Dekkvalg - zzr

Prat om tung MC.
Norris

Post by Norris »

Prøvde metzler m1 og de er faktisk veldig gode allround dekk,funker bra til alt,god leve tid også
Kjører nå på mitt 4. par pirelli dragon supercorsa og de er det beste jeg har prøv noen gang,sitter som på skinner,får ikke bakhjuls slipp om jeg prøver(på varme dekk)litt minus for grep på vått føre,liten leve tid(2500-3000)
Dekkene må få litt tempratur for å sitte skikkelig,men de styrer helt utrolig :D
2001 vRak6
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skal prøve no skikkelig saker etter Metzeler M3(de nye ja) og det blir vel Pilot Power antar jeg. Vil bare prøve noen dekk som tåler litt av hvert først så får jeg se ann hvordan det passer min kjørestil. Enten passer de meg, eller så blir det hardcore 8)
Norris

Post by Norris »

Er selvfølgelig greit med noen dekk som holder lenge og har grep i våtten,men jeg mener når man først kjører sånne sykkler som vi gjør,er det morro men skikkelig power grep,og tro meg man merker STOR forskjell.
Den største forskjellen er at de er så jævelig stødige i all slags nedlegg og svinger pluss at de bygger opp stor tillit til sykkelen så man tør mer,og føkkit jeg kjører ikke når det regner alikevell,og IKKE med 49,1 grads nedlegg som mange sport dekk skryter av å tåle på vått føre i allefall
2001 vRak6
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

PosøR1 wrote:Er selvfølgelig greit med noen dekk som holder lenge og har grep i våtten,men jeg mener når man først kjører sånne sykkler som vi gjør,er det morro men skikkelig power grep,og tro meg man merker STOR forskjell.
Den største forskjellen er at de er så jævelig stødige i all slags nedlegg og svinger pluss at de bygger opp stor tillit til sykkelen så man tør mer,og føkkit jeg kjører ikke når det regner alikevell,og IKKE med 49,1 grads nedlegg som mange sport dekk skryter av å tåle på vått føre i allefall
Er det mye dårligere grep på vått føre med "sportslige dekk"?

AtW
Norris

Post by Norris »

ATWindsor wrote:
PosøR1 wrote:Er selvfølgelig greit med noen dekk som holder lenge og har grep i våtten,men jeg mener når man først kjører sånne sykkler som vi gjør,er det morro men skikkelig power grep,og tro meg man merker STOR forskjell.
Er det mye dårligere grep på vått føre med "sportslige dekk"?

AtW
På supercorsan og liknende dekk,metzler rennsport osv som er supersport dekk,ganske lite spor og veldig myk gummi er grepet på vått føre litt sketchie ja,grunnen er at dekkene trenger en del varme for at de skal fungere,det og lite spor gjør dem ikke akuratt til noe racere på våtten,men for all del normal kjøring er ikke noe pes,men tror nok man får lettere vannplaning med dem
2001 vRak6
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fikk litt sånn varme i kroppen her nå. Men dekk koster jo også da. 300 mil er jo ikke akkurat langt :? Kjedelig å måtte bytte 3-4 ganger iløpet av sesongen :o Kan få fiksa billige RR dekk så mulig jeg prøver det litt :D
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

speedy gonzales 2 wrote:Bare lurer på en ting, når dere sier at grepene ikkje er det samme så lurer eg på hvordan dere vet dette? Har dere glidd på tørr asfalt eller merker dere det når dere kjører ?
Jeg lurer på det samme, noen som har et godt svar på dette?
Det kjipe med MC er jo at man nesten ikke får noe forvarsel før man plutselig skraper bortover asfalten i 90kmt, i motsetning til med en bil (krengning, piping i dekk etc).. Ikke at jeg noen gang har trynt i høy fart, men det er vel helst fordi jeg legger inn god margin..

Jeg har imidlertid lyst å bruke mer av potensialet i dekkene i forhold til nedlegg, men jeg klarer ikke helt å fornemme grensen for hvor mye dypere nedlegg jeg kan dra uten å sette livet på spill..

Så igjen, hvis noen vil opplyse meg og herr Gonzales..? 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Ingen som kunne sagt noe om spm til meg og bandit ?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Som sagt, så pleier jeg å legge inn litt margin når jeg kjører. Det innebærer at jeg ikke prøver å dra opp på bakhjulet, foreta lange stoppies og dra kneskrapersvinger med kontrollert bakhjulsskrens så veeeldig ofte at det gjør noe, hehe. 8)

Det har imidlertid hendt en og annen gang at framhjulet har skrenset under nedbremsing, og at bakhjulet har sluppet under akselerasjon. Når det gjelder framhjulet, så har dette skjedd på vått føre, eller hvis det har vært litt sand/småstein på asfalten. Hva bakhjulet angår, så har det sklidd ut ved to tilfeller, begge gangene var det igangsetting (1.gir) på våt asfalt med litt sving på framhjulet.

