Råd til valg av MC for nybegynner

Prat om tung MC.
1352cc
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Råd til valg av MC for nybegynner

Post by 1352cc »

Den virker bra og så har demperane fått en overhaling, det er et stort pluss.
Daytona kan og gjerast litt meir komfortabel med enkle grep som å montere styrehever og senke fotpinnane litt, det finnest masse forskjellige gode løsninger for bagsje som en kan ha på daytona.
Forskjellen på daytona og sprint kan kokast ned til generele ting.
Daytona har en meir aggresiv kjøre stilling og meir omhf i motoren men ikkje den men mindre behaglig til lang turer (når en kar kjørt
e jora rundt med R1 så takler en fint turere med daytonaen)
sprinten har bedre komfor men mindre sportslig karakter og ikkje så sterk motor. Kan montere på koffert og er en god nybegynner sykkel.
lykke til med valgets kvaler
1352cc

Post by 1352cc »

T595 har ikkje samme motor som 955i vist eg ikkje tar feil, har ikkje hørt om noke problemer på 955i som er den som står i speed triple,tiger,daytona og sprint, t595 er forgjengeren til 955i.
trålete frekvent http://www.triumphrat.com og ikkje fått med meg problemer med 955i motoren.
smør
MC: 02' VFR 800 vtec

Post by smør »

inunf wrote:En kompis av meg har en Daytona T595. Fin sykkel, bra drag og feit lyd. Er ganske avslapet sittestilling i forhold til R-sykler. Tror han har hatt en del problemer med den, sjekket litt rundt på Bike-forumet og det virker som om det går helt bra med noen mens andre får motorhavari. Er nok litt gambling å kjøpe en sånn sykkel. Samme motor i Sprint ST, så antar at den har de samme problemene.

Hvis jeg var deg (eller hvis jeg skulle kjøpe meg en sykkel til) så hadde jeg sett nærmere på noe litt mer offroad-touring. Mye bedre egnet for norske veier, norske fartsgrenser og norske bøtsatser. Suzuki V-strom 650/1000, Honda Varadero etc. burde funke.
Var inne og kikka litt, og det er som du sier, noen som har hatt problemer med motorene ja. Det er muligens en sjans jeg vil ta, men samtidig ser jeg på andre sykler og, men Triumph fanga meg med en gang :)
De offroad-touring syklene der er ikke av spesiell interesse fra min side, tar heller sjansen på en sportstouring eller noe i den duren :) Veiene jeg kjører på er relativt gode i de områdene jeg har planlagt å kjøre, i alle fall med det første :)
1352cc wrote:Den virker bra og så har demperane fått en overhaling, det er et stort pluss.
Daytona kan og gjerast litt meir komfortabel med enkle grep som å montere styrehever og senke fotpinnane litt, det finnest masse forskjellige gode løsninger for bagsje som en kan ha på daytona.
Daytona har en meir aggresiv kjøre stilling og meir omhf i motoren men ikkje den men mindre behaglig til lang turer (når en kar kjørt
sprinten har bedre komfor men mindre sportslig karakter og ikkje så sterk motor. Kan montere på koffert og er en god nybegynner sykkel.
Mulig Sprint ST'en er noe mer aktuell enn Daytona'n, i hovedsak pga mulighet for noe mer bagasje. Du sier det er mange gode løsninger, men blir vel helst tankbag, en liten sak i "passasjersetet" og en ryggsekk som er mest aktuellt når man kjører Daytona? Eller tenker jeg helt feil? :-k
Og når det kommer til kreftene til Sprint'n, brukte du lang tid på å bli lei av den, akselerasjonsmessig? (Daytona sitter jo med 20hk mer så :) )

Kawasaki ninja er og en sykkel jeg vurderer, noen som har noen erfaringer med disse? Er forsåvidt åpen for det meste :lol:
1352cc

Post by 1352cc »

smør wrote:
1352cc wrote:Den virker bra og så har demperane fått en overhaling, det er et stort pluss.
Mulig Sprint ST'en er noe mer aktuell enn Daytona'n, i hovedsak pga mulighet for noe mer bagasje. Du sier det er mange gode løsninger, men blir vel helst tankbag, en liten sak i "passasjersetet" og en ryggsekk som er mest aktuellt når man kjører Daytona? Eller tenker jeg helt feil? :-k
Og når det kommer til kreftene til Sprint'n, brukte du lang tid på å bli lei av den, akselerasjonsmessig? (Daytona sitter jo med 20hk mer så :) )
ZX9R,CBR929RR og YZF1000R er no også greie alternativer til Dayona`n.

