1987 Suzuki GSXR 750 Forgasser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Keihin

Post by Keihin »

Hvis motoren ramler og går på grensen til å stoppe er det veldig vanlig at stemplene ligger og klakker i bunn. Det er vacuumet som løfter de, så dermed faller de i bunn når vacuumet forsvinner. Napp av luftfilter/boks og start så ser du hva som skjer.

Du sier du har vasket luftfilter? Hva slags filter har du, og hva har du gjort med det? (Detaljert).
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Skal sei..! Det var en problemstilling jeg ikke har vært borti før. Så de slår altså mot bunnen i forgasseren.. Er det en utett membran som gjør at de detter ned igjen da?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Keihin

Post by Keihin »

bandit wrote:Skal sei..! Det var en problemstilling jeg ikke har vært borti før. Så de slår altså mot bunnen i forgasseren.. Er det en utett membran som gjør at de detter ned igjen da?
Nei :) Det er mangelen på (stabilt) vaccum som følge av for lav og ustabil tomgang.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hm, jeg har litt problemer med å se hva som er årsak og virkning her..? Er det rufsete tomgang som gjør at forgasserne kødder seg, eller er det køddete forgassere som gjør at tomgangen er rufsete? 8) Jeg trodde det var forgasserne som styrte tomgangen (og motorgangen forøvrig), ikke omvendt? :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Muzaki
MC: 1986 Suzuki GSX 750 ES

Post by Muzaki »

Var fader'n som vasket de, tipper han har vasket de i bensin / diesel? og blåst de rene. Vet ikke merke på de, men det er power filter, med metall gitter :P
hvis det er viktig, så kan jeg finne det ut. Tipper det står noe på dem, og hvordan har vasket dem, kan jeg jo bare spørre om.

Annet som er gjort med gasserne, er at de er tømt for gammel bensin, og tatt av flotterne og fjernet rusk / grus?!? som lå nederst i dem.

Jeg har ikke rørt noen andre skruer eller noe der.
Keihin

Post by Keihin »

bandit wrote:Hm, jeg har litt problemer med å se hva som er årsak og virkning her..? Er det rufsete tomgang som gjør at forgasserne kødder seg, eller er det køddete forgassere som gjør at tomgangen er rufsete? 8) Jeg trodde det var forgasserne som styrte tomgangen (og motorgangen forøvrig), ikke omvendt? :lol:
I dette tilfellet er det feiljusterte forgassere som fører til ujevn gange som fører til ustabile vacuumstempler... :D
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Keihin

Post by Keihin »

Muzaki wrote:Var fader'n som vasket de, tipper han har vasket de i bensin / diesel? og blåst de rene. Vet ikke merke på de, men det er power filter, med metall gitter :P
hvis det er viktig, så kan jeg finne det ut. Tipper det står noe på dem, og hvordan har vasket dem, kan jeg jo bare spørre om.

Annet som er gjort med gasserne, er at de er tømt for gammel bensin, og tatt av flotterne og fjernet rusk / grus?!? som lå nederst i dem.

Jeg har ikke rørt noen andre skruer eller noe der.
Skaviseee. La oss si at du har oljebasert K&N eller BMC filter (for morro skyld ;) ).

1. De skal kun vaskes i såpevann eller K&N rens. Ikke løsemiddel, bensin etc. da dette kan/vil ødelegge "svampen".

2. De skal ikke blåses rene, spesielt ikke med trykkluft. Dette blåser hull tvert gjennom svampen og ødelegger filtereffekten.

3. De må settes inn med olje. Helst spesiell filterolje. Hvis ikke funker de tilnærmet ikke.

4. Oljemengden i filteret må være "riktig". Dvs spraye på et tynt lag og deretter sjekke at hele elementet er fuktig. For mye vil tette filteret og gi alt for feit blanding.

Egentlig bare pkt. 4 som skal være relevant her, da et powerfilter skal ha tilnærmet like god gjennomstrømming som hvis du fjerner det helt. Har vært borti flere tilfeller hvor noen har dyppet filteret i olje og satt det på med dårlig resultat.

