Yamaha YZF Thunderace 1000

Prat om tung MC.
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

Har ett orginalanlegg men det får du ikke:P

5 Mai tar jeg ut sykkelen for sommeren åååå kor eg glede meg:D
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

Min Thunderace skal til storservice inkludert ventil justering å så skal jeg itilegg bytte bremser, gasswire å litt småting.

Spørsmålet er skal gjøre alt selv å bare gi de ventil justeringe eller skal jeg bare la de gjøre alt??

Tenkte liksom siden jeg nettop hadde kjøpt sykkelen åsså la de gjøre alt så han ble bra åsså tok jeg å byttet olje, filter å slikt neste gang..

Er det mye å spare på å gjøre alt selv untatt ventiljusteringen?
Evt kan noen gi meg en link på en liste av ting jeg må kjøpe til servicen:P?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by tshansen »

Dette kommer litt an på hvor nevenyttig du er selv!

Det er bare småtteri det du snakker om å gjøre selv, og ja det er snakk om ett par tusen spart i utlegg.
Ett verksted tar vel en 750,- kroner timen pluss pluss (kommer an på arbeidet) så hvor mye penger har du hehe. ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

Jeg byttet nå olje, filter osv på lettsykkelen min så må vel være ca samme greia:P vist ikke så kan jeg jo få hjelp av en kompis vist jeg plages med noe:P

Styrelager og svinglager er det noe vanskelig å skifte?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by tshansen »

Oljeskift, plugger, væsker, luftfilter osv er relativt enkelt å fikse selv, noe som er helt unødvendig å sette sykkelen vekk for å få gjort. Klart er du helt grønn og ikke har mulighet eller verktøy til å skru selv er det en annen sak ;-)

Styrelager skal ikke være nødvendig å skifte uten at de er gåen!
Svinglager har jeg helt ærlig aldri hørt om!? Er ikke hjullager du tenker på!?

styrelager krever vel litt spesialverktøy for å skifte (hvertfall på enkelte sykler) å dette er nok litt jobb med. Men har du en god verktøysbok, eller how to tråd fra nettet du kan følge er nok dette forholdsvis enkelt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

Jeg må bytte:

- Gaffelager/styrelager.
- Svingarmslagre det jeg kalte svinglager forstår du nå hva jeg mener?
- Toppdeksel pakning.
- Bremseklosser bak.
- Justere bremselys slik at lyset starter tidligere.

Var på bruktrapport med den så kom dette frem. Fikk da sykkelen for 38.000;)

Så meg jeg ha storservice inkludert ventiljustering.
Noe jeg burde bytte itilegg eller jeg skal se etter?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by maelling »

madshadow wrote:Jeg må bytte:

- Gaffelager/styrelager.
- Svingarmslagre det jeg kalte svinglager forstår du nå hva jeg mener?
- Toppdeksel pakning.
- Bremseklosser bak.
- Justere bremselys slik at lyset starter tidligere.

Var på bruktrapport med den så kom dette frem. Fikk da sykkelen for 38.000;)

Så meg jeg ha storservice inkludert ventiljustering.
Noe jeg burde bytte itilegg eller jeg skal se etter?
Jeg tenker at du kan la verkstedet ta hele den jobben, med mindre du er litt over gjennomsnittet til å skru. Toppdeksel-pakning byttes når de ventiljusterer, og ellers er gaffellager/styrelager og svingarmslager noe som høres litt pes ut. Bremseklosser er en lek, og det burde også være kurant å justere bremselysene. Oljefilter, luftfilter og olje kan du skifte selv (kjøp 4 stk racing mc olje på biltema f.eks). Det er som på en lettsykkel. Varm opp og tøm sykkelen for olje gjennom bunnpluggen. Når den er tom, så send en skrutrekker igjennom filteret og trekk rundt. Ta litt olje rundt ringen på det nye filteret og stram til så det sitter godt med fingrene dine. Hell på ny olje, og fiks ferdig. Da kan du spare litt, siden det andre der sikkert vil koste noen tusen : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

Skal bytte speedometer vaier når jeg får den om 5 dager ca.

Har aldri byttet det før så jeg lurer på er det like lett å bytte speedometervaier som å bytte olje?
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Yamaha YZF Thunderace 1000

Post by madshadow »

?
Last edited by tshansen on 10 May 2009 10:45, edited 2 times in total.
Reason: Fjernet unødvendig mange ? tegn
Post Reply