Re: Klassisk italiensk
Posted: 19 Feb 2008 09:34
Vel.. de lagde vel rundt 1053 av de.. så det var litt mere produksjon enn bare en prototyp.
Harley kopierte BMW'en, men puttet på sin forgaffel.
Indian derimot hadde allerede enn 90 graders prototyp motor, bla. tenkt til bruk som hjelpegenerator. Men Paul DuPont var fascinert av den "vibrasjonsfrie" 90 graders motoren for mc bruk.
Indian 841 er ingen dårlig sykkel. Noen har hatt litt trøbbel med vinkeldrevene, men det finnes nye drevsett til de.
Og sylindrene var bedre enn sports scout sine, og ble senere brukt til raceren 648 (sport scout daytona )
Det går an til å skremme opp en 841 siden den er basert på sport scout , har sett en i action på dragracing på Mosten.
Forgaffelen ble designet spesiellt til 841, men ble videre brukt fra 1946 -1949 på girder chiefene.
Selvfølgelig tok indian inspirasjon fra bmw'ene på enkeltdetaljer, men det er ikke så veldig mye likt. Harleyen er veldig lik..
BMW kopierte forresten i sin tførste id mye fra indian.. med bladfjærgaffel etc..
Indian prøvde også seg også med 2takt, boxer twin, 8ventilers v-twin, bakfjæring og elektrisk start allerede før 1920!!
Så les historien grundigere... og om ting ikke alltid er direkte plagiat.. så er det iallefall "veldig inspirert av.."
:)
Guzzi hadde en v-twin i 1948 (ca.).. med hårnålsventilfjærer etc .. den er tøff... skal innom Solvang (nord for Santa Barbara) og se på den når jeg skal til calif til førsommeren..
Vinston viser at 42 graders twin er det beste.. sånn jeg ser det..
Harley kopierte BMW'en, men puttet på sin forgaffel.
Indian derimot hadde allerede enn 90 graders prototyp motor, bla. tenkt til bruk som hjelpegenerator. Men Paul DuPont var fascinert av den "vibrasjonsfrie" 90 graders motoren for mc bruk.
Indian 841 er ingen dårlig sykkel. Noen har hatt litt trøbbel med vinkeldrevene, men det finnes nye drevsett til de.
Og sylindrene var bedre enn sports scout sine, og ble senere brukt til raceren 648 (sport scout daytona )
Det går an til å skremme opp en 841 siden den er basert på sport scout , har sett en i action på dragracing på Mosten.
Forgaffelen ble designet spesiellt til 841, men ble videre brukt fra 1946 -1949 på girder chiefene.
Selvfølgelig tok indian inspirasjon fra bmw'ene på enkeltdetaljer, men det er ikke så veldig mye likt. Harleyen er veldig lik..
BMW kopierte forresten i sin tførste id mye fra indian.. med bladfjærgaffel etc..
Indian prøvde også seg også med 2takt, boxer twin, 8ventilers v-twin, bakfjæring og elektrisk start allerede før 1920!!
Så les historien grundigere... og om ting ikke alltid er direkte plagiat.. så er det iallefall "veldig inspirert av.."

Guzzi hadde en v-twin i 1948 (ca.).. med hårnålsventilfjærer etc .. den er tøff... skal innom Solvang (nord for Santa Barbara) og se på den når jeg skal til calif til førsommeren..
Vinston viser at 42 graders twin er det beste.. sånn jeg ser det..