Ser dere etterlyser "hvor mye et dekk" klarer i sving her, så jeg kan prøve å ta kortversjonen
Et fungerende og "bra" dekk i dag vil normalt være minst 2 ganger tøffere enn en gj. snittlig sjåfør som ikke har banetrening. Det vil mao si at når en slik person begynner å frykte for at noe skal slippe er han kanskje på 50%....
Dekk i supersport klassen eller banedekk lovlig på vei vil uten problem holde grepet enda fothvilere og potte skraper nedi asfalten såfremt føreren sitter riktig, still og dekkene er varme etc. Da snakker vi om Pilot Power eller Race, Pirelli Diablo eller Supercorsa osv.
Generelt så "fungerer ikke" MC dekk når de er kalde, og derfor vil man ofte merke at man låser framhjul inn i kryss og spinner rett etter start. Varme dekk skal ikke gjøre noen av delene, i så fall er noe "galt". F.eks. gamle uttørkede dekk og/eller rene touringdekk beregnet på forferdelig mange KM holdbarhet.
Når det er sagt, så er det ekstremt viktig å merke seg hva som skjer når man klarer å få slipp i en sving. Aller viktigst er at det veldig sjelden får bra utfall... Glem det dere ser på Eurosport med svarte strek etter bakhjulet og høy wowfaktor. Bit dere heller merke i highsidene som sender sjåførene X antall meter rett i været og så rett i bakken. Tenk dere så dette på vei uten avkjøringssoner og med autovern og trafikk mot.
Poenget er at gatedekk ikke har noen "varsling" før de slipper, og det bare "skjer". Du er rett og slett i lufta før du får reagert, så fort går det. Banedekk er ekstremt myke i driftstemp, og gir en "sklieffekt" rett før de slipper, og man kjenner dette rimelig godt og kan bruke det til å kontrollere en skrens. Dette krever dog en god del trening for å kvitte seg med refleksen som vil kutte gassen idet man føler dette. Og som dere ser på TV skjermen går det ikke alltid bra enda man er proff og har RR dekk.
Mye mer å utbrodere om her, men konklusjonen er uansett at alt annet enn å komme seg på bane for å "teste dekk" er lek med livet. Den første gangen man får et varmt sportsdekk til å slippe på tørr asfalt har man griseflaks hvis man klarer å holde seg på hjulene.