Nybyrjar - tips og råd til kjøp av MC

Prat om tung MC.
Kristian V.

Re: Nybyrjar - tips og råd til kjøp av MC

Post by Kristian V. »

Sjekket noe ang forsikringer og servicepriser på de syklene du har sett på?

Hvis du lurer på noe ang Monster 696, så er det bare å sende mail til Løvaas Motor i Holmestrand. De er meget hyggelige og kan sikkert gi deg noen tips ang sykkel og hva man skal se etter, og evt servicepriser osv..

http://www.ducati.no/
kazzkizz
MC: Ingen

Post by kazzkizz »

Forsikring (fullkasko) er på ca 8800 hos gjensidige.no på dei fleste syklane (+- 1500), har ikkje spurt hos andre forsikringsselskap endå. Delkasko ligg det på ca 5000 (+-1000). Har hatt russebil i mitt navn med russebilforsikring hos gjensidige, nokon som veit om dette gir bonus på forsikringa?

Takk for tipset! Skal sende ein e-post til Løvaas før eit eventuelt kjøp :) Er det få verkstader på vestlandet som utfører service på Ducati? Må det/bør det vere merkeverkstad?
Kristian V.

Post by Kristian V. »

Kjenner ikke til noe på vestlandet, men vet de hva de holder på med, så trenger det ikke være et merkeverskted i mine øyne hvertfall.

Jeg har forsikret min sykkel her: http://www.bilsport-mc.com/no
Der kan man og sjekke pris på siden.

De er snille på prisene på det meste bortsett fra R-sykler..
kazzkizz

Post by kazzkizz »

På 696 vart forsikringa ganske høg, 12000 kr på bilsport-mc mot 8800 kr på gjensidige.

Bortsett frå Ducati har eg leita etter andre syklar, og fann ut at Suzuki SV 650 S (legg merke til S-en) verkar veldig interessant også. Gode tilbakemeldingar, relativt billig å forsikre, billigare å kjøpe enn for eksempel Ducati, ser i tillegg bra ut! Likar best designet på syklane som er nyare enn 2003, ganske rå faktisk. :) Vanskeleg å gjere seg opp ei god meining om kva eg likar best før eg har prøvd syklane men..
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

SV650 er morro å kjøre. S er den med kåpe?
kazzkizz

Post by kazzkizz »

Ja den er med kåpe. Har sett på pris på import av ein slik sykkel frå Sverige, England og Tyskland, men det var ikkje så mykje å spare. Rundt 80.000 kr for ein 2005 modell med 9000 km. Konkludert med at det er greiast å kjøpe i Norge.
Kawasakien
MC: Kawasaki ER6n

Post by Kawasakien »

Kjøp av ny sykkel eller førstegangs-sykkel er ikke alltid like lett, da det finnes et hav av bra sykkler der ute. Har ikke noe veldig erfaring med sportstourere, med unntak av en eldre CBX 750 jeg hadde tidligere. Dette var en "sportstourer", men for meg så ble sykkelen alt for tung og "stiv". Helt greit på E-18.. men på svingete veier, var det ikke så gøy nei. Men dette var som sagt en eldre modell, og kan overhode ikke sammenignes med nyere modeller. Det beste er jo om du kan få prøvekjørt de ev. modellene du er på jakt etter GRUNDIG. Det er store forskjeller på kjøre-egenskapene fra en sykkel til en annen, og en sykkel som en person forguder, kan andre misslike. Har heller ikke kjørt så veldig mange sykkler selv, men kan nevne at CBR 600 var utrolig lettkjørt, på lik linje med ER6n. To morsomme sykkler som er utrolig artige å kjøre, på hver sin måte. Men så var det ikke disse syklene du har interesse for, så tenker bare høyt her. LYKKE TIL!
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

Har ikke kjørt noen av de syklene så jeg kan egentlig ikke kommentere de noe særlig. Det jeg kan si noe om er det å være "stor" og kjøre motorsykkel. Jeg er selv 198cm og 107kg så når jeg kjøpte min siste sykkel var det å finne en som er egnet for en person temmelig mye større enn gjennomsnittet selvsagt viktig.

Jeg hadde egentlig ikke engang vurdert Aprilia som et egnet alternativ. Men etter å ha lest tester og på diverse forum om alle mulige sports og sport touringsykler kom Aprilia på kartet. Mulig dette er en myte og jeg vet ikke hvor relevant det er for Shiver, men han som var sjefsdesigner da RST'n kom var visstnok en høy mann selv og han mente det var et poeng å designe sykler som var passende for personer over 170 også. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med Aprilia'n. Strålende motor, glimrende sal, gode bremser og rett og slett velbalansert.

Jeg er særs lite merkeopptatt generelt. Tidligere hadde jeg en Honda som jeg også var strålende fornøyd med. Så jeg skriver egentlig ikke dette for å "promotere" Aprilia, men hvis det er riktig at deres sykler generelt er mer egnet for litt større personer ville jeg iallefall "sjekka det ut". Og så ser den utvilsomt best ut av de 4 du har lista opp ;-)
kazzkizz

Post by kazzkizz »

Takk for kommentarar og råd! Har nettopp kjøpt boka "veien til førerkortet - motorsykkel", og las gjennom den på under ett døgn. I tillegg to artiklar frå MNCU som heiter "Full kontroll" og "Godt tenkt". Er dagleg på finn.no for å sjekke nye syklar, men i det siste har eg konsentrert meg meset om Honda CBR 600F3. Mange av desse ligg lågt i pris, rundt 50-laken, og det passar meg eigentleg best. I tillegg får den skryt overalt!

Av den grunn at eg har vurdert og konkludert med at eg ikkje kan legge ut så mykje som først planlagt til motorsykkel, så må eg nok også fjerne nokre alternativ frå den lista i første-posten. For tida er det berre to syklar eg er veldig interessert i:

Honda CBR 600F3
Suzuki SV 650 S

Såg ein CBR 600F4 "live" i dag, samt ein CBR 1100 XX ved sidan av i Bergen, fantastisk rå begge to! Ganske identiske, bortsett frå dei dobble pottene på 1100XX-en.

Fekk forresten tilbod på forsikring hos If. Delkasko på SV 650 S blei 20.000 kr (!!), medan Gjensidige "berre" skal ha 4700 kr for SV 650 (utan S). CBR 600F3 ligg på ca 7200 hos Gjensidige.
Kawasakien

Post by Kawasakien »

Begge disse sykklene får jo masse skryt, men er ganske så ulike sykler, da Suzuki SV 650 har en V-Twin motor. Forskjellen du kanskje størst vil merke når/hvis du prøvekjører disse syklene er at på V-Twin`en så har du et mere "jevnere" drag fra lavt turtall, mens på Hondaen (rekkefirer), må man gjerne ha litt mere turtall før det sparker...(men da sparker det GODT!) (Bare for å forenkle det noe veldig..hehe) Har testet en CBR 600 tidligere (som jeg nevnte tidligere), og ble imponert over det meste med den sykkelen. Når det gjelder forsikringer så lønner det seg å høre litt rundt ja! Man kan fort bli passe overrasket over prisforskjellene... Desverre er det jo slik at bare forsikringsselskapene hører bokstaven "R", så drar de seg i håret, og viiips...så koster det skjorta... Mye pga av ulykkesstatistikker på den aktuelle sykkelen osv(alder spiller og en vesentlig del), så de ser på det som en stor risiko og bla bla bla...

Her er kanskje noen andre alternativer du også vil like;

Honda Hornet 600/900 - Ribba CBR`er, med "nedtrimma" motorer, som får smilet frem bak visiret:)
Kawasaki ER6 - Paralell Twin, som drar veldig bra uansett turtall..Ikke minst er de lekne de syklene. Tåler juling!
Honda CBF? Pålitelige gode sykkler..enten om det er 500ccm (ofte brukt som skolesykkel) eller 600ccm.
Yamaha Fazer? Har ikke så veldig kjennskap til de sykklene, men lest masse bra om dem:)

(Prisene på disse (brukte)aner jeg ikke:S Men fra 50K muligens...FINN.NO...D)
Rombaa
MC: KTM LC4 640 SM! CA 70 hk!(Solgt)
Snart en 750cc + R-sykkel som skal gjøres om til Streetfighter!

Post by Rombaa »

KAZZKIZZ!

Har du vurdert Suzuki GSR 600/750? eller Kawasaki Z750?

Kan vertfall si at GSR 600 er en veeeeldig lettkjørt sykkel :) Kanskje litt lav siden setehøyde er 800mm eller noe om eg husker rett :)
Gsr 600 har en ned tunet GSX-R motor, så den yter 98HK(Litt mere med effekt anlegg;) ). Den har GSX-R Bremser blant annet, og et veldig bra drag på Mellomregisteret.
kazzkizz

Post by kazzkizz »

Kawasakien: Mange gode syklar der, har sett på dei tidlegare. Har også lagt merke til billeg forsikring på Z 750! Har blitt meir og meir bevist på at eg gjerne vil ha ein sykkel med kåpe, altså ikkje ein naken sykkel som Ducati Monster, Suzuki GSR og Honda Hornet. Men veit også at mange er svært fornøgd med desse, så om eg får moglegheita til det skal eg nok ha ta ein prøvetur! Grunnen til at eg vil ha kåpe er eigentleg at det blir litt reising fram og tilbake, samt at eg synest det rett og slett ser betre ut :) Fazer måtte bøte for SV 650 S, og deretter måtte den bøte for CBR 600F.. ER6 har eg også kikks litt på, men litt over min pris på mange av dei. Absolutt ein kul sykkel! Finn stadig syklar eg synest er interessante! CBF var også eit godt tips!

