Sykkel på ferge

Prat om tung MC.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

snoemann wrote:Noen som har erfaringer med bastøferja fra horten-moss/moss-horten?

Jeg lurer på om jeg skal ta ferja eller kjøre drøbaks/drammen tunellen når jeg skal fra fredrikstad-kristiansand nå snart...`?
Bastøyferja har jeg tatt en del ganger ja. Som pause i kjøringa er det jo veldig bra med ferje. Lastebilsjåfører tar ofte ferja i stedet for å kjøre tunnelen, for da får de sin lovpålagte hvile samt mulighet for å spise middag. Tunnelen er jo fin hvis du heller vil kjøre mest mulig MC. Spesiell belysning inne i tunnelen gjør den litt mer spesiell enn andre "vanlige" tunneler. Og så er den jo gratis for MC da. Hvorfor ikke kombinere og ta ferja ene veien og tunnelen den andre?
snoemann

Post by snoemann »

Hvordan gjør de det med festing der da? Du sitter ikke ved sykkelen hele ferjeturen?
MC-fantom

Post by MC-fantom »

Har kjørt kystriksveien med sykkel uten å stroppe (noen strekninger må du stroppe etter anvisning fra manskapet), men det kommer an på været. Hvis fergen begynner å rulle må du passe på. Var en gang på Hadselfergen (Lofoten - Vesterålen) der det var smult ved avgang og masse bølger nærmere andre siden. Vi var noen som gikk ned til syklene og holdt disse, mens et gjeng med tyskere ikke passet på. Det endte med at en av syklene deres veltet og drog med seg alle som sto ved siden av( tror det var 3 som veltet). Jeg holdt min sykkel og en av tyskernes slik at vi berget oss.

Sykkelen på midtstøtta, stropp fra fothviler over salen til feste i fergedekket (begge veier), skistropp (som du selvsagt har i lomma) over bremsehendelen på styret. Du kan bruke hanskene til beskyttelse mot skader fra stroppen. Da skulle sykkelen tåle det meste.

Over Vestfjorden ville jeg stroppet litt ekstra foran og bak.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

snoemann wrote:Hvordan gjør de det med festing der da? Du sitter ikke ved sykkelen hele ferjeturen?
I indre Oslofjord er det svært sjelden problemer med høy sjøgang. Ferjene der er også såpass store at det er sjelden med rykk og napp, så det er ikke noe problem å gå fra sykkelen. Men vær oppmerksom om du må parkere der dekket heller nedover. Å kjøre forhjulet inn i et hjørne e.l. kan være en løsning.

På en ferje på Mørekysten veltet jeg nesten da jeg satt på sykkelen, fordi ferja kom litt skjevt inn på kaia og den fikk en "dult" i siden. Ettersom jeg ikke var forberedt på dulten var det nære på at jeg veltet... En ferielastet ZZR på skjeve er ikke av de letteste å dra i heller.
benmagne

sur alltid sykelen

Post by benmagne »

Hei gjør det til en vane og alltid surre sykkelen.
det er ikke alltid bølgehøyden og ta hensyn til,

det skjer dann og vann at en ferge må gjøre en hurtig manøver
pga uhell ombord ting som driver i sjøen eller møttende trafikk
den kan også ha uhell under manøvrering og gå i kaien.
en ferge som må gi hurtig, og mye ror vil kunne få mange grader krenging. faktisk mye mere en hva bølger vil kunne gjøre.
Brukk altid sidestøta, da står sykkelen på 3 pungter og dekker et
støre areale en hovedstøtta. kjør inn i ferga på venstre side sånn att du får lent sykkelen i retning mot veggen hvis den da faller vil skadene
ble svert begrenset.
På de fergene jeg reiser med er det som regel alltid tauverk som er klargjort for dette. hvis ikke så fest tauet nærmest muligt gulvet på venstre side slå tauet over salen og legg hanskene immellom
fest tauet i feks, fothviler mens du sitter på sykkelen når du nå går av sykkelen hvil fjærvandringen stramme opp tauet, sett den i gir og sett gjærne gummiklose under hjulet hvis det er tilgjengeligt.
Jeg ville vært forsiktig med og bruke låsing av bremsa du setter da et høyt trykk på veska over lang tid.
mvh Ben
ben`s busa
FemIce
MC: Lille-V, 2004 mod

Stropping på ferger.

