Gjett straffen!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Babelfisken

Re: Gjett straffen!

Post by Babelfisken »

Lappie wrote:Nei, kjørte i 150 på speedo, og han sa jeg ble målt til 144 uten sikkerhetsmargin, så jeg tok det han sa for god fisk. Så ikke loggen engang.
Var dette snittmåling?
Hvor "nøyaktig" 150 var dette på speedo?

Det er svært få MCer som har så lite feilmargin som 6km/t i 150. Ca 10 er vel snittet.
Ikke at det betyr all verden og politiet var sikkert ærlige de, men utfra beskrivelsen din
hørtes det ut som om du burde vært målt til under 140 med margin.
Lappie
MC: GSXR 750

Post by Lappie »

Var laser, 150km/t skal jeg ikke si for skråsikkert, akkselererte ganske kraftig ut fra en sving jeg holdt rundt 120 i.

Her kan du se hvor jeg ble målt (sotraveien), jeg ga gass ut ifra svingen og kjørte i nordgående rettning mens politimannen satt gjemt oppi skogen rett bak strekket, slik at han kunne måle meg hele veien. Rundt neste sving ventet en politisykkel.

Kan nevnes at jeg har blitt målt akkuratt samme plassen tidligere, bare i bil.
For å sitere politimannen "Hvorfor i all verden kjører du så fort her? Alle vet jo at vi pleier å stå her når vi først måler i Bergen Vest?" Følte meg jævli dum.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hehe....kjedelig kommentar å få fra snuten ;-) Men er fort gjort å glemme seg når en først ruller litt ekstra på rullen.

Men når du har blitt tatt der med bil tidligere skulle det strengt talt ikke gå an å glemme det ;-) Slike plasser er en ekstra obs på.....

Uansett, lykke til som fotgjenger framover. Håper du kommer deg på sykkel igjen når soninga er over. Kan skje alle dette
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Siden du har godtatt alt, går jeg ut fra at du får tilståelsesdom. Da kan det hende du får betinget. Satser på det. 14 dager. Og bot på 20 000.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

Rimol wrote:grensen for fengselsstraff i 80 sone er 140, så du må nok inn en liten tur.
vet ikke hvor du har fått det fra.. jeg kjørte 135 i 80, satt inne 14 dager + 8 mnd uten lappen....
vil nok tippe du får det samme som meg...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

RH racing wrote:
Rimol wrote:grensen for fengselsstraff i 80 sone er 140, så du må nok inn en liten tur.
vet ikke hvor du har fått det fra.. jeg kjørte 135 i 80, satt inne 14 dager + 8 mnd uten lappen....
En kollega av meg ble målt i 141 i 80 sone. Han fikk et brev fra politiet at grensen for fengselsstraff i 80 sone er 140. han slapp unna pga at han har kjørt plettfritt i mange år. men fikk sammfunstjeneste. husker ikke hvor lenge han var uten lappen.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
RH racing

Post by RH racing »

Rimol wrote:
RH racing wrote:
En kollega av meg ble målt i 141 i 80 sone. Han fikk et brev fra politiet at grensen for fengselsstraff i 80 sone er 140. han slapp unna pga at han har kjørt plettfritt i mange år. men fikk sammfunstjeneste. husker ikke hvor lenge han var uten lappen.
ok...da ska jeg ringe å kreve at jeg får disse dagene jeg hadde på Costa del trøgstad trukket av på neste gang jeg skal inn :D
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

KimO
MC: BMW F 800 S

Post by KimO »

En politijurist jeg har hatt kontakt med fortalte at grensen i 80sone er som følger.
125-129 betinget
129+ ubetinget
129-135 mulighet for samfunnstjeneste/samtaler dersom man er tidligere ustraffet og uten prikker

Ut i fra lovdata derimot kan jeg ikke se at det finnes noen forskrift som sier noe om dette, førerkortbeslaget er derimot er det klare tabeller for.

Straffeutmålingen baserer seg så vidt jeg vet på tidligere høyesterettsdommer, også har nok hvert politikontor kanskje sin egen lille tabell basert på dette og tidligere dommer de har vært en del av tingretten.

Likebehandling står særdeles sterkt i rettsaker, så selv om dommeren syntes du er verdens mest sympatiske fyr er jobben hans å dømme deg likt som alle andre, er straffen veldig lav vil for øvrig påtalemyndigheten som holder siktelsen mot deg mest sannsynlig anke og saken går til lagmannsretten, eventuelt direkte til høyesterett.

Fra forskriftens paragraf 1, formålet med forskriften

§ 1-1. Formål

Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped, sperrefrist for å gi førerett, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og fastsettelse av tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, som følge av ilagt straff.

