VÃ¥rtegn i Bergen..

Prat om tung MC.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Tja, det er iallfall masse sol i Trondheim for tida, om det kommer av at Bulldog har svidd av noen oljekanner eller hur er vel uinterresant. Koselig å sitte i solveggen uansett :) :) :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Det er fremdeles minusgrader her i bygda. Problemet her er de enorme brøytekantene som gjør veien kliss våt om dagen og isete om natta.
Men til tross for inusgrader, snøen har faktisk krympet litt i dag og jeg har faktisk sittet og solt meg :)

Værmeldingen for kommende uke er også hyggelig lesning :)
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

> Idag så jeg årets første MC-politi på veien. Det er et sikkert vårtegn

Politiet kjører stort sett året rundt, ser dem i alle fall nesten hele tiden nesten uavhengig av vær og føre.

Hadde en hyggelig prat med en av dem i dag og fikk spurt litt om dette. Viste seg at de nye BMW'ene kjører uten pigg og derfor bare brukes når det ikke er snø. Har sett dem mange ganger i løpet av vinteren, også i mange kuldegrader, så de har tydeligvis ikke noen store kvaler mot å kjøre uten pigg! Så lenge det ikke er fullt snøvær. Da har de en gammel sykkel, K100 eller noe sånt, med knastedekk og pigger som kan brukes i alle forhold. Utenfor politistasjonen står det til enhver tid et knippe transalper og sånt, så om de ikke kjører på jobb gjør de i hvert fall det til og fra jobben. Hyggelige folk! Så lenge man ikke kjører som en idiot og ber om å få bøter av dem. :)


Været i Bergen har vært temmelig spektakulært i det siste! Ikke bare en dag med 13,2 grader midt i februar, den siste måneden har det også bare vært sol hver eneste dag. Ikke dårlig for regnbyen Bergen.

Er mest på tråsykkel for tiden, men har også luftet den tunge sykkelen et par ganger. Hadde en vill sladd på den islagte parkeringsplassen rett utenfor huset! Men på veiene har det nesten ikke vært glatt i det hele tatt, kaldt som F på de to-tre uungåelige punktene hvor klærne lekker, men det er jo alltid slik på denne tiden av året.

Har sett en del sykler i det siste som har vært veldig atypiske vintersykler, RR folka med matchende skinndress, cruisere med halvhjelm og skaut foran munnen og alt mulig annet rart som ellers bare dukker opp på sommeren. Til vanlig er det bare dual sport gjengen som holder ut på vinterstid, men denne vinteren virker det som om mange andre folk også bruker sykkelen. Tror det bare er en vanesak, som med uteservering.

Før den glimrende sommeren i 97 var det så få uteserveringer i Bergen at de kunne telles på en hånd! Og det var uten å røre noen av de små fingrene på yttersiden. Den sommeren var så bra at det ble helt tvingende nødvendig å få flere steder å nyte humlebrusen i solen. Uteservering eksploderte i dette og de kommende årene. Nå, med røykelov og alt sammen, er det blitt så vanlig å sitte ute at folk tar en utepilsner midt på vinteren og det håper jeg virkelig fortsetter i all fremtid. Fra å være et Juli-fenomen har uteservering nå blitt like vanlig som døgnåpne kiosker.

Kanskje denne vinteren vil være et skille i så måte for motorsyklister flest? Vinterkjøring er ikke den totale ekstremsporten 'miljøet' og MC-bladene vil ha det til! Det funker faktisk temmelig utmerket, stort sett :), i hvert fall med litt pågangsmot.

Var nettopp i Nederland og konstaterte fornøyd at antallet tohjulinger på veien var omtrent uendret etter et snøfall som gav hvitt og delvis isete føre. Folk tuslet av sted som vanig på sine gamle krigs-vrak av noen tråsykler og det var også en hel del motorsyklister å se på veiene. Lyden av piggdekk var øredøvende fraværende.

Her til lands er pigger et hellig mantra som alle trafikanter skal følge, uansett om det er på tråsykkel, MC eller bil. Alle som har prøvd å bremse på våt asfalt har vel fått seg en lærepenge av pigger! Og alle som har sklidd på isen har vel bannet for å være uten..

Greien er bare at her, i Bergen, er det så og si aldri is. Det er regn, slaps, regn, sludd, regn, haggel, regn, snø, regn og mer regn. Når det er fint vær blir det kaldt, men da er til gjengjeld veiene tørre og alle isflekker er lett å se i god tid, om farten er på lavt vintertempo. Det må selvfølgelig gå roligere for seg enn midt på sommeren, men egentlig er det jo ikke store forskjellen. De aller fleste som kræsjer gjør det i strålende solskinn med godt føre! Når det regner eller er fare for at det er glatt er det ytterst sjelden det skjer noe som helst, sannsynligvis fordi folk tar det roligere. Den tankegangen er ikke helt feil å overføre til sommeren heller, om man vil unngå å kræsje på samme måten som 99% av andre motorsyklister gjør.

Greit nok at det er mer sand i svingene etter vinteren, men det betyr ikke at føret er garantert selv om det er midt på sommeren. Å kjøre på to hjul krever uansett ytterste gradene av forsiktighet! Å kjøre på vinteren pleier å være en grei måte å lære seg å ta det rolig. Dessuten er det gøy! Mestringsfølelsen går rett til værs. :)
Post Reply