La oss si det slik. jeg var 3 uker på veien la med 5 andre.... Av dette ble det ca 1000 bilder. 4 uker på veien alene, det vil vel resultere i langt over det dobbelte tror jeg

Så bilder og tur referat er en selvfølge
Jeg har såtte å regnet litt på hva en slik tur kommer til å koste. Ikke at jeg prøver å spare penger, men litt for morro skyld. Se hvor mye penger en faktisk må bruke, og hvor mye en kan unngå å bruke hvis en er litt fornuftig.
en liter bensin koster alt fra 12 til 13 kroner (gjennomsnittet i det fleste land i europa utenom norge)
Så 30 liter blir ca 400 kroner. En tank er på 30 liter.
30 liter holder vel ca 50 mil. Så jeg tror, basert på erfaringene mine fra forrige tur. At en bør regne med 5 tanker i uken. (2000,- i uken bare i bensin)
Tar en alle overnattinger i telt, prøver å gjøre turen litt primitiv. Lager seg gode måltider selv, ikke spiser på restaurant hver gang. Så er jeg overbevist om at en skal klare seg på 100 kroner dagen gjennom de forskjellige landene (bare mat) men så kommer drikke, en pils eller 10, samt is og litt andre godsaker. Så la oss si 200 kroner dagen for å ta litt i.
200 x 30 = 6000,-
Så bør en ha en liten buffer i forhold til om en må ta inn på hotell eller leie seg et rom. Eller rett og slett skal prøve seg på noe turistattraksjoner som koster litt gelt.
8000 i drivstoff + 6000 i matpenger = 14000
Det er ikke gratis å dra en måned på tur. Jeg føler selv at matbudsjettet er tatt hardt i. Hvertfall hvis jeg sammenligner med matbudsjettet her hjemme og tenker på at prisene er noe redusert i utlandet.
Nå har jeg heller ikke regnet med prisen for båten fra Bergen til Danmark tur/retur
Men jeg tror jeg vil prøve å få meg så mange døgn som mulig i telt. Kjenne litt på det å faktisk ikke være avhengig av sted, tid eller plass. Vite at jeg kjører til jeg er lei, ikke like avhengig av å planlegge dag for dag hvor jeg skal ende opp med tanke på å bestille rom osv. Langt mindre avhengig av internett, som vi alle vet kan være en utfordring i noen av landene i europa.
Høres dette urimelig ut med tanke på kostnad? Burde jeg forvente at det går veldig mye mer? Nå skal det sies at jeg ikke husker eller vet hvor mye penger det gikk forrige tur. Annet enn at det gikk betraktelig mer kroner, Mener å huske at jeg satt av 40.000 til den alpeturen vi hadde. Penger skulle ikke være et tema. Å husker jeg hadde en del penger igjen, men ikke hvor mye