Edit: Fant faktisk K&N bruksanvisningen på nett: http://knfilters.com/clningins.htm
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Muzaki

Post by Muzaki »

Lærer noe nytt hver dag :roll:

Jeg fikk dessverre ikke gjort noe som helst i går da.. Men hvis det skal gjøres slik som du sier på de filterene, vil den vel egentlig gå på "friluft" nå da?

Og da vil vel blandingsforholdet bli for magert, siden den får for mye luft?
Keihin

Post by Keihin »

Muzaki wrote:Lærer noe nytt hver dag :roll:

Jeg fikk dessverre ikke gjort noe som helst i går da.. Men hvis det skal gjøres slik som du sier på de filterene, vil den vel egentlig gå på "friluft" nå da?

Og da vil vel blandingsforholdet bli for magert, siden den får for mye luft?
Nei, da har du ikke forstått hva jeg prøvde å forklare i mitt siste avsnitt. Altså at slike filter skal være like bra som "ingenting". Mao vil ikke et ødelagt heller kunne gi merkbart magrere blanding. Hvis rengjøringen av filteret er relevant for dine problemer vil jeg tro de er dryppende våte av olje evt. for tykk olje som gir for fet blanding.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Muzaki

Post by Muzaki »

Jeg skrev det kanskje litt feil... Det jeg mente, var at siden jeg ikke har hatt noe olje på de, så vil det heller ikke være "for mye" motstand i de..

Men siden de er nesten friluft normalt, så vil ikke det ha noen innvirkning nei.
Keihin

Post by Keihin »

Ja, men den konklusjon er forutsatt at du har et slikt filter som tidligere nevnt. Du bør sjekke hva du har så kan vi ta det derfra. Ikke umulig du hadde filter som ikke var "helt åpent", og at du dermed nå får for mager blanding pga tørrt og/eller "blåst" filter.

Men; var sykkelen bra før denne operasjonen eller var den slik når du fikk den?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Muzaki

Post by Muzaki »

Den klakket og raklet når jeg fikk den. Ble egentlig ikke noe endring etter at jeg rensket filter, og rensket forgasser.

Men, skal finne ut litt av de spørsmålene du har i ettermiddag jeg.
Keihin

Post by Keihin »

Muzaki wrote:Den klakket og raklet når jeg fikk den. Ble egentlig ikke noe endring etter at jeg rensket filter, og rensket forgasser.

Men, skal finne ut litt av de spørsmålene du har i ettermiddag jeg.
Da tviler jeg egentlig på at luftfiltrene har noe med problemet å gjøre, men det bør jo sjekkes uansett.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Muzaki

Post by Muzaki »

Nå har jeg vært forgasser mekanikker...

-Klakkingen er fordi stemplene er romme inn og ut (mot sylinder og filter) Ikke opp og ned.

-Det ikke noe vakuum styring i det hele tatt. Vaieren drar opp stemplene.

Jeg har funnet 2 justeringsskruer. Den ene er innvendig i forgasseren, og justerer på ett "rør" som stikker opp i forgasseren. Den andre er utvendig (under) gasseren. Den vet jeg ikke hva er til.
Keihin

Post by Keihin »

Nå har jeg vært forgasser mekanikker...

-Klakkingen er fordi stemplene er romme inn og ut (mot sylinder og filter) Ikke opp og ned.
Uff, ikke bra. Har du en servicehåndbok er det en toleranse du kan måle her, men hvis stempelet har plass til å rakle rundt inni sylinderen er jeg redd det er seriøst utslitt...
-Det ikke noe vakuum styring i det hele tatt. Vaieren drar opp stemplene.
Ok, "Old school" altså :)
Jeg har funnet 2 justeringsskruer. Den ene er innvendig i forgasseren, og justerer på ett "rør" som stikker opp i forgasseren. Den andre er utvendig (under) gasseren. Den vet jeg ikke hva er til.
Klarer du å få tatt et bilde av dette og poste? Kan hende jeg klarer å gjette hva som er pilotskrue ut fra det. Let også etter typebetegnelsen på gasserne og søk på nett etter skisser eller bruksanvisninger.

Hvor langt er sykkelen gått med tanke på slitte forgasserstempel?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply