Oppfordrer til debatt!!! Terje A --> NMCU, TT mfl

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

På Trygg Trafikk sine nettsider står denne artikkelen om MC-ulykker - faktisk en rapport fra TØI dette også:
Kjøretøy:
Stor nedgang i MC-ulykker
(19.12.05)
Antall alvorlige ulykker med tung motorsykkel er redusert med nærmere 80 prosent siden 1985.
Tallet på ulykker med lett sykkel og moped har også gått kraftig ned.

Antall ulykker med drepte eller skadde på tung motorsykkel har gått ned fra 4,2 personer per million personkilometer i 1985 til 0,9 i 2001, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Antall skadde eller drepte på lett motorsykkel har gått ned fra 4,3 personer til 1,4 i samme periode, mens antall skadde eller drepte mopedister er redusert fra 2,1 personer til 1,4.

Rapporten forklarer nedgangen med at man nå har en mer pengesterk og voksen kundegruppe som kjøper tunge motorsykler. På 80-tallet var det vanligere å lånefinansiere motorsykkelkjøpet, mens økonomiske innstramminger på 90-tallet gjorde at dette ble mindre utbredt.

Ifølge rapporten fra TØI skjer det nå langt flere alvorlig ulykker med vanlige tråsykler enn det gjør med tung motorsykkel.

Det er 1,2 personer som blir drept eller skadd per kjørte millionkilometer med sykkel, mens det tilsvarende tallet for tung motorsykkel er 0,9.
Som du ser er det faktisk større risiko forbundet med tråsykkel, men likevel foregår aksjoner som "sykle til jobben" i regi av myndighetene.......
Forstå det den som kan...:roll:

Kilde:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyhete ... ow;ID=1296
Living is Riding....
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bernt`ern wrote:På Trygg Trafikk sine nettsider står denne artikkelen om MC-ulykker - faktisk en rapport fra TØI dette også:
Kjøretøy:
Stor nedgang i MC-ulykker
(19.12.05)
Antall alvorlige ulykker med tung motorsykkel er redusert med nærmere 80 prosent siden 1985.
Tallet på ulykker med lett sykkel og moped har også gått kraftig ned.

Antall ulykker med drepte eller skadde på tung motorsykkel har gått ned fra 4,2 personer per million personkilometer i 1985 til 0,9 i 2001, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Antall skadde eller drepte på lett motorsykkel har gått ned fra 4,3 personer til 1,4 i samme periode, mens antall skadde eller drepte mopedister er redusert fra 2,1 personer til 1,4.

Rapporten forklarer nedgangen med at man nå har en mer pengesterk og voksen kundegruppe som kjøper tunge motorsykler. På 80-tallet var det vanligere å lånefinansiere motorsykkelkjøpet, mens økonomiske innstramminger på 90-tallet gjorde at dette ble mindre utbredt.

Ifølge rapporten fra TØI skjer det nå langt flere alvorlig ulykker med vanlige tråsykler enn det gjør med tung motorsykkel.

Det er 1,2 personer som blir drept eller skadd per kjørte millionkilometer med sykkel, mens det tilsvarende tallet for tung motorsykkel er 0,9.
Som du ser er det faktisk større risiko forbundet med tråsykkel, men likevel foregår aksjoner som "sykle til jobben" i regi av myndighetene.......
Forstå det den som kan...:roll:

Kilde:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyhete ... ow;ID=1296
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at dette er per kilometer, og de færreste tilbakelegger i nærheten av like mange kilometer på en sykkel, som på MC/Bil.

AtW
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

ATWindsor wrote:
Bernt`ern wrote:På Trygg Trafikk sine nettsider står denne artikkelen om MC-ulykker - faktisk en rapport fra TØI dette også:
Kjøretøy:
Stor nedgang i MC-ulykker
(19.12.05)
Antall alvorlige ulykker med tung motorsykkel er redusert med nærmere 80 prosent siden 1985.
Tallet på ulykker med lett sykkel og moped har også gått kraftig ned.

Antall ulykker med drepte eller skadde på tung motorsykkel har gått ned fra 4,2 personer per million personkilometer i 1985 til 0,9 i 2001, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Antall skadde eller drepte på lett motorsykkel har gått ned fra 4,3 personer til 1,4 i samme periode, mens antall skadde eller drepte mopedister er redusert fra 2,1 personer til 1,4.

Rapporten forklarer nedgangen med at man nå har en mer pengesterk og voksen kundegruppe som kjøper tunge motorsykler. På 80-tallet var det vanligere å lånefinansiere motorsykkelkjøpet, mens økonomiske innstramminger på 90-tallet gjorde at dette ble mindre utbredt.

Ifølge rapporten fra TØI skjer det nå langt flere alvorlig ulykker med vanlige tråsykler enn det gjør med tung motorsykkel.

Det er 1,2 personer som blir drept eller skadd per kjørte millionkilometer med sykkel, mens det tilsvarende tallet for tung motorsykkel er 0,9.
Som du ser er det faktisk større risiko forbundet med tråsykkel, men likevel foregår aksjoner som "sykle til jobben" i regi av myndighetene.......
Forstå det den som kan...:roll:

Kilde:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyhete ... ow;ID=1296
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at dette er per kilometer, og de færreste tilbakelegger i nærheten av like mange kilometer på en sykkel, som på MC/Bil.

