Nytt bakdekk, men hvilket?

Prat om tung MC.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Nytt bakdekk, men hvilket?

Post by tshansen »

Ja men at du slår deg til ro med at det bare er slik, betyr ikke nødvendigvis at alle andre gjør det også! :)

Ingen som sier at ting verken er feil ene eller andre veien!
Fyren lurer på hvilke dekk han skal velge for han syns Z6 dekkene ble fort utslitt! Da er det ikke godt nok for meg å svare at "slik er det bare" det er kjøremønsteret ditt.

Skifte dekk kan være veldig kostbart, og jeg har full forståelse for at enkelte vil helst ha mest mulig km ut dekkene de kjøper. Å når min personlige erfaring er langt ifra hva vedkommende sine erfaringer er. Syns jeg det er greit å diskutere hva forskjellene er. Det er snakk om ganske mange km!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
moonlit

Post by moonlit »

Har fulgt Metzelers anbefaling og kjørt med 2.9-3.0 bar på bakdekket; som sagt veier jeg litt over snittet og har kjørt maange km med oppakning på sykkelen, så forklaringen ligger vel der.

Virker bare synd å kaste et dekk med så fint mønster på sideveggene igjen; det kan jo tyde på at jeg iallfall ikke trenger sportsligere lisser.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
916

Post by 916 »

Jeg brukte også anbefalt trykk. Synes det fungerte best. Når det er sagt, så ble jeg aldri helt venner med Metzler dekkene. Spesielt på overgangen vått/tørt synes jeg grepet var dårlig. Myer mer fornøyd med Brigdestone dekkene jeg har nå. (fungerer jo bra for Ducati i motogp også)
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

RockeRolf wrote:Noen triller lykkelig rundt, nyter sola og utsikten, og får et mykt sportsdekk til å vare både 10 og 12 000

Noen bruker kanskje mer tid i høyere hastigheter og/eller oppsøker veier der kjøringa vil være mer krevende og slite mer på dekkene. Bytter gjerne 2-3 ganger i sesongen. Enda oftere om de i tillegg er innom en bane sånn dann og vann.

Andre igjen elsker å ligge inni byer å dra på forbi uterestauranter å andre områder der de kan "bli sett". Sees ofte med nedslitt midtseksjon å breie pysekanter. Gudene vet hvor ofte de bytter.

Kjøremønster kalles det.

I motsetning til deg Lord Shaft, og meningsfellene dine her inne med evighetsdekk, sier jeg ikke at NOEN av delene må være feil. Forskjellig kjøremønster medfører forskjellig slitasjemønster å hyppighet i dekkskift.
Men jeg må innrømme at jeg mange ganger lurer på hvorfor så mange (tydeligvis) orker å sitte sammenbrettet på en upraktisk racingsykkel med masse forseggjorte og påkosta komponenter, når det de egentlig gjør er å kjøre tur.

Nå er du f... meg igang igjen. Hva er galt med og være litt posør??? Du har en motbydelig "ovenfra og ned"- holdning til alle som kjører som folk med R-sykkel, og du greier f... ikke og skrive et innlegg uten og rakke ned på andre, som i bremsetråden, der RH får smake av dine sure oppstøt. Ta deg en titralac, og tenk litt på at det finnes mange måter og gjøre ting på, og mange forskjellige måter og nyte motorsykkellivet på.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Hvorfor så sint?
Er ikke dette et diskusjonsforum? Er det bare rom for menigheta her? Tydeligvis så lenge flesteparten av dem som hadde noe annet å bidra med har pakket og dratt.
Noen må ta på seg jobben å være en motsats til undertrays i fine farger å sportsdekk som aldri får dø. It`s a dirty job...etc.

Du kan jo sjekke trådene til ditt tekniske orakel. Kan være greit at han ikke er enerådene med sine tekniske råd og tips.
Jeg mener at man sender IKKE folk avgårde med bremser luftet på den måten. Uansett om det er fra et verksted eller via dette forumet.