Håper det belyste situasjonen din.

Du kan for øvrig søke på høyesterettsdommer fra de siste 4måneder på lovdata, disse vil gi en god pekepinn, eller så kan du kjøpe tilgang og søke på dommer helt tilbake til starten av 1900-tallet
FreddyYZF-R125Dude
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Lappie wrote:For å sitere politimannen "Hvorfor i all verden kjører du så fort her? Alle vet jo at vi pleier å stå her når vi først måler i Bergen Vest?" Følte meg jævli dum.
Siden har var en politimann, burde han ikke sagt at man ikke burde kjøre for fort? :-#
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
RH racing

Post by RH racing »

hva blei straffen da? har vel fått en midlertidig anntat straff brev i posten nå?

Lappie

Post by Lappie »

Har ikke hørt en drit, Bergen politistasjon er visst kjent for å være rotete og treg.

Men jeg kjørte tungsykkel på mellomtung-lappen, hvor stor innvirkning vil det ha på straffen? Hvis noen?
Lappie

Post by Lappie »

FreddyYZF-R125Dude wrote:
Lappie wrote:For å sitere politimannen "Hvorfor i all verden kjører du så fort her? Alle vet jo at vi pleier å stå her når vi først måler i Bergen Vest?" Følte meg jævli dum.
Siden har var en politimann, burde han ikke sagt at man ikke burde kjøre for fort? :-#
Han kjørte motorsykkel selv :)
Lappie

Post by Lappie »

KimO wrote:En politijurist jeg har hatt kontakt med fortalte at grensen i 80sone er som følger.
125-129 betinget
129+ ubetinget
129-135 mulighet for samfunnstjeneste/samtaler dersom man er tidligere ustraffet og uten prikker

Ut i fra lovdata derimot kan jeg ikke se at det finnes noen forskrift som sier noe om dette, førerkortbeslaget er derimot er det klare tabeller for.

Straffeutmålingen baserer seg så vidt jeg vet på tidligere høyesterettsdommer, også har nok hvert politikontor kanskje sin egen lille tabell basert på dette og tidligere dommer de har vært en del av tingretten.

Likebehandling står særdeles sterkt i rettsaker, så selv om dommeren syntes du er verdens mest sympatiske fyr er jobben hans å dømme deg likt som alle andre, er straffen veldig lav vil for øvrig påtalemyndigheten som holder siktelsen mot deg mest sannsynlig anke og saken går til lagmannsretten, eventuelt direkte til høyesterett.

Fra forskriftens paragraf 1, formålet med forskriften

§ 1-1. Formål

Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped, sperrefrist for å gi førerett, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og fastsettelse av tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, som følge av ilagt straff.

Håper det belyste situasjonen din.

Du kan for øvrig søke på høyesterettsdommer fra de siste 4måneder på lovdata, disse vil gi en god pekepinn, eller så kan du kjøpe tilgang og søke på dommer helt tilbake til starten av 1900-tallet
Fant denne
Den gir meg ikke noen særlig pekepinn, men syntes den var gøy å lese selvom

Likte spesielt godt: "Etter en kontakt med mistenktes far, ble det gitt tillatelse til at A skulle kjøre bilen til Trondheim, for å tilbakelevere denne til sin mor. Da A ikke hadde med seg førerkort, ble det gitt en midlertidig kjøretillatelse for denne kjøringen.
(6) Da A kom til Fåset, ble han stanset i ny fartskontroll. Hans hastighet ble målt til 100 km/t i 80-sone. Denne fartsoverskridelsen ble erkjent, og den midlertidige begrensede kjøretillatelse ble tilbakekalt. "

Edit: Fant også denne saken som ga meg en liten pekepinn.
Litt morsomt at det var samme politimann som i forrige sak, han er visst glad i å ta de som kjører for fort. Og underbetalt, ifølge skattelisten.

Edit2: Fant også denne saken som definitivt gir meg en god pekepinn, syntes det var spesielt interresant at de regnet ut hastigheten utifra videoopptak alene.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Lappie wrote:Har ikke hørt en drit, Bergen politistasjon er visst kjent for å være rotete og treg.

Men jeg kjørte tungsykkel på mellomtung-lappen, hvor stor innvirkning vil det ha på straffen? Hvis noen?
Akkurat dette kan jeg desverre skrive under på! De roter og "glemmer" å levere inn papirer osv bare for at tiden skal hale ut!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RH racing

Post by RH racing »

er det ikke snakk om to uker så skal lappen automatisk returneres inntil saken kommer opp??

Post Reply