Fotobokser
Har du sjekket hvem som står bak den rapporten jeg linket til??? Politidirektoratet er en av opphavsinstitusjonene bak rapporten. Så din påstand om at politidirektoratet ikke fant noen positive effekter er vel ikke helt riktig?Keihin wrote: Det ble satt ned et utvalg bestående av bl.a. politidirektoratet som jobbet i 3(!) år med å dokumentere effekten til fotoboksene. De fant ingen positiv effekt.
Kunne også vært fint om du kom med noen linker som kunne bekrefte det du sier.

Kan også legge til at jeg i mange tilfeller kan være enig i bruk av fotobokser så lenge kriteriene for utplassering blir fulgt, og det kan påvises at det har en effekt på ulykkestallene. Nå kommer det også strengere regler m.h.t. skilting av disse boksene også.
Ragnhild: Det skal selvfølgelig være "ATK" og ikke "AKT" som jeg feilaktig skreiv. Og forkortelsen står for Automatisk Trafikk Kontroll.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Tenkte meg det, men det er så mange forkortelser ute og går at jeg spurte likegodt 

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Istedenfor å bruke penger på gps-varsling av fotobokser, kan man gratis gå inn på nettsiden til Vegvesenet. Der ligger det kart over hvor de står. Dessuten skal det nå bli bedre skilting før boksene.R wrote:Boksenes oppgave er å senke hastigheten på akkurat den strekningen hvor de er plassert. Snuten sier at det ikke gjør noe om folk har gps-varsler for alle fotoboksplasseringer i Norge, fordi folk uansett må senke farten - og det er det som er hensikten...
Fotobokser er uansett noe jævla dritt. Sure penger om man uheldigvis ligger 5 km over fartsgrensen.... Spreng dem til helvete for min del.
Forøvrig er alle bokser såvidt jeg vet digitalisert, så det er ingen unskyldning for å ikke sprenge de...
jA TIL SPRENGING AV FOTOBOKSER liksom...
Og sprenging og annet hærverk på boksene har gjort at boksene har fått digitale kameraer mye fortere enn det som var tenkt. Irriterende at enkeltes hærverk skal gjøre at kontrollene blir skjerpet. Så mere sprenging, gir strengere og mer nøyektig kontroll. OG så ender det vel med en lovendring som sier at føreren ikke må identifiseres. Da åpner det for kontroll av motorsykler, og er det det vi ønsker oss???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
I mitt hode er det slik at fotobokser har liten/ingen forskjell på sikkerhet da de etter det jeg har sett bare er plassert på strekkninger der man alltid kommer bak en bil (godt trafikert vei) hvis høyrefoten blir litt glad. Der som det virkelig trengs (før mange svinger på landeveien) er det INGEN fotobokser, har aldri vært med på å se en fotoboks før en sving. Bare på rette strekninger hvor det er helt ufarlig (og fristende) å gi litt gass
- Skyt her -