Så kan du sjekke trådene jeg har skrevet i. Der jeg er ytrer noe som du ikke er enig i kommer du på banen med såre tær å leppa lavt. I alle andre holder du kjeft å har tydeligvis null å bidra med.
Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

RockeRolf wrote:Noen triller lykkelig rundt, nyter sola og utsikten, og får et mykt sportsdekk til å vare både 10 og 12 000
Hva er da vitsen med en mykt sportsdekk?
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg ser hvor dette bærer! Å pust rolig nå gutter! Helt unødvendig å ta helt av.
Bomber wrote:
Hva er da vitsen med en mykt sportsdekk?
Er nok ikke mye vits i å ha ett mykt sportsdekk da! Tror nok RockeRolf bare prøvde å sette ting litt på spissen.... ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

LordShaft wrote:Jeg ser hvor dette bærer!
Rett til skogs!
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

First of all: Sorry for utbrudd. Hadde mange jævler som gjorde fredagen min sur, og det kom desverre ut her, men nå er jeg blid igjen :D

RockeRolf wrote:Hvorfor så sint?
Er ikke dette et diskusjonsforum? Er det bare rom for menigheta her? Tydeligvis så lenge flesteparten av dem som hadde noe annet å bidra med har pakket og dratt.
Noen må ta på seg jobben å være en motsats til undertrays i fine farger å sportsdekk som aldri får dø. It`s a dirty job...etc.

Du kan jo sjekke trådene til ditt tekniske orakel. Kan være greit at han ikke er enerådene med sine tekniske råd og tips.
Jeg mener at man sender IKKE folk avgårde med bremser luftet på den måten. Uansett om det er fra et verksted eller via dette forumet.

Så kan du sjekke trådene jeg har skrevet i. Der jeg er ytrer noe som du ikke er enig i kommer du på banen med såre tær å leppa lavt. I alle andre holder du kjeft å har tydeligvis null å bidra med.
Jeg ser nå at du og RH har en "historie" av og være uenig her inne, og det meste av det RH har skrevet, og som du har vært uenig i, har du selvfølgelig hatt helt rett i, og det er veldig bra at du har korrigert han, men det er mange måter og si ifra på.

Vet ikke helt om jeg skjønte det siste poenget i innlegget ditt, men om du mener at jeg har holdt kjeft i diskusjoner som jeg ikke har noe og bidra med, så må jo det være fint?! har sjekket trådene du har bidratt i, og jeg vet at du er meget dyktig teknisk, faktisk en av de beste her inne. Men nå var det din trang til og rakke ned på folk som kjører som folk med R-sykler som jeg primært angrep, og det har du jo ikke besvart meg på.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

moonlit

Post by moonlit »

AJ_Twin wrote:Hva med å tenke helt andre alternativer enn de som er nevnt i denne tråden?
Jeg kjører Avon Storm på andre året og er meget godt fornøyd med disse - både når det gjelder kjøreegenskaper og slitestyrke.
Hm, nesten synd jeg allerede har bytta (setter kursen mot England på tirsdag), hadde vært bra å teste noe annet enn Michelin, Dunlop, Bridgestone og Metzeler.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
frode
MC: Honda CB 600 F Hornet '03

Post by frode »

man må ha Z6 fordekk for å kunne kjøre med Z6 bakdekk, siden det er "slick" i midten.
Noen som kan utdype dette litt? Jeg har kjørt med forskjellig merke foran og bak, og aldri egentlig tenkt noe over at de er ulike. Har Metzler Z6 Roadtec foran og Bridgestone Battlax BT021R Sport touring bak nå, så antar at de er i samme segment i alle fall.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Kan godt klargjøre mitt syn på R sykler.
Først vil jeg tilbakevise at jeg rakker ned på noen eller noe. Om du leser det jeg skriver ser du at jeg ikke påstår noe som helst. Jeg spør, med et stort ? til slutt.
Som jeg også skrev til Lorden med Skaftet (?) så sier jeg ikke at noen av delene er feil.

MEN: Det jeg synes blir alt for mye vektlagt på norske forum er "pynting" av R sykler. Sykler som er noe av det mest ultimate som leveres ferdig fra fabrikk. I uansett bransje.
Samtidig stusser jeg på hvor lite vekt det legges på å utnytte det som faktisk fulgte med på kjøpet fra fabrikk.
Og når varighet på tildels myke sportsdekk (som er kjent som gode trackdaydekk) etterhvert minner om bakelitt, og dette på sykler som er noe av det mest finspissa konkurransemaskiner du får registrert på vanlige skilter, er det noe som skurrer i mine ører.