Har derimot aldri opplevd noe sånt ved "vanlig" kjøring i moderat/litt høy fart gjennom svinger på tørre sommerveier, og det er jo DA det gjelder å vite hvor mye man har å gå på. Alle med litt motor kan jo kjøre fort på langstrekka, men bare de med litt peiling og hår på pungen kjører fort og effektivt gjennom svingene --> Det er her jeg ser mitt forbedringspotensial.

Men det er vel gjerne ikke noen snarvei utenom flere års erfaring på sykkel..? Har bare hatt tung sykkel en sesong så langt, kjørte til og fra jobb hver dag i allslags vær ifjor sommer (bor i bergen, regndressen er ALLTID med i tankvesken). Har blitt flink på tråkling gjennom rushtrafikken, men blir fra tid til annen frakjørt av mer erfarne førere med spinklere sykler når vi kommer til åpne sommerveier med slake svinger i høy fart :evil:

Noen innspill?? :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Kriss

Post by Kriss »

Trenger da ikke å ha hår på pungen for å kjøre fort i svingene ;)

Vil du lære å kjøre fort, så er vel bane det riktige stedet å gjøre dette. Er kjøring på rudskogen hver torsdag hele sesongen(se senior-mc )
Men dette er vel litt langt unna kanskje. Prøv å snakk med folk som har kjørt en stund, som kan fortelle deg åssen du skal sitte på sykkelen for å få den lettere gjennom svingen osv.
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
Keihin

Post by Keihin »

Ser dere etterlyser "hvor mye et dekk" klarer i sving her, så jeg kan prøve å ta kortversjonen ;)

Et fungerende og "bra" dekk i dag vil normalt være minst 2 ganger tøffere enn en gj. snittlig sjåfør som ikke har banetrening. Det vil mao si at når en slik person begynner å frykte for at noe skal slippe er han kanskje på 50%....

Dekk i supersport klassen eller banedekk lovlig på vei vil uten problem holde grepet enda fothvilere og potte skraper nedi asfalten såfremt føreren sitter riktig, still og dekkene er varme etc. Da snakker vi om Pilot Power eller Race, Pirelli Diablo eller Supercorsa osv.

Generelt så "fungerer ikke" MC dekk når de er kalde, og derfor vil man ofte merke at man låser framhjul inn i kryss og spinner rett etter start. Varme dekk skal ikke gjøre noen av delene, i så fall er noe "galt". F.eks. gamle uttørkede dekk og/eller rene touringdekk beregnet på forferdelig mange KM holdbarhet.

Når det er sagt, så er det ekstremt viktig å merke seg hva som skjer når man klarer å få slipp i en sving. Aller viktigst er at det veldig sjelden får bra utfall... Glem det dere ser på Eurosport med svarte strek etter bakhjulet og høy wowfaktor. Bit dere heller merke i highsidene som sender sjåførene X antall meter rett i været og så rett i bakken. Tenk dere så dette på vei uten avkjøringssoner og med autovern og trafikk mot.

Poenget er at gatedekk ikke har noen "varsling" før de slipper, og det bare "skjer". Du er rett og slett i lufta før du får reagert, så fort går det. Banedekk er ekstremt myke i driftstemp, og gir en "sklieffekt" rett før de slipper, og man kjenner dette rimelig godt og kan bruke det til å kontrollere en skrens. Dette krever dog en god del trening for å kvitte seg med refleksen som vil kutte gassen idet man føler dette. Og som dere ser på TV skjermen går det ikke alltid bra enda man er proff og har RR dekk.

Mye mer å utbrodere om her, men konklusjonen er uansett at alt annet enn å komme seg på bane for å "teste dekk" er lek med livet. Den første gangen man får et varmt sportsdekk til å slippe på tørr asfalt har man griseflaks hvis man klarer å holde seg på hjulene.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Keihin wrote:Ser dere etterlyser "hvor mye et dekk" klarer i sving her, så jeg kan prøve å ta kortversjonen ;)

Et fungerende og "bra" dekk i dag vil normalt være minst 2 ganger tøffere enn en gj. snittlig sjåfør som ikke har banetrening. Det vil mao si at når en slik person begynner å frykte for at noe skal slippe er han kanskje på 50%....