AtW

Det står da i siste avsnitt at det er 1,2 personer pr. kjørte MILLIONKILOMETER med sykkel, mens det tilsvarebde tallet for tung MC er 0,9 -
det betyr vel at antallet skadde er pr. 1 million kjørte km både for sykkel og MC....????????
Living is Riding....
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bernt`ern wrote:
ATWindsor wrote:
Bernt`ern wrote:På Trygg Trafikk sine nettsider står denne artikkelen om MC-ulykker - faktisk en rapport fra TØI dette også:
Som du ser er det faktisk større risiko forbundet med tråsykkel, men likevel foregår aksjoner som "sykle til jobben" i regi av myndighetene.......
Forstå det den som kan...:roll:

Kilde:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyhete ... ow;ID=1296
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at dette er per kilometer, og de færreste tilbakelegger i nærheten av like mange kilometer på en sykkel, som på MC/Bil.

AtW

Det står da i siste avsnitt at det er 1,2 personer pr. kjørte MILLIONKILOMETER med sykkel, mens det tilsvarebde tallet for tung MC er 0,9 -
det betyr vel at antallet skadde er pr. 1 million kjørte km både for sykkel og MC....????????
Ja, som jeg sa, det er antallet skadde per kilometer, og jeg kan jo gjenta: man beveger seg færre kilometer på sykkel enn på MC/Bil (ihvertfall som hovedregel)

AtW
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Hmmm... jeg forsto det ikke slik jeg. :roll:
Trodde pr kilometer var et utgangspunkt for å finne en riktig prosentandel, slik at den skal bli lik pr bil, lett mc, moped og tråsykkel...

Det vil si at i dette tilfelle øker sjansen for å skade seg jo mer man kjører.
Og det er jo sant.
Men samtidig vil en mer rutinert fører ha større sjanse for IKKE å skade seg enn en som bare kjører en gang i blandt?

Det siste er ikke ment som noe fra min side, altså.
Bare no drodling. ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gruzzi wrote:Hmmm... jeg forsto det ikke slik jeg. :roll:
Trodde pr kilometer var et utgangspunkt for å finne en riktig prosentandel, slik at den skal bli lik pr bil, lett mc, moped og tråsykkel...

Det vil si at i dette tilfelle øker sjansen for å skade seg jo mer man kjører.
Og det er jo sant.
Men samtidig vil en mer rutinert fører ha større sjanse for IKKE å skade seg enn en som bare kjører en gang i blandt?

Det siste er ikke ment som noe fra min side, altså.
Bare no drodling. ;)
Altså statistikken viser jo hvor mange folk som blir skadd per tilbakelagte distanse (og det er forsåvidt den beste måten å måle på i mine øyne). Men man kan også se det slikt at dette er litt urettferdig for kjøretøy der man beveger seg kort, feks, blant folk som står stille er det jo uendelig mange ulykker per millionkjørte kilometer :)

Noen vil derfor mene at kjøretøy der man kjører mye kortere enn det vanlige kommer mer uheldig ut enn det fortjener (feks sykkel).

AtW
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Assum igjen! :(


Se innlegger til Jalmar lenger ned på siden:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=56436#56436
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Pollti

Post by Pollti »

Det er ikke så rart syklister kommer i ulykker. Sist torsdag var jeg ute i Kongelimosinen i et Y kryss med hekk på begge sider. Tok til høyre i krysset og hadde veldig lite fart fordi krysset er farlig. Kommer 2 syklister
på veien jeg svinger opp som midt i krysset velger å ta venstre side gjennom krysset.
Den ene stryker forbi med mm klaring på venstre siden,den andre tar med seg venstre speilen før ferden går inn i hekken med et smell. Full pakke med pollti og sykebil og full kjeftebruk fra begge sider.
Her i distriktet er det absolutt ikke uvanlig å møte syklister på gal side av veien :cry:
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Gruzzi wrote:Hmmm... jeg forsto det ikke slik jeg. :roll:
Trodde pr kilometer var et utgangspunkt for å finne en riktig prosentandel, slik at den skal bli lik pr bil, lett mc, moped og tråsykkel...
Some ATW sier, siden hastigheten er så forskjellig her så blir også statistikken helt feil.
Det som er relevant er vel TIDEN man oppholder seg i trafikken, ikke hvor mange kilometer man kjører på den tiden.
Tipper sykler hadde ligget på det samme som bil eller nære da.

Forresten har Terje A rett i det han sier, dog om det er sagt på en dum måte (eller media har gjengitt det på sin egen måte).
Man må ha 0.8 promille som bilsjåfør for å ha samme ulykkesrisikoen som en motorsykkelsjåfør per dagens statistikk.
Det er ingen synsing fra hans side, han er trafikk-statistikk forsker og det er helt enkle rene tall.

