Skal ha sykkelen med inn i stua

Prat om tung MC.
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

bbolstad wrote: det er anbefalt å fylle en halv liter motorolje på den tomme tanken og riste den godt viss du skal lagre den tom...,

viss en skal lagre den full er det mulighet for at bensinen blir dårlig i løpet av vinteren..
Ja men nå var det snakk om å ha sykkelen i stua og der er det varmt og tørt så det er vel neppe et problem at tanken ruster da.

Ellers kan det nevnes at sykkelen min alltid står med full tank om vinteren og at det aldri er noe problem å få start på den om våren.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det jeg gjør når jeg kjører sykkelen inn i stua for vinteren, er å tappe av all bensin, ta av tanken, og ta av begge bensinkranene og ha påfyllingslokket oppe, da blir det neppe noe fuktighet inni tanken. Drenerer gasserne også så klart. Det er jo alltid noe å gjøre på sykkelen om vinteren, og da er det jo greit at tanken er av.,

Skal sykkelen stå i kulda, fylle tanken full og tøm gasserne.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Hadde planer om å sette sykkelen i stua i fjor vinter. Men lot det være. Av en grunn! Gårdsplassen blir fortere "kjørbar" enn plenen! Gatedekk+vått gress+litt bratt bakke = mulighet for kjempeflause!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er lov å spørre folk om hjelp da Desmo :)
Jalmar

Post by Jalmar »

Eller du kan vinsje den opp på verandaen og trille den videre inn i stua, Desmo. Det er mange muligheter.

For noen år tilbake ble det jo funnet en T-Ford inne i en leilighet i Sverige et sted. Eieren hadde restaurert den inne i leiligheten, men døde før han fikk demontert den og tatt den med ut. Vil tro at arvingene fikk seg en overraskelse. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det tror jeg så sannelig er den beste idéen jeg har fått på lenge... Den dagen det blir noe kone, Volvo og fire bikkjer i baksetet tror jeg den idéen der må frem. Jeg kjøper en bil i deler, og monterer den innendørs og gir den til henne i bursdaggave. Om hun skal få bruk for den må hun fikse selv å få den ut... Da får jeg vel kanskje bekreftet det jeg frykter; at hun bare rygger ut stueveggen og tvers over plenen, river med seg klesstativet pluss postkassa i dét hun sneier postmannen utafor :lol:
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Er lov å spørre folk om hjelp da Desmo :)
Blir ikke mindre glatt om det er med fler. Dessuten er garasjen i kjeller'n like mye hobbyverksted vinterstid. Og da er jeg nesten mer der nede enn i stua! Så jeg ser ikke det store behovet. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

R wrote:
NoName wrote:Huff... slike moderne sykler...hehe.. :D
Det jeg er bekymret for er brannfaren. Er ikke så komfortabel med å ha en svær tank fylt med bensin i stua. Kansje bare ta av tanken og helle ut det som måtte være igjen inni der, så kjøre den på tomgang til det er så og si tomt... funker det bra mon tro?
En halvfull tank er eksplosiv på grunn av at det danner seg gass i den. En full tank kan du godt stikke en fyrstikk borti uten at det eksploderer, den ville bare brenne kontrollert, og med en gang du setter på lokket slukker den fordi oksygentilførselen som er en av sidene i brann3-kanten faller bort.. Med en gang du tilfører ekstra luft begynner "morroa".
Jalmar

Post by Jalmar »

Anbefaler allikevel ikke å bruke den fulle bensintanken som ekstra varmekilde for det er ikke bare lett å sette på lokket igjen når det er full fyr i tanken. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker

Post by Banditbiker »

Vel, på diverse brannkurs gjennom tiden har vi testet dette med Jerrykanner gang på gang, og prinsippet er det samme som med en bensintank. Sett på lokket og, og det slutter å brenne.

Vi har sågar fyllt opp store spann med propan (den flyter lenge før den fordamper). Får spannet stå i ro, så brenner den pent og rolig med en blå flamme. Det som IKKE er lurt er å sparke til spannet slik at det "vispes" oksygen inn i det hele. Da "skjer det ting".
bbolstad

Post by bbolstad »

Banditbiker wrote:
R wrote:
NoName wrote:Huff... slike moderne sykler...hehe.. :D
Det jeg er bekymret for er brannfaren. Er ikke så komfortabel med å ha en svær tank fylt med bensin i stua. Kansje bare ta av tanken og helle ut det som måtte være igjen inni der, så kjøre den på tomgang til det er så og si tomt... funker det bra mon tro?
En halvfull tank er eksplosiv på grunn av at det danner seg gass i den. En full tank kan du godt stikke en fyrstikk borti uten at det eksploderer, den ville bare brenne kontrollert, og med en gang du setter på lokket slukker den fordi oksygentilførselen som er en av sidene i brann3-kanten faller bort.. Med en gang du tilfører ekstra luft begynner "morroa".
Det er brannfirkanten nu for tiden, utviklingen veitdu :)
rerell

Post by rerell »

Jalmar wrote:Jeg prøver heller å flytte stua ut i garasjen jeg. :roll:
Jag också. Har finare soffa i garaget än i stuen. :)
Banditbiker

Post by Banditbiker »

bbolstad wrote:
Det er brannfirkanten nu for tiden, utviklingen veitdu :)

Oppdater meg..............
adoniz

Post by adoniz »

jah, det sier jeg og .. :) Oppdater meg. Ikke så lenge siden jeg gikk brannkurs. Kan ikke skjedd så mye med de fysiske lovene på 3 år..??

Du trenger jo bare brennbart stoff, oksygen og brennbart materiale. .

http://www.brannfakta.no/ung/01/b01-1.html

Yeppers.. Så .. hva er den siste i "firkanten"???
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Anntennelseskilde ? :roll:
Post Reply