Page 2 of 2

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 09:34
by indianeren
Vel.. de lagde vel rundt 1053 av de.. så det var litt mere produksjon enn bare en prototyp.

Harley kopierte BMW'en, men puttet på sin forgaffel.
Indian derimot hadde allerede enn 90 graders prototyp motor, bla. tenkt til bruk som hjelpegenerator. Men Paul DuPont var fascinert av den "vibrasjonsfrie" 90 graders motoren for mc bruk.
Indian 841 er ingen dårlig sykkel. Noen har hatt litt trøbbel med vinkeldrevene, men det finnes nye drevsett til de.
Og sylindrene var bedre enn sports scout sine, og ble senere brukt til raceren 648 (sport scout daytona )
Det går an til å skremme opp en 841 siden den er basert på sport scout , har sett en i action på dragracing på Mosten.
Forgaffelen ble designet spesiellt til 841, men ble videre brukt fra 1946 -1949 på girder chiefene.

Selvfølgelig tok indian inspirasjon fra bmw'ene på enkeltdetaljer, men det er ikke så veldig mye likt. Harleyen er veldig lik..
BMW kopierte forresten i sin tførste id mye fra indian.. med bladfjærgaffel etc..
Indian prøvde også seg også med 2takt, boxer twin, 8ventilers v-twin, bakfjæring og elektrisk start allerede før 1920!!

Så les historien grundigere... og om ting ikke alltid er direkte plagiat.. så er det iallefall "veldig inspirert av.." :):)

Guzzi hadde en v-twin i 1948 (ca.).. med hårnålsventilfjærer etc .. den er tøff... skal innom Solvang (nord for Santa Barbara) og se på den når jeg skal til calif til førsommeren..

Vinston viser at 42 graders twin er det beste.. sånn jeg ser det..

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 17:16
by Fidel
Nåja, drøyt 1000 stk er vel for prototype å regne: De laget dem jo til ørkenkriging etter utlyst konkurranse fra US Army, men når hæren (utrolig nok) ikke ville ha dem fordi de heller ville ha Jeep, ble de stuet bort. Den ble aldri satt i ordinær produksjon verken for hæren eller for sivil bruk, selv om restopplaget ble solgt til sivile.

Men det hadde vært ustyrtelig kult å hatt en...

Den Guzzi'en du skal ta en titt på er vel Ercole-motoren, en 500 cc variant som satt i en trehjulslastebil som Guzzi laget etter krigen. Den er veldig spesiell og ikke helt sammenlignbar med den Carcano lagde i 1965.

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 21:26
by indianeren
Nope..

Bicilindrica ... 120graders V twin =D>
1947 var det ..ikke 1948

Nå har de fått en Guzzi V8 på museumet der også.. yummy yummy...

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 21:52
by Fidel
Aha - sportsdyret! Guzzi vant mye med den. Men motoren satt tverrstilt, og ikke langsgående, som Carcanos motor. Og Ercole-motoren.

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 22:43
by indianeren
Fant linken til motorsykkel museumet i Solvang..
Alle ekte motorsykkelentusiaster bør innom der hvis de er i santa barbara området...
Museumet er ikke overdådig interiørmessig..men samlingen er temmelig spennende.. med stor vekt på gamle racersykler..
Bicilindricaen var en av 4 igjen tror jeg..og jeg mener å huske at de sa de måtte gi tilsvarende 1,5 million for den (var der i 2001 sist)..

http://www.motosolvang.com/bike_pages/1 ... _Guzzi.htm

Re: Klassisk italiensk

Posted: 19 Feb 2008 23:54
by Fidel
Herlig, herlig... Og jeg må for egen del innrømme at Vincent-motorene er noen av de vakreste som noengang er laget...

Re: Klassisk italiensk

Posted: 22 Feb 2008 01:31
by SoloTwin
Regner med å se Indianeren på Italienertreffet. =D>
Med eller uten Italiener.

Re: Klassisk italiensk

Posted: 22 Feb 2008 16:08
by indianeren
vi får se..har ennå ikke funnet ut når det blir Calif tur.. med påfølgende Indian (motorsykkel) powwow :)
Kommer jeg med ducati..så har jeg indian genser ( akkurat fått en ny genser som er en 100% kopi av originale indian gensere..føler meg litt som Burt Munro nå)
Og kommer jeg med indian, så har jeg ducati genser.
Jeg har nok en splittet personlighet.. italindianer lissom..

evt så får jeg komme uten genser i det hele og det store, via sjøveien kanskje..

Sånn.. da har jeg fått enda noen minutter av dagen til å gå... snart helg...:)

Re: Klassisk italiensk

Posted: 22 Feb 2008 17:13
by SoloTwin
Har du blitt enig med deg selv nå? :lol:
Kom som du er, sier nå jeg. ;)

Re: Klassisk italiensk

Posted: 22 Feb 2008 21:09
by Pollti
Gruzzi wrote:Jo, det er mye Guzzier der, så vi skulle gjerne sett flere Italienere der. :)

Så da kan jeg komme med Cagge da? Har spurt om det før men så ikke noe svar. Sprek 2 takter med hissnande 46 hester egler seg gjerne innpå svære italienske madonner :D Lett match for damene, angrep med uladd våpen osv osv. 8) 203 ccm med italiensk fullblod stiller gjerne hvis ønskelig og det ikke er noe reising på gang...
Fytti, ordleggingen ser ikke bra ut her. :shock:

Re: Klassisk italiensk

Posted: 23 Feb 2008 20:45
by SoloTwin
Klart du kan komme. :D
Men tror ikke gemyttene er så "hissig" for "hingsten".
Men moro blir det lell.