kjøre uten førerkort

Prat om lett MC.
PHALLA

Post by PHALLA »

Det positive med dette sjansespillet er kanskje at du lærer deg en del om sykkelhåndtering og trafikkbildet osv.
Kanskje dette gjør at du cruiser deg gjennom de delene på kjøreskolen ganske lett. 8)
Kjører for tiden uten lappen jeg også og det har hjulpet meg med å komme raskere gjennom div. ting i opplæringen. (brukt 3 timer)
Ikke at jeg oppfordrer til dette, er til syvende og sist du som bestemmer.

Baksiden av medaljen er likevel jævlig sur hvis du blir vinka inn til kontroll ol.
og det er vel først da du skjønner at det ikke var verdt det.
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Men hvorfor ta sjangsen når du kan øvelseskjøre lovlig?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
TDK

Post by TDK »

LinnSurion wrote:Men hvorfor ta sjangsen når du kan øvelseskjøre lovlig?
Fordi faren min ikke er interesert i å sitte bakpå sykkelen min ettersom han ikke er noe spesielt glad i motorsykkeler. Mamma har ikke lappen for A1 så hun er utelukket. Stefaren min har A lappen, men bor på hardangervidda sammen med moren min....
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Som nevnt av flere før meg, vi er mange som har vært i din situasjon. Men loven er grei. Min. 6 mndr. sperrefrist fra den datoen du kunne kjørt opp. + bot som er såpass stor at du sikkert får betalt MC-kurset og minst en kjøretime. Om kjøretrening uten skikkelig instruksjon i forkant gir så stor uttelling som Phalla sier, er jeg ikke så sikker på. Sjansen for at du legger deg til en uheldig kjøreteknikk er så absolutt tilstede, når du "bare" driver med småkjøring i byggefeltet. Hvis du absolutt må kjøre, finn deg en tom parkeringsplass, minst så stor som en håndballbane, ta med deg noen colaflasker med vann i, vannbøtter el.lign som kan fungere som kjegler og sett dem opp der. Da kan du trene svingteknikk og krypkjøring i sakte fart uten å være i veien for andre, eller bli forstyrret av annen trafikk, unger osv.
Står endel om kjøreteknikk på forumet her, også henvisninger til andre bra sider om emnet. Pugg disse før du begynner, da har du et utgangspunkt. Om du kan alliere deg med kamerat, blir det kanskje enklere, Og noen ganger kan det være greit å spørre andre. Sikkert noen som kjører MC i nærheten som du kan spørre om hjelp :?:
Men helst så jeg at du lot sykkelen stå til du lovlig kan kjøre og har tatt lappen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Vil bare gjenta noe viktig:
Min. 6 mndr. sperrefrist fra den datoen du kunne kjørt opp
Så for dere som tenkte "Jeg blir jo ikke 16 før om et år" eller noe sånt, tenk om igjen.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
TDK

Post by TDK »

LinnSurion wrote:Vil bare gjenta noe viktig:
Min. 6 mndr. sperrefrist fra den datoen du kunne kjørt opp
Så for dere som tenkte "Jeg blir jo ikke 16 før om et år" eller noe sånt, tenk om igjen.
Er vel fra dagen du fyller 16. Jeg fyller 16 i november, men kan ikke kjøre opp da av naturlige klimagrunner...
Aprilia RS 125 FP
Kriz

Post by Kriz »

Når vil du helst ha lappen da tdk, april eller seint uti mai? :P
TDK

Post by TDK »

Kriz wrote:Når vil du helst ha lappen da tdk, april eller seint uti mai? :P
Ahh.... Har vel egentlig lyst på den i april gitt.... :D

Men mai er jo ikke så lenge etter... :P
Aprilia RS 125 FP
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Neida, er bare en måned med lange, fine kjøreturer 8)
Image
TDK

Post by TDK »

Ragnhild wrote:Neida, er bare en måned med lange, fine kjøreturer 8)
Bah, ikke si sånt! Jeg må bli ferdig med den jevela innkjøringa iår! Jeg har kjørt 76,2 mil nå.... (uten lappen :shock: ) av den pokkers innkjøringa...

Jeg orker ikke å fortsette med innkjøringa neste år, vil ha den og 100mil servicen ute av verden så snart som mulig...
Aprilia RS 125 FP
turboman

Post by turboman »

eg har samme problemet som tdk... faderen vil ikkje sitte bak på med meg, han har klasse A1 men om han skal vere med på tur, så skal han kjøre ikkje sitte bak... rett og slett så trur eg ikkje han gidd :lol:

menmen, kjørt 1 time i dag 8) tok no det litt med ro så trur ikkje nåken skulle ringe purken og blo stoppa i kontroll i ett bygge felt er no ikkje så sansynlig?[/quote]
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Trulso

Post by Trulso »

turboman wrote:eg har samme problemet som tdk... faderen vil ikkje sitte bak på med meg, han har klasse A1 men om han skal vere med på tur, så skal han kjøre ikkje sitte bak... rett og slett så trur eg ikkje han gidd :lol:

menmen, kjørt 1 time i dag 8) tok no det litt med ro så trur ikkje nåken skulle ringe purken og blo stoppa i kontroll i ett bygge felt er no ikkje så sansynlig?
Bestikk han 8)

Ikke vær forsikker, skal ikke mye kjøring til fra min side før poltiet kommer kjørende, og viss de stopper deg da, spør de etter lappen.
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Trulso wrote:
turboman wrote:eg har samme problemet som tdk... faderen vil ikkje sitte bak på med meg, han har klasse A1 men om han skal vere med på tur, så skal han kjøre ikkje sitte bak... rett og slett så trur eg ikkje han gidd :lol:

menmen, kjørt 1 time i dag 8) tok no det litt med ro så trur ikkje nåken skulle ringe purken og blo stoppa i kontroll i ett bygge felt er no ikkje så sansynlig?
Bestikk han 8)

Ikke vær forsikker, skal ikke mye kjøring til fra min side før poltiet kommer kjørende, og viss de stopper deg da, spør de etter lappen.
Har du no' problem med det :twisted:
Image
PHALLA

Post by PHALLA »

Innkjøring er zz..
ChristR

Post by ChristR »

Derfor kjøper man brukt! :D
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D