører som brukte "SMF" i beskrivelsen så det er nok sannsynlig at de er produsert på innsiden av den store muren. Jeg skal kjøpe et kalsium-kalsium batteri på Biltema etterhvert, skal litt mer til enn de vanlige skrekkanekdotene for at jeg skygger unna. Hvis noen er innom Biltema er det jo bare å se nøye etter logoer etc på batteriet.

Det er nok mange brukere her som har kjøpt AGM eller SMF vedlikeholdsfrie batterier fra Biltema, hvis noen har hatt trøbbel er det bare å rope ut! Etter å ha kjøpt mitt skal jeg følge nøye med på tilstanden, er det noen som har tips til hvordan? Vil motstanden i batteriet endre seg etterhvert som det blir dårligere?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

LordShaft wrote:Jeg har hørt flere ganger siste dagene at en ikke skal finne på å kjøpe batteri fra biltema!

De er rett og slett for dårlig, å kjører du med for dårlig batteri, ødelegger du dynamoen! Dette er spesiellt viktig for oss som kjører ducati!
Hvor mye hold det er i disse uttalelsene skal jeg ikke legge meg borti, men det ga meg en liten heads up!
Kan det ha noe med italiensk elektronikk å gjøre? :twisted:

*sparke i vepsebolet*
Post Reply