Page 2 of 2
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 05 May 2009 18:42
by MortenHB
Sjekka litt på min sykkel nå og finner ut at det er TRE rosa ledninger med en stripe i en eller annen farge.
Da blir det fort litt værre.. Hadde det vært den omtalte rosa ledningen i entall skulle jeg testa, men nå vet jeg ikke helt om jeg tørr:P
Sånn bortsett fra at sykkelen ikke starter eller går som den skal, hva kan skje ved å trekke ut en tilfeldig ledning?
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 05 May 2009 18:58
by Lord Erik
Siden jeg får flere meldinger i uken (!) angående denne tråden, så kan jeg kanskje oppdatere med det jeg vet.
Jeg har fått det bekreftet av flere personer at det er PIN 19, svart med hvit stripe, som skal trekkes ut. Siden jeg er i prosessen med å selge sykkelen min nå så har jeg ikke gjort dette selv, og jeg har ikke tatt meg tid til å se nærmere på det. Derfor vil jeg
ikke personlig garantere at dette er korrekt informasjon, og jeg vil be alle som prøver om å være forsiktig.
Forøvrig har jeg også hørt at enkelte verksted her i Bergen (og sikkert andre i landet) fjerner plomben på GSR600 for 1000 kr utenfor loven (mao, ingen omregistreringsavgift).
Hvis man vil vite hvilken ledning som er #19, så anbefaler jeg at man søker på nettet. Jeg har som sagt ikke tatt meg tid til å se på dette selv enda.

Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 18 May 2009 10:12
by MortenHB
Nå har jeg forsket litt på min sykkel. Fikk sett skikkelig på alle ledningene og da oppdaget jeg en ledning som noen hadde satt en liten tapebit rundt, og det var tydelige spor etter "fikling" rundt hullet den satt i. Så jeg dro ut denne og prøvde sykkelen, og akkurat som jeg trodde var dette den riktige ledningen.
Det er to kontaker på ECUen, dra ut den smaleste. Svart med hvit stripe, mellom en hvit med rød stripe (den eneste med denne fargen) og en blå. Tror ikke den blå var helt ensfarget, men skal være greit å finne ettersom den hvite med rød stripe er på andre siden. Muligens lettest å først åpne kontakten. Bilde kommer.
Oppfordrer på ingen måte noen under 21 å gjøre dette.

Lykke til alle andre

Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 18 May 2009 10:43
by Lord Erik
Gode greier!

Da har vi endelig kommet til bunns i dette spørsmålet. Jeg skal se på min egen sykkel så snart det blir opplett, og vil legge inn en kommentar her etter jeg har gjort det.
Her er bildene fra MortenHBs sykkel:
Igjen, godt jobbet!
EDIT: Det er visst en blank teipbit rundt min ledning også. Synlig når man tar ut kontakten.
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 20 May 2009 17:02
by gulliksen
drit bra at dere fant ut av det:) merker man store forskjellen før og etter ledningen er dratt ut?
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 20 May 2009 18:52
by Lord Erik
Når du kjører alene og i et normalt tempo, nei. Hestekreftene trenger du først når du har med deg noen bakpå, eller hvis du skal zoome rundt på Autobahn i store hastigheter.

Hvis du ikke har tenkt å gjøre noen av de tingene vil jeg egentlig råde deg til å la den være, i tilfelle krasj e.l.
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 21 May 2009 02:08
by MortenHB
Det har du helt rett i Lord. Det blir nok veldig ubehagelig før man kommer opp i hastigheter der man merker noe.. Jeg ser hvertfall ikke på GSR'n som noe fartsmaskin, i.o.m at man fanger alt for mye fartsvind osv. Men er man desperat nok så går det vel
Med en passasjer derimot, har jeg mer trua.. Ikke fått testet dette selv enda
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 24 May 2009 01:40
by freddy85
Når ble det slik at hk ikke teller inn på akslerasjon ifra 0 spør nå jeg, hk på lavt turtall(dreiemoment) skulle man jo tru hadde mere nytte mens man er i fart.
Dessuten er det bare meg som syntes det er uetiskt og idiotisk og fjerne "plomben" ulovelig?
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 24 May 2009 01:57
by Lord Erik
freddy85 wrote:Når ble det slik at hk ikke teller inn på akslerasjon ifra 0 spør nå jeg, hk på lavt turtall(dreiemoment) skulle man jo tru hadde mere nytte mens man er i fart.
Dessuten er det bare meg som syntes det er uetiskt og idiotisk og fjerne "plomben" ulovelig?
Deg om det. Jeg kan være villig til å diskutere hvorvidt det burde være tillat å starte tråder som omhandler ulovelige tema her på forumet, men hva folk gjør med sin egen sykkel er ikke av interesse for meg.
Detaljene rundt hvor stor rolle hestekrefter spiller inn på akselerasjonen på en slik sykkel skal jeg ikke uttale meg om, men forskjellen oppleves ihvertfall som svært liten dersom man er alene på sykkelen... Hadde du skrudd opp effekten på sykkelen min så hadde jeg nok ikke gått til det før jeg tok med meg en passasjer.
Re: GSR600, plombert vs. fulleffekt
Posted: 25 May 2009 18:09
by MortenHB
Kjørte over Sognefjellet med passasjer på torsdag! Var ikke spesielt lat opp de bratte bakkene, men har ikke noe å sammenligne med da jeg ikke har kjørt den samme turen før jeg fjerna ledningen. Men regner nesten med at det hadde gått litt trått opp der med 34 hk. (bratt!)
For min del har ikke fjerningen av plomberingen på noen måte ført til at jeg kjører fortere. Bare sånn for å understreke at ikke alle som fjerner plomberingen er desperate fartsidioter!

Har ikke noe erfaring med andre sykler men kan hvertfall skrive under på at det ikke er stor forskjell på en GSR hvis man kjører ca etter fartsgrensene +/-