2009 Yamaha YZF-R1

Prat om tung MC.
vikingjan
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by vikingjan »

Jim_89 wrote:Altså, avisoppslag om dødsulykke.. Som Inunf sa, det er høyrehånden min som bestemmer det oppslaget i avisen for å si det slik. Ved over 7 års trening innen trial vet jeg godt hvordan gassen skal håndteres og jeg har lært meg godt hvor mye jeg skal respektere sykkler som det er kraft i. Og spesielt når det er en så kraftig sykkel, og veier 100kg mere også. Men, har lest på mange engelske forum som jeg ble henvist til, der stod det at R1 er en utrolig bra nybegynner sykkel så lenge man har litt vett i hodet. Sykkelen trenger mye respekt fra kjøreren for at de skal gå sammen som ett. Om man "bitchslapper" sykkelen, så får du det litt værre tilbake.

>Inunf< Hva jeg skal drømme om.. Om jeg kjøper 2009, om 2 år altså 2011.. er det kommet en kraftigere sykkel som frister enda mere med ett litt mere råere utseende også muligens. :)

jim
Hei !

Ganske riktig er det du som bestemmer hvordan du bruker disse kreftene.
Selv er jeg "nyutdannet" i en alder av 40. Jeg kjøpte en sykkel med litt over 100 hk og det er mer enn nok.
Unødige "nødakselerasjoner" og forbikjøringer hvor dreiemomentet får jobbe for føden gjør jeg, men
med en viss grensesetting.

Så lenge du på forhånd har testet ulike sykkeltyper og funnet ut at dette var den som passet best,
har du nok vett til å "lære" deg å utnytte denne flotte sykkelen maksimalt.
Men mange av de som svarer deg har et poeng.
Mange blar opp i noen blader og ser på MotoGP og bare "skal ha" en XYZ-RR.
Da hjelper ikke en fortid på alle andre typer motorsykler.
Mange forumdeltakere snakker ut fra "verdensmester"-syndromet som rir nesten alle med nytt førerkort.

Det hadde sikkert vært enklere å styre rådene inn på hvorfor denne er bedre enn en ZX-10R, GSXR eller
Fireblade hvis du skrev litt rundt valget av R1. Ikke minst hva som gjør denne kategorien så
interessant. Noen innbiller seg sikkert at det kan være "show off" ...

Lykke til med kjøp !

M.v.h.

Jan M.
Kriston
MC: Ducati 1198S Corse

Post by Kriston »

RockeRolf wrote:Dagens R6, eller en hvilken som helst annen av dagens 600R går sikker ganske likt den Bugattigreia opp til 200 km/t. Et mere brukt hastighetsområde enn 0-250 reelle kilometer, så hva er poenget?

Fyren har års erfaring oppå en motorsykkel, og er garantert oppsatt med adskillig bedre ryggmargsreflekser i så henseende enn de aller fleste av de som kjører 1000R på gata i Norge.

Kjøp drømmesykkelen din du. 2009 R1 har en motorkarakteristikk som er mye mer egnet for daglig bruk enn de fleste 600R.
Skillet på fysisk størelse mellom 1000R og 600R er i dag marginalt så det er ihvertfall intet argument.

Denne diskusjonen og disse argumentene gikk også igjen for 10 år siden. Og dagens R6 er helt på høyde med en 98 R1, bare mye bedre på de aller fleste måter, så jeg skjønner ikke måten deres å argumentere på.
Selv ikke dagens 1000 kubikere klarer å måle seg med Veyron fra 0-200 og oppover. Faktisk langt i fra.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Akkurat denne delen av diskusjonen er helt urelevant, men siden det snakkes om de umåtelige ressursene som ligger i denne bilen:

Bugattien:
0-100 på 2,5 sekunder.
0-200 på 7.3 sekunder.

Kan ikke se at tallene avviker så mye fra tall oppgitt på de syklene vi snakker om.
Selvfølgelig har en R sykkel et handicap i og med at det er et problem å holde den på hjulene under maks aks, men fartsressursene er i høyeste grad tilstede. Er bare å se på vekt/effektratioen.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

om du er redd for at sykkelen skal være for bøs og er redd for å bli statestikk: kjøp en R1 fulleffekt, få den plombert til 100Hk. lek en sessong med den sånn og fjern plombering neste år... hvorfor kjøpe en annen sykkel du ikke vil ha og bytte on 1-2 år?? ikke no point, har du penger og muligheter til forsikrings osv (for disse koster) så kjøp deg en R1... prøvekjørt denne fulleffekteren, og ja den går bra... men har kjørt ting som er værre enn denne (med 4 hjul da) så er ikke no jetmotor på disse... men er uansett skumle å kjøre i førsten.. men det vender mann seg til...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

ma nesten bare le av a lese dette her jeg..

du er akuratt like stor dritt unge som meg, etter hva du skriver sa har du ikke kjort noe "ordentlig" sykkel for? a ga rett pa en 1000 ccm er for de aller aller fleste helt unudvendig, hvorfor ikke lere seg a kjore sykkel med en 600? og hva skal du med en helt ny sykkel? seff er en 09 en helt ekstrem sykkel men om du kjorer noe bedre med den en 02 mod? uvist.

men foralldel har du penger og vett sa kjoper du og har en drit kul sykkel.

om forsikring sa ma jeg gi 15 000 for del kasko pa en 05 gixxer med 130kw men du burde vel ha full kasko og det koster fort 40 000 i aret
\
\ rock on =D>
RH racing

Post by RH racing »

moto wrote:ma nesten bare le av a lese dette her jeg..

du er akuratt like stor dritt unge som meg, etter hva du skriver sa har du ikke kjort noe "ordentlig" sykkel for? a ga rett pa en 1000 ccm er for de aller aller fleste helt unudvendig, hvorfor ikke lere seg a kjore sykkel med en 600? og hva skal du med en helt ny sykkel? seff er en 09 en helt ekstrem sykkel men om du kjorer noe bedre med den en 02 mod? uvist.

men foralldel har du penger og vett sa kjoper du og har en drit kul sykkel.

om forsikring sa ma jeg gi 15 000 for del kasko pa en 05 gixxer med 130kw men du burde vel ha full kasko og det koster fort 40 000 i aret
\
\ rock on =D>
håper du skriver på utenlandsk tastatur eller er drita nå ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Kriston

Post by Kriston »

Sånn utover hva som er forsvarlig å gjøre med tanke på kjøp av sykkel, så liker jeg ikke Yamaha R1. Den er så forbanna "standard" noe som gjør at det blir kjedelig å se på den i lengden.
Ingenting på den sykkelen tiltrekker meg what so ever.
Hvordan det er å kjøre den er en helt annen sak, men forundrer meg ikke om den er litt "slapp" i svingene. En sykkel skal nemlig gjøre mer enn å gå straight forward.

Om du vil ha en sykkel som faktisk presterer på andre veier enn autobanen så kjøper du Hayabusa. Svinger som en drøm den vettu. ;-)
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Noen har visst dosert seg selv hinsides i kveld? *peker opp*.
RH racing

Post by RH racing »

skjønner ikke hva han snakker om jeg.. en 125 gutt...
en hvit R1 med rød ramme er sykt lekkert... er er sjukt god i svinger og div.. en sykkel du kan pakke opp for lange turer.. kaste av forpakningen og slenge den ut på bane.. legge på pargasset igjen og kjøre hjem. knekke alle svinger du kommer over med kneskrap og hva du enn tør selv. topphastigheter på langt over 100 (som er max lovlig i norge) eller snegle gjennom oslo's gater...og den surner fortsat ikke på pluggene...

Kriston

Post by Kriston »

Hehe, joa. Kan vel forsåvidt kalle meg selv en "125" gutt, men den sykkelen er hvertfall laget for å gjøre det en motorsykkel virkelig skal best, nemlig svinge.
For tro det eller ei så er sykkelen min, eller x-sykkelen min (ble stjålet i går) helt sinnsyk i svinger. Svingemaskin til de tusen.
Fart er ikke det som betyr mest for meg, men at sykkelen skiller seg litt ut. Med andre ord; en sykkel som faktisk ser gjennomført ut, og ikke bare satt sammen på samlebånd.

Det er greit at du er glad i fargen lilla, men spør du meg (jeg vet at du ikke har gjort det) er nok den lille lilla rammen bare et desperat forsøk på å gjøre sykkelen unik.
Synes at UJM`er begynner å bli mer og mer standarisert. Har man sett en, så har man sett dem alle. Litt skummel fremgang, men man har da alltids italienerne som virkelig har skjønt at en sykkel er mer enn en lilla ramme og kraftig motor. For den er vel lilla...? Eller rød?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Fint er det ihvertfall ikke.

Det enkleste er vel egentlig å sjekke forsikringen først. Jeg er 21 år og har litersykkel selv, og forsikringen er ikke billig. Kan skje finner du ut at det hele er uaktuelt pga forsikringen?
Stiga
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD

Post by Stiga »

Jeg var også inne på tanken å kjøpe meg en 1000 som første sykkel.
Men heldigvis endte jeg opp med en 97 modell GSXR 600 og jeg angrer ikke et sekund.
Tror det er greit å lære seg å kjøre R på en 600 med litt mindre hester og krefter enn en 1000.
Jeg har selvsagt tenkt å oppgradere 600`n til noe nyere og større etterhvert.
Men jeg er hvertfall veldig glad i 600`n og den går mer enn bra nok for meg uansett.
(vanskelig nok å kjøre pent uansett om man har 600 eller 1400 ;) )

Lykke til med kjøp hvertfall!
R1 er nok kule sykler! :) (selv om jeg liker gixxern best :D )
just cruising
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Det begynner å bli mange personlige meninger på denne tråden her. En del av dem som går et stykke utenfor det jeg kan se at trådstarter har spurt om. Det hadde gjerne vært en fordel dersom flere av de som svarte faktisk hadde erfaring med R1, og ikke bare tankeeksperimenter rundt 600 ccm vs. 1000 ccm vs. Veyron osv. :-k

Hvis du har tenkt nøye over det, funnet ut at dette er den sykkelen du vil ha, har sjekket med forsikring, har pengene i orden osv, go for it. Hvis du er typen til å kjøre gris utover din evne så vil du nok gjøre det omtrent like godt med en 600 som med en 1000. Forslaget til RH Racing om å plombere sykkelen den første perioden var heller ikke så dumt, selv om muligheten for at dette gir en "falsk trygghet" er til stede. 100 hk er fremdeles mye krefter mellom beina.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Kriston wrote:Hvordan det er å kjøre den er en helt annen sak, men forundrer meg ikke om den er litt "slapp" i svingene. En sykkel skal nemlig gjøre mer enn å gå straight forward.

Om du vil ha en sykkel som faktisk presterer på andre veier enn autobanen så kjøper du Hayabusa. Svinger som en drøm den vettu. ;-)
Kjapt spm, mener du virkelig at R1 ikkje er laget for å kunne ta en sving effektivt??

Og bare for å presisere det så er er faktisk Hayabusa laget for å kjøre fort rett frem!!
Pga aerodynakikken på den sykkelen så har de komt frem til den ufattelige stygge kåpen..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kriston

Post by Kriston »

Det med busen var ironisk ment. En mer deformert sykkel skal du lete lenge etter.

Når det kommer til Yamaha R1 skal jeg ikke uttale meg så mye om hvor gode kjøreegenskaper den har, men kan se for meg at det ikke er den mest svingevillige sykkelen.
Virker litt i overkant tung.

Se for eksempel her.

R1`en kom ikke akkurat så veldig godt ut.
Post Reply