Min påstand er at om folk ville fri seg fra dette posøropplegget (uten at jeg legger noe negativt i begrepet) og gir andre sykkeltyper en sjans, vil de få en mye rikere, mer praktisk og, ikke minst, mer utviklende sykkel.
Utviklende for egene kjøreferdigheter. For en R sykkel er ikke bestandig de enkleste syklene å kjøre på norske veier. De er til tider fysisk krevende å bruke, og bidrar dermed til at fokuset settes på hard demping, stiv nakke, stive håndledd, tresmak i ræva å slitne knær i stedet for å BRUKE sykkelen på veien.

Så skal det til sist sies at også jeg har hatt R-sykkel på gata. Mange! Tok et oppgjør med meg selv å lever nå et lykkelig liv med R sykkel på bane. Ikke så rask men desto mer entusiastisk.
Landevegen tar jeg med andre, mer egnede, å så uendelig mye mer morsomme sykler til slikt bruk.
Det jeg sparte på å avskilte og kutte forsikringa på den ene R-sykkelen gjorde det veldig enkelt å finansiere bruk av banesykkel. Siden har det bare spunnet på seg.

Det er min subjektive mening. Har aldri sagt at dette er det eneste rette. Har bare stilt spørsmålene?

Til sist vil jeg bare si at en R sykkel dør aldri. Den ender bare opp som sportstourer.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Gå på Bike.no og les kommentarene omkring tråden laget for S1000RR

Og dette kunne like godt vært her inne. Eller et annet forum.

Fabrikken har laget den sterkeste literssykkelen noen sinne, om man regner normal masseproduksjon.
Masse nye og innovative løsninger.

Hva er fokuset fra hvermannsen? Jo, ei lykt er "litt feil".

Samme her inne. Hver gang noen lager en tråd om en ny modell er det utseendet som folk stresser. Potta er feil, ligner på en Varadero, negerleppa er for stor (hva er ei negerleppe?), hvilket undertray passer? Og for guds skyld: miniblinkers!!
PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Jeg har full forståelse for dine meniger, og er langt på vei enig. Det er heller ikke meningene dine jeg jeg vil til livs , men måten de er forfektet på. Tar du på deg etpar andre briller og leser noen av dine andre innlegg igjen, så tror jeg nesten du kan være tilbøyelig til og forstå hva jeg mener. ;-)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Post by erazar »

Jeg må også si meg enig med deg RockeRolf, og det sier jeg fra salen på min gsxr som er lykkelig ikledd racingreklame og "sponsorer" som overhodet ikke sponser meg, hvor mange ganger har jeg utnyttet potensialet i sykkelen min? Nei det er ikke mange ganger det, jeg kunne likesågodt hatt en 125 tourer de fleste dagene, jeg kjører til jobb og jeg kjører fra jobb, det er mye trafikk og lite svinger.. suzukien hulker sikkert innenfor kåpene hver dag, den burde jo slites halvt ihjel på bane.

MEN, jeg må ikke utnytte noe til det fulle for å ha glede av det, jeg har en "terreng" tråsykkel, jeg flyr ikke lodrett ned fjellsidene for det, jeg kunne kanskje? Men jeg bruker den som en vanlig tråsykkel. Selv har jeg ingen problemer med å se at jeg er en posør, jeg tar på meg skinnklærne og trer meg på en R sykkel og holder stort sett fartsgrensene på vei hjem. Jeg har kjørt mange sykler som er mer behagelige å sitte på, men det gir meg ikke samme glede. Jeg hadde sikkert sittet bedre på en touring, og mindre forsikring er det ikke mye som skal til for å få :lol:

Men posøren i meg liker utseendet, kraften som ligger der og jeg er skadet nok til å like kjøreegenskapene på en R sykkel også. Fordelen med dette forumet er at folk er klar over at mennesker har forskjellig smak, og at en ikke alltid kjøper mc med hodet, men med hjertet. Hvorfor jeg skal reagere når noen kaller meg for posør ser jeg ærlig talt ikke, den har vurdert sitt behov og sine ønsker og kommet frem til sin sykkel, jeg har vurdert mine behov og mine ønsker og havnet på min sykkel. Så skal det ikke stikkes under stol at det føles nokså bra å slite litt på hverdagskjøretøyet på en bane innimellom, det er jo det det er lagt for ;-) Jeg har ikke råd til en vanlig sykkel, en banesykkel og en bil med henger for å få sykkelen på bane, så mye klarer jeg ikke å hente ut fra forsikringen, kanskje det er mitt posørforsvar? :)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply