Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.Bikeridr wrote: ↑26 Dec 2024 20:25Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Jeg tipper @Jonta mener, begynne med lavere dekktrykk (kaldt) for å kompenserer varmt trykk i dekket. Altså, siden banekjøring gir høyere dekktemp enn gatekjøring, så ved å starte med lavere trykk, har man samme "maxtrykk" i dekken ved de forskjellige temperaturene i hhv bane og gate kjøring.
Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.
-
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Det var poenget.Jeg nevnte økt trykk ved økt varme. Om forskjellen er så mye som 20 grader, skal jeg ikke være skråsikker på. Har kun kjent med hånda. Etter 15 minutter kjøring på banen er det nesten så en brenner seg, om man holder på dekket en stund. Mens etter en tur på landeveien blir dekket mer febervarmt.Traction wrote: ↑26 Dec 2024 20:40Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.Bikeridr wrote: ↑26 Dec 2024 20:25Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Jeg tipper @Jonta mener, begynne med lavere dekktrykk (kaldt) for å kompenserer varmt trykk i dekket. Altså, siden banekjøring gir høyere dekktemp enn gatekjøring, så ved å starte med lavere trykk, har man samme "maxtrykk" i dekken ved de forskjellige temperaturene i hhv bane og gate kjøring.
Det beste er vel å måle dektrykk ved varmt dekk, slik dere antakelig gjør.
Alltid måle trykk på varmt dekk, på bane. Ikke vær redd for høy temp. Det er bare en fordel, så lenge dekket ser bra ut etter kjøring.Jonta wrote: ↑26 Dec 2024 21:07Det var poenget.Jeg nevnte økt trykk ved økt varme. Om forskjellen er så mye som 20 grader, skal jeg ikke være skråsikker på. Har kun kjent med hånda. Etter 15 minutter kjøring på banen er det nesten så en brenner seg, om man holder på dekket en stund. Mens etter en tur på landeveien blir dekket mer febervarmt.Traction wrote: ↑26 Dec 2024 20:40Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.Bikeridr wrote: ↑26 Dec 2024 20:25
Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Det beste er vel å måle dektrykk ved varmt dekk, slik dere antakelig gjør.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Nå gjorde jeg en ute/inne dekktrykk test, med to hjul jeg har liggende.
Det er ca. 18 grader forskjell ute/inne hos meg nå.
Testen viste ca. 2 psi høyere dekktrykk ved innetemperatur.
ved høyere temperaturer kan jo forskjellene bli høyere eller lavere...
Det er ca. 18 grader forskjell ute/inne hos meg nå.
Testen viste ca. 2 psi høyere dekktrykk ved innetemperatur.
ved høyere temperaturer kan jo forskjellene bli høyere eller lavere...
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Er det ikke bare å trekke frem den gode gamle termodynamikken for ideell gass da?
Code: Select all
p1*v1. P2*v2
---------=-----------
T1. T2
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.
Trykk måles i Pascal i SI-systemet. Vi i den opplyste delen av vesten bør benytte bar om trykk i dekk, som er 100 kPa. De som benytter psi (pund per kvadrattomme) om dekktrykk bør være konsekvente, og benytte pounds og stone om vekt, miles om lengde, gallons om volum (husk at det er forskjell på UK gallon og US gallon!), man bør også bytte speedometer så det angir hastighet i mph.
Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk!
Trykk måles i Pascal i SI-systemet. Vi i den opplyste delen av vesten bør benytte bar om trykk i dekk, som er 100 kPa. De som benytter psi (pund per kvadrattomme) om dekktrykk bør være konsekvente, og benytte pounds og stone om vekt, miles om lengde, gallons om volum (husk at det er forskjell på UK gallon og US gallon!), man bør også bytte speedometer så det angir hastighet i mph.
Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk!

Jeg bruker psi for dekktrykk pga at det er hele tall i det området vi bruker. Oljetrykk på Triumph også, det er oppgitt psi i manualen.
Gasslovene dukket vel opp på gymnaset, og jeg har brukt dem endel i ingeniørutdanningen. Det er greit å kunne slike grunnleggende lover.
På bane er det viktig å vite dekktrykk for kalde dekk, slik at man har et bra utgangspunkt. I det kaoset som er når man skal utpå er det greit å slippe å måle dekktrykk. Greit for de som har et team, men man må innrette seg litt mer praktisk når man skal gjøre alt selv.
Gasslovene dukket vel opp på gymnaset, og jeg har brukt dem endel i ingeniørutdanningen. Det er greit å kunne slike grunnleggende lover.
På bane er det viktig å vite dekktrykk for kalde dekk, slik at man har et bra utgangspunkt. I det kaoset som er når man skal utpå er det greit å slippe å måle dekktrykk. Greit for de som har et team, men man må innrette seg litt mer praktisk når man skal gjøre alt selv.
- Jompa
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Opplyste folk takler da vel flere måleenheter.ole m. wrote: ↑27 Dec 2024 16:00 Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.
Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk!![]()
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Med Bar som måleenhet, så blir det ofte komma ettellerannet. Så jeg er enig med Pelsen her at psi er eklest å bruke.
Jeg har også en god gammel engelsk dekktrykkmåler, som har LBS som måleenhet. Og det virker som det er ganske likt med psi når jeg sammenligner fysisk. Men ikke i det hele tatt flg. omregningstabellene jeg fant på nettet...veldig rart.
Jeg har også en god gammel engelsk dekktrykkmåler, som har LBS som måleenhet. Og det virker som det er ganske likt med psi når jeg sammenligner fysisk. Men ikke i det hele tatt flg. omregningstabellene jeg fant på nettet...veldig rart.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Da har du vel også bytta til breiere felger vel? 6"/ 3.5" minnst?Traction wrote: ↑26 Dec 2024 18:08Jeg har kjørt 120 og 190 med standard profil i mange år. De siste 2 år har jeg byttet til 125 og 200, med høyere profil.Jonta wrote: ↑25 Dec 2024 20:04Så du vil anbefale meg å beholde 190/50? Glemte å nevne at jeg er i ferd med å bestille nytt dekk.Traction wrote: ↑25 Dec 2024 18:24
Du får nok en smule mer lettsvingt sykkel, men jeg tror ikke det er særlig merkbart.
Du får en litt mindre "contact patch", dvs mindre gummi i bakken. Du vil da miste LITT av grepet i sving, og ved pådrag ut av sving.
Av samme årsaker er det nå vanlig med 200 og 205 bak, samt 125 foran, for racing.
Hvilke dimensjon bruker du selv?
LBS er vel en måle-enhet for vekt, eller masse om man skal være nøye. Den heter også pund, så det er nok en litt unøyaktig betegnelse for PSI, som er en forkortelse for Pound per Square Inch. Vi kaller ofte trykk for pund eller kilo her også, så vi er ikke noe bedre. Bar er egentlig greiere på den måten, selv om det hender at jeg kjøper en øl derJonta wrote: ↑27 Dec 2024 22:25 Med Bar som måleenhet, så blir det ofte komma ettellerannet. Så jeg er enig med Pelsen her at psi er eklest å bruke.

Ja, vi må det. Sånn ute i sjøen utenfor kysten er det noen greier som tar opp olje og gass. Amerikanske og SI enheter går om hverandre og man må kunne begge når man har jobb i den verden.Jompa wrote: ↑27 Dec 2024 21:23Opplyste folk takler da vel flere måleenheter.ole m. wrote: ↑27 Dec 2024 16:00 Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.
Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk!![]()
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Men, 190 på en 5,5" felg vil klemme dekksidene tettere sammen og gjør profilen rundere.
Noen som har noen tanker om det?
Noen som har noen tanker om det?
Alle moderne superbikes har 3,5/6,0. 190 går greit på 5,5 felg. Mange med 600 som har gått opp til 190.
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Aha, så det er komma dere sliter med da.
Den er vel kanskje mest gammel, og ikke så mye god lenger da? Skaff deg en moderne digital dekktrykkmåler, de kommer med riktig måleenhet bar også, i tillegg til den prehistoriske enheten psi. Og de er nok mye mer nøyaktige, i begge enheter.