Hvor mye får dere ut av dekkene?
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Kjører en Husky SM610, den har nå gått 3000km, og jeg må ha nytt bakdekk :/
Lurer på om det er generell bakhjulskjøring og mye akslerasjon som tar dem :p
- Fantomet
- MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through! - Location: Trondheim
Nye dekk hvert år!
Dyrt - 4000kr!
Men så har jeg også en tung og kraftig sykkel - Kawa zx12r
(Har hørt at hvis du skal på tur med zx12r må du ha med ei Jerrykanne med bensin og ekstra dekk
føler etterhvert at det stemmer godt...)
Framhjulet blir spisst, og bakdekket blir flatt.
Kjører til corden kommer fram. (kjører ikke i regn)
Dyrt - 4000kr!
Men så har jeg også en tung og kraftig sykkel - Kawa zx12r
(Har hørt at hvis du skal på tur med zx12r må du ha med ei Jerrykanne med bensin og ekstra dekk

Framhjulet blir spisst, og bakdekket blir flatt.
Kjører til corden kommer fram. (kjører ikke i regn)
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
neptyr wrote:Kjører en Husky SM610, den har nå gått 3000km, og jeg må ha nytt bakdekk :/
Hehe.. Flere i samme båt ja. Måtte skifte bakhjul sjøl på sm610 her forrige uke.Rulla snaue 5000km.
Mistenker at dine mistanker er riktige...

- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Fikk en teori når vi kjørte på snirklete vestlandsveier i helga:
-Når øslendinger bytter dekk, er de utslitte på midten, rett og slett pga. veikarakteren. På et utslitt "vestlandsdekk" er hele banen javn slitt. I.o.m. at de kjører vesentlig mer på dekksidene/hele dekkets bredde enn oss, får de vesentlig fler km ut av dekkene.
Kanskje vestlendingene i tillegg er "tøffere" m.t.p. nedlegg, fordi de har mye bedre trening på slike veier??
Noen som følger meg på den teorien?? Eller er jeg på vidda??
-Når øslendinger bytter dekk, er de utslitte på midten, rett og slett pga. veikarakteren. På et utslitt "vestlandsdekk" er hele banen javn slitt. I.o.m. at de kjører vesentlig mer på dekksidene/hele dekkets bredde enn oss, får de vesentlig fler km ut av dekkene.
Kanskje vestlendingene i tillegg er "tøffere" m.t.p. nedlegg, fordi de har mye bedre trening på slike veier??
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Jeg tror det har noe med dekktype og gummiblanding også. Jeg har noen Bridgestone TH 01 R, og selv etter 14000 km har jeg noe igjen før jeg er på slitasjemerket. Dekket er på sin siste sesong, så jeg bytter til neste vår eller i vinter. Det hjelper nok med mye kneskrap så man bruker hele dekket, men så bytter man gjerne uansett fordi dekket begynner å bli eldre og tørt, og dermed farlig på vått føre. Men er man en biker som kjører 20-30 000 km i året, så bytter man vel hver sesong uansett og dekket rekker ikke å bli gammelt. Da kan det ha noe for seg å ligge nede i alle svinger. Jeg tipper vestlendingene muligens har flere artige "nedleggssvinger" og slikt muligens som gjør at man kjører friskere, men det er ikke godt å si.
Rundt her i Asker/Bærum/Oslo må du være ganske entusiastisk om du skal satse på å bruke sidene av dekkene mest mulig, for de fleste veier er ikke så svingete. Da kjører du i så fall på alle småveiene, men nå ser jeg det ikke som et stort mål å bruke kanten av dekket mest mulig, selv om jeg har fått brukt kantene en del
Rundt her i Asker/Bærum/Oslo må du være ganske entusiastisk om du skal satse på å bruke sidene av dekkene mest mulig, for de fleste veier er ikke så svingete. Da kjører du i så fall på alle småveiene, men nå ser jeg det ikke som et stort mål å bruke kanten av dekket mest mulig, selv om jeg har fått brukt kantene en del

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Kjøpte Metzeler M3 tidligere i år. Jeg kjører vel til tider litt raskere enn hva som står på skiltene. pluss litt morrokjøring på både fram og bakhjul. Har ikke kommet meg på bane enda men håper at det blir neste sessong
dekkene begynner å bli litt slitte men ikke noe merkbart.

Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
- MowZ
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
og hvor langt har du kjørt? ..... hehe. Har nå rulla ca 7-8000 på mine metzeler M3 med mye aktiv kjøring og bakhjul + fremhjulskjøring. Er litt slitt men mange mil igjen.
BMW S1000RR, Simply the best!
-
På vidda blir dekkene slitt mest på midten.PerTore wrote:Fikk en teori når vi kjørte på snirklete vestlandsveier i helga:
Jeg må jo være usannsynlig tøff ettersom bakdekket som står på nå faktisk er utslitt på siden og ikke på midten? Og jeg er østlending!
Tror kanskje vestlendiger generellt er tøffere til å holde farta oppe på dårlige og smale veier og i dårlig vær, men svært mange østlendinger tar seg noen runder på favorittveiene på fritiden og da tror jeg nok svinghastigheten er på plass der også.
Er faktisk ikke sikker. husker ikke km når jeg skiftaMowZ wrote:og hvor langt har du kjørt? ..... hehe. Har nå rulla ca 7-8000 på mine metzeler M3 med mye aktiv kjøring og bakhjul + fremhjulskjøring. Er litt slitt men mange mil igjen.

Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-
- MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk - Location: Ã…s
Det er flere ting enn kjørestil som påvirker dekkenes levetid.
Og det er ikke alltid sånn at "sportslige" dekk har veldig kort levetid heller!
Eksempel fra mine tidligere sykler.
Suzuki gsx 750es:
8000 km bak/ 5000 foran (Pirelli Phantom - 86)
11000 km bak/ 8000 foran (Metzeler ME (husker ikke)
Yamaha fj 1100:
25000 km bak/ 12000 foran (Avon)
15000 km bak/ 12000 foran (Pirelli Phantom/Demon)
18500 bak/ 4500 foran (Michelin radial)
12000 bak/ 10000 foran (Michelin radial, den mest sportslig utgave r - husker ikke navnet da dette er lenge siden)
Det som virker rart er at dekkene holder veldig mye lengre på fj'n, til tross for at disse har høyere hastighets kode og mykere blanding.
Kjedet holdt også en halv gang lenger på fj'n selv om de var av eksakt sammen type (D.I.D. 50 ZL)
Med til historien hører at jeg også fikk mer erfaring, og at fj'n ble kjørt endel friskere enn gsx'en.
Hørte en gang en politimann si at de ikke hadde (tror det var R100) p.g.a. av den spiste bakdekk, i motsetning til (tror det var R90)!!
Ellers er det ingen tvil om at dekk har godt av litt banekjøring så en får slitt av "kantene".
Dekkene forblir gode å kjøre på til mønstret når minimums grensen på den måten.
Synes jeg har fått en "ny" sykkel hver gang den har vært på Rudskogen!
Og det er ikke alltid sånn at "sportslige" dekk har veldig kort levetid heller!
Eksempel fra mine tidligere sykler.
Suzuki gsx 750es:
8000 km bak/ 5000 foran (Pirelli Phantom - 86)
11000 km bak/ 8000 foran (Metzeler ME (husker ikke)
Yamaha fj 1100:
25000 km bak/ 12000 foran (Avon)
15000 km bak/ 12000 foran (Pirelli Phantom/Demon)
18500 bak/ 4500 foran (Michelin radial)
12000 bak/ 10000 foran (Michelin radial, den mest sportslig utgave r - husker ikke navnet da dette er lenge siden)
Det som virker rart er at dekkene holder veldig mye lengre på fj'n, til tross for at disse har høyere hastighets kode og mykere blanding.
Kjedet holdt også en halv gang lenger på fj'n selv om de var av eksakt sammen type (D.I.D. 50 ZL)
Med til historien hører at jeg også fikk mer erfaring, og at fj'n ble kjørt endel friskere enn gsx'en.
Hørte en gang en politimann si at de ikke hadde (tror det var R100) p.g.a. av den spiste bakdekk, i motsetning til (tror det var R90)!!
Ellers er det ingen tvil om at dekk har godt av litt banekjøring så en får slitt av "kantene".
Dekkene forblir gode å kjøre på til mønstret når minimums grensen på den måten.
Synes jeg har fått en "ny" sykkel hver gang den har vært på Rudskogen!
Eg har nettopp passert 6200 km med mine Bridgestone BT015 dekk, står på 2008 mod ZX-6R. Er litt flate men kan vel ikkje forvente noko anna etter 400 mil på autobahn og diverse andre vegar nede i Europa 

- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Jeg trodde Metzeler Z6 skulle være et alternativ til Tourance, men med mye lenger levetid; har jeg misforstått?moonlit wrote:Metzeler Z6 roadtec, får kanskje 10.000 ut av dem. Må bytte en gang i sesongen, helst oftere...
Kjører mye aktivt, men mange lange motorvei-transportetapper også.
De blir flate på midten :/
På min BMW R1150GS skifter jeg dekk hvert år uansett kjørelengde; nye dekk er en billig forsikring.
Mye kjøring i 140 km/t på Autostrada, ca 5.000 km med passasjer, og ca 5.000 km pr år med passasjer og full oppakning (sykkelen rundt 500 kg).
Mine Tourance er pumpet hardere enn BMW anbefaler, og varer ca 15.000 km med dette kjøremønsteret.
[TaSK]
Har en liten teori om at når man eter mil i slikt tempo som du gjør Tage, så varer dekkene lengre. Dvs en som gjør 12 000 på 6 mnd har fått mer ut av dekkene enn en som brukte to år. Ikke mye vitenskap bak denne teorien må jeg innrømme.
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Her er en teori: Jo hardere gummien blir, jo fortere slites den (fordi den ikke føyer seg efter underlaget).Ola M wrote:Har en liten teori om at når man eter mil i slikt tempo som du gjør Tage, så varer dekkene lengre. Dvs en som gjør 12 000 på 6 mnd har fått mer ut av dekkene enn en som brukte to år. Ikke mye vitenskap bak denne teorien må jeg innrømme.
Teori!
[TaSK]
-
Tourance exp på en f650gs twin holdt 20000 km for meg. Da var bakdekket temmelig flatt og mønsteret midt på var utslitt (2-3cm midt på).
På en Hyosung gt250 holdt et Michelin Pilot Road 2, 190000 km.
Kjører nå på Michelin Anakee 2 på BMWen, spent på hvor langt det går. Dette bakdekket overasker meg på sleip bløt jordbakke, det tar seg fram. I dag har jeg prøvd det på bløt sne og det fungerer der også. Men på is er det glatt, hadde en tur i bakken 29/12-2011 på underkjølt asfalt.
På en Hyosung gt250 holdt et Michelin Pilot Road 2, 190000 km.
Kjører nå på Michelin Anakee 2 på BMWen, spent på hvor langt det går. Dette bakdekket overasker meg på sleip bløt jordbakke, det tar seg fram. I dag har jeg prøvd det på bløt sne og det fungerer der også. Men på is er det glatt, hadde en tur i bakken 29/12-2011 på underkjølt asfalt.