Kawasaki ninja er og en sykkel jeg vurderer, noen som har noen erfaringer med disse? Er forsåvidt åpen for det meste :lol:
Angående bagasje så tenker du feil ja ;-)
Image
Om du går lei motoren kan ikkje eg svare på, men det var ikkje det som var tilfellet for meg, det var heller en må ha følelse når det kom til ZZR`n.
0-100/200 er den langt i fra den kjapaste men den er mykje sterkare en 600cc og VFR, kan vel muligens best samenlignest med Bandit 1200/1250 med tanke på krefter.
smør

Post by smør »

Takk igjen 1352cc :)

Har kommet i gang med lappen nå, satser på oppkjøring i starten av september, så får jeg iallefall vært med på sesongstarten neste år \:D/

Har kikket på forsikringer, og Triumph Daytona og Sprint ST er billige. Samt Honda VFR800 og Kawazaki zzr600. (Daytona var faktisk 300kr billigere enn de andre 3, som hadde samme pris).

Har snakket med en kjørelærer som er innad i familien og han anbefaler VARMT VFR800. Har og merkeverksted for Honda i umiddelbar nærhet, som er ganske beroligene om det skulle være noe :) I tillegg er de fra 98-01 dritfine ;-)

Klør i fingrene etter å handle, forferdelig! :lol:
1352cc

Post by 1352cc »

Lykke til på oppkjøringa, er greit å ha lappen så en kan fer litt rundt og kansje få prøvd litt sykkler før snøen faller slik at en har et støre utgangs punkt.

Når det gjelder merkeverksted så speler det ikkje noke rolle om det er et merkeverksted, ivertfall når det gjelder japse sykkler sålenge det ikkje er sykkle med fabrikkgaranti igjen. Eg vill ikkje tru at det skal by på noke problemer med å kome med europeiske eller for denslags skyld amrikanske merker til et japse verksted, en 4takts bensin motor funker jo så og seie nesten likt om det er V-twin,V-fire,rekke tre, rekke fire eller bokser. Skulle en få taki en av dei få med wankel motor så blir det nok kansje verre men en god mekaniker klarer nok det og ;-)
smør

Post by smør »

Takk du :)

Stemmer, satser på noe prøvekjøring, og prøvesitting, så får mi se hva valget faller på til slutt :)
bal
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98

Post by bal »

Hei, jeg har lest gjennom tråden.

Jeg får lappen forhåpentlig ila august. Jeg kjøpte meg en tyskimportert VFR 800 Fi '98 mod. Har kjørt den litt på lukket område, men har ikke hatt noen å øvelseskjøre privat med. Jeg har bare banekjøring og langkjøring igjen.

Det lille jeg har kjørt den, så virker den mer smidig en den ukledde, relativt nye FZ6'en jeg kjører på kjøreskolen. Herlig V4 lyd, tannhjulsdrevne kammer og mer enn nok med krefter for en fersk sjåfør. Det beste av alt, veldig lettkjørt. Dessuten har disse syklene (VFR serien generelt, men spesielt 800 syklene, både med og uten VTEC) svært få feil.

Bare et innspill, jeg håper på flott høst og mange kilometre før sykkelen blir parkert og gleder meg som en unge til å kjøre min VFR. Lykke til med lappen.

Edit: Jeg er 1,84 høy, drar på 10-12 unødvendige kg og veier derfor ca 105 kg med fullt MC-utstyr. Sykkelen er fysisk sett perfekt for meg. Bare sånn at du kan ta med det i betraktningen.
- ddunor
smør

Post by smør »

bal wrote:Hei, jeg har lest gjennom tråden.

Jeg får lappen forhåpentlig ila august. Jeg kjøpte meg en tyskimportert VFR 800 Fi '98 mod. Har kjørt den litt på lukket område, men har ikke hatt noen å øvelseskjøre privat med. Jeg har bare banekjøring og langkjøring igjen.

Det lille jeg har kjørt den, så virker den mer smidig en den ukledde, relativt nye FZ6'en jeg kjører på kjøreskolen. Herlig V4 lyd, tannhjulsdrevne kammer og mer enn nok med krefter for en fersk sjåfør. Det beste av alt, veldig lettkjørt. Dessuten har disse syklene (VFR serien generelt, men spesielt 800 syklene, både med og uten VTEC) svært få feil.