Dekk i supersport klassen eller banedekk lovlig på vei vil uten problem holde grepet enda fothvilere og potte skraper nedi asfalten såfremt føreren sitter riktig, still og dekkene er varme etc. Da snakker vi om Pilot Power eller Race, Pirelli Diablo eller Supercorsa osv.

Generelt så "fungerer ikke" MC dekk når de er kalde, og derfor vil man ofte merke at man låser framhjul inn i kryss og spinner rett etter start. Varme dekk skal ikke gjøre noen av delene, i så fall er noe "galt". F.eks. gamle uttørkede dekk og/eller rene touringdekk beregnet på forferdelig mange KM holdbarhet.

Når det er sagt, så er det ekstremt viktig å merke seg hva som skjer når man klarer å få slipp i en sving. Aller viktigst er at det veldig sjelden får bra utfall... Glem det dere ser på Eurosport med svarte strek etter bakhjulet og høy wowfaktor. Bit dere heller merke i highsidene som sender sjåførene X antall meter rett i været og så rett i bakken. Tenk dere så dette på vei uten avkjøringssoner og med autovern og trafikk mot.

Poenget er at gatedekk ikke har noen "varsling" før de slipper, og det bare "skjer". Du er rett og slett i lufta før du får reagert, så fort går det. Banedekk er ekstremt myke i driftstemp, og gir en "sklieffekt" rett før de slipper, og man kjenner dette rimelig godt og kan bruke det til å kontrollere en skrens. Dette krever dog en god del trening for å kvitte seg med refleksen som vil kutte gassen idet man føler dette. Og som dere ser på TV skjermen går det ikke alltid bra enda man er proff og har RR dekk.

Mye mer å utbrodere om her, men konklusjonen er uansett at alt annet enn å komme seg på bane for å "teste dekk" er lek med livet. Den første gangen man får et varmt sportsdekk til å slippe på tørr asfalt har man griseflaks hvis man klarer å holde seg på hjulene.
Hmm, interessant, det virker som problemet er den store forskjellen mellom glidefriskjon og hvilefriksjon. Mao at dekket tar "for godt" når det tar tak igjen, og dermed en highside. Nå vet jeg at dette ikke akkurat er representativt, men på vinterføret er jo bakhjulsslipp relativt udramatisk og man kan ganske lett ta det inn. Hva er den anbefalte måten å ta inn et bakhjulsslipp emd gode dekk? Å holde gassen gående og styre "inn i slengen" mao fortsette skrensen en stund?

AtW
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

ATWindsor wrote:Hmm, interessant, det virker som problemet er den store forskjellen mellom glidefriskjon og hvilefriksjon. Mao at dekket tar "for godt" når det tar tak igjen, og dermed en highside. Nå vet jeg at dette ikke akkurat er representativt, men på vinterføret er jo bakhjulsslipp relativt udramatisk og man kan ganske lett ta det inn. Hva er den anbefalte måten å ta inn et bakhjulsslipp emd gode dekk? Å holde gassen gående og styre "inn i slengen" mao fortsette skrensen en stund?

AtW
All logikk og de få gangene jeg har fått bakhjulskrens på glatt føre forteller meg at hvis bakdekket slipper "sakte men sikkert" skal man prøve å holde skrensen litt gående med litt mindre gass, men hvis det virkelig er glatt og du mister kontroll uten sans og mening bør man dra gassen nokså fort inn igjen til du kjenner at du har "fullt grep"

Håper dette ikke blir det eneste innlegget i denne saken, da jeg gjerne vil høre hva de som kan mer om motorsykkel enn logikk har å si
- Skyt her -
Keihin

Post by Keihin »

ATWindsor wrote: Hmm, interessant, det virker som problemet er den store forskjellen mellom glidefriskjon og hvilefriksjon. Mao at dekket tar "for godt" når det tar tak igjen, og dermed en highside. Nå vet jeg at dette ikke akkurat er representativt, men på vinterføret er jo bakhjulsslipp relativt udramatisk og man kan ganske lett ta det inn. Hva er den anbefalte måten å ta inn et bakhjulsslipp emd gode dekk? Å holde gassen gående og styre "inn i slengen" mao fortsette skrensen en stund?
AtW
Jeg tror man kan si det slik at man _enten_ får en "slipp" eller en kontrollert powerslide. Førstnevnte ender enten med at man sklir ut eller highside, og sistnevnte er noe man får til ved riktig gasspådrag ut av sving med skikkelige dekk. Får du først denne "glippen" så er det ikke noe som heter for å hente det inn igjen. Det går rett og slett alt for fort. Jeg har forresten prøvd begge deler. Highside var vondt som f., men powerslide er noe av det herligste jeg vet så jeg klarer ikke å la være å gasse til rompa henger ut :D
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply