Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Traction
Posts: 104
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Traction »

Bikeridr wrote: 26 Dec 2024 20:25
Traction wrote: 26 Dec 2024 20:08
Jonta wrote: 26 Dec 2024 19:16 Nei, jeg går ned fordi dekkene blir varmere på banen en ved normal kjøring. Kanskje så mye som 20 grader mer på banen?
En testnotis i boka mi for neste år, er å sammenligne varmt dekktrykk, landevei/bane. Gitt omtrent samme vær og temperatur.
Litt uklart dette. Du går altså ned for å få høyere varme i dekkene? Det normale er jo at varmen går opp ved kjøring med høyere trykk
Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Jeg tipper @Jonta mener, begynne med lavere dekktrykk (kaldt) for å kompenserer varmt trykk i dekket. Altså, siden banekjøring gir høyere dekktemp enn gatekjøring, så ved å starte med lavere trykk, har man samme "maxtrykk" i dekken ved de forskjellige temperaturene i hhv bane og gate kjøring.
Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jonta »

Traction wrote: 26 Dec 2024 20:40
Bikeridr wrote: 26 Dec 2024 20:25
Traction wrote: 26 Dec 2024 20:08
Litt uklart dette. Du går altså ned for å få høyere varme i dekkene? Det normale er jo at varmen går opp ved kjøring med høyere trykk
Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Jeg tipper @Jonta mener, begynne med lavere dekktrykk (kaldt) for å kompenserer varmt trykk i dekket. Altså, siden banekjøring gir høyere dekktemp enn gatekjøring, så ved å starte med lavere trykk, har man samme "maxtrykk" i dekken ved de forskjellige temperaturene i hhv bane og gate kjøring.
Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.
Det var poenget.Jeg nevnte økt trykk ved økt varme. Om forskjellen er så mye som 20 grader, skal jeg ikke være skråsikker på. Har kun kjent med hånda. Etter 15 minutter kjøring på banen er det nesten så en brenner seg, om man holder på dekket en stund. Mens etter en tur på landeveien blir dekket mer febervarmt.
Det beste er vel å måle dektrykk ved varmt dekk, slik dere antakelig gjør.
Traction
Posts: 104
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Traction »

Jonta wrote: 26 Dec 2024 21:07
Traction wrote: 26 Dec 2024 20:40
Bikeridr wrote: 26 Dec 2024 20:25
Uten at jeg skal blande meg inn i noe jeg ikke forstår, men..
Jeg tipper @Jonta mener, begynne med lavere dekktrykk (kaldt) for å kompenserer varmt trykk i dekket. Altså, siden banekjøring gir høyere dekktemp enn gatekjøring, så ved å starte med lavere trykk, har man samme "maxtrykk" i dekken ved de forskjellige temperaturene i hhv bane og gate kjøring.
Kanskje det var poenget. Men, Jonta snakker om 20 grader opp, uten å nevne at økt trykk er problemet Jeg tenker at farten må vesentlig opp før disse nyansene får merkbar betydning.
Det var poenget.Jeg nevnte økt trykk ved økt varme. Om forskjellen er så mye som 20 grader, skal jeg ikke være skråsikker på. Har kun kjent med hånda. Etter 15 minutter kjøring på banen er det nesten så en brenner seg, om man holder på dekket en stund. Mens etter en tur på landeveien blir dekket mer febervarmt.
Det beste er vel å måle dektrykk ved varmt dekk, slik dere antakelig gjør.
Alltid måle trykk på varmt dekk, på bane. Ikke vær redd for høy temp. Det er bare en fordel, så lenge dekket ser bra ut etter kjøring.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jonta »

Nå gjorde jeg en ute/inne dekktrykk test, med to hjul jeg har liggende.
Det er ca. 18 grader forskjell ute/inne hos meg nå.
Testen viste ca. 2 psi høyere dekktrykk ved innetemperatur.
ved høyere temperaturer kan jo forskjellene bli høyere eller lavere...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4844
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 27 Dec 2024 15:11 Nå gjorde jeg en ute/inne dekktrykk test, med to hjul jeg har liggende.
Det er ca. 18 grader forskjell ute/inne hos meg nå.
Testen viste ca. 2 psi høyere dekktrykk ved innetemperatur.
ved høyere temperaturer kan jo forskjellene bli høyere eller lavere...
Er det ikke bare å trekke frem den gode gamle termodynamikken for ideell gass da?

Code: Select all

p1*v1.   P2*v2
---------=-----------
   T1.      T2
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by ole m. »

Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.

Trykk måles i Pascal i SI-systemet. Vi i den opplyste delen av vesten bør benytte bar om trykk i dekk, som er 100 kPa. De som benytter psi (pund per kvadrattomme) om dekktrykk bør være konsekvente, og benytte pounds og stone om vekt, miles om lengde, gallons om volum (husk at det er forskjell på UK gallon og US gallon!), man bør også bytte speedometer så det angir hastighet i mph.

Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk! 8)
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by pelsen »

Jeg bruker psi for dekktrykk pga at det er hele tall i det området vi bruker. Oljetrykk på Triumph også, det er oppgitt psi i manualen.
Gasslovene dukket vel opp på gymnaset, og jeg har brukt dem endel i ingeniørutdanningen. Det er greit å kunne slike grunnleggende lover.
På bane er det viktig å vite dekktrykk for kalde dekk, slik at man har et bra utgangspunkt. I det kaoset som er når man skal utpå er det greit å slippe å måle dekktrykk. Greit for de som har et team, men man må innrette seg litt mer praktisk når man skal gjøre alt selv.
User avatar
Jompa
Posts: 357
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jompa »

ole m. wrote: 27 Dec 2024 16:00 Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.

Trykk måles i Pascal i SI-systemet. Vi i den opplyste delen av vesten bør benytte bar om trykk i dekk, som er 100 kPa. De som benytter psi (pund per kvadrattomme) om dekktrykk bør være konsekvente, og benytte pounds og stone om vekt, miles om lengde, gallons om volum (husk at det er forskjell på UK gallon og US gallon!), man bør også bytte speedometer så det angir hastighet i mph.

Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk! 8)
Opplyste folk takler da vel flere måleenheter.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jonta »

Med Bar som måleenhet, så blir det ofte komma ettellerannet. Så jeg er enig med Pelsen her at psi er eklest å bruke.
Jeg har også en god gammel engelsk dekktrykkmåler, som har LBS som måleenhet. Og det virker som det er ganske likt med psi når jeg sammenligner fysisk. Men ikke i det hele tatt flg. omregningstabellene jeg fant på nettet...veldig rart.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jonta »

Traction wrote: 26 Dec 2024 18:08
Jonta wrote: 25 Dec 2024 20:04
Traction wrote: 25 Dec 2024 18:24
Du får nok en smule mer lettsvingt sykkel, men jeg tror ikke det er særlig merkbart.
Du får en litt mindre "contact patch", dvs mindre gummi i bakken. Du vil da miste LITT av grepet i sving, og ved pådrag ut av sving.
Av samme årsaker er det nå vanlig med 200 og 205 bak, samt 125 foran, for racing.
Så du vil anbefale meg å beholde 190/50? Glemte å nevne at jeg er i ferd med å bestille nytt dekk.
Hvilke dimensjon bruker du selv?
Jeg har kjørt 120 og 190 med standard profil i mange år. De siste 2 år har jeg byttet til 125 og 200, med høyere profil.
Da har du vel også bytta til breiere felger vel? 6"/ 3.5" minnst?
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 27 Dec 2024 22:25 Med Bar som måleenhet, så blir det ofte komma ettellerannet. Så jeg er enig med Pelsen her at psi er eklest å bruke.
Jeg har også en god gammel engelsk dekktrykkmåler, som har LBS som måleenhet. Og det virker som det er ganske likt med psi når jeg sammenligner fysisk. Men ikke i det hele tatt flg. omregningstabellene jeg fant på nettet...veldig rart.
LBS er vel en måle-enhet for vekt, eller masse om man skal være nøye. Den heter også pund, så det er nok en litt unøyaktig betegnelse for PSI, som er en forkortelse for Pound per Square Inch. Vi kaller ofte trykk for pund eller kilo her også, så vi er ikke noe bedre. Bar er egentlig greiere på den måten, selv om det hender at jeg kjøper en øl der :-)
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by pelsen »

Jompa wrote: 27 Dec 2024 21:23
ole m. wrote: 27 Dec 2024 16:00 Gasslovene gir at trykkendringen er lineær ved endring av temperatur, så man bør forvente samme trykkendring ved samme temperaturforskjell, også ved høyere temperaturer enn du målte i.

Trykk måles i Pascal i SI-systemet. Vi i den opplyste delen av vesten bør benytte bar om trykk i dekk, som er 100 kPa. De som benytter psi (pund per kvadrattomme) om dekktrykk bør være konsekvente, og benytte pounds og stone om vekt, miles om lengde, gallons om volum (husk at det er forskjell på UK gallon og US gallon!), man bør også bytte speedometer så det angir hastighet i mph.

Eller gjør som opplyste folk, og bruk bar som enhet for dekktrykk! 8)
Opplyste folk takler da vel flere måleenheter.
Ja, vi må det. Sånn ute i sjøen utenfor kysten er det noen greier som tar opp olje og gass. Amerikanske og SI enheter går om hverandre og man må kunne begge når man har jobb i den verden.
Jonta
Posts: 656
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Jonta »

Men, 190 på en 5,5" felg vil klemme dekksidene tettere sammen og gjør profilen rundere.
Noen som har noen tanker om det?
Traction
Posts: 104
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by Traction »

Jonta wrote: 27 Dec 2024 23:45
Traction wrote: 26 Dec 2024 18:08
Jonta wrote: 25 Dec 2024 20:04 Så du vil anbefale meg å beholde 190/50? Glemte å nevne at jeg er i ferd med å bestille nytt dekk.
Hvilke dimensjon bruker du selv?
Jeg har kjørt 120 og 190 med standard profil i mange år. De siste 2 år har jeg byttet til 125 og 200, med høyere profil.
Da har du vel også bytta til breiere felger vel? 6"/ 3.5" minnst?
Alle moderne superbikes har 3,5/6,0. 190 går greit på 5,5 felg. Mange med 600 som har gått opp til 190.
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bakdekk bredde og breddeforskjell foran/bak.

Post by ole m. »

pelsen wrote: 27 Dec 2024 16:47 Jeg bruker psi for dekktrykk pga at det er hele tall i det området vi bruker.
Jonta wrote: 27 Dec 2024 22:25 Med Bar som måleenhet, så blir det ofte komma ettellerannet. Så jeg er enig med Pelsen her at psi er eklest å bruke.
Aha, så det er komma dere sliter med da. 🤡
Jonta wrote: 27 Dec 2024 22:25 Jeg har også en god gammel engelsk dekktrykkmåler, som har LBS som måleenhet. Og det virker som det er ganske likt med psi når jeg sammenligner fysisk. Men ikke i det hele tatt flg. omregningstabellene jeg fant på nettet...veldig rart.
Den er vel kanskje mest gammel, og ikke så mye god lenger da? Skaff deg en moderne digital dekktrykkmåler, de kommer med riktig måleenhet bar også, i tillegg til den prehistoriske enheten psi. Og de er nok mye mer nøyaktige, i begge enheter. 8)
Post Reply