Bare et innspill, jeg håper på flott høst og mange kilometre før sykkelen blir parkert og gleder meg som en unge til å kjøre min VFR. Lykke til med lappen.

Edit: Jeg er 1,84 høy, drar på 10-12 unødvendige kg og veier derfor ca 105 kg med fullt MC-utstyr. Sykkelen er fysisk sett perfekt for meg. Bare sånn at du kan ta med det i betraktningen.

Takker for svar!

Har hørt mye skryt om VFR'en, så finner jeg en jeg vil ha blir det nok kjøp, men sannsynligvis etter lappen er på plass da jeg kan få prøvekjørt skikkelig :)

Lykke til med oppkjøring når du har det! (hvis du ikke allerede har stått?)

Er selv rundt 178 høy, så får håpe jeg sitter like godt på den som du gjør ;)
bal

Post by bal »

Hehe, takk. Har noen dager igjen... Kunne jo møtt deg så du kunne prøvesitti min så fort jeg får lappen... Har ikke noe i mot en lengre tur :D

5 cm lavere bør ikke ha noe å si, i hvertfall ikke om du er lettere enn meg i tillegg. Men unn deg et Bagster tanktrekk og en Bagster Minea tankveske om det ikke er det fra før, for på en sånn sykkel er det bare å legge seg ned på tanken når du kjører på litt. Det er veldig behagelig for å si det sånn. Jeg kan hvile armene på knærne og dette er godt for lengre turer, spesielt høyrehanda ;-) . Og lyden er fantastisk enten det er lavt eller høyt turtall. Skjønner ikke folk som skal ha effektpotte på denne sykkelen...

Etter første skikkelige kjøretur sammen med en fra jobben, så er jeg dønn overbevist som at jeg har gjort rette valget av sykkel. Skal bare få satt på en Scottoiler E-System etter at sykkelen har blitt satt i garasjen, kanskje før. Kommer an på hvor mye regne det er i september.
- ddunor
1352cc

Post by 1352cc »

Still deg vedsiden av en VFR med akra potte så skjønner du fort kvifor en setter på andre potter
1352cc

Post by 1352cc »

178cm er nok en ganske så ideel høyde for VFR800
ToreLo
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Post by ToreLo »

Jeg er 3-4 cm høyere enn deg. Min sykkel har sittehøyde på 875 mm og det har jeg ingen problemer med. Den nyeste VFR'en har sittehøyde på 805 mm. Do da math! :D
bal

Post by bal »

Ja jeg tipper alt fra 175 cm og opp mot 190 cm, kanskje noe mer duger på denne sykkelen.

1352cc: Skjønner det med størrelsen på org potta, men etter å ha kjøpt sykkelen, så liker jeg den. Og man får rumling i lav RPM mens man får avbalansert fresing med mye RPM. Med en kortere potte så får man mer fresing og mindre av den koselige V4 rumlinga. Kunne du forklart litt mer hvorfor du tenker som du gjør? Jeg kommer i hvert fall ikke til å skifte før jeg evt har prøvd en VFR 800 Fi med sånn kortere karbonpotte... At originalpotte er svulstig og bling-bling synes jeg bare er en del av sjarmen med nittitallssykler. :o
- ddunor
1352cc

Post by 1352cc »

bal wrote:Ja jeg tipper alt fra 175 cm og opp mot 190 cm, kanskje noe mer duger på denne sykkelen.

1352cc: Skjønner det med størrelsen på org potta, men etter å ha kjøpt sykkelen, så liker jeg den. Og man får rumling i lav RPM mens man får avbalansert fresing med mye RPM. Med en kortere potte så får man mer fresing og mindre av den koselige V4 rumlinga. Kunne du forklart litt mer hvorfor du tenker som du gjør? Jeg kommer i hvert fall ikke til å skifte før jeg evt har prøvd en VFR 800 Fi med sånn kortere karbonpotte... At originalpotte er svulstig og bling-bling synes jeg bare er en del av sjarmen med nittitallssykler. :o
Har to kamerater med begge VFR800 99mod, eine med Akra potter og hin med orginal, lyden er enorm, gjentar enormt mykje feitare med Akra potter uten å bli vulgære.
Potta er ca like stor som orginale.
Post Reply