Som du ser er det faktisk større risiko forbundet med tråsykkel, men likevel foregår aksjoner som "sykle til jobben" i regi av myndighetene.......Kjøretøy:
Stor nedgang i MC-ulykker
(19.12.05)
Antall alvorlige ulykker med tung motorsykkel er redusert med nærmere 80 prosent siden 1985.
Tallet på ulykker med lett sykkel og moped har også gått kraftig ned.
Antall ulykker med drepte eller skadde på tung motorsykkel har gått ned fra 4,2 personer per million personkilometer i 1985 til 0,9 i 2001, viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Antall skadde eller drepte på lett motorsykkel har gått ned fra 4,3 personer til 1,4 i samme periode, mens antall skadde eller drepte mopedister er redusert fra 2,1 personer til 1,4.
Rapporten forklarer nedgangen med at man nå har en mer pengesterk og voksen kundegruppe som kjøper tunge motorsykler. På 80-tallet var det vanligere å lånefinansiere motorsykkelkjøpet, mens økonomiske innstramminger på 90-tallet gjorde at dette ble mindre utbredt.
Ifølge rapporten fra TØI skjer det nå langt flere alvorlig ulykker med vanlige tråsykler enn det gjør med tung motorsykkel.
Det er 1,2 personer som blir drept eller skadd per kjørte millionkilometer med sykkel, mens det tilsvarende tallet for tung motorsykkel er 0,9.
Forstå det den som kan...

Kilde:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyhete ... ow;ID=1296