Page 2 of 2

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 10 May 2009 18:00
by RH racing
aldri vært borti noe orginal monterte bremser med nippelen nedover... kan du komme med noen eksempler?

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 11 May 2009 00:43
by RockeRolf
Brembo Gold Series er ett eksempel.
Finnes bl.a. på Aprilia RSV Mille, Factory og Tuono R/Factory. Bak, alle årganger.

Men hva med luft i pumpa/hovedsylinder samt nipler tilsluttet disse. Og/eller fordelingsblokker? Hvordan responderer slikt på metoden din? Hvordan forsikrer man seg om at luft ikke finnes her om man følger den metoden du beskrev tidligere i tråden?
For å være helt ærlig: jeg ville ikke sendt min verste fiende på veien etter å ha utført din type lufting av et bremsesystem med de symptomene trådstarter beskrev. Og jeg har ikke hatt lønnet arbeid på verksted på de siste 15 år.

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 11 May 2009 08:45
by Gixxer
RH racing wrote: men om det fungerer slik du sier i praksis vil bremsene lufte seg selv om di står en stund...
Nei de vil ikke det. Luft blir som oftest fanget i deverse feller i bremsesystemet, som feks banjokoblingen på mastersylinderen ol. Ved å bare bruke tyngdekraften vil du aldri få ut den luften. Det hjelper ikke om sykkelen står i 50 år. Luften som er fanget der oppe kommer aldri til å flyte ned og ut luftenippelen i bunnen.

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 11 May 2009 10:23
by Babelfisken
RockeRolf wrote:Brembo Gold Series er ett eksempel.
Finnes bl.a. på Aprilia RSV Mille, Factory og Tuono R/Factory. Bak, alle årganger.

Men hva med luft i pumpa/hovedsylinder samt nipler tilsluttet disse. Og/eller fordelingsblokker? Hvordan responderer slikt på metoden din? Hvordan forsikrer man seg om at luft ikke finnes her om man følger den metoden du beskrev tidligere i tråden?
For å være helt ærlig: jeg ville ikke sendt min verste fiende på veien etter å ha utført din type lufting av et bremsesystem med de symptomene trådstarter beskrev. Og jeg har ikke hatt lønnet arbeid på verksted på de siste 15 år.
Vell, nå bør jo et par trykk på bremsehendel øyeblikkelig avsløre problematiske mengder luft eller andre problemer da. Fungerer metoden så fungerer den, og det er i såfall lett å verifisere. Ser ingen betenkligheter med metoden så lenge bremsehendel kjennes tight ut.

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 11 May 2009 12:01
by Gixxer
Babelfisken wrote:
RockeRolf wrote:Brembo Gold Series er ett eksempel.
Finnes bl.a. på Aprilia RSV Mille, Factory og Tuono R/Factory. Bak, alle årganger.

Men hva med luft i pumpa/hovedsylinder samt nipler tilsluttet disse. Og/eller fordelingsblokker? Hvordan responderer slikt på metoden din? Hvordan forsikrer man seg om at luft ikke finnes her om man følger den metoden du beskrev tidligere i tråden?
For å være helt ærlig: jeg ville ikke sendt min verste fiende på veien etter å ha utført din type lufting av et bremsesystem med de symptomene trådstarter beskrev. Og jeg har ikke hatt lønnet arbeid på verksted på de siste 15 år.
Vell, nå bør jo et par trykk på bremsehendel øyeblikkelig avsløre problematiske mengder luft eller andre problemer da. Fungerer metoden så fungerer den, og det er i såfall lett å verifisere. Ser ingen betenkligheter med metoden så lenge bremsehendel kjennes tight ut.
Hvorfor vil du lufte bremsen når bremsehendelen kjennes tight ut? :roll:

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 19 May 2009 08:58
by RockeRolf
Gikk lufta ut av denne?



Kanskje litt klossete måte å uttrykke seg på i akkurat denne sammenhengen?

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 19 May 2009 09:21
by PerTore
Leste igjennom trådstarters første inlegg, og problemet som beskrives høres litt ut som slik nye klosser oppfører seg før de blir skikkelig tilkjørt til de gamle skivene. Byttet du klosser også, Tholo? Har problemet "gått seg til" /blitt bedre?

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 24 May 2009 22:35
by RH racing
RockeRolf wrote:Brembo Gold Series er ett eksempel.
Finnes bl.a. på Aprilia RSV Mille, Factory og Tuono R/Factory. Bak, alle årganger.

Men hva med luft i pumpa/hovedsylinder samt nipler tilsluttet disse. Og/eller fordelingsblokker? Hvordan responderer slikt på metoden din? Hvordan forsikrer man seg om at luft ikke finnes her om man følger den metoden du beskrev tidligere i tråden?
For å være helt ærlig: jeg ville ikke sendt min verste fiende på veien etter å ha utført din type lufting av et bremsesystem med de symptomene trådstarter beskrev. Og jeg har ikke hatt lønnet arbeid på verksted på de siste 15 år.
beklager å ikke ha svart på denne rockerolf... ser nå at disse har nedover nippel bak ja.. beklager dette,
angående luft i pumpa, eller div presses denne ned når du trykker på hendelen og ender nederst... men du får som oftest ikke luft i systemet uten at dette har vært åpnet, skiftet deler eller hatt koking... han skriver ikke noe om dette, så regnet med at han ikke hadde gjort dette. får han luft i systemet ved vanlig bruk har han en lekasje og derfor større problem enn han sier her...

Re: Problemer med bremsene mine.

Posted: 24 May 2009 23:47
by RockeRolf
Det har allerede vært nevnt tilfeller i denne tråden med luft i pumpa/banjonippelen.
Enkelte sykler er nesten umulig å lufte uten å begynne øverst.
Det er ikke riktig som du skriver at slike luftbærer bare presses nedover. Ikke uten skikkelig lufting. I et lukka system er det nesten umulig. En måte er den jeg beskrev med å pumpe trykk å stripse hendelen, for deretter la den stå endel timer. Gjerne gjentatte ganger.

Lavt nivå på reservoaret i kombinasjon med heftige nedleggkan også forårsake luft i pumpa..