Useriøse forhandlere?

Prat om tung MC.
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Re: Useriøse forhandlere?

Post by erazar »

Derfor har jeg funnet noen verksteder jeg stoler på, har aldri dårlig magefølelse for at noe skal "betales for uten at det har blitt gjort noe" Om de støter på ett uventet problem ringer de og forteller det, samt hvilke alternativer jeg har. Skulle noe sitte litt mer vrient enn først antatt går dette inn under skjønn, for begge parter. Samtidig er jeg veldig glad i å spre skrekkhistorier, uten at det er nødvendig for meg å sverte noen, er vedkommende først istand til å skape en skrekkhistorie så fortjener de at flere hører om det. Generellt har alle verkstedet for mye å tape på å gjøre grove overslag derfor holder de fleste seg borte fra det. Men det er ett håndtverk og da kan en finne kvalitetsforskjeller.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Veldig mange (les de fleste) verksteder har mye og lære når det gjelder kommukikasjon. Overstiger en avtalt pris SKAL kunde kontaktes. Når jeg jobbet som mekaniker lagde jeg selv pris og tok selv kontakt med kunde hvis noe kom i tillegg. Så slipper man flere (potensielt sviktende) ledd i kommunikasjonskjeden. Det er desverre mange mkanikere som vegrer seg for direkte kundekontakt, og det skal ikke rare misforståelsen mellom mekaniker/ kundebehandler før kaoset er komplett. Problemet er der kunde ikke svarer på telefon. På et verksted med mye og gjøre, kan man ikke vente i lengre perioder på at kunde skal ringe opp igjen. Og da blir det ofte gæærnt uansett hva man gjør. Gjør man jobben, blir kunde irritert over at prisen er høyere enn avtalt. Gjør man ikke jobben, blir kunde irritert over at han må vente en måned på og eks. bytte klosser og skiver, og bilen skulle vært eu-godkjent nå. Tipset er: Har du et kjøretøy på verksted, så få om mulig avtalt pris på forhånd. Finner de noe mer, SKAL de ringe deg, og da må du selvfølgelig være tilgjengelig på telefon.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
madshadow

Post by madshadow »

Enig der. Har man avtalt en pris å de finner eks flere feil så skal de kontakte oss først før de gjør noen. Ren folkeskikk.
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Hos oss avtalte vi gjerne en max pris hvis det var noe feilsøking involvert, eller det var EU kontroll. Finner vi noe, reparer inntil X tusen - hvis mer enn det, ring.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Ola M wrote:Hos oss avtalte vi gjerne en max pris hvis det var noe feilsøking involvert, eller det var EU kontroll. Finner vi noe, reparer inntil X tusen - hvis mer enn det, ring.
Skal ikke virke veldig paranoid, men da hadde jeg vært redd for at verkstedet hadde benyttet seg av "makspris" uansett :P
ingen KiM, ingen kos
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

PerTore wrote:Veldig mange (les de fleste) verksteder har mye og lære når det gjelder kommukikasjon. Overstiger en avtalt pris SKAL kunde kontaktes. Når jeg jobbet som mekaniker lagde jeg selv pris og tok selv kontakt med kunde hvis noe kom i tillegg. Så slipper man flere (potensielt sviktende) ledd i kommunikasjonskjeden. Det er desverre mange mkanikere som vegrer seg for direkte kundekontakt, og det skal ikke rare misforståelsen mellom mekaniker/ kundebehandler før kaoset er komplett. Problemet er der kunde ikke svarer på telefon. På et verksted med mye og gjøre, kan man ikke vente i lengre perioder på at kunde skal ringe opp igjen. Og da blir det ofte gæærnt uansett hva man gjør. Gjør man jobben, blir kunde irritert over at prisen er høyere enn avtalt. Gjør man ikke jobben, blir kunde irritert over at han må vente en måned på og eks. bytte klosser og skiver, og bilen skulle vært eu-godkjent nå. Tipset er: Har du et kjøretøy på verksted, så få om mulig avtalt pris på forhånd. Finner de noe mer, SKAL de ringe deg, og da må du selvfølgelig være tilgjengelig på telefon.
=D>

Har mekanikeren prøvd å ringe er det blitt gjort det som kan fra deres side. Man ser da på telefon at man har blitt forsøkt kontaktet og har i alle fall muligheten til å ta kontakt. Det kan ikke forventes at mekanikeren skal tilbringe evigheter på telefon for å få tak i kundene. (er vel ikke alle kunder som skjønner dette heller..)
I`m not small, I`m funsize :)
Rambler
MC: Kawasaki

Post by Rambler »

