Vil sterk vind kunne tippe parkert mc?

Prat om tung MC.
fikse
MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125

Re: Vil sterk vind kunne tippe parkert mc?

Post by fikse »

Har hatt flere sykkelvelt pga vind ja, så fullt mulig! Spesielt en KTM Sting 125 jeg har hatt på tunet en tid, velte ganske lett. Har nok sammenheng med at sykkelen er ganske høy og "ruvende", og veier veldig lite (124KG), samt at den ståt forholdsvis rett. Vil tro en Virago eller tilsvarende er både for lav og tung til at den veltes, iallfall ikke uten ekstrem vind.
Et triks er å sette sykkelen hellende inn mot en husvegg, 10-20cm fra veggen. Og selvsagt i gir. De gangene jeg har parkert sykler slik, har de aldri veltet pga vind.
Livet er en lek - Lek det!

Bentus
Suz
MC: Honda CBR600F 2011

Post by Suz »

fikse wrote: Et triks er å sette sykkelen hellende inn mot en husvegg, 10-20cm fra veggen. Og selvsagt i gir. De gangene jeg har parkert sykler slik, har de aldri veltet pga vind.
God idé! Vet ikke riktig om en Honda CBR er i faresonen for velt, er endel kg. å rikke på, og den ser ut til å stå ganske stødig?
Honda CBR600F 2011
Image
fikse

Post by fikse »

Suz wrote:
fikse wrote: Et triks er å sette sykkelen hellende inn mot en husvegg, 10-20cm fra veggen. Og selvsagt i gir. De gangene jeg har parkert sykler slik, har de aldri veltet pga vind.
God idé! Vet ikke riktig om en Honda CBR er i faresonen for velt, er endel kg. å rikke på, og den ser ut til å stå ganske stødig?
Hallo! Du bor i Bodø for svarte. Det blåser jo f.... meg fra alle retninger der jo :lol:
Seriøst: Hadde en ´98 CBR600, vet ikke om det er så stor forskjell på de m.t.p. vindfang/vekt/høyde? Den sto iallfall veldig stødig: Den sto relativt skrått, og sidestøtten flekset lite. Et tips er å bruke et eller annet under sidestøtten (om det er sidestøtten du bruker). Jeg bruker noen 6mm stålplater på rundt 10x10cm, men det meste duger. En flattråkket ølboks duger helt greit 8)

Bentus
fikse

Post by fikse »

Der vi bodde før blåste det skikkelig "kuler", nok til at kjellerdøren ble blåst ut og kastet 10 meter vekk fra huset. Der parkerte vi alltid syklene slik jeg beskrev; skrått inn mot husveggen. Vurderte å lage et veggfeste på veggen over syklene, og mekke til en lastestropp fra veggfestet ned til f.eks fothvileren. Kom aldri så langt, men ser for meg at noe slikt måtte være henimot idiotsikkert...

Bentus
Suz
MC: Honda CBR600F 2011

Post by Suz »

fikse wrote:
Suz wrote:
Hallo! Du bor i Bodø for svarte. Det blåser jo f.... meg fra alle retninger der jo :lol:
Jatakk, jeg er fullstendig klar over det :-k :P

Syklene er vel sånn sett ganske like. Jeg har ikke midtstøtte, men har alltid en støttekloss under sidestøtten som er kjøpt for nettopp det formål \:D/
Honda CBR600F 2011
Image
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

fikse wrote:Der vi bodde før blåste det skikkelig "kuler", nok til at kjellerdøren ble blåst ut og kastet 10 meter vekk fra huset. Der parkerte vi alltid syklene slik jeg beskrev; skrått inn mot husveggen. Vurderte å lage et veggfeste på veggen over syklene, og mekke til en lastestropp fra veggfestet ned til f.eks fothvileren. Kom aldri så langt, men ser for meg at noe slikt måtte være henimot idiotsikkert...
Bare en liten tanke. Det skal vel litt til før sykkelen blåser ned fra støtta, så hva med å parkere sykkelen inn til en husvegg, men at den skrår utover. Om det kommer et vindkast innover som faktisk tar med seg sykkelen, vil den jo stoppe i husveggen, forhåpentligvis vil støtta kanskje klare å holde sykkelen på plass igjen når den "lander" igjen.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply