Overasket over kreftene, eller bare dårlige dekk ?

Prat om tung MC.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Smalababb wrote:Litt bakpå sete på PX'n og den går rett på hjule :lol:

LOL :lol:
Speedy Gonzales

På hjulet mener vi vel mer enn å bare få framdekket opp av asfalten ?? :roll:
Kriz

Post by Kriz »

speedy gonzales 2 wrote:På hjulet mener vi vel mer enn å bare få framdekket opp av asfalten ?? :roll:
mener at vi er på et hjul :)
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Jeg bruker ikke clutch i det heletatt på min sykkel ,men bruker bare å trykke litt på frambremsen for å komprimere støtdemperne også gi full gass nå demperne er på vei opp igjen ,da kommer sykkelen opp ganske rolig og pent. Funker fint på andre til 4 gir . første gir er det bare å gi gass på :)
Ett annet tips er å sitte med foten på bremsepedalen ,om man skulle få litt panikk og vil ned igjen så er det kjekt å vite hvor bakbremsen er ;)
kofalk

Post by kofalk »

Jeg vil anbefale deg og prøve deg jævlig sakte fram. Presser du deg selv til noe du ikke føler deg trygg på går det sinnsykt fort galt og det kan bli dyrt. i verste fall skader du deg MYE!

Når det er sagt så kan du glemme å få noen 600 opp på bakhjulet når du lener deg frempå... Da slipper enten bakhjulet, eller så løfter det ikke i det hele tatt.. Clutchen ble det sagt at er en ukontrollerbar måte å løfte i 1 gir på og det er jeg helt enig i... i andre gir derimot så må man nesten, for da skal du nappe mye i styret for å powerwheelie på min iallefall.

Jeg plasserer meg litt bak i salen. drar sykkelen opp i en 7-8000 rpm, slipper gassen helt og så vrir den i bånn igjen samtidig som et lite napp i styret.. aldri noe problem å få den opp så høyt man bare vil da ;)
Speedy Gonzales

Jada, tar det jo rolig etter det som skjedde..

Bra beskrivelse om hvordan du gjør det... takker :D
Littel

Post by Littel »

Kofalk, da har du aldri kjørt en gixxer 600 under 2k modellen! Eller en R6 generelt!

På min er det ingen ting annet enn høyt turtall og clutch som hjelper i både 1 og 2 gir, sykkelen er så tung fremme at det er skummelt! Er absolutt ingen problem og clutche på bakhjulet i 1 gir, mye mer komfortabelt enn å powerwheelie! Powerwheelie vil jeg si er mer farlig siden den kan komme ganske så plutselig på hard gass! Jeg vil tro jeg har alt for harde dekk, siden jeg spinner omtrent hver gang jeg clutcher sykkelen opp, men kan også ha med at jeg må ha så mye turtall for å få fleskeberget opp at det blir litt i overkant av hva grepet tillater :)

Ellers Mr. R6... Eller "mopeden" som jeg velger å kalle det, flyger på bakhjulet om du så sitter frampå framskjermen! Skal jeg garantere deg 110%! Lettere sykkel og clutche tvert til himmels finst ikke i 600 klassen av R-sykler.. Trengst bare litt fart og 1000 rpm gassøkning før clutchen slippes og du går rolig og velbalansert opp på balansepunktet om du har lært deg det og kjenne.

Selvsagt veeeldig forskjelligt fra sykkel til sykkel, men vil med erfaring få påpeke en ca. rekkefølge av sykler som er lette og få på bakhjulet mot sykler som er vanskeligere (Dette av 99-00 modeller): Lett til hard - R6, CBR, ZX6R, GSX-R

Ellers vil jeg bare si at for å beherkse bakhjulskjøring trengst det som alt annet trening trening og atter trening, samt noen barrierer og komme over siden du nok sikkert aldri hadde trodd at det gikk an å gå så langt bakpå ved wheelie, man må utfordre hele tiden for å bli bedre, så en viss risiko er det alltids. Et siste tips, kjøp styredemper!! ;)

Hei og hå!
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Speedy Gonzales

Hei.. Hvorfor styredemper ?? vil eg merke trenge noe slikt da? trodde det bare var for "værstingene"
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Keihin wrote:
rerell wrote:Jag tar upp min med clutch från ettan ibland, men då kommer den fort och högt, och jag skiter nästan på mig varje gång. :)
:lol: Ja, og uten at jeg har prøvd dette med en V twin så er det jo innlysende at det er mer skummelt med screamer.
*kremt* Vi kaller det L-twin,når det er en 90 grader fra Bologna. Vi som eier dem. :wink:
Monster'et vil opp uten bruk av clutch på 1. og 2. om jeg strammer wiren kjapt nok. :oops:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Littel

Post by Littel »

Skjønner at du spør, for de som virkelig satser alt på humpette, svingette veier har nok opplevd både en og to kraftige wobbler, meg selv medregnet som nesten resulterte i stygt fall! Det var du som nevnte litt om at du prøver deg litt på wheelie?

Du skjønner det, at om du kommer opp i litt fart og uheldigvis lander litt skjevt med styret\framdekket, så tar det ca 1 sekund fra du er nede til du sklir langs bakken, dette pga wobbling og kraftige kast i sykkelen. Med styredemper blir risikoen for dette betydelig mindre. Så sier bare at om du skal kjøre mye gris og herje en del på bakhjulet, er det om ikke annet en fordel med styredemper siden den så effektivt fjerner wobbling som ofte resulterer i fall :)

Tjohei!
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Speedy Gonzales

Se der ja, får vel få fatt i en da. .

Men akkurat no har eg no ikkje penger til det men er da noen måneder til sykkelen skal ut enda :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Littel wrote:Skjønner at du spør, for de som virkelig satser alt på humpette, svingette veier har nok opplevd både en og to kraftige wobbler, meg selv medregnet som nesten resulterte i stygt fall! Det var du som nevnte litt om at du prøver deg litt på wheelie?

Du skjønner det, at om du kommer opp i litt fart og uheldigvis lander litt skjevt med styret\framdekket, så tar det ca 1 sekund fra du er nede til du sklir langs bakken, dette pga wobbling og kraftige kast i sykkelen. Med styredemper blir risikoen for dette betydelig mindre. Så sier bare at om du skal kjøre mye gris og herje en del på bakhjulet, er det om ikke annet en fordel med styredemper siden den så effektivt fjerner wobbling som ofte resulterer i fall :)

Tjohei!
Enig med deg. I hvertfall når det er snakk om moderne sykler med ganske bratt gaffelvinkel og litt krefter. Jeg spanderte en styredemper på Monster'et i sommer. Det ga meg mindre "nervøst" forhjul under aks og mindre følsomhet for frest asfalt. Siden jeg er en posør, i følge en moderator på forumet, måtte det bli en sånn:
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply