Page 2 of 2

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 09:36
by rerell
:-k

Image

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 10:58
by Baron von Waffel
Alt som er fast utstyrt med mer enn to hjul er bil. Eventuel åpen bil.

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 11:03
by vinc79
rerell wrote::-k

Image
:smt022 ](*,)

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 13:52
by supermons
Med bildekk foran? Der har de rett og slett ødelagt sykkelen og lagd bil :(

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 13:55
by Baron von Waffel
Eller de har tatt konsekvensen av at en trehjulsbil skal skos som bil.

Re: Sidevogn?

Posted: 18 Jun 2009 18:15
by PerTore
Hvorfor bygges forstilling om så til de grader? Er det kun for og få på en bred felg med bildekk, eller har det andre fordeler?

Re: Sidevogn?

Posted: 20 Jun 2009 18:04
by knetrom
De har vel tatt hensyn til at at kjøretøy med 2 bakhjul og et framhjul i ene "hjørnet" har en heller ustabil konstruksjon.

Re: Sidevogn?

Posted: 22 Jun 2009 12:26
by indianeren
Arrghh..mistet hele det lange innlegget om sidevogner..
Dårlig håndtering av session timeout..

En kort summering:

Normalt sett har man alle 3 hjul på veien, dermed kan man med fordel bruke bildekk på en dedikert sidevognsykkel. Motorsykkeldekk slites fort og er dyre.

Det finnes "sidevogns-kit" til mange sykler.. men det er vistnok temmelig vanskelig å få det godkjent. Biltilsynet vil ha fabrikksgodkjente sidevogns-sykler.. men tror en sidevognsleverandør har fått litt progress på godkjenning nå.
Kun harley og ? har nye fabrikksgodkjente sidevognssykler. Eller endel gamle som er originalgodkjent med vogn..

En dedikert moderne sidevognsykkel har minimum en earles gaffel (helst "navstyring") med forsprang, kraftig hjelperamme, skivebrems, styring på sidevognshjul, elektrisk lean control etc. Jeg ville ikke satt en utdatert universal sidevogn på en moderne r-sykkel.. eller satt sidevogn på noe med aluramme ..
En R-basert sidevogn bør ha komponenter tilpasset R. Mener nå jeg da...men har aldri prøvd en moderne sidevognsykkel. :)

En sidevogn er temmelig usymmetrisk og kan ikke direkte sammenlignes med hverken 2 hjuling eller 4hjuling. Litt assiasjoner til ATV er det dog, siden man svinger i ønsket retning med styret og bruker aktivt kroppsvekten for å motvirke g-kreftene.

De fleste har aldri prøvd sidevogn.. og jeg antar at de fleste vil få litt sjokk første gangen de går fra 2 til 3hjul..

Det er litt elsk eller hat... eller litt av hvert..

Det er tungt, sliter på sykkelen, krever mere muskler.. trekker hhv høyre eller venstre avhengig av hjulspor, veiens helling, last, aksellerasjon, bremsing etc...og det kan wobble litt i lave hastigheter..
Og en viss frykt for utilsiktet hjulløft..
Endel av disse "egenskapene" er redusert i en moderne sidevognsykkel.. men jeg har bare kjørt gammelt.

Man må nok prøve det for å få en formening og ta tiden til å lære kjøre.. for så å finne ut om det er en varig kjærlighet..

Det går ganske radig unna med en sidevogn..(og kan tenke meg at en moderne sidognsykkel går skikkelig unna i svingen).. det er fantastisk lett å pakke, plass til passasjer, barn, hund, hest, katt.. og moro med noe nytt etter 130K++ (?) på 2 hjul.. For meg en "sidevognsekvipasje" noe "mere" enn bare en sykkel..

Det sliter endel på sykkelen dog.. men kan hive av vogna på 20minutter hvis jeg skal ut på en lengre solotur. Kjørte 60 mil med passasjer på mandagen etter pinsen..over suleskar til lysebotn og hjem igjen over Tonstad. Det var bare i de tyngste oppoverbakkene det gikk merkbart saktere enn som solosykkel.. men nå er jo dette en 65 år gammel sykkel da. Men følger trafikken og fartsgrensene iallefall...
Sidevognen trigget et trøtthetsbrudd på styrestammen, men det var langtidsbelastning (70K) og dårlig stålkvalitet som er grunnen..
Gaffelen er nyprodusert, men de har kjipet litt på produksjonen med myke kinarør... istedenfor 4130 kvalitet som originalt...
Drar på 5 dagers tur til danmark på fredagmorgen..hvis vi får tigsveiset gaffelen idag/morgen.


Mht hva som er "pent" eller "styggt" så er vel det ganske personlig eller gruppepress vil jeg tro..
Plastic wrapping er nødvendigsvis ikke penere enn ekte stål og enklere former..(har begge deler selv)...

Men.. det er vel kanskje litt som fotballinteresse tenker jeg..
Selv om de fleste knappt har sparket en ball, så blir de "fotballinteressert" fordi "alle" andre er det...:)

Re: Sidevogn?

Posted: 22 Jun 2009 13:13
by supermons
Må innrømme at jeg fikk rimelig sjokk i første svingen med sidevognssykkel :P Er vel også stor forskjell på hvordan de er å kjøre i forhold til om det er drift på sidevognshjulet. Det hadde heldigvis den jeg kjørte, og ifølge eiern var denne mye lettere å kjøre enn gamlesykkelen hans som ikke hadde det.

For min del var det artig å prøve, men jeg kommer nok ikke til å erstatte sykkelen min med en sidevognssykkel med det første ;)

Re: Sidevogn?

Posted: 22 Jun 2009 14:09
by rerell
8)

Image

Re: Sidevogn?

Posted: 22 Jun 2009 16:24
by indianeren
Ser ikke helt for meg å permanent bytte fra 2 til 3 hjul nei..
Derfor er det greit å kunne huke av sidevognen...eller ha flere motorsykler..:)