Er DU en TØFFING?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Å kjøre med en slik vest er ingenting å være flau over. Farver som er lette å se er en fordel.

Blåser i hva folk har på seg jeg, to hjul holder....
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

På min står det Senior MC :smt061

Så et eller annet sted at sølvgrå biler ble best sett i trafikken, lurer på om det også gjelder for sykkler :?:

Men jeg heller til at apekattene på fire hjul, ikke bryr seg uansett inni tanks'en sin. De skal forbi oss på to hjul uansett hvor små marginene er.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:På min står det Senior MC :smt061

Så et eller annet sted at sølvgrå biler ble best sett i trafikken, lurer på om det også gjelder for sykkler :?:

Men jeg heller til at apekattene på fire hjul, ikke bryr seg uansett inni tanks'en sin. De skal forbi oss på to hjul uansett hvor små marginene er.
Høres rart ut, grå er ingen lett farge å se, intuitivt skulle man tro gul var det som var lettest å se. Men om det er riktig, så er det jo slettes ikke sikkert vester har noen særlig nytte.

AtW
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

ATWindsor wrote: Høres rart ut, grå er ingen lett farge å se, intuitivt skulle man tro gul var det som var lettest å se. Men om det er riktig, så er det jo slettes ikke sikkert vester har noen særlig nytte.

AtW
Gulfargen til de nye ambulansene er vel valgt fordi den er den letteste fargen å legge merke til. KawaGrønne eller røde sykler burde jo være lette å se i trafikken og..

Ellers gjør vel lyse farger at du ser større ut, mulig derfor sølvfarga biler lett blir sett..
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Legger ikke merke til de nye ambulansene jeg da, de blir litksom i ett med bakgrunnen synes jeg.
Og det som synes lettest er det som høres :idea:
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

demons wrote:
ATWindsor wrote: Høres rart ut, grå er ingen lett farge å se, intuitivt skulle man tro gul var det som var lettest å se. Men om det er riktig, så er det jo slettes ikke sikkert vester har noen særlig nytte.

AtW
Gulfargen til de nye ambulansene er vel valgt fordi den er den letteste fargen å legge merke til. KawaGrønne eller røde sykler burde jo være lette å se i trafikken og..

Ellers gjør vel lyse farger at du ser større ut, mulig derfor sølvfarga biler lett blir sett..
Både og! det har vist seg i ettertid at det ikke var så lett å få øye på alikevell.
Det er mye diskutert å ha fluoriserende lakk eller hva det heter på diverse utrykningskjøretøy, men det er ikke alltid det har "riktig" effekt.

Men ja, jeg bruker mye refleksvest på jobb. (trafikkulykker osv) Denne ville jeg ikke vært foruten. vi blir veldig synlig og jeg er ikke i tvil om at dette er veldig bra for oss mcførere.

Men da har vi igjen topic, er vi tøffe nok? eller er vi for opptatt av image?

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Impervium

Post by Impervium »

For opptatt av image, mener jeg. De fleste er det, også jeg.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Image

Slik vil syklene i Sverige bli seendes ut. Tror nok det er lettere å se kontraster, enn kun én farge.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Og nettopp fordi bilførerne ikke ser oss har NMCU denne helgen gjennomført "SE OSS!"-kampanje, og delt ut løpesedler til bilfolket på viktige trafikknutepunkter over store deler av landet. Jeg tror sånne aksjoner i sum redder langt flere liv enn NAF-vesten - men det blir selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side. Var dere med på aksjonen? Se for øvrig http://www.nmcu.org.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Ja syntes det er ett utrolig bra tiltak av NMCU. Det viktigste er å gjøre bilistene oppmerksom på at vi er i trafikken. Altså bygge opp holdningene til hver enkelt bilfører. Klarer de dette så kan vi få det mye tryggere på veiene.

Selvfølgelig er det greit å bruke vest så du blir godt synlig.
Hørte noen som sa en gang.

"Ute av syne, ute av sinn"

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Har rød sykkel, jakke med en del hvitt på, og Supertrappanlegg.

I tillegg til at jeg kjører MC som om alle andre rundt meg er blinde og døve idioter.

Så jeg synes det holder ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Cartman

Post by Cartman »

Fidel wrote:Og nettopp fordi bilførerne ikke ser oss har NMCU denne helgen gjennomført "SE OSS!"-kampanje, og delt ut løpesedler til bilfolket på viktige trafikknutepunkter over store deler av landet. Jeg tror sånne aksjoner i sum redder langt flere liv enn NAF-vesten - men det blir selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side. Var dere med på aksjonen? Se for øvrig http://www.nmcu.org.
Problemet er at de bare kan nå ut til en liten prosentdel av plassene, og en minimal promille del av bilistene... men "alle munner drar". Har mer tro på å kjøre slike ting på tv, aviser, store nettsteder o.l.
-- Honda VFR (04) --
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Har vært på langtur i dag og tenkt litt på spørsmålet til trådstarter. Og jeg kommer fram til at, JA jeg er TØFF, men ikke for at andre skal se på meg som tøff, men fordi jeg er den jeg er, og jeg gjør det jeg gjør. Og det er en utfordring å kjøre sykkel, å holde konsentrasjonen på topp hele tiden. Og det er tøfft å kjøre i allslags vær som vi har Norge, men det betyr ikke at jeg kommer her for å komme her, men fordi jeg har min plass å fylle både i trafikken og andre steder, og da må jeg stå på mine ting. Og det er tøfft. Om imaget da blir skadelidene ved at jeg bruker gul vest med Senior MC logo på :smt102
Har faktisk lurt litt på om ikke den vesten er med på å forsterke folks syn på MC-folk som folk som er litt på feil side av loven. Men det er deres utfordring, jeg kan ikke gå rundt og fortelle hvor snille og hyggelige vi egentlig er hele tiden. Men jeg kan oppføre meg sånn at folk skjønner at jeg er ei hyggelig jente som er så tøff at jeg kjører 100 - 150 mil på ei uke.
Men det er en måte å se på tøffhet som få tenker over.
Skulle gjerne vært med og markert oss i NMCU-regi. Men jeg tror Senior MC avd. Trøndelag markerte seg godt på sin årlige 1.mai tur til Tautra i dag. 40 - 50 sykkler i rekke på E6'n vises godt.
Skal vi markere oss må det skje direkte til den enkelte bilfører. Ved å ta det store overblikket via TV og andre media, blir det at alle tenker at dette gjelder ikke meg, i høyden naboen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Pollti

Post by Pollti »

Har sort sykkel og sort kjøreutstyr. Men tøff er jeg ikke. Og slettes ikke tøff nok til å ha på selvlysende vest.
jandreas

Post by jandreas »

Hei Ragnhild og alle dere andre for innlegg til tråden. Det er gledelig at såpass mange engasjerer seg. Du har absolutt noen poeng der Ragnhild, håper folket tenker litt igjennom utsagna dine! Men mener du at bruk av disse vestene kan oppfattes negativt? Hm - tja, kanskje det?
Var en tur i Strømstad Påskeaften. På vei dit, og tilbake, møtte jeg flere grupper av motorsyklister på tur. Felles for disse var at første og siste-mann hadde refleks-vester. Kan ikke huske å ha sett (eller lagt merke til) slikt før! Og på en liten tur i går møtta jeg en 2-3 stk. med vester på.
Kanskje bruken av slike vester vil øke og det vil bli mindre "flaut" å bruke dem!
M v h: Jandreas.
Post Reply