Rombaa: Yes, dei to har eg lest og sett diverse filmar av på youtube, så absolutt kjend med dei. Som eg skreiv over, så likar eg litt betre syklane med heildekkande kåpe, men dersom moglegheita dukkar opp skal eg teste begge to :) Stort pluss er forsikringa på desse to syklane, halvparten av ein CBR 600F.
Lettogfin
MC: Kawasaki ninja 250r

Post by Lettogfin »

Nå som du nevner sportstourer, sjekk ut Kawasaki Versys. Merk: 09 eller nyere, bedre design og fjernet vibrasjonsproblemer.
Det er neste sykkelen for min del :)
Den skal visst være egnet for høyden din og forresten.

Forsikringen på den er også god, når jeg sjekka fikk jeg 6k for full kasko (40% bonus, 21 år) til sammenligning betaler jeg 7k for delkasko på sykkelen jeg har nå.(kawa 250r)

par reviews fra MCN:

bzzlink
MC: 848 EVO, 2011mod.

Post by bzzlink »

En ting jeg merket var at jeg fikk vesentlig rimeligere forsikring på nyere sykkel.

Jeg tenkte også å kjøpe en til 50000,- men havnet noe høyere fordi jeg følte jeg fikk så uendelig mye mer sykkel for bare litt mer penger.

Jeg skal legge til at jeg er vant til å kikke etter morsomme biler, og da er 25000,- fra eller til ingenting. Så det var nok det som farget avgjørelsen min.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Kawasakien

Post by Kawasakien »

Det beste er kanskje å gå etter megefølelsen når det gjelder valg av sykkel. Design og utseende spiller jo en liten rolle...Altså førsteinntrykket. Man vil jo ta seg bra ut på en sykkel også! Og jeg mener at CBR er en sykkel som har det meste, ink rett design/utseende. Men jeg er 178cm høy da, og da den CBR`en jeg testet, var akkurat passe høy for meg, da jeg rakk bakken med fotsålene, med bittelitt bøy i knærne. Så kan se for meg at denne sykkelen muligens blir litt for lav for deg? Men dette burde vel gå ann å få tilpasses noe sku jeg tro:)

Men litt om erfaringene med CBR 600 (dette var en "gammel" modell. 2000 modell tror jeg, og de har vel bare blitt bedre)
Testet en CBR rett etter jeg fikk MC-Lappen i 2002. Skolesykkelen var en sliten og utbrendt Suzuki GSX 750 (naken type). Den sykkelen synes jeg (den gang) var utrolig lettkjørt, og det som overrasket meg med den sykkelen var draget helt fra bunn. Husker jeg stadig giret ned da vi reduserte farten ned til 40... med en sværing av en kjørelærer bakpå.. men det trengte jeg overhodet ikke. Sykkelen dro uansett turtall virket det som..Men over til CBR`en..
Det var CBR`en jeg satt meg på like etter jeg hadde greid MC-lappen, og der var det forskjeller ute å gikk! For det første så var CBR`en mye lettere å håndtere, den fulgte mine "lyster", og gjorde som jeg ville. Jeg følte at jeg hadde mye mere kontroll med den sykkelen. Svingete veier gikk fra å være "utfordrende" og "småskummelt", til kjempeartige opplevelser. Dette har sikkert mye med vekt, balansepunkt, fjæring osv og gjøre. Dette var litt av den positive opplevelsen fra CBR`en, men den "dårlige" (for enkelte bare) var nok at CBR`hadde ikke dette draget fra bunn.. Men slik er det jo bare. GSX`en er jo en helt annen type sykkel. Men det skal sies at jeg stoppet på samtlige busslommer med CBR`en på en strekning på 4 mil, for å akkselerere det jeg turte på de første 2-3 gira:P...:D Var det gøy`*JA*! - så noen vil kanskje påstå at det er slitsomt å måtte gire så ned hele tiden ved forbikjøringer o.l, og at man må "piske" dem litt. Selv syns jeg det bare er artig! Er trossalt en `R sykkel!:D - og de er vel ikke laget for å "daukjøres" i 40 km/t i 6 giret anyways...
Post Reply