KimO wrote:En politijurist jeg har hatt kontakt med fortalte at grensen i 80sone er som følger.
125-129 betinget
129+ ubetinget
129-135 mulighet for samfunnstjeneste/samtaler dersom man er tidligere ustraffet og uten prikker
Ut i fra lovdata derimot kan jeg ikke se at det finnes noen forskrift som sier noe om dette, førerkortbeslaget er derimot er det klare tabeller for.
Straffeutmålingen baserer seg så vidt jeg vet på tidligere høyesterettsdommer, også har nok hvert politikontor kanskje sin egen lille tabell basert på dette og tidligere dommer de har vært en del av tingretten.
Likebehandling står særdeles sterkt i rettsaker, så selv om dommeren syntes du er verdens mest sympatiske fyr er jobben hans å dømme deg likt som alle andre, er straffen veldig lav vil for øvrig påtalemyndigheten som holder siktelsen mot deg mest sannsynlig anke og saken går til lagmannsretten, eventuelt direkte til høyesterett.
Fra forskriftens paragraf 1, formålet med forskriften
§ 1-1. Formål
Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped, sperrefrist for å gi førerett, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og fastsettelse av tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, som følge av ilagt straff.
Håper det belyste situasjonen din.
Du kan for øvrig søke på høyesterettsdommer fra de siste 4måneder på lovdata, disse vil gi en god pekepinn, eller så kan du kjøpe tilgang og søke på dommer helt tilbake til starten av 1900-tallet
Fant
denne
Den gir meg ikke noen særlig pekepinn, men syntes den var gøy å lese selvom
Likte spesielt godt: "Etter en kontakt med mistenktes far, ble det gitt tillatelse til at A skulle kjøre bilen til Trondheim, for å tilbakelevere denne til sin mor. Da A ikke hadde med seg førerkort, ble det gitt en midlertidig kjøretillatelse for denne kjøringen.
(6) Da A kom til Fåset, ble han stanset i ny fartskontroll. Hans hastighet ble målt til 100 km/t i 80-sone. Denne fartsoverskridelsen ble erkjent, og den midlertidige begrensede kjøretillatelse ble tilbakekalt. "
Edit: Fant også denne
saken som ga meg en liten pekepinn.
Litt morsomt at det var samme politimann som i forrige sak, han er visst glad i å ta de som kjører for fort. Og underbetalt, ifølge skattelisten.
Edit2: Fant også
denne saken som definitivt gir meg en god pekepinn, syntes det var spesielt interresant at de regnet ut hastigheten utifra videoopptak alene.