Den formen for "svindel" jeg tror er mest utbredt er krav om unødvendig service som i praksis går ut på at kunden skal betale for garantien. Sist jeg kjøpte en ny sykkel spurte jeg utrykkelig om serviceintervaler og hva som skulle gjøres på disse før jeg bestemte meg. Selgeren sa som sant var at det bare var tolvtusen service som var nødvendig. Da kontrakten var skrevet og sykklen betalt krevde selgeren at jeg skulle skrive en bindende kontrakt hvor jeg bla. skulle forplikte meg til å levere sykkelen til en førstegangsservice. I praksis var vel dette hovedsakelig et vanlig oljeskift som man tok to tusen kroner for. Da sykklen skulle hentes var servicheftet plutselig fyldt ut med kilometerstand for neste service, og de kom tett. Med autoritær legemine ble jeg fortalt at hvis jeg ikke fulgte disse intervalene mistet jeg garantien. Det samme katastrofale bortfall av garanti gjaldt selvsagt også hvis jeg våget å skiftet olje selv.

Dette var ren løgn. Forbrukerkjøpsloven er veldig når det gjelder slikt, så dette kan man faktisk med god samvittighet kalle svindel. I dag kan man laste ned orginale verkstedsmanualer og selv se hva som må gjøres.

Jeg antar at dette med påtvungne, unødvendige og grisedyre servicer først og fremst gjelder orginalverkstenene. Kan også legge til at regningen på den nevnte førstegansservicen lød på femti prosent mer motorolje enn det som skulle være på sykkelen. En fryktelig dyr olje som de selv kjøper billig på store fat.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Rambler wrote:Den formen for "svindel" jeg tror er mest utbredt er krav om unødvendig service som i praksis går ut på at kunden skal betale for garantien. Sist jeg kjøpte en ny sykkel spurte jeg utrykkelig om serviceintervaler og hva som skulle gjøres på disse før jeg bestemte meg. Selgeren sa som sant var at det bare var tolvtusen service som var nødvendig. Da kontrakten var skrevet og sykklen betalt krevde selgeren at jeg skulle skrive en bindende kontrakt hvor jeg bla. skulle forplikte meg til å levere sykkelen til en førstegangsservice. I praksis var vel dette hovedsakelig et vanlig oljeskift som man tok to tusen kroner for. Da sykklen skulle hentes var servicheftet plutselig fyldt ut med kilometerstand for neste service, og de kom tett. Med autoritær legemine ble jeg fortalt at hvis jeg ikke fulgte disse intervalene mistet jeg garantien. Det samme katastrofale bortfall av garanti gjaldt selvsagt også hvis jeg våget å skiftet olje selv.

Dette var ren løgn. Forbrukerkjøpsloven er veldig når det gjelder slikt, så dette kan man faktisk med god samvittighet kalle svindel. I dag kan man laste ned orginale verkstedsmanualer og selv se hva som må gjøres.

Jeg antar at dette med påtvungne, unødvendige og grisedyre servicer først og fremst gjelder orginalverkstenene. Kan også legge til at regningen på den nevnte førstegansservicen lød på femti prosent mer motorolje enn det som skulle være på sykkelen. En fryktelig dyr olje som de selv kjøper billig på store fat.

Uten at jeg kjenner regelverket, kan jeg umulig skjønne at man kan utføre service selv og fortsatt beholde garantien. For det er vel slik jeg skjønner innlegget ditt, Rambler?

Jeg er forresten utrolig glad for at folk flest er "påtvunget" og få utført sine servicer på sine kjøretøy på verksted. Jeg har sett alt fra bremseklosser montert feil vei til løse styreledd, løse bunnplugger, dobbelt opp med pakninger på oljefiltre, løse hjul/hjulmuttre dratt over gjenger etc etc. som kunne ha endt i katastrofale ulykker etter at Ola Nordmann uten selvinnsikt har prøvd og spare noen kroner på og gjøre tilsynelatende enkle ting selv

Og er det feil at verkstedet tjener penger på olje, Rambler???
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

PerTore wrote:
Rambler wrote:Den formen for "svindel" jeg tror er mest utbredt er krav om unødvendig service som i praksis går ut på at kunden skal betale for garantien. Sist jeg kjøpte en ny sykkel spurte jeg utrykkelig om serviceintervaler og hva som skulle gjøres på disse før jeg bestemte meg. Selgeren sa som sant var at det bare var tolvtusen service som var nødvendig. Da kontrakten var skrevet og sykklen betalt krevde selgeren at jeg skulle skrive en bindende kontrakt hvor jeg bla. skulle forplikte meg til å levere sykkelen til en førstegangsservice. I praksis var vel dette hovedsakelig et vanlig oljeskift som man tok to tusen kroner for. Da sykklen skulle hentes var servicheftet plutselig fyldt ut med kilometerstand for neste service, og de kom tett. Med autoritær legemine ble jeg fortalt at hvis jeg ikke fulgte disse intervalene mistet jeg garantien. Det samme katastrofale bortfall av garanti gjaldt selvsagt også hvis jeg våget å skiftet olje selv.

