Page 2 of 3
Posted: 28 Jan 2006 15:16
by Bernt`ern
Tubleweed skrev:Bare pass på væskenivået. (og ta batteriet innomhus)
Mange MC batterier er vedlikeholdsfrie slik at vi ikke trenger å sjekke væskenivå, de som eventuellt har "korker" på toppen kan sjekke veskenivå, på mitt er det kun et flatt lokk - skal ikke åpnes......
Du oppfordrer til å ta batteriet innomhus, men det er bedre for batteriet å bli lagret kaldt med tilkoblet vedlikeholdslader (ifølge min tidl. nevnte bekjent som jobber på Exide/sønnak)
Batteriet kan også lagres kaldt dersom du kobler til en "vanlig" lader i ny og ne, men da må du passe på at spenningen ikke synker for mye, da kan jo batteriet fryse i stykker!
(F.eks. slik som T-weed beskriver, hver 3. uke)
Posted: 30 Jan 2006 21:26
by Firebolt
Hvis man bare har en lader som leverer for mange Ampere og ikke får kjøpt riktig lader der å da , kan man sette en lyspære mellom laderen og batteriet. Også får man et kjekt abeidslys i samme slengen.
Posted: 02 Feb 2006 08:26
by ninja-mannen(c)
Har en Bosch billader som har bl.a. et MC-symbol på seg. Den har jeg brukt uten problem. Batterikapasitet blir oppgitt i Ah(ampère timer) som er et produkt av faktorene strøm og tid. Når det gjelder lading så er det hvilken strøm(A - ampère) det lades med som er viktig. Typiske max.verdier er 4A ved hurtiglading og 0,9A ved normallading. Om vinteren kan man lade batteriet sitt en gang i måneden f.eks. med en lader som gir lav ladestrøm. De fleste batterier klarer seg stort sett uten lading gjennom vinteren og om det ryker får man kjøpe nytt billig batteri på Biltema. Unntaket er enkelte Yamaha R-sykler som har batteriet montert liggendes og da er det lite lurt med Biltema-batteri siden det da vil lekke syre.
Posted: 02 Feb 2006 12:39
by Desmo
Posted: 02 Feb 2006 14:13
by Gixxerman
Åh, du har det inni tanken du. Så smart

Posted: 02 Feb 2006 20:48
by Desmo
Gixxerman wrote:Åh, du har det inni tanken du. Så smart

Ser ikke problemet,så lenge det er lagt til rette for å komme til under tanken. Prosedyren er; 1. Lås opp og ta vekk sete. 2. Løsne spenna som holder tanken fast ved tenningslåsen og vipp opp tanken. Det tok meg 3 ganger så lang tid å skrive det,som å gjøre det. Da kommer jeg til batteri,sikringsboks, luftfilter og tennpluggen på den bakre sylinderen. Det greier seg for meg, "indremedisinske inngrep" i f.eks. ventil-systemet er for "Trained personel only".
Posted: 03 Feb 2006 08:01
by Jalmar
Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen.

Posted: 03 Feb 2006 12:24
by Gixxerman
Ja det vanskeligste er ofte litt knotat

Posted: 04 Feb 2006 18:38
by Desmo
Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen.

Skal vi se........ Alt sammen?

Posted: 05 Feb 2006 01:18
by Eike_Oak
Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen.

Jeg lukter scooter.... ?
Posted: 29 Mar 2006 08:01
by bandit
Eike_Oak wrote:Jalmar wrote:Vi andre får vel nøye oss med å ta av setet for å komme til alt sammen.

Jeg lukter scooter.... ?
Løkhode! Vet du ikke at du snakker om hele forumets bestefar?
Jeg synes du bør be om unnskyldning!
Forøvrig er det ikke noe pes å komme til batteriet på min GPZ900R.
Vri om nøkkelen på siden, smette av setet, og der ligger batteriet helt
oppi dagen. Ikke noe vanskeligere det enn å vippe opp tanken?
Men for all del, den S4R'en er berre lekker! Stilig at tanken kan vippes slik..!
Posted: 29 Mar 2006 10:43
by Pollti
bandit wrote:
Løkhode! Vet du ikke at du snakker om hele forumets bestefar?
Jeg synes du bør be om unnskyldning!
Ditt potethue ! Jalmar er jo knapt ute av barnehagen,klart han kjører forkledd scooter

Posted: 29 Mar 2006 14:11
by Jalmar
Det er ikke meg han skriver til, men Desmo. Ser du ikke at han henviser til S4R senere der da?

Posted: 29 Mar 2006 15:15
by Pollti
Muligens du har rett i det,men Desmo er jo bare barnet han også

Posted: 29 Mar 2006 17:45
by tshansen
hvorfor skal batteriet ligge vannskligere til enn det må?
