Page 2 of 2

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 27 Oct 2007 13:33
by olsen.no
mk2 på derbi senda funker, tror jeg hadde en toppfart på 95 km/t med en bil bakom. det var bare på speedoen på bilen. effektannlegget er et bunndragsannlegg å det er veldig god aks år du har skiftet dyse ;-)

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 07 Mar 2008 12:11
by VegardSiksjo
Leo Vince!!!!! Det beste!

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 11 Mar 2008 08:14
by Evje
Ser det er mange kompetente svar i denne tråden. Hvor mye mer fart fikk du når du byttet dyse? :P

M2 er ikke et bunndrags-effektanlegg i den forstand at det er egentlig heter MK Pro Race 49, tittelen sier i grunn det meste. Eksosanlegget er utformet for å passe til den originale sylinderen best mulig. Det er alikevel fortsatt masse toppdrag å hente med et sprekere effektanlegg. MK2 har lite bunndrag, men du får noe bunndrag med det om du kombinerer det med trimsylinder. Det er alikevel tull siden da får du ingen toppeffekt siden sylinderen skal egentlig ikke brukes til dette effektanlegget. Å bytte til effektanlegg med original sylinder for å få bunndrag er noe oppskrytt vås. Du får ikke noe bunndrag hvis ikke du bruker originalt eksosanlegg og fjerner plomberinger i det. Altså enten går du for et effektanlegg som leverer mye futt på topp eller bruker det originale anlegget.

Jeg har hatt et par effektanlegg og jeg kan si det sånn at både MK1, MK2 og V6 ligger nederst på lista blant et par effektanlegg til. med disse effektanleggene kan du forvente deg med original sylinder en toppfart på rundt 85 km/t i ekte fart. Med effektanlegg som Yasuni Cross kan du forvente deg rundt 90 km/t og med anlegg som Pro Race rundt 95 km/t. Med trimsylinder vil forskjellen mellom bunndrags-effektanlegg og toppdrags-effektanlegg bli mye større.;)

Å dyse opp skal man ta som en selvfølge, det må man jo når motoren kan få høyere turtall og får å gi mer kjøling. Når du f.eks. bytter til effektanlegg må du ikke dyse opp, men da vil motoren få et noe lavere maks turtall siden nøkkelen til å få mest mulig toppdrag er at du kan mate motoren med nok bensin, men samtidig må den bli kvitt bensinen du mater den med, hvis ikke drukner motoren. Å dyse opp gir i seg selv ingen effekt siden du skal dyse opp når du trimmer mopeden for å gi motoren den nødvendige kjølinga og samtidig øke bensininntaket slik at motoren kan øke effekten.

Og misteren som dro opp tråden kan jo følge med på hva han drar opp hvis han skulle ta turen innom denne tråden.

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 11 Mar 2008 14:05
by olsen.no
altså jeg fikk MYE bedre bunndrag med mk2 enn med giannelli;) altså med dette annlegget http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=83

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 12 Mar 2008 16:39
by Evje
Det er snakk om original sylinder. Bunndrag får du aldri noe av hvis ikke du kombinerer 21mm forgasser med uplombert eksosanlegg. Skal man ha bunndrag med original sylinder er det bare noe tull å kjøre med MK2. Med trimsylinder får man ingenting toppdrag med MK2. ;)

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 12 Mar 2008 17:54
by olsen.no
vet ikke jeg. kjører med original forgasser og med 87 dyse jeg:P å trenger ikke å kuke med turtall for å komme meg opp en bakke så jeg er stor fornøyd jeg ;-)

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 13 Mar 2008 11:17
by Evje
87 dyse er altfor stort. Du skal ha mye mindre dyse. ;) ca 75-78 skal være passelig om du fjerner plomberingen oppå luftfilterboksen og 75-80 om du har powerfilter.

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 13 Mar 2008 12:00
by Simen H
En venn av meg har kun ninja effektannlegg på sendaen sin, den drar veldig bra, men går ikke fortere en 80 km/t. Men ninja er jo ikke så veldig dyrt heller da :)

Re: effektanlegg til derbi senda

Posted: 13 Mar 2008 16:13
by olsen.no
Evje wrote:87 dyse er altfor stort. Du skal ha mye mindre dyse. ;) ca 75-78 skal være passelig om du fjerner plomberingen oppå luftfilterboksen og 75-80 om du har powerfilter.
kanskje jeg skal sette på en mindre, men den går no fremover så jeg gidder no ikke å klage. å visst du nekter med at den går fremover så gjør den det