Post by FemIce »

På de fleste korte ferjeturer behøver du ikke tenke på å stroppe.
Har aldri stroppet på Moss/Horten og den bruker vi mye.
Men har det vært dårlig vær så innrømmer jeg at jeg har blitt ved sykkelen (de andre har gått opp og syntes jeg er litt vel engstelig for velt), men den har aldri vært i nærheten av å velte selv om mc har gynget med sjøgangen.

Skal du på ferie/langtur hvor du vet at du skal kjøre flere ferger er det to ting du bør ta med:
Min. to stk egne stropper og en ski/borrelås-reim til bremsen.
(bremseanlegget tåler at du drar til moderat. Du skal ikke dra til det du hæler og orker, men til bremsen tar godt tak...)
Et sitteunderlag av typen sammenleggbart fungerer veldig bra til å legge over setet.
Ferjene skal ha stropper, men renhet, antall og kvalitet varierer.
Gjør deg kjent på forhånd med hvor på sykkelen du kan feste stropper ellers. Snakk med forhandleren om du er usikker.
Du får også spesialstropper som er beregnet på å feste i styret. (Oxford)
Jeg har også hørt om de som har en strikk de fester i sidestøtta og foran et sted for å hindre at støtta spretter opp dersom sykkelen av en eller annen grunn skulle "lette", noe jeg aldri har hørt om.

Når en sykkel skal stroppes skal den ALDRI stå på midtstøtten eller en annen stiv støtte. Sykkelen skal dras godt ned på fjæringen slik at den står støtt. Står den på en stiv midtstøtte risikerer du at den vibrerer og småhopper rundt og til slutt detter av støtta. (smertelig erfart ved transport av mc på tilhenger! Det var ikke jeg som hadde stroppet den og den gangen visste jeg ikke bedre...)
En korrekt stroppet sykkel står faktisk ikke på noen av støttene sine, men holdes på plass av stroppene.
(lært av racinggutta)

På veldig mange ferger får mc lov til å kjøre først på. Sett forhjulet i forlemmen, sett sykkelen på sidestøtten og sett alltid sykkelen i gir.
Det holder på de korte turene når været er greit.
Og min erfaring er at gutta på fergene er flinke til å si fra ved høy sjø.
Moss/Horten har til og med sagt fra når de møter brottsjø etter kryssende båter også.

Er du usikker så bli ved sykkelen. Ikke sitt på den, men vær der og observer hvordan den oppfører seg. Da blir du etterhvert trygg på når du kan gå fra den og ikke. (Jeg er fortsatt mer pysete enn gubben der...)

Gjør deg klar og sitt alltid klar på sykkelen før fergen legger til. Hold forbremsen inne og ha sidestøtta nede helt til ferjen faktisk har lagt til.
Og vær forberedt på litt bevegelse i sykkelen når fergen treffer kaia.

Hvis vi skal sørover (Kristiansand) tar vi alltid Moss/Horten. Ferja er et fint avbrekk og turen begynner liksom ikke før på Hortensida. Kjører du rundt har du allerede sittet på sykkelen en stund når du passerer Horten, og begynner kanskje allerede å bli sliten?

Vi kjørte Rv17 for et par år siden og det var kun på to av fergene mannskapet ba oss stroppe.

Håper noen fant litt nytte i det her :D
God tur!

-FemFerjepyse-
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Sier det igjen eg, den beste måten eg vet om og har sett er å sette sykkelen på midtstøtten og stroppe nede med fothvilerne..
Og skal du langt så kanskje i dekkene og.. En som gjorde det på danskebåten og den satt som STØPT. Sparte mye surring som vi andre gjorde
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nå er det vel ikke akkurat alle sykler som HAR midtstøtte :roll:
Speedy Gonzales

Forsåvidt sant, men får de som har da
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
FemIce

Post by FemIce »

speedy gonzales 2 wrote:Sier det igjen eg, den beste måten eg vet om og har sett er å sette sykkelen på midtstøtten og stroppe nede med fothvilerne..
Og skal du langt så kanskje i dekkene og.. En som gjorde det på danskebåten og den satt som STØPT. Sparte mye surring som vi andre gjorde
"Do as you please".... men husk at jeg fortalte deg at sykkelen ikke skal stå på midtstøtten når den stroppes. :D
Så får vi håpe du har flaks... :?

Snakk med de som transporterer sykler ofte.
Midtstøtten blir man frarådet å bruke. Den er til hjelp for vask og smøring, og det er det....

Spare på surringer? Vel-vel.... Jeg surrer heller for mye enn å være stolt av å ha klart å spare på surringene på lange fergeturer.

Ha en fortsatt god kveld ! :D

-FemIce-
Speedy Gonzales

Hehe, hvem har sagt noe om å være stolt av å spare noen surringer? svært så mye folk kan forandre på ting altså..

Hvorfor blir det frarådet å bruke hovedstøtten da?
De som gjorde det på englandsbåten fikk no ikkje noe beskjed angående støtten da de gjorde det slik.

Og sprø du meg så må det være bedre å surre den slik enn å sette den på sidestøtten og presse sykkelen ned til siden med surringer.. men men..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

De få gangene jeg har fraktet syklene mine,har jeg gjort følgende;
1. Satt sykkelen på sidestøtta. Har ikke midtstøtte!
2. Festet en stropp på styret,eller ved styrehodet på venstre side og strammet godt til.
3. Gjort likedan på høyre side, og rettet sykkelen opp til loddrett stilling. Da komprimerer du gaffelen,og unngår at sykkelen beveger seg.
4. En stropp over setet for sikkerhets skyld skader ikke.

Nå har ikke jeg hatt dem på ferge,men baki varebil og på tilhenger på "morsom" vei...... Det blir ikke SÅ ille som på en ferge i høy sjø,men jeg tror det kan brukes. Unngå jekkestropper så sant det går an,bruk heller slike;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
brap

Post by brap »

speedy gonzales 2 wrote: Hvorfor blir det frarådet å bruke hovedstøtten da?
Hvis du leser det FemIce skrev så er det en kjempebra forklaring der.
FemIce wrote: Når en sykkel skal stroppes skal den ALDRI stå på midtstøtten eller en annen stiv støtte. Sykkelen skal dras godt ned på fjæringen slik at den står støtt. Står den på en stiv midtstøtte risikerer du at den vibrerer og småhopper rundt og til slutt detter av støtta.
For å gjenta hovedpoenget:
Ved å stroppe den ned slik at demperene er litt komprimert så kan sykkelen ristes rundt og til og med henge opp ned, og stroppene vil fortsatt være stramme.

Hvis du derimot stropper ved hjelp av midtstøtta eller noe annet som ikke gir etter, vil bevegelse og risting etter hvert lage slakke i stroppene, og sykkelen kan til slutt gå i bakken.
il4
FemIce

Post by FemIce »

speedy gonzales 2 wrote:Hehe, hvem har sagt noe om å være stolt av å spare noen surringer? svært så mye folk kan forandre på ting altså..
Forferdelig når noen vrir på det man har sagt ikke sant :D
Hvorfor blir det frarådet å bruke hovedstøtten da?
De som gjorde det på englandsbåten fikk no ikkje noe beskjed angående støtten da de gjorde det slik.
Jeg tror vel at de som skulle stable og stroppe rett og slett ikke hadde greie på det egentlig.... Det er jo slik at de som driver med den jobben er nye og uerfarne en gang i tiden de også :?
Og sprø du meg så må det være bedre å surre den slik enn å sette den på sidestøtten og presse sykkelen ned til siden med surringer.. men men..
Poenget er at du skal ikke presse den ned mot sidestøtten, men som brap sa, rette den mer opp med stroppene slik at det er stroppene som får belastningen, ikke sidestøtten.
Speedy Gonzales

Hmm, eg skjønner.. jaja, du lærer noe nytt hver dag :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Post Reply