Ny mc-sjåfør snart !!

Prat om tung MC.
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Kenneth Waal »

Har tenkt igjennom det dere sier , helt klart at man kan kjøre seg ihjel enten om det er 34hk eller 125hk - og man kan grisekjøre med 34 hk også , men jeg trur "grisekjøre-kurven" ser totalt annerledes ut med å starte på 34hk enn 125hk. Vil tru den kurven går lengre oppover og raskere/gjevnere med 125hk mellom bena. Trur det kan være sunt å kjøre med 34hk , og da ordne den om til fulleffekt etter en sesong om man vil.

Takk for konstruktive fine tilbakemeldinger.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by 700RR »

velkommen
flott sykkel =)
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by supermons »

For hvert år du venter med å oppgradere så blir avgiftene mindre ;)

Jeg synes også det er helt greit å ta valget å starte på 34 hk, hvis det er det du føler deg komfortabel med.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Northman »

Lord Erik wrote:Mja. Nå vokser de fleste fort fra 34 hk og mange oppgraderer vel etter en sesong eller to. Spørsmålet blir derfor også hvor hyppig man skal bytte sykkel. Det hadde vært interessant dersom man kunne ha gjort et studie på hvorvidt det å begynne med 34 hk er sikrere enn fulleffekt. Min hypotese er at det ligger i hodet. En person som er moden nok til å tenke at de burde begynne med 34 hk, er også moden nok til å innse at de er nybegynnere og kjører rolig med fulleffekt. Jeg ser det derfor som et "sunnhetstegn" at trådstarter har valgt å begynne med 34 hk, samtidig som jeg tviler på at det vil utgjøre noen forskjell på hvordan han kjører.

Jeg kan selvsagt ta feil. Kanskje denne modenheten forsvinner som dugg for solen i det man sitter med ferskt sertifikat og 100+ hk mellom beina, men man kan kjøre grisete med 34 hk også. :-)
Synes du har et godt poeng her, det ligger mye i hodet på sjåføren.

På den andre siden... Helmet on, brain off :)
It is better to exist unknown to the law.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Lord Erik »

Northman wrote:På den andre siden... Helmet on, brain off :)
Hehe, godt mulig at det er noe i det ja. :-P
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Kenneth Waal »

Nå er det kun oppkjøringen igjen, regner med jeg får den i løpet av neste uke. Gleder og gruer meg litt.

Hadde langkjøring idag, på slutten øvde jeg på "nødbrems" der jeg fikk meg en real opplevelse.

Hadde tatt nedbremsen mange ganger, men så fikk jeg beskjed om å klemme til litt extra, noe jeg gjorde :p
Klemte til, framhjulet låste seg og i panikk så glemte jeg å slippe frambremsen...føttene av fothvilene..og løp 10-12 meter med sykkelen vinglet frem og tilbake i ca 40km/t. Da var det liv i leiren noen sekunder,hehe - Jeg klarte tilslutt å få kontroll på sykkelen, og alt gikk helt fint, sykkelen gikk ikke i bakken - og ikke jeg eller. :)

Visste seg at det var en del grus på asfalten, og jeg hadde aldri opplevd låsing av framhjulet. Kjørelæreren min skjønte ikke hvordan jeg fikk til å hente inn sykkelen - han sa det nærmest skulle være umulig å hente inn sykkelen pga stillingen jeg havnet i etterhvert. Han sa "dette hadde blitt en youtube hit" hehehe :p

Jeg skjønner egentlig ikke helt selv hvordan jeg klarte å hente inn sykkelen - men bra at det gikk bra tilslutt.

Merket når jeg kom hjem at jeg hadde slått foten rimelig godt og at jeg hadde fått meg en smell i ryggen.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by ToreLo »

Hmm.. nødbremsing på den måten måtte vi gjøre når jeg tok lappen. Men da ikke på grunn av grus og i kontrollerte former.

Grei erfaring å ha med seg det da! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by supermons »

Greit å ha gjort det under kontrollerte former, det kan skje i trafikken også :)
User avatar
stiandre
Posts: 438
Joined: 17 Jun 2011 21:16
MC: Kawasaki ER-6F - 2011
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by stiandre »

Husker øvelseskjøringa på betongen på Valle Hovin....Det hadde regna den natta før jeg hadde sikkerhetskurset med nødbrems...

Dro ut bena en gang...aldri igjen... :lol:
Velkommen til Kawa verden, en verden av mye vibrasjon og masse morro... ;-)
Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Kenneth Waal »

Da har jeg endelig fått lappen :)
Gikk kjempefint på oppkjøringen i dag.

Måtte kjøre til Oslo rett etter oppkjøringen pga bryllup - gleder meg til jeg kommer hjem på søndag, for da skal det kjøres gsxr :)
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
stiandre
Posts: 438
Joined: 17 Jun 2011 21:16
MC: Kawasaki ER-6F - 2011
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by stiandre »

Gratulerer =D> =D>
Velkommen til Kawa verden, en verden av mye vibrasjon og masse morro... ;-)
Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Northman »

Grattis :)

Når jeg drev og tok lappen tok læreren med meg ut på en grus vei, her skulle vi øve på lås av fremhjul :)

Det er forresten viktig å få med seg RRFN - riktig rekkefølge for nødbrems

1) Banne
2) Trykk inn hornknappen
3) Sett på fjernlys
4) Clutch inn
5) Gire ned 3-4 hakk
6) Klemme inn forbremshendel
7) Slipp clutch
8) Gi bånn gass
9) Slipp forbremshendel

10) Gi fingeren idet du drar forbi "hindringen" på bakhjulet
evt.
10) Skriv "dusten flyttet seg ikke" i skademeldingen

:D :D

Lykke til, og hold deg på hjula :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Angelita
Posts: 128
Joined: 01 Jul 2011 12:51
MC: Yamaha Virago 1000

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Angelita »

Gratulerer, Kenneth! :-)
Everything happens for a reason.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by supermons »

Gratulerer!
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny mc-sjåfør snart !!

Post by Jarle »

Gratulerer... Stort med mc lappen =D>
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply