dette er vel i overkant mye?Ola M wrote:[og kjedesmurning hver natt før du legger deg.Men det er kjempeenkelt.

dette er vel i overkant mye?Ola M wrote:[og kjedesmurning hver natt før du legger deg.Men det er kjempeenkelt.
Flere som sier akkurat det samme som deg. At det kvitte klisset gjøre mere skade enn det gjør godt! Men hvilken "olje" smøremiddel er å foretrekke? skal jo ikke mange dråpene til for å holde det lett innolja?RockeRolf wrote:Synes ikke det. Men hva er det egentlig dere smører? Kjedet er allerede smurt og forseglet. Er det ikke bedre å holde det reint, støvfritt og lett innolja for å unngå rust?
Er ihvertfall det Honda anbefaler i sine manualer. Den kjedesprayen synes å binde til seg veistøv å dritt. Dette blir liggende å knase mot drevene. I tillegg er det all dritten som legger seg på bakfelg, svingarm og inni dekselet for primærdrevet.
Lurer mer og mer på om ikke kjedespray er verdens mest utbredte lurium. Betale skjorta (ihverfall for den der hvite "tørrsprayen") for noe som egentlig er helt unødvendig????
Noen andre synspunkter?
Jada, det er mye, bare en liten spøk. Jeg smører kjede ca annenhver tank, jeg merker at det er forskjell i friksjonen på å dra rundt bakhjulet før og etter jeg har smurt det men det er naturligvis mulig at det er all smøringen som trekker til seg skitt fra veien. Jeg bruker en teflonspray fra Biltema, i mangel av DuPont's noe berømte teflon lube.LordShaft wrote:dette er vel i overkant mye?Ola M wrote:[og kjedesmurning hver natt før du legger deg.Men det er kjempeenkelt.
eller? Greit hvis du tenker på vinteren, og at der er x antall mere ganger drit i veien osv, men da må jo du gjøre rent også før du smører nytt? Eller er jeg helt på viddene her?
Hehe,alltid likt å mekke på bilene jeg har hatt, men sykkel er noe nytt for meg. Redd for at det skal bli høye verksteds regninger hvis man ikke kan det. Hjelper vel litt med god erfaring fra biler?Ola M wrote:Hvis det i tillegg betyr at du kommer til å kjøpe en litt eldre sykkel må du nok regne med litt mer vedlikehold. Det koster ikke så mye hvis du gjør det selv og det meste er lett å lære, men jeg vil kanskje anbefale en nyere sykkel av mindre kubikk, eks Suzuki GS500, Honda CB 500, Kawa GPZ o.l. Alle trenger oljeskift minst en gang i året og kjedesmurning hver natt før du legger deg.to9montana wrote:Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det.Men det er kjempeenkelt.