Blitt skeptisk til sykler

Prat om tung MC.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by tshansen »

Ola M wrote:[og kjedesmurning hver natt før du legger deg. :P Men det er kjempeenkelt.
dette er vel i overkant mye? :-k eller? Greit hvis du tenker på vinteren, og at der er x antall mere ganger drit i veien osv, men da må jo du gjøre rent også før du smører nytt? Eller er jeg helt på viddene her?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Synes ikke det. Men hva er det egentlig dere smører? Kjedet er allerede smurt og forseglet. Er det ikke bedre å holde det reint, støvfritt og lett innolja for å unngå rust?
Er ihvertfall det Honda anbefaler i sine manualer. Den kjedesprayen synes å binde til seg veistøv å dritt. Dette blir liggende å knase mot drevene. I tillegg er det all dritten som legger seg på bakfelg, svingarm og inni dekselet for primærdrevet.
Lurer mer og mer på om ikke kjedespray er verdens mest utbredte lurium. Betale skjorta (ihverfall for den der hvite "tørrsprayen") for noe som egentlig er helt unødvendig????

Noen andre synspunkter?
knetrom

Post by knetrom »

Hvordan holder du kjedet innoljet, da, RockeRolf?
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Har dusta rundt med denne sprayen jeg da. Men har nå mottat sakramentet fra andre som sverger til reinhold, støvtørking og et rustfritt og blankt kjede vha. å tørke over med vanlig gearolje. W80 eller W90. En hadde også prøvd kjedeolje. Men vanlig gearolje var billigere å hang like godt på.

De kjører alt fra 15 000-25 000 km på et kjede og drevsett. Inkludert endel banekjøring.
Når de i tillegg slipper all dritten fra sprayen, samt at jeg vet hva slags gugge som ligger i kjedet av støv, sand og skitt pga. binding mot seig spray, var jeg egentlig ikke vanskelig å omvende. Så får vi se....
Har utstyrt meg med ei fille og ei lita flaske (samme utforminga som Locktite-flaskene) i en liten pose. Drypper på olje og tørker over med filla. Tar kortere tid enn å spraye. Nytt drevsett og nytt kjede har ennå ikke smakt spray. Så får tiden vise.
Last edited by RockeRolf on 04 Jun 2009 14:13, edited 1 time in total.
tshansen

Post by tshansen »

RockeRolf wrote:Synes ikke det. Men hva er det egentlig dere smører? Kjedet er allerede smurt og forseglet. Er det ikke bedre å holde det reint, støvfritt og lett innolja for å unngå rust?
Er ihvertfall det Honda anbefaler i sine manualer. Den kjedesprayen synes å binde til seg veistøv å dritt. Dette blir liggende å knase mot drevene. I tillegg er det all dritten som legger seg på bakfelg, svingarm og inni dekselet for primærdrevet.
Lurer mer og mer på om ikke kjedespray er verdens mest utbredte lurium. Betale skjorta (ihverfall for den der hvite "tørrsprayen") for noe som egentlig er helt unødvendig????

Noen andre synspunkter?
Flere som sier akkurat det samme som deg. At det kvitte klisset gjøre mere skade enn det gjør godt! Men hvilken "olje" smøremiddel er å foretrekke? skal jo ikke mange dråpene til for å holde det lett innolja? :-k
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Synes logikken med gearolje er grei. Denne oljen skal være klebrig å henge godt på tannhjul og drev i en gearboks. Oljen skal jo danne en film som skal bestå til tross for kreftene mellom tenner i inngrep.
tshansen

Post by tshansen »

Lurer på å prøve dette selv! For det går ikke mange km før kjedetsmøringa er helt svart, og du hører at det er knaselyder når du ruller rundt hjulet. Noe jeg nekter å tro er veldig bra.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Nei så lenge moderne kjeder er smurt og forsegla med allskens moderne tettinger (X-Ring osv.) kan man jo spørre hva som er best?
Reine og støvfrie drev og ditto kjede eller dette pluss felg, baksving, motordeksel og bryter/fjær for sidestøtte innsatt med en seig mix av støv, sand, smurning og salt i verste tilfelle? Kan jo lure på hvorfor man stadig hører om folk som har hatt problemer pga. defekt støttebryter eller støttebryter som henger. Noe kan selvfølgelig tilskrives vannsprut fra framdekk, men....
tshansen

Post by tshansen »

jeg tørr nesten påstå at 99% av tilfellene av deffekt støttebryter eller treg støttebryter er pga den seige massen!

Så bare når jeg tok vårpussen på sykkelen min. Helt sykt mye dritt ved framdrevet og ned i fjera ved støtta! Nei, i helga blir det det vask av kjede og innsetting med gearolje! Dette SKAL prøves!

EDIT:
Hvor ofte er det lurt å sette inn med gearolje? hvor mange km kjørt før du bør smøre igjen!? noe formening om det? :-k
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Har inntrykk av at de tar det på gefuhlen. Selvfølgelig litt oftere om man har kjørt i regn enn om man har kjørt på tørre fine veier.. Ellers når kjedet ser ut til å trenge en liten shinings. Jeg ser når kjedet virker "tørt", men er overrasket hvor godt og lenge billig gearolje fra Shell henger på.

Så skal jeg innrømme at posøren i meg har det adskillig bedre med hvordan sykkelen ser ut med reint kjede, reine drev, rein felg og rein svingarm.
tshansen

Post by tshansen »

hvordan påfører du det? Ved å la det dryppe ned på bakdrevet mens du ruller hjulet (motsatt av kjøreretningen) eller påføre det med en fuktet (av olje) fille? Er ikke noe som irriterer meg mere enn nyvasket sykkel og 1 mil etter masse brune klumper på felgen og på pottene.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Drypper på imens jeg snurrer hjulet. Spinner det rundt et par ganger etterpå og tørker til slutt over med den filla jeg snakka om. Holder den bare lett imot kjedet imens jeg snurrer hjulet. etterhvert blir filla godt innsatt med olje, så den blir som en pusseklut i seg selv (for dem som har vært borti slikt).
tshansen

Post by tshansen »

takk for tips... Dette skal prøves ut framover. :D
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

LordShaft wrote:
Ola M wrote:[og kjedesmurning hver natt før du legger deg. :P Men det er kjempeenkelt.
dette er vel i overkant mye? :-k eller? Greit hvis du tenker på vinteren, og at der er x antall mere ganger drit i veien osv, men da må jo du gjøre rent også før du smører nytt? Eller er jeg helt på viddene her?
Jada, det er mye, bare en liten spøk. Jeg smører kjede ca annenhver tank, jeg merker at det er forskjell i friksjonen på å dra rundt bakhjulet før og etter jeg har smurt det men det er naturligvis mulig at det er all smøringen som trekker til seg skitt fra veien. Jeg bruker en teflonspray fra Biltema, i mangel av DuPont's noe berømte teflon lube.
to9montana

Post by to9montana »

Ola M wrote:
to9montana wrote:Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det.
Hvis det i tillegg betyr at du kommer til å kjøpe en litt eldre sykkel må du nok regne med litt mer vedlikehold. Det koster ikke så mye hvis du gjør det selv og det meste er lett å lære, men jeg vil kanskje anbefale en nyere sykkel av mindre kubikk, eks Suzuki GS500, Honda CB 500, Kawa GPZ o.l. Alle trenger oljeskift minst en gang i året og kjedesmurning hver natt før du legger deg. :P Men det er kjempeenkelt.
Hehe,alltid likt å mekke på bilene jeg har hatt, men sykkel er noe nytt for meg. Redd for at det skal bli høye verksteds regninger hvis man ikke kan det. Hjelper vel litt med god erfaring fra biler?
Post Reply