Uten at jeg kjenner regelverket, kan jeg umulig skjønne at man kan utføre service selv og fortsatt beholde garantien. For det er vel slik jeg skjønner innlegget ditt, Rambler?

Jeg er forresten utrolig glad for at folk flest er "påtvunget" og få utført sine servicer på sine kjøretøy på verksted. Jeg har sett alt fra bremseklosser montert feil vei til løse styreledd, løse bunnplugger, dobbelt opp med pakninger på oljefiltre, løse hjul/hjulmuttre dratt over gjenger etc etc. som kunne ha endt i katastrofale ulykker etter at Ola Nordmann uten selvinnsikt har prøvd og spare noen kroner på og gjøre tilsynelatende enkle ting selv

Og er det feil at verkstedet tjener penger på olje, Rambler???

Folk skal stort sett ha ting nesten gratis! Har du ikke fått med deg det???

Service yrket er noe dritt sånn sett..
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
Rambler

Post by Rambler »

Til Bomber og Per Tore

Det jeg snakker om er helt unødvendige servicer hvor man bare gjør det som er beskrevet i "owners manual", og feks. tvungent "verkstedsskift" av olje/filter dobbelt så ofte som instruksjonsboken sier. Ting man kan gjøre selv eller på et lokalt verksted på ti minutter. Jeg bor selv mange mil fra der hvor den aktuelle sykklen ble kjøpt. For å utføre noe jeg har gjort hundrevis av ganger på nesten alle slags motorer skulle jeg altså reise til forhandleren i arbeidstiden, vente to timer, og så eventuellt dra tilbake der jeg kom fra. For noen kan det kanskje være snakk om fire timer tapt arbeidsfortjeneste, og kanskje et par tusen for noen som hadde kostet en tiendel av prisen hvis man hadde kjøpt olje og filter og byttet det selv på et øyeblikk.

Man kan selvsagt argumentere med at enkelte gjør mye rart på egen hånd, men dette har faktisk ikke noe med saken og gjøre. Man kunne like så godt si at siden en eller annen har fyldt diesel på mc'n, så krever man monopol på fylling av bensin. Prinsippet er det samme. Forskjellen er at dette ville oppleves som enda mer urimelig. Og selv kunne jeg lett ramset opp mange alvorlige feil som har blitt utført av merkeverksteder som argument for å gjøre jobben selv. Oftest gjør jeg det faktisk bedre selv. Jeg har til og med måttet helpe mekanikere med å utføre "merkeverkstedarbeid".

Hvis noen glemmer å skru til oljepluggen, og oljen renner ut, så er ikke dette en garantisak. Ei heller hvis man fyller på annen olje enn det som er spesifisert i instruksjonsboken. Men hvis noen skifter olje selv, og forhandleren på grunn av dette feks. nekter å bytte en starter som uten videre tar kvelden etter et halvt år, så begår han et lovbrudd i følge norsk lov. Det vil være en innrømmelse av at man tar seg betalt for et garantiansvar man er pålagt i følge norsk lov.

Faktum er at enkelte merkeverksteder er svært påstålige i slike saker, men de gir seg straks noen går videre med det. Forbrukerkjøpsloven og diverse EU-direktiver gir dem nemlig ingen rett til slik praksis. Man kan heller ikke kreve bruk av spesielle merkeverksteder. Skal forhandleren undra seg garantiansvar så må han selv sannsynliggjøre at skaden/feilen har sin årsak i feil bruk eller behandling. Dette er nesten altid veldig enkelt, og da må kunden selv bære alle omkostninger, og forhandleren risikerer da bare en ekstra fortjeneste på en ekstra stor jobb.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Rambler har veldig mye rett i det han skriver.

Og husk at garanti er noe som går UTOVER de rettighetene du har gjennom reklamasjonsretten.
På en motorsykkel har du 5 års reklamasjonsrett. Garanti er noe som ifølge loven går ut over denne retten

"§ 27. Reklamasjon (2. avsnitt)
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

Om du kommer å skal følge opp en recall på, f.eks. svinghjul som løsner (Gixxer), eller at likeretteren din er brent opp, kan ikke forhandlern din avvise deg på noen måte innenfor disse 5 årene med grunnlag i at du har latt vær å skifte olje, sjekke ventiler etc hos dem eller annet verksted.
Det de kan gjøre er å avvise det som de tilbyr som går UT OVER reklamasjonsretten. Også kalt garanti.

Dessverre er garanti et ord som fullstendig har mistet sin egentlige betydning.
PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Ja, Rambler har rett i det han skriver i sitt siste innlegg. Bortsett fra at du neppe kan legge ansvaret på verkstedet for at du må ta deg fri fra jobben, bor langt unna etc. At de pålegger deg oljeskift imellom intervallene/krever at du utfører oljeskiftet hos forhandler du kjøpte av virker helt absurd. Hva står det i kjøpskontrakten din om dette? Og at du blir pålagt service utenom intervaller/det som står i garantibestemmelser/kjøpskontrakt/serviceforpliktelser har selvfølgelig verkstedet ingen rett til.

Mulig jeg misforst ditt første innlegg litt.Det jeg reagerte på var at det virket som at du mente at du krevde å utføre allt av servicearbeid selv, og alikevel beholde full garanti. Samt at du reagerte på at verkstedet tjente penger på og selge olje.

Denne type forandring av vilkår som selgeren presterte i ditt tilfelle, er jo også helt på jordet. Står det ikke ganske ettertrykkelig i garantibestemmelsene på sykkelen hva du har forpliktet deg til?? Hva sier selgeren til sitt forsvar på dette?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Rambler

Post by Rambler »

PerTore wrote:Ja, Rambler har rett i det han skriver i sitt siste innlegg. Bortsett fra at du neppe kan legge ansvaret på verkstedet for at du må ta deg fri fra jobben, bor langt unna etc. At de pålegger deg oljeskift imellom intervallene/krever at du utfører oljeskiftet hos forhandler du kjøpte av virker helt absurd. Hva står det i kjøpskontrakten din om dette? Og at du blir pålagt service utenom intervaller/det som står i garantibestemmelser/kjøpskontrakt/serviceforpliktelser har selvfølgelig verkstedet ingen rett til.

Mulig jeg misforst ditt første innlegg litt.Det jeg reagerte på var at det virket som at du mente at du krevde å utføre allt av servicearbeid selv, og alikevel beholde full garanti. Samt at du reagerte på at verkstedet tjente penger på og selge olje.

Denne type forandring av vilkår som selgeren presterte i ditt tilfelle, er jo også helt på jordet. Står det ikke ganske ettertrykkelig i garantibestemmelsene på sykkelen hva du har forpliktet deg til?? Hva sier selgeren til sitt forsvar på dette?
All informasjon og krav om service og serviceinervaller ble i mitt tilfelle gitt i ettertid. Truslen om at jeg mistet "all garanti" ble gitt muntlig samtidig som maksimum kilometerstand før neste service (etter førstegangsservice) ble skrevet inn i serviceheftet. (600 mil, og deretter maksimum femhundre mil mellom hver "service", olje og filter-skift) Selve teksten i serviceheftet kan være en studie verd. Rene rebusen. Den er så tvetydig at den selv må presisere at den ikke gir dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven selv om betingelsene faktisk kan tolkes i den rettningen. Andre forhandlere av samme merke derimot, tolker teksten slik at man kan gjøre alt det selv som owners manual beskriver med både bilder og tekst. Rent juridisk vil dette være det riktige. Og i alle de manualene jeg har sett, så innbefatter dette oljeskift.

Når det gjaldt selgeren så var nok ikke han helt på linje med verkstedet, men han hadde antagelig ikke noe med dette å gjøre. Butikkinnehaveren derimot, som jeg tilfeldigvis traff etterpå, henviste kun til "importørens krav".

I praksis er hele opplegget lagt opp slik at det gir hver enkelt forhandler mulighet til "å skremme" enkelte kunder hvis de tror de kan tjene litt ekstra på dem. Og mange lar seg dessverre skremme.
PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Hvis noen forhandlere tolker det dithen at du kan ta all service selv er det vel ikke noe problem. Da gjør du det, og reiser til det verkstedet hvis det oppstår problemer med sykkel som dekkes av garanti. Sørg på forhånd for at du får skriftlig avtale på at du selv kan utføre service.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Rambler

Post by Rambler »

PerTore wrote:Hvis noen forhandlere tolker det dithen at du kan ta all service selv er det vel ikke noe problem. Da gjør du det, og reiser til det verkstedet hvis det oppstår problemer med sykkel som dekkes av garanti. Sørg på forhånd for at du får skriftlig avtale på at du selv kan utføre service.
Ja, jeg kan det.
Jeg tenkte vel mest på alle de som blir loppet for flere tusen i året fordi de har tillit til sin forhandler.

Undersøkelser gjort av uavhengige organisasjoner har bekreftet at problemet er utbredt. Men det er vanskelig å gjøre noe med nettopp på grunn av tvetydig dokumentasjon og "muntlige trussler", og gennerellt liten kunnskap om forbrukerkjøpsloven. Jeg tror mange helt bevisst unngår i gi sine kundebehandlere innformasjon om kundens rettigheter enda dette bare tar noen få minutter. De jeg har konfrontert blir i hvert fall "svært forvirret" hvis man kommer inn på slike temaer.
Post Reply