Ulykker å bilførere som gir faen

Prat om tung MC.
madshadow

Re: Ulykker å bilførere som gir faen

Post by madshadow »

http://www.dagbladet.no/2009/05/24/nyhe ... e/6381981/

Enda en ulykke der sjøføren av en bil har skylda..
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Blir ikke noe bedre når rus er med i bildet som i denne situasjonen... [-(
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Lord Erik wrote:Man kan vel like greit snu det andre veien og si at muligheten til å bremse raskt ned er sykkelens sterke side. Så hvorfor ikke bremse ned før bilen sender deg ut i grøften? ;-)

Hvis man først begynner å løse slike konflikter ved å sette opp farten, så er det lettere for at man gjør det samme en gang når det ikke er så lurt. Å bremse ned er som oftest bedre. Uansett så er vel begge situasjonene noe man strever med å unngå gjennom god bruk av øyenene og trafikkforståelse.
Det er jeg helt uenig i. Man er i en mye farligere situasjon hver gang man gjør en middels til kraftig nedbremsing enn hva man er i når man gjør en middels til kraftig akselerasjon. Dette fordi trafikantene rundt deg blir mye sterkere påvirket av en oppbremsing. Særlig er dette skummelt dersom man gjør disse nedbremsingene tilsynelatende umotivert. Til slutt er det å bruke gass og brems ikke noe man ungår men tvert imot noe man bruker når man har god trafikkforståelse nettopp for å ungå situasjoner.
jhn
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Post by jhn »

Det e jo synd at det ikke e bilista (uten mc) inne på div. mc forum, da hadde de kanskje fått litt mere forståelse av ka VI slit med på veien.
knetrom

Post by knetrom »

De få som er innom uten motorsykkellappen har nok "basillen" selv, sånn som meg som nå snart er ferdig med lappen og bare registrerte meg for å spørre om hjelp til mamma sin sykkel.. Generelt bør opplæringen til klasse B innebære en dag på motorsykkel og en dag i lastebil syns jeg, for det er veldig store forskjeller fra en kjøretøygruppe til en annen.
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

Sånn er det mange glipper av i kjøreopplæringen. Med både klasse A og B sertifikat har jeg også fått tilatelse til å kjøre både traktor og snøscooter.
Likevel har jeg aldri satt mine ben i noen av delene, ei heller fått noe skolering i aktuelle faremomenter ved bruk av slike kjøretøy.

Men lov til å kjøre dem har jeg. Egentlig er det helt sprøtt.
På den annen side så har du regelen om å kjøre med aktsomhet og etter evne. Er man en dårlig sjåfør så skal man kjøre deretter.

(Så hvis dere møter noen i oslo sentrum som lusekjører igjennom lyskryssene på traktor og oppfører seg ellers som en idiot i trafikken... vel så er det bare meg :) )

---

Og så blir jeg skikkelig fly forbanna når jeg leser sånt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 092496.ece
Ikke hadde han lappen og i tillegg var han dopa. [-X :evil:

Blir litt bingo å kjøre i trafikken når vi har sånne som kjører rundt. *grøss*
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

De eldre har hatt flere år på seg til å irritere seg over hensynsløse syklister som ligger i lange kolonner med 2-3 i bredden.
:twisted:
Image
Image
Maximus Ducatisti
MC: Ducati Monster S4RS Testastretta 2006

Post by Maximus Ducatisti »

Heisann

Følte dette var en tråd verdt å henge seg på....

Kommer selv fra Bergen og sto for en stund tilbake på fisketorget i Bergen (for de av dere som ikke kjenner til dette stedet, er det å betrakte som et samlested for motorsyklister i Bergen). Der var det en Harley som hadde et klistremerke på svingarmen som jeg kan si meg enig med.... Sitat "Loud pipes save lives".

Kjøretøyene i seg selv er vanskelig å se ja, men jeg kjører selv en Ducati Monster S4RS med fullt racing anlegg (uten DB killers). Og jeg er overbevist om at de ulovlige DB'ene som kommer fra sykkelen min har reddet meg fra flere stygge situasjoner (om ikke livet) på de få kjøremånedene vi har hatt så langt i år. I tunneller bråker og buldrer det så pass at de fleste biler hiver seg over i høyre fil (riktig nok når det er to filer i samme kjøreretning :D ) for å bane vei. Og det høres godt ute av tunnellene også.

Mtp. at det finnes betydelig mer bråkete sykler (HD'er hovedsakelig) enn min og at de fortsatt får lov å bråke som de gjør.... kanskje lovens lange arm er inneforstått med at det å la de bråke så pass som de gjør, gjør de mer synlig (evt. merkbart øredøvende) i trafikken og derfor ikke gjør noe med det. For jeg får inntrykk av at de ikke gjør så masse med folk som kjører med drag pipes og racing anlegg uten DB killers. Kanskje det at de har latt dette gå forbi har reddet en del liv.... En kan være takknemlig for at de ikke pirker på absolutt alt mellom himmel og jord.... da kunne det fort vært ferre av oss.

Max
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Utenom moppegutta og de med lettsykkel kjører vel 99% av oss på diverse forum mer bil enn sykkel i løpet av året. Så det med "oss mot dem" blir bare patetisk.

Ingen av oss vet vel noe om hvor mange av disse ulykkesbillistene det er som har motorsykkellappen, og kjører sykkel.
Relax

Post by Relax »

"Drive as if you are invisible"

Lettere sagt enn gjort... men man må alltid,,alltid, ALLTID gå ut fra at man ikke bir sett ;)
Alltid tenke..." de ser meg ikke!!"
Maximus Ducatisti

Det er for såvidt sant, men jeg vil uansett og definitivt påstå at de som kjører bil og i tillegg kjører sykkel har blikket mere med seg og er litt mer våken mtp. eksistensen og tilstedeværelsen av motorsyklister enn de som bare kjører bil.

Refererer da så klart til uttalelsen "Ingen av oss vet vel noe om hvor mange av disse ulykkesbillistene det er som har motorsykkellappen, og kjører sykkel.". Med tanke på hvordan jeg kjører bil (som er billist og motorsyklist) så vil jeg påstå at jeg har lettere og bedre forutsetning for å se og forvente hvor og at det faktisk kan komme en motorsykkel opp på siden av meg, enn en som bare kjører bil.

Max
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Ja, det du sier går igjen på alle mc-relaterte forum. Mer eller mindre ordrett.
Men jeg har aldri sett at noen har klart å underbygge det. Motorsyklist kan man gjerne være, men allermest er de fleste av oss billister. Har aldri sett at det finnes noe materiale som viser at vi meier ned færre tohjulte enn dem uten sykkellappen.
Maximus Ducatisti

Nei det er vel ingen statistikk eller dokumentasjon som viser til det. Så hvis vi tar deg som eksempel da.... Du ser ikke på noen som helst måte litt bedre etter når du gjør et filbytte, for å forsikre deg om at det ikke befinner seg en motorsykkel der? Du bare vrir på rattet og "tar med deg" det som måtte være der så lenge det er mindre enn en bil? Kanskje jeg er alene om å se litt bedre etter.... og da har du nok helt rett, mitt noe mer våkne blikk har lite å stille opp med i den store statistikk-sammenhengen.

Max
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Rent personlig så tror jeg at når man kjører bil så er man billist. Og man kjører deretter. Har kjørt motorsykkel flere år enn hva jeg egentlig liker å regne etter. Og jeg må bare innrømme at de eneste gangene jeg tenker på motorsykler er når jeg ser en, og lurer på hva slags sykkel eller hvem det er. Eller når jeg ønsker meg over på en sykkel. Eller når jeg har en på hengern. Jeg kjører ikke rundt å tenker på at det er motorsykler på veien. Jeg tenker ikke på å plassere meg på en spesiell måte for at det kan finnes motorsykler i nærheten.
Jeg hører radio, tenker på middag, følger med i, og tilpasser meg, det generelle trafikkbildet rundt meg å er ellers i min egen verden.
Som de fleste andre tør jeg påstå.

Når jeg kjører sykkel etter vei prøver jeg å tenke på at det er sånne som meg på veien.
Last edited by RockeRolf on 26 May 2009 22:23, edited 1 time in total.
knetrom

Post by knetrom »

Jeg tenker kun spesifikt på sykler når jeg er på steder de alltid dukker opp, og for det meste vil det si tilnærmet stillestående kø. Da skal ikke jeg være den som skifter felt og velter en på sykkel hvertfall. Utenom det tenker jeg ikke spesifikt på sykler, men jeg er kanskje litt bedre å sjekke blindsoner ved feltskifte og igangsetting enn mange andre (mange jeg sitter på med hvertfall), for jeg er vant til å kjøre lastebil med svære områder hvor det til stadighet gjemmer seg en tosk eller to..
Post Reply