Sagt på en annen måte: Hvis en av dere setter dere på sykkelen og kjører 1000km, så har dere en viss sjanse for å bli utsatt for en ulykke.
Hvis dere setter dere i bil etter ~3-4 pils og holder promilla javnt på 0,8 i 1000km, har dere akkurat samme sjansen for å bli utsatt for en ulykke som ved motorsykkelkjøringa.
Hvem som evt. har skyld i ulykka i hvert tilfelle er ikke tatt med her, men det var heller ikke relevant for de opprinnelige data'ene.

Tipper vi kan skylde denne på mediaene for dårlig vinkling.
Image
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Astaroth wrote: Forresten har Terje A rett i det han sier, dog om det er sagt på en dum måte (eller media har gjengitt det på sin egen måte).
Man må ha 0.8 promille som bilsjåfør for å ha samme ulykkesrisikoen som en motorsykkelsjåfør per dagens statistikk.
Det er ingen synsing fra hans side, han er trafikk-statistikk forsker og det er helt enkle rene tall.

Sagt på en annen måte: Hvis en av dere setter dere på sykkelen og kjører 1000km, så har dere en viss sjanse for å bli utsatt for en ulykke.
Hvis dere setter dere i bil etter ~3-4 pils og holder promilla javnt på 0,8 i 1000km, har dere akkurat samme sjansen for å bli utsatt for en ulykke som ved motorsykkelkjøringa.
Hvem som evt. har skyld i ulykka i hvert tilfelle er ikke tatt med her, men det var heller ikke relevant for de opprinnelige data'ene.

Tipper vi kan skylde denne på mediaene for dårlig vinkling.
Når det ser ut som han har gjentatt budskapet og sammenligningen med promillekjøring flere ganger er det ytterst tvilsomt om vinklingen bare kan skyldes på media. Det er selve presentasjonen som gjør koblingen mellom to uavhengige statistikker, og det er dermed presentasjonen man reagerer på, det er presentasjonen man kritiserer, og det er ikke sikkert at han har "rett i det han sier" fordi han kommuniserer mer enn at to tall er like.

Når man sammenligner med promillekjøring skaper man assosiasjoner til dypt usosial adferd som utgjør vesentlig fare for omgivelsene. De fleste vil ikke tenke at man "blir utsatt for" en ulykke, men at man forårsaker en ulykke der det gjerne også er andre involvert (tenk små uskyldige skolebarn lmeiet ned av rabiat fyllekjører). Jeg vil påstå at presentasjonen av statistikken er helt vesentlig her, man kan ikke bare peke til tallene og si at alt stemmer fordi de er så enkle og rene hver for seg. Hvem som evt. har skyld er ikke relevant for opprinnelige data, men det blir relevant når man i presentasjonen gjør en kobling mellom ulike data som i dette tilfellet.

"Lies, damn lies and statistics" - Mark Twain
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fordi om en gulost koster 44.50 og en pakke salami koster det samme, så kan de ikke sammenliknes på smak. Det er vel derfor folk reagerer(om dere tok poenget :lol: )
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Astaroth wrote:Forresten har Terje A rett i det han sier, dog om det er sagt på en dum måte (eller media har gjengitt det på sin egen måte).
Man må ha 0.8 promille som bilsjåfør for å ha samme ulykkesrisikoen som en motorsykkelsjåfør per dagens statistikk.
Det er ingen synsing fra hans side, han er trafikk-statistikk forsker og det er helt enkle rene tall.
Du har tydeligvis ikke fått med deg at Assum brukte utdaterte rapporter fra sin egen institusjon til denne "undersøkelsen" sin. "Per dagens statistikk" blir altså feil.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Keihin wrote:
Astaroth wrote:Forresten har Terje A rett i det han sier, dog om det er sagt på en dum måte (eller media har gjengitt det på sin egen måte).
Man må ha 0.8 promille som bilsjåfør for å ha samme ulykkesrisikoen som en motorsykkelsjåfør per dagens statistikk.
Det er ingen synsing fra hans side, han er trafikk-statistikk forsker og det er helt enkle rene tall.
Du har tydeligvis ikke fått med deg at Assum brukte utdaterte rapporter fra sin egen institusjon til denne "undersøkelsen" sin. "Per dagens statistikk" blir altså feil.
Jeg mener sammenligningen er like upassende selv om riktig tall skulle være 0.7 promille i stedet for 0.8 ifølge dagens statistikk.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Bhrsrk wrote:Jeg mener sammenligningen er like upassende selv om riktig tall skulle være 0.7 promille i stedet for 0.8 ifølge dagens statistikk.
+1
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Dessuten er det jo føreren av mc han angriper i artikkelen. Følgende er klippet ut av den opprinnelige artikkelen:

Sitat:

Ifølge hans teori er altså en mc-fører vesentlig farligere for både seg selv og det øvrige trafikkbildet enn en bilfører som er godt påseilet.

Dette må Assum eller eventuelt journalisten ha kokt sammen selv, for jeg kan aldri tenke meg at det finnes statistikker der førerne er vurdert for å finne ut hvem som er farligst. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply