Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 25 Nov 2016 15:53
by adegnes
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 00:13
by tshansen
Imponerende [emoji122] artig å følge med
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 09:33
by mekkern
Hva forventer du å oppnå med den siste "jobben"??
En annen ting jeg stusser litt på er vektene du sveiste inn i veiva-hvorfor? er det for å minske volumet i veivhuset?
skal du rebalansere veiva på andre måter eller skal det bare riste?
På 70 tallet brukte man kork for det var lett men de holdt ikke lenge..man fylte også volumet i stemplet...men mopedene gikk litt bedre..et par km..
"dengang" 60-70 tallet racing prøvde man "høytrykks veivhus" med små volum, de fikk også effekt men et ekstremt smalt effektbånd på bare noen hundre omdreininger.
som følge at dette hadde de 18-22 gear for å holde de i effektbåndet.jævlige å starte med var de også..
skal dette fungere bra må port-tidene ned/omvinkles slik at det ikke blåser ut for mye gjennom eksosen..
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 10:23
by adegnes
mekkern wrote:Hva forventer du å oppnå med den siste "jobben"??
Poenget her var å endre formen på- og øke volumet i forbrenningskammeret +matche squish til stempelet.
mekkern wrote:
En annen ting jeg stusser litt på er vektene du sveiste inn i veiva-hvorfor? er det for å minske volumet i veivhuset?
skal du rebalansere veiva på andre måter eller skal det bare riste?
Vektene jeg sveiste inn var for å rebalansere veiva. Balanseringsfaktoren var på under 20% ut av boksen, er nå 58%.
Volumet er det samme som før, hullene i veiva var det jeg som bora.
mekkern wrote:
På 70 tallet brukte man kork for det var lett men de holdt ikke lenge..man fylte også volumet i stemplet...men mopedene gikk litt bedre..et par km..
"dengang" 60-70 tallet racing prøvde man "høytrykks veivhus" med små volum, de fikk også effekt men et ekstremt smalt effektbånd på bare noen hundre omdreininger.
som følge at dette hadde de 18-22 gear for å holde de i effektbåndet.jævlige å starte med var de også..
skal dette fungere bra må port-tidene ned/omvinkles slik at det ikke blåser ut for mye gjennom eksosen..
Med moderne portgeometri og eksos er det stort veivhusvolum som gjelder, gir lavere trykkforskjell i begynnelsen av transfer-perioden, men lavere relativt trykkfall og gjennomsnittlig høyere trykkforskjell over hele perioden.
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 11:31
by mekkern
AAhhhh..
kikket ikke så nøye..trodde du hadde fylt de org avbalanseringshullene m epoxy først og så sveiste inn vektene...
ja hvis de ikke har vektet veiva riktig så ser jeg poenget..
men å øke volumet på forbrenningskammeret? har du økt diameter/slag mye så du for høy komp?
eller er stemplet du bruker "feil"?
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 11:37
by adegnes
mekkern wrote:AAhhhh..
kikket ikke så nøye..trodde du hadde fylt de org avbalanseringshullene m epoxy først og så sveiste inn vektene...
ja hvis de ikke har vektet veiva riktig så ser jeg poenget..
men å øke volumet på forbrenningskammeret? har du økt diameter/slag mye så du for høy komp?
eller er stemplet du bruker "feil"?
Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 11:43
by mekkern
adegnes wrote:
Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
ja det virker som du har tilgang på bedre utstyr i så fall....
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 26 Nov 2016 12:00
by adegnes
mekkern wrote:
adegnes wrote:
Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
ja det virker som du har tilgang på bedre utstyr i så fall....
Joa, har det! Men blir jo artigere videoer av litt skranglemekk!
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 28 Nov 2016 15:19
by adegnes
Første start etter rebalanseringa av veiva!
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 30 Nov 2016 23:47
by adegnes
Man tager det man haver...
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 01 Dec 2016 13:28
by Tommas
Haha, selvlagd verktøy ruler
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 04 Dec 2016 08:55
by adegnes
Første run i den hjemmelagde bremsebenken etter rebalansering.
Fortsatt trøbbel...
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 06 Dec 2016 07:23
by adegnes
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.
Posted: 12 Dec 2016 11:39
by adegnes
[youtube][/youtube]
Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.